Voisinpa kirjoittaa esikoisen synnytystarinan tänne. Voin varoittaa, että se tulee olemaan hyvin pitkä, mutta mieletäni ei millään tapaa traumatisoiva.
Lukekaa silti omalla vastuulla.
Rv 41+5 kävimme neuvolassa aamusta, jonka jälkeen kotiin tultuamme huomasin ja tunsin, että jotain valuu. Kyseessä oli verensekaista vaaleanpunaista limaa.
Kipuja ei pahemmin ollut.
Soittelin neuvolaan ja ohjeeksi soitella synnärille.
No päätin että ei tässä hätä ja hoppu ole, joten mies meni töihin, minä hoitamaan hevoset ja tallin toiselle paikkakunnalle.
Automatkalla soittelin sairaalalle jossa sanottiin,että voin käydä jos haluan, mutta ei ole pakko.
Tein kaikki hommat ja lääkitsin yhden hevosistani. Juuri kun olin lähdössä takaisin kotiin ajattelin käydä kuitenkin varuilta synnärillä katsomassa mitäs olisi käymässä.
Ajoin n. 100km päähän sairaalalle ja siellä pääsin käyrille ja katsottii, että kohdunsuu oli 3cm auki, mutta kaulaa vielä reippaasti jäljellä.
Lapsivesitesti näytti haaleaa plussaa, jonka epäilivät tulevan ylhäältä valuvasta vedestä.
Tutkimus sai laimeita supistuksia aikaiseksi, mutta he tyrkkäsivät odotusaulaan ja sain ruokaa mukaani.
Lopulta minulle annettiin ohjeeksi mennä kaupungille kävelemään, jos synnytystä saisi sillä tapaa kiihtymään.
Nappasin kuitenkin auton alleni ja ajoin n.5km päähän tuttuni luokse katsomaan vasta syntyneitä eläimiä.
Illasta takaisin ja klo 20 oli lääkärin tarkistus, jolloin veristä limaa tuli jo enemmän ja supistukset oli jo hieman pistäviä/kutittavia.
Ultrattiin lapsen tilaa ja sain huolenaiheita lapsen munuaisten takia.
Kohdunsuuta lääkäri käsitteli hieman kovemmin, jolloin lapsivettä lorahti tutkimuspöydälle.
Minulle annettiin sairaalavaatteet ja lupa käyttää omia crocseja sisätiloissa. Lisäksi pääsin synnytyssaliin panttaamaan yhtä huoneista.
Mies saapui klo 23 jälkeen.
Kokeilin kuumaa suihkua, joka ei auttanut ja edistänyt tilannetta.
Mies käskytettiin takaisin kotiin ja pyydettiin takaisin klo 10 aamulla.
Klo 3 aikaan sain lämpöpussin avuksi ja sain yrittää nukkua. Klo 5 kivut oli niin kipeitä, että pyysin jotain lääkettä ja päädyttiin ilokaasuun.
Samalla katsottiin kohdunsuun tilannetta ja hoitaja painotti soittamaan miehen hetimmiten takaisin.
Hän oli paikalla noin klo 6.
Ilokaasun kanssa pärjäsin klo 8.45 asti, jolloin pyysin epiduraalia. Se laitettiin, mutta helpoitusta ei tahtonut kuulua. Samalla pistettiin oksitosiini tippa edistämään synnytystä, sillä epiduraali hidasti vain synnytyksen etenemistä.
Ainut keino joka auttoi kipuihin oli vessanpöntöllä istuminen ja viileällä vedellä alapään suihkuttaminen. (Tosin en tiennyt yhtään saiko niin edes tehdä

)
Kun mies käski minut takaisin sängylle ilokaasu pöllyissäni, pyysin kutsumaan kätilöitä antamaan jotain kivunlievitystä.
He tulivat ja totesivat olevan liian myöhäistä, että voin alkaa ponnistelemaan, kun siltä tuntuu.
Ponnistaminen aloitettiin klo 11.40 ja poika putkahti pöydälle klo 12 aikaan. Juuri ennen kuin poika tuli ulos he puuduttivat ihon, mutta se ei ehtinyt vaikuttaa kunnolla.
Olemmekin nauraneet, että hänellä oli niin kiire ulos, ettei kätilöt ennättäneet ottaa koppia

Kaikki kivut loppui siihen paikkaan ja voi sitä onnea ja rakkauden määrää! <3
Minulle oli hyvin tärkeää päästä synnyttämään alakautta ja olisi ollut suuri pettymys, jos olisimme sektioon joutuneet.
Toivon myös tämän toisen tirriäisen kohdalla alatiesynnytystä ja ehkä jopa myös ilman edes sitä epiduraalia :)
Eihän se äidistä tee parempaa /huonompaa kuinka lapsen synnyttää, mutta itselle se jostain syystä on kamalan tärkeää. Tietenkin lapsen henki on tärkein ja jos joudutaan sen turvaamiseksi tekemään sektio, niin tottakai!