Tässäpä meidän synnytyksestä tarinaa:
Eli mulla tuli ekat vähän kovemmat supistukset pari päivää ennen synnytyksen käynnistymistä. Tuon jälkeen supistuksia tuli satunnaisesti seuraavana päivänä, vähän kipeähköjä. Seuraavana yönä alkoi sitten säännölliset, noin 20 minuutin välein olevat supistukset, kuitenkin vielä niinkin siedettävärt, ettei tarvinnut edes ylös nousta makuuasennosta (eli eivät selvästikään vielä avanneet paikkoja). Ja taas seuraavana aamuna lopahtivat, esiintyivät päivän mittaan silloin tällöin, ehkä 1-2 kertaa tunnissa kovenematta.
Olin kyllä jo ihan tuskastunut, kun tajusin, että stressi varmaankin ylläpiti jarrua synnytyksen etenemiselle (kun esim. oikein hyvän hampurilaisen

ajatteleminen sai aikaan supistuksen

, mutta pienikin stressi tuntui vähentävän supistuksia. Periaatteessa luulisi, että olisin aika "helppo" tapaus, kun tuollaisella hampurilais-suggestiolla saa jo vähän oksitosiinia herutettua, mutta ei se tietenkään mennyt ihan niin helposti! hehe, muutenhan olisin vain ajanut lähimpään hampurilaisravintolaan viettämään aikaa

). Päättelin tosiaan, että ensi tilassa tarvittaisiin rentoutumista ja oksitosiinia (kun portaiden ravaaminen ei tuottanut toivottua tulosta), mutta yritäpä rentoutua silloin kun "pitäisi" rentoutua... Vähän niinkuin, että: "älä ajattele nyt sinistä smurffia. Ethän ajattele nyt, sinistä smurffia..."

...
Lopulta supistukset alkoivat lisääntyä ehkä iltapäivällä neljän jälkeen, mutta lopahtelivat välillä edelleen pidemmäksi aikaa. Laitoin saunan lämpiämään ja odotellessa kokeilin pianon soittamista, mikä toimikin yllättävän hyvin! Supistukset muuttuivat säännöllisiksi ja huomasin, että sävellysten "parhaissa kohdissa" (jotka saavat minut näköjään liikuttumaan), tuli supistuksia. Aika yllättävää oli kyllä, täytyy sanoa (ja minä en siis mikään erityisen taitava pianon soittaja edes ole...). No, sauna jäi, kun en uskaltanut lopettaa soittamista, kun supistukset tulivat niin säännöllisinä. Soittelin siinä sitten pari tuntia

ja nousin aina seisomaan supistusten ajaksi.
Yhdeksältä lähdettiin käymään ekan kerran synnärillä, kun en tuntenut vauvan liikkeitä. Supistusten puolesta olisin vielä voinut odotella kotona, olivat kyllä jo kipeitä ja pistivät puuskuttamaan, mutta eivät vielä mitään hirveän kovia. Synnärillä todettiin, että vauvan sykkeet olivat hyvät, mutta kohdunkaula oli vielä epäkypsä, sormelle auki ja niin ylhäällä ja takana, ettei vielä "sellainen kuin juuri synnyttämään tulevalla olisi". Palattiin kotiin, mutta kotipihassa supistukset muuttuivat tosi koviksi. Kärvistelin niiden kanssa puolitoista tuntia kotona, kunnes miehelle tuli huoli, ettei kohta päästä enää sairaalaan, kun supistuksia tuli alle 5 min välein ja vapisin jo kauttaaltaan tuskissani. Palattiin sairaalaan klo 23:30, silloin supistuksia tuli ehkä 3 minuutin välein ja olin tosi kipeä, Vapisin kokovartalo-horkassa enkä meinannut päästä edes tutkimuspöydälle. Kätilö sanoi, että näkee kyllä, että olen tosi kipeä, päästi suoraan saliin, totesi, että olin 3 cm auki, mutta kohdunkaula oli edelleen niin korkealla takana, että arvio oli, että synnytyksessä menee vielä tunteja. Tilattiin epiduraali, koska kivut oli niin kovat. Kävi tuuri, kun lääkäri sattui olemaan viereisessä salissa ja sain epiduraalin saman tien.
No, pahimmat kivut alkoivat helpottaa ja pystyin vihdoin rentoutumaan. Kätilö sanoi, että noin 20 minuutissa epiduraali saavuttaa täyden vaikutuksensa ja sitä odoteltaessa mies lähti siirtämään autoa parkkipaikalle. Saimme ohjeeksi käydä nukkumaan, kunhan kipulääkitys alkaa vaikuttaa. Kätilö sanoi käyvänsä katsomassa meitä tunnin päästä, mutta ei aikonut tarkastaa kohdunkaulan tilannetta, jos olen unessa -koska vaikutti siltä, että avautumiseen menee vielä kaaauan. Sitten alkoi tuntua painetta ja sanoin siitä kätilölle, joka päätti kuitenkin tarkastaa tilanteen ja totesi, että sieltähän se pää oli jo tulossa! Kätilö vaan kielsi ponnistamasta, mies ehti juuri ja juuri takaisin parkkipaikalta ja sai tehtäväkseen kutsua toisen kätilön paikalle. Sitten sain luvan ponnistaa siinä kyljelläni, kolme supistusta ja vauva oli ulkona! Aivan uskomatonta. Mieskin luuli, että kätilö vitsailee, kun sanoi miehen palatessa parkkipaikalta, että: "ehdit juuri mukaan, vauva syntyy nyt". Loppuavautuminen tapahtui siis todennäköisesti alle puolessa tunnissa... Tultiin sairaalaan puoli kahdeltatoista, vauva syntyi 01:04.
Olin kyllä tosi tyytyväinen kokemukseen. Ei olisi uskottu, että synnytys voi mennä noin hyvin (kun esikoistakin tehtiin 2,5 vuorokautta ja ponnistettiin 1h15min). Nyt ponnistusvaihe kesti max. 10 minuuttia, istukka tuli 9 minuutissa kokonaisena, vauva sai 9 pistettä ja minä pari nirhaumaa, joihin nimellisest tikit. Pystyin kävelemään ja istumaan normaalisti heti synnytyksen jälkeen! Siis kunhan oli ensin odotettu, että epiduraali lakkaa vaikuttamasta

. Sehän nimittäin ehti täyteen tehoonsa vasta kun koko toimitus oli jo ohi...
Kätilö arveli, että epiduraali sai kohdun ja muun kropan rentoutumaan siinä määrin, että avautuminen tapahtui noin nopeasti. Esikoisen kohdalla vielä ajattelin, että haluan synnyttää luomuna, mahdollisimman vähän kipulääkkeitä käyttäen. Mutta jo silloin tulin toisiin ajatuksiin, kun kivut vaan oli niin kovat ja supistuksia oli tullut niin pitkään. Nyt tällä kertaa olin jo henkisesti hyväksynyt ajatuksen kipulääkityksen käyttämisestä tarvittaessa.