Synnytys

Juu meillä kans lyhenee matka 10km isoon kaupunkiin jos nyt saadaan kaupat tehtyy uudesta :D Eli sitten olisi se noin 80km matkaa. Vaan ei se yks 10km tuolla matkalla paljon hetkauta yleensäkään.

Meillä on 30 km matkaa, ei kovin pitkä mutta jos tulee syöksy synnytys niin sekin on liikaa. Tietty kun on tuo radi niin käynnistys on todennäköinen ja sillon on jo valmiiks sairaalassa.

Tänään on jotenkin mietityttänyt synnytys. Huomenna on 20 viikkoo täynnä ja vaikka puolet on jäljellä niin alkaa jo mietityttää.

Huh, onneks on muitakin pitkän matkan synnyttäjiä. Mulla kans n.100 km lähimpään synnytyssairaalaan. Jos täällä sais vielä synnyttää niin sairaalalle olis n.5 minuutin ajomatka :mad:
Mut ei auta murehtia, syntyy miten syntyy ja toivotaan et ehtii perille sairaalaan. On meillä täällä päivystävä kätilö aina, jonka saa matkaseuraksi tarvittaessa ja ambulanssillakin pääsee. Mut silti, en halua edes miettiä koko asiaa kun ahdistun. :arghh: Meillä on kyllä kavereita tuolla ko. kaupungissa jossa aion synnyttää, että josko majoittuis sinne rv38 alkaen odottelemaan hetkeä :wink

Mä en ees uskalla lukea tätä keskustelua vielä! :D
Anoppi jo kysyi viikonloppuna, että meinaakkos ottaa epiduraalin sitte synnytyksessä? olin vähän että nojuu, empä oo kyllä miettiny.. kun en koe että olis vielä ajankohtanen asia enkä halua ajatella sitä. Ku en oo muutenkaa vielä tottunu tähän raskauteen.

Tällä hetkellä mulla olis 400m matka sairaalaan, mutta tosiaan katotaan nyt mikä osote tulee syyskuussa olemaan, todennäkösesti matka on 80-130km sitte, mikä on ihan normimatka täällä suunnalla, mut kuulostaa nyt yhtäkkiä tosi pitkältä kun on tässä keskustassa tottunu asumaan. Mä myöskin suunnittelen tuossa jälimmäisessä tapauksessa majoittuvani siskon luokse kaupunkiin :D

Mullakin olis kyllä sukua lähempänä sairaalaa. Vaan oon sen verran touhukas etten muiden nurkissa kauaa viihdy :-D ja lisäks haluan olla kyllä kotosalla kersojen ja elukoiden kans :-)

Minä päätin viimeksi, että ensi kerralla haluan spinaalipuudutuksen (epiduraali ei vaan toimi). Viimeksi eivät laittaneet spinaalia, kun on kuulemma sitten noppeesti synnytettävä. Kätilö katsoi että vaan kaksi senttiä auki. No, 20min myöhemmin oli täydet kymmenen.. meiltä on myös matkaa sairaalaan n.100km. Jos lähisairaalalla olisi vielä synnytysmahdollisuus, olisi matkaa "vain" 70km ;) ensimmäistä synnytystä pelkäsin aivan hurjasti, toista en lainkaan. Ja tämä kolmas on taas pelkoja aiheuttava. Lie liian tuoreessa muistissa edellinen synnytys, vaikka onkin jo kohta 3vuotta vanha "tapaus" :D

Vähän väliä alkaa olemaan tuleva synnytys mielessä ja itseasiassa odotan sitä kauhunsekaisissa fiiliksissä! Nyt pitäisi olla lukematta ja kuuntelematta mitään kyseisestä tapahtumasta, mutta sekin tuntuu vaikealta kun on ihminen, jonka pitää tietää asioista mahdollisimman paljon etukäteen. Ahdistaa ajatus kaikesta siitä ronkkimisesta ja yksityisyyden menettämisestä, sairaalassa olemisesta ja vieraista ihmisistä ympärillä. Vinkkejä...kuinka tämän saisi laantumaan otetaan vastaan ☺. Pelkopoli ei kovinkaan innosta, koska silloin joudun jo sinne sairaalaan näkemään paikat jne... huoh!!!

Kotivalo mullakin on synnyttäminen alkanut mietityttämään, ehkä hyvä niin kun se kuitenkin tulee olemaan edessä :) Mä oon sitä mieltä, et kannattaa jonkin verran asioista ottaa selvää ja olla perillä, mut pitää muistaa että synnytys on kuitenkin jokaisella omanlaisensa ja jokaisen lapsenkin kohdalla omanlaisensa. Uskoisin, et todella harvoin asiat synnytyksessä menee just niin kuin on etukäteen suunnitellut ja synnytys onkin ehkä vielä se isoin juttu, minkä kohdalla pitää muista et kaikki asiat ei oo meidän päätettävissä. Ja sitä paljasta pintaa ovat ammattilaiset kyllä tottuneet näkemään, uskon et se synnyttäessä myös unohtuu itseltä kun on paljon muutakin mietittävää ;)

Mun eka synnytys meni tosi nopeasti, kotona sinnittelin pitkään suihkun avulla ja sairaalaan tulon jälkeen meni vähän reilu kolme tuntia, kun tyttö oli maailmassa. Ainoastaan ilokaasua pystyin enää saamaan kivunlievityksenä, mikä oikein hengitettynä toimi hyvin. Poika syntyikin enemmän yliaikaisena. Olin synnyttämättömien osastolla hetken, kunnes sain oksitosiinia. Mä yritin kuitenkin itse pidätellä ja viivytellä synnyttämistä, kun isä yritti töistään päästä paikalle. Lopulta synnytin kaksin kätilön kanssa, taisin saada kohdunkaulan puudutuksen, mikä ei sit enää siinä vaiheessa kuitenkaan ehtinyt vaikuttaa.

Kolmas synnytys menikin ihan "pilvessä". En ollut varautunut siihen ja raskausmyrkytyksen takia kun olin sairaalassa, kovasti toivoin pääseväni vielä kotiin. Kuitenkin lääkäri totesi muuta ja tehtiin sektio. Synnytyssaliin meno oli tosi vauhdikasta, anestesiahoitaja älyttömän ystävällinen ja huolehtiva, miehen kanssa juteltiin samalla kun mahaa avattiin ja vauva tuli maailmaan. Ehdin kuulla vauvan äänen, kun sitä lähdettiin viemään teholle ja kehotin isän matkaan mukaan. Ei mennyt se synnytys mun mielestä niinkin piti, mut tilanteesta johtuen menihän se. Itseä harmitti se, ettei vaikuttamisen mahdollisuutta ollut ja et olin niin tokkurassa lääkityksestä ym. Kuitenkin pääsin näkemään ja erityisesti pitelemään vauvaa jo samana päivänä ja lopulta kaikki vuorovaikutussuhteen ja läheisyyden tärkeyden puolesta meni hyvin. Itse opin ainakin sen, ettei todella saa liikaa suunnitella. Avoimin ja rauhallisin mielin kun menee, niin ei tuu liikaa pettymyksiä ja harmituksia. Toki jonkinlaista suunnitelmaa voi olla, mutta pitää tajuta ettei kaikki suunniteltu oo toteutettavissa.

Jep alkaa meillä syyskuisilla synnytys lähestyä ja joillain voi (vaikka toivottavasti ei) pian syntyäiin. Yhdyn tuohon edelliseen, että oman mielenrauhan takia on hyvä vähän tietää, mutta kuitenkaan etukäteen ei voi tietää, miten oma synnytys menee, joten se pitää ottaa hetki kerrallaan sitten. Pelkopolista kuulin hyvää ainakin yhdeltä tutulta.

Enpä ole juuri miettinyt, eikä kyllä pelotakaan. Ainoa mikä pelottaa et tulee liian aikaisin. Pitäis varmaan alkaa kuitenkin perehtyyn jo ainakin niihin kivunlievitysmenetelmiin.

Mulla käynti tuolla pelkopolilla kyllä auttoi paljon. Ei tarvitse mennä katsomaan niitä "tiloja" jos ei halua. Itse olisin halunnut mutta oli sen verran ruuhkaista täällä pääkaupunkiseudulla niin ei ollut vapaita huoneita. Juteltiin tunti oikein mukavan kätilön kanssa kaikista asioista mitä askarrutti mun mieltä. Se helpotti paljon, suosittelen lämpimästi :)

Mulla tehdään näillä näkymin suunniteltu sektio. Esikoisen synnytys meni päin mäntyä ja melkeen 2 päivää pukersin häntä tehdä vesien menon jälkeen eikä syntynyt. jouduttiin kiireellisen sektioon loppujen lopuksi. Jäi kyllä kammo synnytystä kohtaan :/

Onks kukaan käynyt koskaan synnytystapa arviossa? Mulla ois meno elokuussa ja vähä mietin mitähän siel tehään tutkimuksia :D vai tehäänkö mitään :D

Sama kiinnostaisi myös minua! Kuinka monta lääkärikäyntiä muille tulee raskauden aikana? Itsestäni tuntui jotenkin hassulta kun toista "virallista" lääkäriaikaa ei varattukaan neuvolassa, koska olen menossa synnytystapa-arvioon. Tätä ajatellen olisi ainakin syytä jotain tutkia synnytystapa-arviossa :nailbiting:

Mulla kans vaan kaks neuvolaa. Toisessa kai katsotaan, ettei oo merkkejä ennenaikaisuuden riskistä (kohdunsuun pehmentymis tai lyhentymistä), vähän lantion tilaa ja sitten, että vauva näyttää olevan oikein päin. Sisätutkimus siis siellä tehdään, joskus lääkäristä riippuen katsoo ultralla.

Vega8 mulla myös vain kaksi lääkärikäyntiä. Toinen vielä mun mielestä tosi myöhäisillä viikoilla. Yhden ylimääräisen neuvolakäynnin sain, vaikka yleensä tarjotaan vain ensisynnyttäjille. Vähän tiiviimpää terveydenhoitajan/lääkärin treffaamista kyllä kaipais tähän viimeseen neljännekseen.

Olen synnyttänyt neljä lasta ilokaasulla. Aivan loistava kivunlievittäjä. En ole yhtään tykännyt olla synnytyksissä paikoillani ja olen synnyttänyt seisten ja nelinkontin. Käyrätkin on useimmiten otettu seisaallaan kun makoilu ei vaan tunnu minusta luonnolliselta.

Esikoista ottaessa tuntu että sai rampata neuvolassa koko ajan loppuraskaudessa. Nyt seuraava aika on rv 38 ja neuvolatäti sano toivottavasti nähä ennen synnytystä. Nyt kuitenkin vasta viikko 33 o_O

Takaisin