Synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeinika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuopuksen synnytys käynnistyi myöskin supistuksin kotona. Seuraavalle aamulle oli sovittu käynnistys, mutta yöllä 3 aikaan lirahti lapsivettä ja sen perään alkoi supistukset. Ne oli kipeitä, mutta tulivat harvakseltaan ja päädyttiin että mennään laitokselle aamulla. Sairaalaan ajaessa supistuksen välit oli viitisen minuuttia ja miestä hiukan hirvitti, mä nimittäin ajoin itse sairaalaan. Miehellä kun ei ole ajokorttia niin koin turvallisemmaksi ajaa itse ja kun ne kivut oli sellasia että pystyin niiden kanssa vielä hengittämään ja tarvittaessa vetämään auton tiensivuun.

Naistenklinikall oltiin 10 aikaan ja lääkäri tsekkas ja paikat oli auki 4cm. Totesi et kokeillaan nyt laittaa ballonki et jos se vauhdittais toimintaa et oikeasti kannattas puhkoa kalvot, mutta mun sairauden vuoksi niin ei voida tehdä. Ballonki laitettiin ja se ei pysynyt paikallaan edes tuntia. Hengasin taas kuumassa suihkussa ottamassa supistuksia vastaan ja kävelin portaita ja osaston käytäviä. Tens oli myös apuna ja tehokas olikin. 3 aikaan iltapäivällä siirryttiin synnytyssalin puolelle, koska kivut oli niin kovat että kaipasin jo tehokkaampaa helpotusta. Aloin kiskoa ilokaasua ja se jeesas. 18 aikaan illalla olin edelleen 4cm auki vaikka supistuksia tuli ihan koko ajan. Tässä vaiheessa alkoi taas olla vauvan sykkeissä vikaa. Sekä mut että vauva kytkettiin monitoreihin ja taas siellä pyöri yks jos toinen tutkimassa ja ihmettelemässä. 21 aikaan illalla lääkäri tutki ja totes että olen edelleen 4cm auki ja synnytys ei etene. Lääkäri ilmoitti että lapsi tulee syntymään sektiolla. Päätettiin että kokeillaan josko hän saisi puhkaistua multa kalvot käsin. Kipeetä teki, mutta se onnistui. Kalvot puhkaistiin n. 21:40. Sovittiin että kätilö menee tekemään sektio papereita yms valmiiksi ja me odotellaan ja kuulostellaan tapahtuuko mitään.

Supistuksia tuli liki tauotta ja oli pakko soittaa kätilö antamaan lisää epiä, ilmoitti tulevansa kohta. 23 aikoihin mun oli soitettava et epiä on saatava heti etten pysty olemaan enää ja kätiklö tuli, ilmoitti et tsekkaa tilanteen eka ja sit lisätään lääke. Totes mun olevan 9cm auki ja kalvojen puhkaisu oli saanut asiat etenemään. Kätilö meni käväsee jossain ja mulle alkoi tulla ponnistamisen tarve ja soitettiin se takas. 16 minuutiin ponnistamisen jälkeen syntyi poika 3410g ja 48cm rv 39+3.
En revennyt, muutama pieni pintanaarmu ja "muodonvuoksi" 3 tikkiä jotka kaikki tuli jonnekin tuonne sisälle. Mulle ei loppupeleissä tosiaan ehditty antamaan yhtään mitään puudutteita lisää ja ponnistaminen meni luomuna ja kyllähän se kipeetä teki. Synnytyksen katsottiin alkaneen vasta tuosta kalvojen puhkaisusta ja kestoksi on papereihin merkattu 2h26min.

Synnytyksen jälkeen pääsimme perhehuoneeseen ja osastolla meillä oli maailman ihanin kätilö, joka neuvoi jos jotain kysyimme ja muuten saatiin olla omissaoloissa. Vauva oli radin vuoksi 24h sokeriseurannassa, mutta yksikään arvo ei heittänyt ja pääsimme kotiin vauvan ollessa 36h ikäinen. Vauvalle ei kertaakaan edes yritetty antaa lisämaitoa pullosta vaan mua kehoitettiin imettämään ahkerasti ja eka kerta oli jo salissa. Kokemuksena todella eheyttävä.

Nyt kolmannen kanssa menossa myöskin naistenklinikalle synnyttämään. Mä haluaisin suunnitellun sektion, koska en usko että mun psyyke kestää enää kolmatta synnytystä, jossa joudun pelkäämään lapsen hengenpuolesta ja jos jouduttas kolmannen kerran tekemään kesken kaiken sen kärsimisen sektio päätös. En ole mitään lopulistä päätöstä vielä tehnyt, mutta tällä hetkellä se tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta.

Lisätään vielä että esikoisenkin kohdalla koin että itse synnytys oli hyvä kokemus vaikka meni miten meni, sain kivunlievitystä silloin kun tarvitsin ja mua pidettiin kartalla koko ajan siitä mitä tapahtuu. Se mitä tapahtui syntymän jälkeen on se joka jäi kaivelemaan.

Muokattu viimeksi:
Odecca, huh esikoistarina kuulosti hurjalta! Hyvä että teitte valituksen ja ei kenellekään käy samoin. Mä oon tehny Kättärille valituksen yhdestä saamastani huonosta kokemuksesta liittyen keskenmenoon.
Onneksi kuitenkin oot sujut tapahtuneiden kanssa jo ja saat toivomasi synnytyksen tällä kertaa !

Kohtelu oli esikoisen kanssa niin ala-arvoista ettei mitään rajaa. Mua hoiti pääosin kätilö, jolla oli joku tosi iso asennevamma ja ei kyllä peitellyt sitä mitenkään. Tää kätilö myös töksäytti mulle päin naamaa että älä sitten hae tuolta yhteisistä tiloista itse ruokaa ettet tartuta muita tällä osastolla. Ja tämähän ei tartu jos kosken samaan kauhaan kuin muut tai istun samassa pöydässä.
Onneks mut on elämäni aikana aika monessa sopassa keitetty ja mua ei ihan pienellä suuniltani saa ja mä olen oppinut jo varhain pitämään puoleni paskassa maailmassa.
En vaan ikinä olis osannut kuvitella et tommosessa paikassa sais tollasta kohtelua.

Huhhuh odecca millanen esikoisen syntymä teillä on ollu! Tuli ihan kylmät väreet!

Meijän esikoisesta alko supisteleen kipeesti lauantai aamupäivällä,oli kipeitä mutta tuli harvakseltaan. Sunnuntaina ne jo tihenty siihen malliin että ilta yöstä lähettiin ajaan sairaalaan. 2 cm auki.. käyrälle piirty napakoita suppareita, jotka ei tehny mitään.. ma aamuna pistettiin oksitosiini tippa ja annostusta isonnettiin koko ajan..maksimi annoksella suppareita tuli 2 minsan välein ja ne kesti reilun minuutin..8 tuntia tätä lystiä kivunlievityksenä aqua rakkulat (autto puol tuntia...) ja auki olin 2 ***un senttiä.. tippa lopetettiin, supparit laantu ja me lähettiin kotiin..kotona oltiin kymmenen jälestä illalla ja supparit alko uuestaan..mies nukku pari tuntia ja takas sairaalaan..auki 4cm ja sain kohdunkaulan puudutteen joka oli ihana! Sain torkuttua pari tuntia ja sitte alko teho hiipuun..siinä vaiheessa auki 9cm ja anestesia lääkäri oli kiinni hätäsektiossa. Ilokaasulla eteen päin klo 10:56 11 minuutin ponnisttamisen jälkeen synty meijän prinsessa.:Heartred oli sinne jossai vaiheessa tullu lääkäriä ja opiskelijaa paikalle ku vauvan sydän äänet tippu ku supisti/ponnisti ja imukuppia ne oli jo esiin kaivanu..mä olin kuulema siitä sisuuntunu ja 2 työntöä ja lapsi maailmassa.. istukka ei meinannu irrota millään, yks kätilö repi ja toinen oli kontallaan sängyllä ja paino kohtua että se irtos. Puol tuntia oli se raja että jos se ei lähe niin saliin muttaonneksi se lähti jo 28 minuutin kohalla :rolleyes:
Mulla ei maito noussu ollenkaan sairaalassa ja lisämaito oli kyllä yhtä kerjäämistä ja imettään ne opetti vaan tyyliin " pistät siihen makaamaan ja tissi suuhun" jepjep..

Sitten taas tämä meijän hätähousu.. illalla kasin aikaan alko vettä tihkumaan, eka supistus kymmenen jälkeen. Äidille soitto 2 yöllä että tuu kattoon esikoista, sairaalaan lähettiin ajeleen noin klo 2:50, sairaalan ulko-ovella 3:30, jossa sanoin miehelle että enää ei pysty, viimeset 20 kilsaa oli kestosupistusta. Kätilö kippas mut tuoliin, kärräs saliin jossa heitin vaan housut nurkkaan ja sängylle. Kätilö vielä kysy siinä että saako kattoa ja samalla hengenvedolla jatko että anna mennä vaan, pää näkyy. Jätkä synty 3:35 :Heartred osastolla olin vissiin "vanha tekijä" ei ollu opastusta eikä apuja.

Näin meillä, jännä nähä miten kolmas menee :)

Meillä oli kuopuksen mammaryhmässä yksi hätähousu, joka syntyi makuuhuoneen lattialle :)

Huh odecca tuota sun esimmäistä synnytystä! Kuinka hirveää kohtelua, ihan pahaa teki lukea :/

Odecca, sulla ollut rankka kokemus kyllä! Täytyy nostaa hattua. En tiedä mikä sairaus sinulla on, mutta Tuli tuosta kätilön tartuttamiskommentista mieleen kun olin edellisellä harjoittelujaksolla ja kyseisessä laitoksessa oli mies jolla oli todettu c-hepatiitti. Häntä piti kirjaimellisesti kädestä pitäen avustaa syömään ja minulle toitotettiin että pitää aina pitää hanskat kädessä kun sitä avustaa syömisessä. Hieman huvitti tuo ylireagointi kun itse tiedän ettei c-hepatiittia voi saada jos pitää toista kädestä kiinni ja kummallakaan ei ole mitään haavoja käsissä.. Uskomatonta kyllä että hoitoalalla löytyy paljon niitä joilla asennevammoja erinäisistä syistä eivätkä vaivaudu edes ammattimaisuuden nimissä niitä peittemään. Jotenkin surullista ja noloa!

Synnytys pyörii jo kovastikin mielessä, lähinnä sen takia että mun pitäis sairauden takia saada sektio mutta asiasta ei oo vielä puhuttu missään. Ahistaa myös kaikki selkään tökättävät puudutteet koska ranka on niin mutkalla joka kohdasta. Osuuko ne oikeeseen yms. Täytyy huomisessa neuvolassa avata suunsa varmaan aiheesta jo.. Millon synnytystä käsitellään ees neuvolassa yleensä? Oonkohan jotenkin hätänen...

Alien&I neuvolassa aletaan puhua vasta reippaasti puolen välin jälkeen. Ota vaan puheeksi niin saat lähetteen pelkopolille, jossa sit kätilö ja tarvittaessa lääkäri pohtii onko sektio tarpeen ja miten puudutukset jne. Et oo hätänen, onhan noista hyvä puhua jos mietityttää. Ja eipä sit myöhemmin tarvi enää asiasta stressata..

Alien&I ei ne selkään tuikattavat lääkkeet välttämättä ole niin kauheita, kuin nyt ajattelet (saa niistä silti panikoida). Minua on aina yököttänyt selkärankaani koskeminen ja olin ihan varma, että en todellakaan halua epiduraalia. Vähän ennen synnytystä juuri synnyttänyt kaverini kumminkin kehui, että epiduraali on parasta, mitä hänelle on tapahtunut. Päätin, että minäkin haluan sen tarvittaessa. Laitto oli lopulta minun näkövinkkelistäni "helppoa", enkä ehtinyt edes pelätä siinä tilanteessa. Anestesialääkäriköhän sen nyt sitten laittaa. Uusinta kierroksenkin ehdin saada, mutta siitä en muista mitään. Minulla on selässä vain yksi skolioosimutka, mutta eipä sillä tainnut olla vaikutusta mihinkään.

Ota ihmeessä asia puheeksi neuvolassa, niin ei tarvitse turhaan jännittää asioiden selviämistä!

Mä oon puhunut jo nyt synnytyksestä neuvolassa ja sovittiin et laitetaan lähete pelkopolille. Niistä pitää ja kannattaa puhua ajoissa niin siellä polilla ehtii sit käydäasioista puhumassa tarvittaessa moneen kertaan. Suomessa ketään ei voi pakottaa synnyttämään alakautta eli sektion saa jos niin haluaa. Toki ne koittaa kovasti puhua ympäri normaaliin synnytykseen, koska se on kropalle parempi kuin iso leikkaus.

Sektion kyllä saa varsinkin kun sulla alien on hyvä peruste siihen. Pelkopolilla voi sit keskustella siitä millasia ajatuksia se ite sektio herättää ja sitä käydään läpi, jos tarttee niin siel voi käydä useampaan kertaan. Käyvät läpi kaiken mitä ikinä sä keksit kysyä ja mikä ikinä pelottaakin. Kannattaa ottaa puheeks neuvolassa jo nyt niin on enemmän aikaa käydä asiaa läpi.

Joo, laitoin tossa ylös jo mistä haluun huomenna neuvolassa kysyä. Pää on niin hattaraa etten luota muistiin. Teidän kommenttien lukeminen auttoi jo paljon <3

Kauhulla lueskelen teidän synnytyskokemuksia. Minulle synnytys on tehty mahdollisimman helpoksi ja kivuttomaksi, perussairauteni takia. Esikon synnytys kesti 2,5h ja kuopuksen 1,5h. Nykyaikana lääketieteen avulla on mahdollista synnyttää lähes kivuttomasti; menin saliin käynistykseen, eka laitettiin käteen ranteen suoneen verenpaine seuranta, joka mittaa realiajassa paineita. Sitten sain epiduraalin ja sitten puhkaistiin kalvot ja laitettiin tippa joka voimistaa supistuksia. Ennen ponnistusvaihetta sain vielä kohdunsuun puudutteen. Imukupilla autettiin lapsi maailmaan. Kivuliain vaihe oli verenpaine mittarin laitto. Minä en saa siis juurikaan ponnistaa, en tuntea kipua, ettei verenpaineet nouse. Sektio ei taas onnistu vuotoriskin vuoksi. Eli samalla kaavalla autetaan kolmaskin maailmaan.

Mulla pyörii synnytys mielessä itse asiassa aika usein. Tällä kertaa koitan pitää pääni kasassa en voi sietää hallinnan menetystä ensi kerralla koitan kestää paremmin :D ( en tykkää näyttää kipua itkien ulkopuolisille) ja en kehtaa valittaa jos sattuu en kehtaa pyytää mitään onneksi mies lupasi hoitaa ens synnytyksessä mulle lisää kivun lievitystä jos en kehtaa pyytää :D mulle suutin tuki ja apu on mun mies <3 toivoisin myös ettei tarvitsisi ponnistaa ilman kivun lievitystä :D

Se on kyllä jännä, miten eri tavalla synnytyksestä ajatellaan. Ite oon lukenut kymmeniä eri synnytyskertomuksia netistä, mutta ainakaan vielä en osaa pelätä yhtään. Vähän jännittää, että miten omalla kohdalla tulee menemään, mutta sekin enemmän innostunutta jännitystä. Hienoa, että synnytyspelkoon kuitenkin tarjotaan apua :)

Mä en ainakaan tiedosta pelkääväni synnytystä, lähinnä pelkäsin sitä että jos en saisikaan sektiota. Ois tietty voinu googlettaa mitä aiheesta sanotaan, mut en halua jokaista netin kammotarinaa lukea.

Minä en olekaan tänne laittanut
Eli synnytyksiä on useampi takana. Kaikki synnytykset ovat alkaneet supistuksilla ja olen synnyttänyt ns. Luomusti eli ilman lääkkeitä. Synnytyskivut olen kestänyt suihkun voimalla. Kalvoja en ole antanut puhkaista kuin vasta kun olen ollut 9cm auki. Kätilöopistolla kaikki viisi synnyttänyt ja tämä kuudes syntynee myös siellä. Olen aina saanut siellä hyvää palvelua.
Synnytyksen kestot ovat vaihdelleet 8tunnista tasan tuntiin :) Eli ennakkoon ei voi iki tietää. Luotan vahvasti siihen että nainen on luotu synnyttämään ja keho auttaa parhaansa mukaan naista synnytyksessä.

Mulla kanssa pikkuhiljaa alkanut pelottaa synnytys. Luin jostain että meillä ylipainoisilla vaikeampi tunnistaa ponnistamisen tarvetta tai jotain ja että usein ylipainoisen synnyttäjän vauva joutuu hengityskoneeseen tmv tai ainakin on vaikeuksia hengityksen kanssa. Ja ei siis ollut mikään vauvapalsta mistä tätä luin vaan ihan neuvolasta saamani opaskirja.. :(

Ponnistamisen tarvetta taitaa olla vaikeampi tunnistaa myös epiduraalin kanssa, tai näin olen lukenut.

Takaisin