Synnytys

Mulla oli aika jäätävä synnytys, 34 tuntia supistuksia n. 2-7min välein, ja ainakin mun makuun ihan tarpeeksi kivuliaita! (okei, ei kovin pahoja vielä ekan 10 tunnin aikana) Puudutukset eivät toimineet, joten koko maratoniin ei mahtunut lepohetkeä (ei myöskään miesparalle, joka oli jo hirmuisen nälissäänkin, kun ei päässyt hakemaan ruokaa!) Ja silti odotan synnytystä ihan iloisin mielin, on se kumma mitä hormonit saa aikaiseksi :D
 
Hienoa kuulla että teillä on menny synnytykset hyvin eikä pelota. Mulle tulee sektio niinkuin viimeisin oli. Ensimmäisestä jäi niin pahat traumat. Viimeisin oli mun mielestä paras. Toipuminen kyllä kesti kauemmin kuin tokasta ja kolmosesta.

Ei mulla ainakaan putkeen mennyt joten täältä löytyy kohtalotoveri. On meitä varmasti useampikin jotka pelkoja ja synnytykseen liittyviä kokemuksia/muistoja joutuu käymään läpi nyt uudessa raskaudessa.
 
Mulla lisättiin ponnistusvaihees minuutin välein oksitosiinitippaan lisää buustia, mut ei siitä mulle mitään muuta tullu ku työntösupistukset tiheni... Ei mitään jälkisuppareita, kipuja tai muuta... Meillä vauvan paino laski koska ensimmäiseen 3 päivään ei saanu ruokaa ja joutu kaks kertaa valon alle, joka kuivatti. Jotkut kuulemma saa spinaalistaki järkyttävän päänsäryn ku lakkaa vaikuttamasta, mut onneks mä vältyin siltäki! :)

Mulle laitettiin kans oksitosiinii ja sit poika oli 5krt valon alla.
 
Hienoa kuulla että teillä on menny synnytykset hyvin eikä pelota. Mulle tulee sektio niinkuin viimeisin oli. Ensimmäisestä jäi niin pahat traumat. Viimeisin oli mun mielestä paras. Toipuminen kyllä kesti kauemmin kuin tokasta ja kolmosesta.

Onko sulla siis mikä syy että sektiolla seuraavakin? Kysyn vaa kun itse kävin sype polilla kun odotin esikoista. Meillä oli aika vahva et sektioo ei saa kun vaan sillon jos lantio on liian pieni yms tälläset syyt. Äidin pelko ei oo tarpeeks painava syy sektioon. Ainakaan siis meil ei ollu.
 
Mulle laitettiin kans oksitosiinii ja sit poika oli 5krt valon alla.
Meillä joutu kaks kertaa sen takia, ku joutui tuon painonlaskun takia riskiryhmään ja sallitut arvot laski alemmalle käyrälle. Muuten olis kerta riittäny. Nyt pidän huolen, että huhtikuinen saa alusta asti kunnolla maitoa.

Keltaisuus on myös perinnöllistä ja meillä mies on ollut 5krt valokaapissa ja minä 3krt, vaikka kummassakaan synnytyksessä ei ole käytetty oksitosiinia.
 
Mulla on syynä pelko. Sillä perusteella saa leikkuun jos oikeasti haluaa.

Elle1 haluatko kertoa synnytyksestäsi?
 
Mulla on syynä pelko. Sillä perusteella saa leikkuun jos oikeasti haluaa.

Elle1 haluatko kertoa synnytyksestäsi?

En mä täällä julkisella puolella ja en tiiä haluanko muutenkaan avautua. Vaikeita juttuja. Mutta ehkä kärjistettynä se että kun lapsi on ulkona niin äiti ei enää hoitohenkilökuntaa kiinnosta. Tämä oma kokemukseni, toivottavasti muilla paremmin.
 
Mua ei ainakaan vielä jännitä synnytys, mun paras kaveri sai lapsen reilu vuosi sitten ja hän kertoo ihan kaunistelematta kaiken mitä haluan kuulla ja hän sanoi että se ottaa todella kipeetä mutta ei oo mitään mitä ei voisi tehdä uudestaan. Ajattelenkin asian niin että otetaan sitten vastaan se mikä tulee ja kaikki muutkin ovat selvinneet siitä. Eipä ne lapset ole sinne sisälle jääneet.
Mutta kaikki mahdolliset kipulääkkeet aion kyllä ottaa mitä vaan lääketiede voi tarjota! Mulle ei mitään luomusynnytyksiä oo tulossa.

Ainoastaan mietityttää että koska tietää kun on aika lähteä sairaalalle, mä varmaan lähden sinne heti kun alkaa vähän nipistelemään lujempaa. Toisaalta meiltä ajaa n. 10 minuutissa keskussairaalalle että siinä mielessä helpompaa kun se, kun kaveri joutui istumaan autossa 45km maaseudulta valtavissa synnytystuskissa.
 
Kun asuu lähellä sairaalaa, voi hyvin käydä tarkistamassa tilanteen, jos pohdituttaa. Mulla oli ollu supistuksia tiheästi jo monta tuntia, niin käytiin sairaalassa, vaikka kipu oli vielä ihan siedettävä. Tilanne tarkistettiin ja koska en ollut auki kuin pari senttiä, saatiin valita jäädäänkö jo vai lähdetäänkö vielä kotiin. Mentiin sit kotiin vielä muutamaksi tunniksi.
 
Mä esikoisen kamssa vähän väliä soitin, etä nyt meni vedet, nyt supistaa niin ja niin usein ja anto sit ohjeita ja puhelimessa, lopulta sano et sit ku tuntuu siltä ettet pysty olee enään kotona niin lähde tulemaan ja sit lähinkin. Neidin kanssa lähin melkeen heti kun lapsivedet meni, ei ollu kun muutama hassu epäsäännöllinen supsitus tullu siihen mennessä, mutta tiesin jotenkin että se tulee vauhdilla, matkalta.soitin ja sanoin et mä tuun.nyt en.uskalla jäädä odottelemaan supistuksia ,kun tiedän että tulee vauhdilla. Ja pääsin suoraan "odottelu" huoneeseen jossa olin kunnes ne supistukset alko hain kätilön ja kätilö tuli tutkimaan, ja totes et vauhilla saliin 9cm auki ja sit salissa kätilö haki mulle kuumavesipullon ja lasillisen mehukeittoa ja ehin just ja just vetästä sen mehukeiton ku piti alkaa ponnistaa, sit tyttö olikin pihalla 2ponnistuksen jälkeen :)
 
Synnytyskesti ekoista suppareista 1h ja oli tarkotus että ilmotan miehelle kun synnytys alkaa et tulee kättärille odottelee, mutta en ehtinyt ja ilmotinki sit vasta synnytyksen jälkeen että tyttö tuli :D
 
Jossain oli myös vinkkinä, et jos sairaalaan lähteissä tekee vielä mieli kammata tukka tai muuten vilkaista peiliin, niin ei kannata vielä lähteä :D
 
Mä esikoisen kamssa vähän väliä soitin, etä nyt meni vedet, nyt supistaa niin ja niin usein ja anto sit ohjeita ja puhelimessa, lopulta sano et sit ku tuntuu siltä ettet pysty olee enään kotona niin lähde tulemaan ja sit lähinkin.
Meillä käsketään mennä sairaalaan HETI ku vedet menny. Siinä on niin iso tulehdusriski ja ne alkaa heti pumppaa antibioottia suoneen. Hassua, ettei kaikkialla oteta sitä niin vakavasti :eek: Mä lähdin heti ku sairaalakassin sain pakattua ja sain ootella niitä supistuksiaki sairaalas ekan vuorokauden. Antibioottia käytiin muutaman tunnin välein tiputtamas aina synnytykseen asti.
 
Aika jännä täällä on et 24h vesien menon jälkeen sairaalaan tarkastukseen jos supistukset ei oo alkaneet :eek:
 
Ja siis saattaa tarkastuksen jälkeen lähettää vielä kotia ja pyytää tulee uudestaan tietyn ajan päästäkaveti odotti vessienmenon jälkeen 2vuorokautta ennen kun.käynnistettiin, ei mitään antibiootteja ennen käynnistystä
 
Ohhoh! :wideyed: Mulle sanoivat, että sinähän et enää kotiin pääse ilman vauvaa, ku vedetki menny :joyful:
 
Kuulostaa kyllä aika erikoiselta, että sairaalaan täytyy mennä heti vesienmenon jälkeen eikä pääse kotiin enää.

Sit asia on tietty eri, jos on se streptokokki (vai mikä se oli :D) tai esim lapsivettö vähän.
 
Meilläkään ei vesien meno muuten olisi ollut se isoin tekijä, mutta lapsi oli perätilassa, ja ainakin silloin pitää lähteä heti sairaalaan, jos vedet menevät. Ja supistukset alkoivat heti kovina, etten kyllä muutenkaan olisi jäänyt odottelemaan :)
 
Kuulostaa kyllä aika erikoiselta, että sairaalaan täytyy mennä heti vesienmenon jälkeen eikä pääse kotiin enää.

Sit asia on tietty eri, jos on se streptokokki (vai mikä se oli :D) tai esim lapsivettö vähän.
No just sen streptokokkiriskin vuoksi, koska meillä ei automaattisesti testata streptokokkia. Mulla sitä ei testattu/tutkittu missään vaiheessa.
 
Mulla oli streptokokki tytön synnytyksessä ja en ehtiny saamaan ku kerran antibiootti tipan ennen ku tyttö synty ja jouduttiin olee sen takia 2yötä tarkkailussa, mut se yks tippa kerta autto, nyt täytyy pyytää et se testattais aikasemmin et ehtis saamaan enemmän jos on ettei sen takia joudu olee taas 2yötä..
 
Takaisin
Top