Mä tykästyin kovasti semmoseen mun mielestä vauvamyönteiseen ja synnyttäjää voimaannuttavaan netti-synnysvalmennussivustoon ku vauvantai. Se on ilmainen, kätilön käsialaa.
Mä haaveilin luomusynnytyksestä, mutta jouduin radin ja vauvan isousepäilyn takia käynnistykseen. Vauva oli sitten kuitenkin ihan normaalikokoinen. Käynnistely kesti viikon.. mulla oli tens-laite ja se riitti ekat 6 päivää erinomaisesti kaikkiin kipuihin :D
Lopulta puhkaistiin kalvot mutta mitään ei alkanut tapahtua ja lopussa oksitosiini virtasi täysillä.. supistuksissa ei ollut yhtään taukoa ja ne oli tosi kovia ehkä sen tipan takia.. ensin menin tensillä ja laulu-hyminällä/mölinällä ja kipuun "sukeltamisella" ja liikkumisella noin 6h ja kun viimeiset 2h siitä oli jo tosi kipeää mutta niiden aikana en auennut yhtään (6h kohdalla saldo 4cm) niin taivuin kohdun kaulan puudutukseen. Se ei vienyt lähimainkaan kaikkea kipua mut sen verran hellitti että pysty jotenkin olemaan, tensin kanssa tuntuu et vaipu sellaseen omaan tilaan.. Vettä en voinu sen oksitosiinilaitteen kanssa koittaa kun sähköjohtokaan ei antanu paljon myöten, mut se tenskään ei sovi ammeeseen tai suihkuun.. ja ilokaasua kokeilin mikä ei auttanu kipuun yhtään mutta etoi pahasti ja oksensin ja jäi pitkäks aikaa inhottava pöhnäinen olo.
Sitten meni joitakin tunteja ja avauduin vaan sentin vaikka oksitosiinia vaan lisättiin ja mut ylipuhuttiin epiduraaliin, koska muuten homma venyis liikaa yms ja en jaksais ponnistaa, kohdunkaulan puudutteen teho ehti loppua ennen piikkiä joka tuntuikin sitten todella hyvältä idealta.. laitto ei tuntunut oikein missään ja autto niin että tunsin supistukset mutta ne ei sattuneet ja pystyin olemaan jalkeilla mikä tuntui koko ajan hyvältä. Mutta myös kun kivut hävis niin tehokkaasti niin se oma synnytystila katos myös ja sitten vaan jutustelin miehen kans ja hengittelin ja kävelin. Kaikki kätilöt oli tosi mukavia ja kuunteli mua paitsi viimeinen, jonka vuoro alkoi silloin kun rupes ponnistuttamaan. Se käytännössä pakotti mut ottamaan sen ponnistusvaihepuudutuksen, pudendaalin.. Siitä ei mitään hyvää sanottavaa. Myös kun ei uskonut eikä kuunnellut mitään mitä sanoin ja kampes mut huonoimpaan mahdolliseen ponnausasentoon (puoli-istuvaan) ja suhtautui koko ajan kuin ainoastaan minä olisin esteenä lapsen syntymälle :banghead: Homma venyi ja venyi ja vaiheen kestoks merkittiin yli tunti.. mutta ei siinä pystyny tekeen mitään kun se kammottava kätilö häiritsi :bag: Lopulta tuli jotain häikkää sydänääniin ja täti rupes puhumaan imukupeista ja sektioista senmoseen uhkailusävyyn

Mutta kaikeks onneks aivan ihana lääkäri kuunteli mua ja lapsella ei ollukkaan niin hätä, ja heti homnat alko luistaa ku sai tehdä niin ku ties että pitää ja muutamassa minuutissa vauva oli syntynyt

Eka ajatus oli että kaikki itse synnyttämisessä oli sellaista että voi vaikka heti tulla uudestaan

Olis kyllä kiva kokea synnytys ilman käynnistämisiä ja oksitosiineja.. mutta jos kaikkea ei voi valita niin tilanteen mukaan mentävä. Varsin lääkkeellisestä synnytyksestä huolimatta pystyin kokeen onnen siinä ku lapsi laitettiin paidan sisään ja lapsi oli virkeä, pelkäsin että ollaan molemmat lääkepöllyssä. Istukkaa kiskottiin ulos antaumuksella ja sain kolme tikkiä ja niiden aikana vauva oli mun rinnalla, harmittaa et jostain syystä kiellettiin imettämästä vielä siinä vaik pieni olis ryöminy rinnalle eikä olis edes ollut tiellä ja varmaan imemisestä olis ollut vain hyötyä siinä kohtaa kohdun supistamisessakin.. mutta tämä "mukava" kätilö sanoi ettei käy ja ensi- imetys oli synnärillä vasta kun vauva oli pesty, puettu ja punnittu ja mieletön uupumus valtas mut.
Jotenki kokemuksena tykkäsin siitä että olin lukenu ja miettiny ja aatellu etukäteen ja sanoisin jopa että "tiesin mitä tein" vaikka jutut ei menneetkään kaikilta osin ennakkotoiveiden mukaan. Nyt vaan toivon että sais synnyttää semmosten kätilöiden kanssa kuin ne ekat jotka ehdotti ja olis tarvittaessa varmaan komentanukkin mutta myös kuunteli ja kunnioitti mun päätäntävaltaa ja että mun keho on mun edelleen vaikka synnytänkin.. Ja toivon että semmoista viimeisen kaltaisra ei tulis, vaikka ehkä selviäisin semmosestakin nyt paremmin. Niin ja tää on jo ehkä vähän hullua, mutta treenasin ponnistusvaihetta ja venymistä sellasella Epi-No laitteella kotona ja koen et siitä oli tosi paljon hyötyä sekä ponnistamiseen että siihen, ettei se pelottanut. Se tuntuu jälkikäteen hassulta että koko ajan oli jotenkin kauhea kiire saada hommaa eteenpäin vaikka varsinainen synnytys kesti vain 12h mikä ei kuitenkaan ole niin hirveän pitkä ensikertalaiselle.
Muoks. Ja tietysti vauvan hyvinvointi on tärkeintä, jos sen takia tarvitaan imukuppia, epiä, sektiota tms niin sitten on niin. En ajattelisi mitenkään itse "epäonnistuneeni" tms... uhraan mielummin hyvän kokemuksen vauvan parhaaksi jos niin on käytävä. Mut tietenkin jokainen toivoo, että sujuisi hyvin :)