Synnytysoireita

Mä en kestä, mikä ajoitus tällä vauvalla on. Ei oo ollut mitään merkkejä, mies sitten päätti nauttia muutaman alkoholijuoman. Nyt sitten meni vedet ja toinen kuorsaa lievää humalaansa tuossa vieressä :D Taitaa tää mamma lähteä ajamaan itse synnärille. Jotenkin koomista ellen sanois (ja aivan varmasti muistan mainita tästä tulevaisuudessa) :D
 
Ajattelin jos se streptokokki on? Sehän voi muuten tarttua vauvaan?
Antibiootti tiputetaan ja supistukset ja synnytys saa edetä siinä samalla, lääke tippuu niin nopeasti. Keväällä synnytys tukihenkilönä seurasin vierestä, en mä muuten tietäis varmaksi. :-)
 
Jnk, mahtavaa. Tätä mä oon miettiny myös, jos iskä päättää ottaa ny pari ja sit pitäiski lähtee ajamaan...

Tsemppiä koitokseen Jnk!!
 
Ajattelin jos se streptokokki on? Sehän voi muuten tarttua vauvaan?

Täysaikaisilla synnytys pyritään käynnistämään 24h vesien menosta oli streptoa tai ei. Ero siinä, että jos on strepto pitäis antibiotti aloittaa "heti" vesien mentyä, jos ei streptoa voidaan odotella vrk ennen antibiootin aloittamista (muu infektioriski ilman streptoakin). Supistuksilla alkavassa synnytyksessäkin laitetaan vaan antibiootti menemään ja annetaan synnytyksen edetä omassa tahdissaan. On lapsen etu (täysaikaisena) tulla vesienkin mentyä mahdollisimman nopeasti ulos, vaikkakin ei ole hätää vaikka käynnistely veisikin useamman päivän.
 
Mulla kävi niin, että en ehtinyt saada lääkettä ennen vauvan syntymää nopsan synnytyksen takia ja mulla oli streptokokki. Olimme pari-kolme pv sairaalassa ja vauvalta otettiin verinäytteitä nuo päivät ja tilannetta seurattiin. Ei siinä sen kummempaa. Verikoe pikkuriikkisestä kantapäästä oli kyllä vauvalle kivulias ja kurja.
 
Mulla ekasta oli strepto positiivinen ja sain sen antibiootin 3x synnytyksen aikana kun se ei saanut olla kovin vanha vauvan syntymähetkellä (en muista tuntimäärää) mutta vuorokaudessa tosiaan 3 kertaa se mulle tiputettiin.

Nyt tässä oli negatiivinen niin en tarvinnut. Ja mulla "käynnistettiin" synnytys 33 tuntia vesien menosta enkä saanut antibioottia koska tulehdusarvot ei ollu noussut.
 
^ Niinpä ne tietenkin vaihtelee... Mulla meni esikoisesta vedet (ei streptoa) ja ab aloitettiin ennaltaehkäisevästi 24h myöhemmin, vaikka tulehdusarvot normaalit eikä muitakaan infektionmerkkejä. Antibiootti meni 4 tunnin välein.
 
Mäkin luulin että se tiputetaan automaattisesti kun on vesien menosta 24h. Kuulin myös että käynnistetään silloin, mutta mua sinä aamuna sairaalassa hoitanut kätilö unohti että mun vedet oli mennyt edellisenä yönä, eikä sinä yönä kun olin siellä yötä...niin hyvin oli lukenut mun tiedot. Vasta kun aloin olla pikkusen kärttyinen ja huomautin että vesien menosta on 30h alko kattelee mun tietoja tarkemmin. No, sattuuhan noita, onneksi ei tullut tulehduksia.
 
Multa ei oo mitään streptokokkia testailtu onko? :O Tänään vauva ollu tosi hiljainen ja sitä nyt stressaan. Ottaako ne synnärille tarkastukseen helposti?
 
Snipu, mä alkuviikosta tuskailin että tää tyttö ei liiku! Ja nyt to-pe välisestä yöstä saakka pitäny tosi kovaa jamia yllä tämän aamun synnytykseen saakka:wink
Tottakai täytyy huolestua, jos ei ota herätäkseen herättelyistä huolimatta, mutta voihan se myös kerätä voimia tulevaan.
 
Mäkin kaks päivää tuskailin kun ei liikkeitä tuntunut melkein lainkaan. Tänään on ollu kyl semmoset jamit käynnissä puol seikasta asti et vois välil jo pitää taukoa ku tuntuu et kaikki mun sisäelimet on vaihtanut kans paikkaa tos mylläykses :wideyed: Vave hikkas äsken reilun vartin ja näytti hassulta ku koko maha hytkyi. Nyt taas potkitaan kylkiluihin..:rolleyes:
 
Mullakin alkuviikosta oli pari hiljaisempaa päivää ja sit oliki kunnon jamit päällä. Jotenki sitä vaan aina säikähtää ja alkaa ressaamaan onko kaikki hyvin. Täytyy yrittää ite vähän ensin rentoutua ja rauhottua ja kuulostella josko se pieniki lähtis liikkeelle :) Vois vaikka lähteä liikkeelle niin lujaa että tulis ulos asti :D Laskettu aika olis ens lauantaina, sais kyllä tulla. Rv 34+4 koko arvio ollu jo sen 3 kg, jänskättää mikä jätti sieltä on tulossa etenki jos viihtyy sinne viikolle 42+ asti masussa.
Jotenkin siihen uskon vahvasti siis, että viihtyy kun ei oo mitää tunnetta et olis tulossa vielä hetkeen..
 
Kyllä ottavat synnärille herkästi tarkistukseen. Eli sinne vaan, jos oikeesti huoli herää liikkeistä.
 
Kipeitä supistuksia nyt tunnin ajan 2-10 min välein. 18 aikoihin kävin miehen kans leikkikentällä kiikkumassa (mies anto semmoset vauhdit mulle, että jo vähän pelotti) :D Nooh, sen jälkeen tuli koko illan napakoita mut kivuttomia suppareita. Vauvakin vetäny hirveetä rallia mahassa taukoamatta ton kiikkumisen jälkeen! Tais tykätä :wink :D

Täytyy ny kattoo kuin kauan tää supparointi jatkuu ja tuleeko kipeämmiksi. En kyllä uskalla toivoo et tästä se alkais.. :wink
 
Koko yön tuli supistuksia ja aamulla hiipuivat kun "heräsin" . Aika väsynyt olin aamulla kun kävin neuvolassa (rv40+2). Paikat oli ihan pehmeät ja kaulaa 1cm. Vauva oli laskeutunut entisestään ja sf mitta pienentynyt. Sydänäänet (130)rauhallisemmat kuin ennen(145/150). Nyt kipeä jatkuva jomotus alaselässä ja supistelee taas kipeästi mutta epäsäännöllisesti. Aivan järkyttäviä vihlontoja tuolla kohdunsuulla eilisestä asti.. Toivottavasti nämä edistää edes vähän synnytystä... Miksei vois vaan reilusti alkaa supistelee eikä tarvis pelailla tämmöstä arvausleikkiä, jookos, eikös. Plääh..
 
Täällä supistelee epäsäännöllisesti. Viime yö meni sängyssä pyöriessä ja supistellessa. Yritin myöhemmin nukkua päikkärit, muttei tullut uni. Aamulla oli viimeinen neuvolakäynti. Perjantaina olisi sitten yliaikaisuuskontrolli, jos mitään ei tapahdu ennen sitä. Turhauttavaa odottelua ja väsymystä.
 
Huh mitä kipuja ollu aamupäivästä saakka! Alavatsaa, selkää ja reisiä särkenyt. Vihlonut alapäätä kipeästi ja hikeä pukannut. Lisäksi vatsa-asukki potkinut kylkiä niin että kylkiin sattuu. Toivottavasti tässä paikat pehmenee ja viimeistään ensi viikolla laskettuna päivänä paikat olisi kypsät!
 
Täällä on kans koko päivän monotettu kylkeä. Heti kun istuu alas nii tulee iskua..Istumasta nousu sohvalta ylös on aika tuskaa kun nivuset paukkuu ja pelkään et ne tota menoa naksahtaa pois paikoiltaan :eek: Jos saisin ite päättää nii voisin synnyttää jo nyt..ensviikon torstaina olis LA mut jotenkin en jaksa uskoa et tää tulee lokakuussa edes ulos...argh :meh:
 
Mulla tuntuu vatsa siltä, että ratkeaa ihan just! Todella tukala olo. Sohvalta nousu mullakin hankalaa, mutta selän ja vatsan pinkeyden takia. Totisesti toivon, että synnytys on lähellä :D LA myös ensi viikon torstaina!
 
Takaisin
Top