Ensimmäinen synnytys:
Petipuuhia miehen kanssa yöllä, mies kerkesi luonnollisesti juuri nukahtaa ja kohta mahasta kuului ja tuntui napsahdus. Vähän aaltoilevaa tunnetta oli myös, mietin että oiskohan jo aika vai mitähän tää on ja ajattelin kävästä vessassa. Kun nousin istumaan lapsivedet hulahti rytinällä, sänky meni litimäräksi, tuli muuten paljon sitä(suosittelen loppuajasta käyttämään niitä lasten pissasuojia sängyssä ettei tarvii koko sänkyä polttaa jos näin sattuu käymään [emoji23]).
Pikkuveli tuli koiravahdiksi ja lähettiin ajamaan sairaalaan johon n. tunnin ajomatka.
En muista paljonko olin auki kun sairaalaan päästiin, ehkä 2cm? Yrittivät passittaa kotiin, mutta en millään halunnut lähteä kun matkaa kuitenkin on ja oli semmonen olo ettei mene kauheen kauaa. Pääsin osastolle odottelemaan ja antoivat miehen tulla kaveriksi kun pyysin suihkua ja jumppapalloa. Muutaman tunnin päästä tulivat varmistamaan tilannetta "ihan varalta", niin olin 7 cm auki ja päästiin saliin.
Sain epiduraalin vähän ajan päästä, en paljoa muista muuta kun että kätilöllä oli violetit silmälasit, en edes muista nähneeni lääkäriä joka laittoi epiduraalin. Minä ainakin vajoan siihen kuuluisaan synnytyskuplaan.
Ponnistusvaihe taisi kestää n. 20min(?) ja meni hyvin, tosin supistukset alkoi vähän hiipua ja sain niitä voimistavaa lääkettä. Pelottavinta on pusertaa pää kipua vastaan ulos, mutta kun sen saa tulemaan loppu sujahtaa suht helposti. 2 tikkiä tuli. Tyttö syntyi siis viikoilla 38+1
Toinen synnytys:
Taas niitä petipuuhia, tosin päivällä ennen kuin mies lähti töihin. Se piti melkein pakottaa kiireen takia, mutta siinä tekee mitä vaan että sais vauvan ulos mahasta [emoji23]
Ja kyllähän se toimi, muutaman tunnin sisällä supistukset alkoivat ja rupesivat voimistumaan pikkuhiljaa, soitin miehelle että lähtee töistä tulemaan, sieltä meille tunnin matka ja sairaalaan se toinen tunti. Aika äkkiä se sieltä tuli ja lapsenvahtikin oli jo paikalla niin lähdettiin sairaalaan. Matkalla supistukset oli jo välillä topakoita.
Kun päästiin perille olin jo 8cm auki, mutta vauva ei ollut vielä laskeutunut "lähtökuoppiin". Jostain syystä en saanut tippaa käteen heti sairaalaan mennessä niinkun viime kerralla, mutta en edes kiinnittänyt asiaan huomiota.
Suihkulla ja jumppapallolla pärjäsin hyvin jonkun aikaa, vähän hengittelin myös ilokaasua.
Kätilö ehdotti kohdunkaulan puudutusta ja ajattelin kokeilla, ihan kivasti toimi vähän aikaa.
Kunnes tyttö päätti laskeutua ja sitten mentiin, yritin saada epiduraalia, koska ei ollut enää mitään kivunlievitystä, ja pelotti alkaa synnyttämään luomuna, mutta kätilöt eivät löytäneet suonta. Minulla joskus suonet piilossa ja en varmasti pysynyt hetkeäkään paikoillani.
Tajusin että nyt ponnistuttaa, mutta koitin vaan pidätellä viimeiseen asti että oisin saanut jotain lievitystä, kunnes kätilö sanoi; "se ponnistaa!"
Muutaman minuutin päästä tyttö oli sylissä [emoji173]️
Yllätyin todella siitä voimasta joka naisesta löytyy kun ei ole puudutuksia hidastamassa. Potkin kätilöitä naamaan kun ei sille voimalle mitään mahda. Mieskin meinasi pyörtyä kun tapahtui niin rytinällä.
Ei yhtään tikkiä. Tyttö syntyi 38+0
Seuraavassa aion vaatia tipan käteen heti sairaalaan mennessä, jos alkaakin tuntumaan etten kestä ilman puudutusta. Eipähän jää sen takia saamatta. Vähän jännittää kerkeänkö sairaalaan jos vauva on laskeutunut ja supistukset alkaa, niin tiedän että kun alkaa kunnolla tapahtua niin myös tapahtuu. Toki monilla vielä nopeampaa toimintaa. Ja jotenkin luotan siihen että olen suht hyvä synnyttäjä, jos syntyy matkalle niin sitten ei voi mitään.
Yllätti myös, että lapsivettähän erittyy koko ajan lisää ja kun vedet on mennyt niin sitä tuli koko ajan melkein kuin ois pissannut, mulla aina matkalla housuissa iso kylpypyyhe. Varmaan kaikilla ei tule samaa tahtia, mutta sekin mahdollista.
Kipeimpänä asiana olen synnytyksissä kuitenkin pitänyt puudutussuihketta, joka laitetaan synnytyksen jälkeen kun tutkivat vauriot ja laittavat mahdolliset tikit.
Ja olen myös varma että yritetään taas käynnistää synnytystä heti kun siihen annetaan lupa. En tiedä onko tuo miten todellinen konsti, mutta molemmat ainakin sillä käynnistynyt ja olen huomannut muutenkin olevani aika herkkä spermalle.
Tulipas pitkä avautuminen, toivottavasti kukaan ei nyt saa tästä traumoja, mulla synnytyksistä kuitenkin positiivinen kokemus [emoji4]