Voi
MamaSupa :D Mahasta piti pitää kiinni, kun rupesin niin repeilemään tolle lääkärin kommentille!
Täältä nyt sitten meidän tarinaa.
Ti 13.11. olin vielä neuvolassa ja enpä ajatellut, että synnytys käynnistyy samana päivänä. Kävin kävelyllä, kun oli niin hieno ilma ja kun pääsin kotiin niin supisteli tiheästi kivuttomia supistuksia. Aloin laittaa ruokaa ja yhtäkkiä olikin sekä maha että selkä kipeä. Tästä voisin oikeasti taputtaa itseäni olalle, sillä heti kun olimme syöneet menin päiväunille, koska ajattelin, että jos tästä lähtö tulee niin olisin edes vähän levännyt. Heräsin parin tunnin päästä, kun kello oli 18 ja saman tien alkoivat säännölliset supistukset. Tässä vaiheessa olin joka supistuksen kohdalla ihan happyhappy. Jee, tää on kivaa! Nyt naurattaa tuo ajattelu... (Ja pakko muuten mainita, mitä mä tein synnytyksen ollessa jo käynnissä... Rupesin siivoamaan jääkaappia!! Outo tyyppi...)
Supistukset tihenivät tunnissa 7-8min ja siinä pysyivät 12 asti. Edelleen oli hyvin helppoa ja mukavaa ja sanoin miehelle, että ei tässä kovin nopeasti mitään tapahdu, että mee nyt nukkumaan niin ehdit ainakin vähän saada unta. Petasin itselle sohvalle, mutta saman tien kun asetuin nukkumaan tuli ensimmäinen supistus, joka ihan oikeasti sattui. Ei siitä nukkumisesta todellakaan tullut mitään. Siitä tihenivät ja pahenivat nopeasti siihen n. 5min. Kahdelta kävin herättelemässä miestä, että ei olisi ihan sekaisin, kun joutuu rattiin.
3.39 soitin sairaalaan, että kohta tullaan. Supistukset kesti siinä vaiheessa minuutin verran ja niitä tuli 4-5min välein. Kävin sanomassa miehelle, että kokeilen kuumaa suihkua, että lepää nyt vielä. Suihkussa olikin ihanaa. Suihkutin kuumaa vettä alavatsaan ja keinuin puolelta toiselle. Suihkun jälkeen supistuksia tuli pahimmillaan jo parin minuutin välein, mutta välit vaihtelivat aika paljon. Komensin miehen pukemaan ja pakkasin sairaalakassiin loput tavarat tässä vaiheessa... Viideltä sanoin, että nyt mennään, en enää uskalla olla kotona.
Käyrällä supistukset olivat vähän hiipuneet ja tulivat 4min välein. Olin 3cm auki ja pääsimme saliin. Kivut vähän laantuivat ja keinuttelin keinutuolissa, jumppapallon päällä ja pidin lämmintä riisipussia vatsalla. Kätilö ehdotti kipupiikkiä, kieltäydyin, koska halusin välttää lääkkeet mahdollisimman pitkään, jotta synnytys ei venyisi.
8 maissa saatiin aamupalaa, jota aloin innoissani syödä. Enpä saanut paljon syötyä, kun ryntäsin vessaan. Oksensin kaiken mitä olin syönyt ja samalla lorahti housuun. Istuin pytylle ja alkoi vuotaa limaista verta (limatulppa?). Pyysin kätilön käymään ja sanoin, että a) oksensin b) lapsivettä ehkä lorahti (mietin pissasinko housuun, mutta pytyllä tuli myös pissaa, joten luultavasti vettä) c) vuodin verta. Sain kuulla vain, että ihan normaalia, mitään tutkimusta ei tehty. Olin vähän ihmeissäni.
9-10 välillä kivut pahenivat ja ajattelin kokeilla taas suihkua. Kyllä suihku helpottikin, mutta nyt kipuja tuntui alavatsan lisäksi myös selän puolella ja oli vaikeaa suihkuttaa molempia yhtä aikaa. Suihkusta tullessani olin valmis ottamaan vastaan lääkitystä, mikäli olisi huonosti edistynyt. Oli kuitenkin menty eteenpäin, joten sanoin kestäväni vielä. Ilokaasua tarjottiin, mutta en pystynyt ajatellakaan, kun koko ajan oksetti.
12 aikaan kätilö kysyi vauhditettaisiinko vähän kalvot puhkaisemalla ja niin sitten tehtiin. En yhtään tiennyt mitä siinä tehdään, mutta se oli aika ihanaa. Veden tulo vei ajatukset muuallekin kuin supistuksiin.
Kalvojen puhkaisusta meni noin puoli tuntia siihen, että olin täysin auki ja kätilö pyysi mut seisaalleen sängyn viereen, jotta lapsi laskeutuisi paremmin ja tulisi ponnistuksen tarve. Tämän vaiheen loppu oli ihan järkyttävä. En tiennyt mitä odottaa ja miehen oli pakko mennä vessaan (kyttäsi supistuksia ja lähti). Kätilö lähti käymään jossakin ja yhtäkkiä seuraava supistus tulikin aivan perään minun ollessa yksin ja se ponnistuksen tarve tuli. Menin ihan paniikkiin, kun en tiennyt mitä nyt tehdään ja aloin melkein itkeä. Onneksi samalla sekunnilla tulivat sekä mies että kätilö.
Kätilö pyysi takaisin sängylle tutkimusta varten ja jouduimme odottamaan pari supistusta. Kysyi haluanko vielä jaloilleni, mutta olin niin väsynyt, etten halunnut enää liikkua. Olin sitten ponnistusvaiheen kyljelläni. Ekat ponnistukset menivät aivan perseelleen, kun en tiennyt yhtään mitä teen ja aloin hätääntyä. Mies onneksi neuvoi vieressä ja lopulta tajusin mitä tehdä. Ponnistusvaihe kesti 31min. Olin jo niin poikki, että laitettiin oksitosiinitippa. Kivut oli aika kovat, mutta helpotti, kun tiesi, että enää ei kestä kauan ja tunsin, että lapsi oli oikeasti tulossa.
Kyllähän se touhu brutaalia oli, mutta kun meidän Timantti syntyi (radiossa soi Rihannan Diamonds) ja oli todella virkeä, olin tyytyväinen, että kestin kivut ja kaikki oli koetun arvoista. Pieni repeämä tuli ja muutama tikki.
Klo 14.01 Tyttö 3605g, 49cm, päänympärys 36cm ja pisteet 9/9/10
Kakkosen kohdalla kuulemma yleensä "helpompaa ja nopeampaa", joten ehkä sellainen meille vielä joskus tulee. Ei ainakaan jäänyt kammoa.