Synnytys

Synnytys alkaa lähentyä ja (alitajuisesti) pelottaa ja ahdistaa. Tuulekin syötyä liikaa ja osteltua liikaa (onneksi fiksuja juttuja kuten vaatetta isommalle lapselle - inhoan turhaa tavaraa ja krääsää :grin). Ja vituttaa ja mies etenkin vituttaa.
Pelottaa, että mitä jos tämä meneekin yli lasketun ja muut ajattelee, että olen jotenkin huono synnyttäjä (vaikka synnytyksen ajankohtaan ei voi itse vaikuttaa:bored::angelic:). Rasittavaa kuunnella toisten naisten kommentteja vatsasta ja sen korkeudesta ja onko huulet turvoksissa :mad: kyllä vauva syntyy kun on syntyäkseen.
Vauvan koko myös pelottaa, mutta se onneksi vielä tarkastetaan ja sitten ryhdytään toimenpiteisiin, jos vaikuttaa hirmu isolta
 
Huulet turvonneet? Ihan uus juttu mulle :eek:.
Mutta joo, eipä nuo päivittelyn ja kommentoinnin avulla synny vaan ihan omalla ajallaan. Eikä siihen voi kukaan vaikuttaa jos nyt ei käynnistetä tms. Alkaahan kaikki tollainen näin loppumetreillä ottaa päähän.

Mä ehkä säästyn siks, kun maha ei oo nii iso. Tai siis sen saa sopivalla paidalla kans vähän jemmattua. En nii tykkää kans kaikkien kanssa käydä samaa keskustelua ja onneks ei oo ollut sellaisia tilanteita
 
Huulet turvonneet? Ihan uus juttu mulle :eek:.
Mutta joo, eipä nuo päivittelyn ja kommentoinnin avulla synny vaan ihan omalla ajallaan. Eikä siihen voi kukaan vaikuttaa jos nyt ei käynnistetä tms. Alkaahan kaikki tollainen näin loppumetreillä ottaa päähän.

Mä ehkä säästyn siks, kun maha ei oo nii iso. Tai siis sen saa sopivalla paidalla kans vähän jemmattua. En nii tykkää kans kaikkien kanssa käydä samaa keskustelua ja onneks ei oo ollut sellaisia tilanteita

Joo, turvonneet huulet:hilarious:
Ja myös huuliturvotuksen, turvotuksen yleensä, ihon ja hiusten kunnon ja masun perusteella myös veikkaillaan, kumpi on tulossa o_O

Onneksi kaverit ja äitikaverit ei tätä harrasta. Lähinnä 40+ naiset ja miehen sukulaiset.

Edellinen lapsukainen ainakin laskeutui kunnolla vasta synnytyksessä (peilistä kun katsoi niin olin ihan että mihin se maha on kadonnut! :wideyed::grin) että ei sen haaroissa tarvitse vielä roikkua rv 38.
Mulla on mun mielestä aika sopusuhtainen maha, ei saa piiloon kun ehkä tosi löysän takin alle. Viime kerralla oli mukamas niin iso, että anoppi ei uskonut, etten odota kaksosia :rolleyes: toisaalta vauva oli yli 4kg ja nytkin varmaan tulossa noin nelikiloinen tai reilumpi, että ei niitä ihan littanaan masuun jemmata.

Mutta ehkä parin viikon päästä pääsen tästä ärsytyksestä:grin edellinen synnytys alkoi laskettuna, ehkäpä siis tämäkin
 
Hääh? Miten voi olla huono synnyttäjä jos menee yli? :D
Ja jos saat kyselyitä tuntemuksista, että pitääkö lähteä synnyttämään pian niin kyselijöiltä voi kysyä että "joo, lähetkö viemään sairaalaan? Taitaa olla jo pää ulkona". :D
Tiedän, että turhauttaa kaikenmaailman kommentit ja kyselyt lasketun ajan tienoilla.

Itelläni on ainakin älytön pötsi. Johtuneeko sitten paikkakunnasta ja yleensäkin läänistä missä asutaan, niin ei täällä kyllä ku kukaan ole kommentoinut mitään ihmeellistä vatsastani. Lähinnä vaan kyselty kaupassa, että kuinka pitkä on vielä laskettuun aikaan. :)
 
Mä en kyllä jaksa vetää hernettä nenääni kenenkään kyselyistä. Ihmetelkööt ja kyselkööt ihan vapaasti jos on jotain taivasteltavaa, vastaan sit jotain ympäripyöreetä (toisesta korvasta sisään, toisesta ulos). Toisaalta en koe, että kovin moni olis iholle käynyt tai alkanut tungeksia kysymällä "liian" ärsyttäviä kysymyksiä. Tai sit mulla vaan on lehmän hermot :grin
Ymmärrän toki että joitain ärsyttää. Tsemppiä sinne!
 
Hääh? Miten voi olla huono synnyttäjä jos menee yli? :D
Ja jos saat kyselyitä tuntemuksista, että pitääkö lähteä synnyttämään pian niin kyselijöiltä voi kysyä että "joo, lähetkö viemään sairaalaan? Taitaa olla jo pää ulkona". :D
Tiedän, että turhauttaa kaikenmaailman kommentit ja kyselyt lasketun ajan tienoilla.

Itelläni on ainakin älytön pötsi. Johtuneeko sitten paikkakunnasta ja yleensäkin läänistä missä asutaan, niin ei täällä kyllä ku kukaan ole kommentoinut mitään ihmeellistä vatsastani. Lähinnä vaan kyselty kaupassa, että kuinka pitkä on vielä laskettuun aikaan. :)


Haha ois kyllä hyvä vastaus! :grin:grin

Mä en tiedä, johtuuko tää siitä, että asutaan paikkakunnalla, missä asuu aika vähän nuoria ihmisiä. Ja työpaikatkin mulla on ollut semmosia, missä muilla on omat lapset mun ikäisiä.
Ja sitten mulle on vielä siunaantunut anoppi, jonka mielestä on ihan ok huomauttaa etenkin raskaana olevan ulkonäöstä :rolleyes:

Nyt ei edes olla paljastettu tarkkaa laskettua kuin mun kavereille, koska miehen sukulaisilta alkoi esikoisen laskettuna ja edeltävänä päivänä tulla viestiä, että joko on kohta ulkona.

Mä tarttisin selkeesti tässä vaiheessa jonkun oman erakkomökin:grin ja synnytysrauhan!
 
Mulla meinas töissä ollessa välillä hermo mennä, varsinkin väsyneenä. Firmassa kun se n. 200naista töissä (jostain syystä miehet ei paljoo kyselly :D) niin naiset kun jokainen vuorollaan kyselee.. parhaimmillaan sai 10kertaa työpäivän aikana vastailla samoihin kysymyksiin ja kuunnella taivasteluita siitä että onpa iso maha ja onko varmaa ettei oo kaksoset tulossa ja että miten mun maha on niin alhaalla.

Toi viimenen oli mun mielestä vielä paras, sitä kysy yleensä vähän vanhempi väki. En nyt mikään hujoppi ole mutta kuitenkin 173cm ja kun mun ”käsittääkseni” kohtu sijaitsee alhaalla normaalisti niin onko se ihme jos hoikalla pitkähköllä ihmisellä se maha alkaa kasvamaan alhaalta missä se kohtu on eikä pallean korkeudelta :grin:wacky: välillä tuli kyllä tiuskittuakin kun ei jaksanu kokoajan olla vastailemassa.
Oudointa oli vielä se että sellaiset ihmiset joitten kanssa en koko 4,5vuoden aikana ole sanaakaan puhunut, tulivat kyselemään ja koskemaan mahaa :D
Ja sanottakoon nyt tähän vielä että mua ei tuo koskeminen haitannut ollenkaan, melkein kerjäsin lisää jos joku erehty koskemaan :joyful:
 
No onhan se älytöntä jos kysellään, että joko on synnyttämässä. Sitä varmaan päivystetäänkin puhelin kourassa kesken ponnistuksen vastailemassa puolitutuille, että ihan just ollaan hommissa ja pari ponnistusta enää...

Ja joo, missä sen vatsan sitten pitäisi olla jos ei tissien alla mukana roikkumassa? Ei sais olla ilkeä, mutta kertoo ehkä vähän kysyjänkin logiikasta että mitä suustaan päästää. :D
 
Mulla oikeesti systeri suuttu esikoisen syntymän aikaan - siis täysin hänen tyylistä, että kaikki asiat pitäs tietää heti ja ennen muita - ku ei ilmotettu synnytyksen aikana et tuli ongelmia ja jouduin kiireelliseen sektioon.. ei kuule käyny mielessä ilmotella siinä kellekään mitään. Huoh.
Mut sanoin sit suorat sanat. Normaalia meillä.
 
Täälä ollaan synnärillä osastolla oottamassa supistuksia. Aamupäivällä meni lapsivedet kotona. Ja sitähän tulikin oikeen kunnolla. Onneksi kerkesin pompata sängyltä seisomaan.
Antibiotti alotettiin koska streptokokki oli positiivinen. Tänään olisi tarkoitus vielä siirtyä saliin oksitosiinillä avittamaan käynnistystä. Tänään viikkoja 38+5.
 
Mua rupes jotenkin ahdistamaan kun käly näytti jotai synnäri valokuvia kolmen lapsensa osalta. Ei siinä itse synnytyksessä mitään tms, mutta kun oli kuvia kuinka kaikki mummot ja papat sun muut oli kyläillyt siellä synnärillä jo...
Mulla on ainakin tällä hetkellä sellanen olo ettei kenenkään tarvii kyllä tulla kyläilemään ekan parin viikon aikana synnytyksestä. On kuitenkin sen verran rankka kokemus sekä varmasti mulle, että vauvalle, että vaikka kuinka innoissaan olisivat tai muuta niin ei tarvii tulla hössöttämään ja kyselemään ennen ku ollaan kunnolla kotiuduttu sairaalasta ja päästy itse tutustumaan eka omaan pienokaiseen...
Kuulostaa kamalan itsekkäältä, mutta kai mulla on oikeus siihen???
 
Mua rupes jotenkin ahdistamaan kun käly näytti jotai synnäri valokuvia kolmen lapsensa osalta. Ei siinä itse synnytyksessä mitään tms, mutta kun oli kuvia kuinka kaikki mummot ja papat sun muut oli kyläillyt siellä synnärillä jo...
Mulla on ainakin tällä hetkellä sellanen olo ettei kenenkään tarvii kyllä tulla kyläilemään ekan parin viikon aikana synnytyksestä. On kuitenkin sen verran rankka kokemus sekä varmasti mulle, että vauvalle, että vaikka kuinka innoissaan olisivat tai muuta niin ei tarvii tulla hössöttämään ja kyselemään ennen ku ollaan kunnolla kotiuduttu sairaalasta ja päästy itse tutustumaan eka omaan pienokaiseen...
Kuulostaa kamalan itsekkäältä, mutta kai mulla on oikeus siihen???


Musta oli kans tosi outoa kun miehen sisko muksuineen tuli 2 päivää kotiutumisen jälkeen 9 aikaa aamulla meille ihan ilmoittamatta. Oltiin kyllä juu hereillä, minä vielä kylpytakissa ja aamupalaa vasta tekemässä. Olin ohan että ei helvetti!!
 
1.12 kipeet supistukset alkoi olee 5min välein 05 aikaan. (Alkoi 00 aikaan 10min välein). Soitin synnärille klo 5 ja sanoi että voi tulla jo käymään.
Klo 7 käyrile, 3cm auki ja kaula hävinny. Pääsin ammeeseen mut ei ollu mun juttu. Salissa pidin lämpötyynyä ja istuskelin pallolla. Kipupiikin sain klo 10-11 ja kivut + supistukset hävisi moneks tunniks! Turhautti sikana ja pelkäsin, et ne lähettää kotiin:grin
Klo 14 alkoi taas kunnolla supistelee ja ilokaasu + lämpöpussi meiningeillä mentiin klo 16.30 asti, jolloin tein jo kuolemaa ja halusin muuta! Silloin 7cm auki. Klo 17 toivoin kuolevani ja sain spinaalin. Kaikki kivut hävisi! Ponnistamisen tarve tuli 17.50 ja tyttö syntyi 18.01.
Ei repeämiä, ei mitään. Nopea, helppo ja kivuton ponnistusvaihe.

Iha hyvä fiilis jäi kyllä vaikka kivut ennen spinaalia oli aivan kamalat. Pisteet niille, jotka luomuna pystyy synnyttää!
 
Mua rupes jotenkin ahdistamaan kun käly näytti jotai synnäri valokuvia kolmen lapsensa osalta. Ei siinä itse synnytyksessä mitään tms, mutta kun oli kuvia kuinka kaikki mummot ja papat sun muut oli kyläillyt siellä synnärillä jo...
Mulla on ainakin tällä hetkellä sellanen olo ettei kenenkään tarvii kyllä tulla kyläilemään ekan parin viikon aikana synnytyksestä. On kuitenkin sen verran rankka kokemus sekä varmasti mulle, että vauvalle, että vaikka kuinka innoissaan olisivat tai muuta niin ei tarvii tulla hössöttämään ja kyselemään ennen ku ollaan kunnolla kotiuduttu sairaalasta ja päästy itse tutustumaan eka omaan pienokaiseen...
Kuulostaa kamalan itsekkäältä, mutta kai mulla on oikeus siihen???

Me päästettiin esikoisen isovanhemmat moikkaamaan vauvaa synnärille ja yks sukulainen tuli mitään ilmoittamatta... vierailuaika oli onneksi vain tunnin, mutta oli rasittavaa, kun kaikki halusi vauvaa syliin ja vauva olisi halunnut syödä silloin! Ällötti myös kun ihmiset pusutteli ja nuuhki vauvaa eikä sitä oltu kylvetetty, ainoastaan kuivattu synnytyksen jälkeen:hungover: :hilarious:
Muita vieraita otettiin vastaan kotona kun vauva oli pari viikkoinen ja vieraat sai tuoda mahdolliset tarjottavat mukanaan. Me vain keitettiin kahvit. Tai siis mies keitti, minä vaan hoitelin vauvaa.

Tällä kertaa en ehkä synnärille huoli muita kun miehen ja eskoisen. Vierailuaika on niin lähellä esikoisen uniaikaa, että joutuisin vastaaottamaan vieraita yksin.
En ainakaan anna nukkuvaa tai syövää vauvaa kenellekään syliin ja kerron heti että vauvaa ei ole koskaan pesty :grin
Isovanhemmat voisivat sitten mieluummin tulla meille kotiin kun kotiudutaan ja tuoda ruokaa ja viihdyttää esikoista. Ja muut vieraat voivat tulla piipahtamaan parin viikon päästä
 
Me päästettiin esikoisen isovanhemmat moikkaamaan vauvaa synnärille ja yks sukulainen tuli mitään ilmoittamatta... vierailuaika oli onneksi vain tunnin, mutta oli rasittavaa, kun kaikki halusi vauvaa syliin ja vauva olisi halunnut syödä silloin! Ällötti myös kun ihmiset pusutteli ja nuuhki vauvaa eikä sitä oltu kylvetetty, ainoastaan kuivattu synnytyksen jälkeen:hungover: :hilarious:
Muita vieraita otettiin vastaan kotona kun vauva oli pari viikkoinen ja vieraat sai tuoda mahdolliset tarjottavat mukanaan. Me vain keitettiin kahvit. Tai siis mies keitti, minä vaan hoitelin vauvaa.

Tällä kertaa en ehkä synnärille huoli muita kun miehen ja eskoisen. Vierailuaika on niin lähellä esikoisen uniaikaa, että joutuisin vastaaottamaan vieraita yksin.
En ainakaan anna nukkuvaa tai syövää vauvaa kenellekään syliin ja kerron heti että vauvaa ei ole koskaan pesty :grin
Isovanhemmat voisivat sitten mieluummin tulla meille kotiin kun kotiudutaan ja tuoda ruokaa ja viihdyttää esikoista. Ja muut vieraat voivat tulla piipahtamaan parin viikon päästä


Täh? Ei oltu pesty?? Kyllä meillä esikko pestiin siinä synnytyssalissa ja puettiin ennen osastolle menoa
 
Täällä kyllä pestään mutta meillä ei oo vaatteita ollenkaan. Koska korostetaan ihokontaktin tärkeyttä. Lastenosastolla taitaa olla vaatteita jos sinne joutuu.
 
Mä en tiä oliko meän poikaa pesty sektion jälkeen ku oli eri osastolla monta päivää, mut päätä ei oltu ainakaan kunnolla, ku siinä oli viel kotia päästessä (6pvää vanhana) mun 'sisälmyksiä' :P
 
Meillä kävi tääl synnäril tänään (tyttö vuorokauden ikäinen) ni mun äiti ja meidän esikoinen + anoppi ja appiukko. Eikä mua häirinnyt ollenkaan, ihana oli, että tulivat käymään.
Huomenna varmasti taas muitakin tulossa. Perheenjäseniä otetaan mieluusti vastaan. Näin meitä taas on niin erilaisia ihmisiä:joyful:
 
Takaisin
Top