Synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Michelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Michelle

Jostain jotain jo tietävä
Saattaapi olla että olen vähän aikaisessa liikenteessä kun meillä kaikilla on siihen h-hetken vielä se noin kolmisen kuukautta, mutta aihe on ollut viime aikoina niin paljon mielessäni etten voinut vastustaa kiusausta luoda tästä keskustelua. Erilaisia synnytyskokemuksia siis kaipailisin teiltä jo synnyttäneiltä ja ajatuksia synnytykseen liittyen ihan esikoistaankin odottavilta.

Itselle lapsi on ensimmäinen ja kuten sanoinkin jo niin synnytys on ollut paljon mielessä, aika pelottavanakin ajatuksena. Eniten ehkä ahdistaa se kuinka kestän synnytyskipuja ja minkälainen kivunlievitys olisi minulle se paras. Olen kuullut, että joistain vaihtoehdoista saattaa tulla tosi sekavakin olo, onko näin? Myös vauvan hyvinvointi ja pärjääminen huolettaa :/

Michelle, ihan hyvä tämän otsikon olla olemassa mutta jos saan ehdottaa että tänne kirjaisisimme konkreettiset tulevat synnytykset ja kirjoittamastasi aiheesta jatkaisimme tuolla "synnytykseen valmistautuminen" ketjussa? Siellä on jo kolmen sivun verran pohjalla aiheesta jos haluat käydä lukaisemassa? Se on tippunut tällähetkellä kakkos sivulle, kun klikkaat lisää näitä otsikoita !

Ohhoh, yritinkin etsiä olisiko tällaista ennestään mutten löytänyt. Kyllä sitä välillä on niin hajamielinen että alkaa ihan pelottamaan :D Siirrynpä siis sinne.

Synnytyskertomukseni! EI HERKILLE!!!

Elikkäs taustallahan on esikoiseni luomu synnytys 1v9kk sitten. Se oli unelma, eteni reippaasti ja kipujen kanssa pärjäsi helposti. Ponnistus oli kivuton ja koko hommasta jäi helppo maku suuhun.

Noh samalla uhmalla tähän, olin varma että luomuna mennään. Pidin kuitenkin avoimen mielen, koskaan kun ei voi tietää!

Vedet meni klo22, isosti loput ennen klo23. Alkoi supisteleen, sairaalasta sanottiin että saa olla kotona ja odotella. Noh lähdimme kolmelta yöllä sairaalalle kun supistukset alkoi olemaan sen verran tiukkoja että kuuma suihku ym keinot alkoi houkuttaa. Siitä käyrille jolloin huomattiin että vauva stressaa mun supistuksista. Olin 3cm auki ja kanavaa paljon jäljellä. Tuli liikkumis ja suihku kielto kun piti olla antureissa kiinni.

Supistukset voimistu mutta edistystä ei tapahtunut. Vauva eu ollut tuloillaan ja sydänäänet kärsi edelleen supistuksien aikana. Siirryimme synnytyssaliin n klo 06 koska siellä paremmat seurantalaitteet. Olin auennut sentin lisää. Antureissa edelleen kiinni ja poltot hurjat! Sama homma jatku jonkin aikaa, edistystä ei tapahtunut ja tässä kohtaa aloin oleen tuskainen. En tiedä miks mutta kipu oli ekspodentaalista esikon pahimpiin polttoihin nähden. En vaan pystynyt enkä kestänyt. Ehkä siks vauva stressas ja mä en edennyt? En pystynyt rentoutuun ja se kipu oli helvettiä. Tosi hurjaa kyytiä kyllä...!

Sitten oli tehtävä se mitä en ikinä uskonut tekeväni. Pyysin kipulääkettä , suosittelivat epiduraalia. Sanoin että ihan sama mitä mutta äkkiä! :) no, sitä tuli vartissa ja olo oli huomattavasti helpompi. Jouduin silti puuskuttamaan supistukset läpi, sen verran jäi kipuja mutta ainakin niistä selvisin helpommin kuin ennen epiä. Sitten Täti teki sisärutkimuksen, edelleen 5cm mutta vauva laskeutunut. tutkimuksen aikana aukesin 7sentiin. Sitten on vähän hämärää mitä sitten tapahtu mutta kai samaa niin Että kun aamuvuoro tuli saliin sisään, huusin heidän 3ekan minuutin jälkeen että nyt se tulee!! Pääsivät het tosi toimiin :)

Ponnistus oli kamalaa. Iso tuska ja kirvely ja kipu. Kiukulla ponnistin kipua päin , 3 minuuttia siinä meni kun tyttö oli maailmassa.! Olin varma että nyt repes ja pahasti, sen verran kipeänä paikat mutta onneks kuulemma vain "asfaltti-ihottumaa" jolle ei tarvi tehdä mitään. Huh!

Eli paperilla kovin hyvä synnytys. Spontaani, vedet meni, supisteluita ym. 8h kokonaiskesto ja 3min ponnistus. Ei jälki damagea ja terve vauva. Mutta kipuna ja kokemuksena älytön ja hurja ! Tooooodella erilainen kuin esikosta! Mielettömän paljon kipeempi ja tuskaisempi kuin aiempi kerta. Huh!

Luojan kiitos se on ohi nyt, ei päästy potilashotelliin eli osastolla ollaan. Tutustumme toisiimme ja harjoittelemme imetystä. Jälkipolttoja on mutta niistä selviää.. Ihana käydä vessassa ilman käsisuihkua ja kun voi kuivata helposti sairaalan "kovaan" vessapaperiin! :)

Tyttö on tumma ja tulinen, pieni ja pippurinen :). Ihana itse maata täällä täysihoidossa !!! Tsemppiä kaikille omaan koitokseensa, se voi olla minkälainen vain! Lopussa kiitos seisoo ja se on todella kaiken sen arvoista!!! :)

Minusta Mimael tuo kuulosti ihan "hyvältä" synnytykseltä, kun ei tullut repeämiä, ei ollut komplikaatioita ja kestokin oli suht lyhyt. Muillakin viimepäivinä synnyttäneillä tuntuu olleen aika "helpot" synnytykset jos nyt noin voi mistään synnytyksestä sanoa. Toivottavasti sama meno jatkuu ja niilläkin, joilla menee lasketunajan yli. Toivottavasti ei kuitenkaan menisi paljoa, kun se on niin tuskaista...

Musta tuntuu, että mitä enemmän täällä lukee noista "helpoista" synnytyksistä, sitä todennäkösempää on, että mä tuun ja kruunaan kaiken, jollain kauhujenkauhu synnytyksellä :confused: Pelottaa, että tää helppo raskaus kostautuu sitten viime metreillä :grin

Voi ei!! Mäkin aikanaan repesin, vaikka leikkasivat kaksi epparia. Repesin pahasti sisemmistä kerroksista.
Toosa kyllä antaa anteeksi! Aikansa se ottaa, mutta toivut ihan taatusti! Vauvan kanssa aika onneksi menee nopeasti!
Onnea nyytistä ja mahdollisimman nopeaa ja kivutonta toipumista! Särkylääkettä vaan reilusti, niin on elo edes jokseenkin siedettävää.

Citrus: Tikkejä tulee useampaan kerrokseen. Mulla sanottiin ekan synnytyksen kohdalla, kun kysyin tikkien määrää, että kymmenen jälkeen lopettavat laskemisen.. En sit tiiä kuinka paljon niitä oli mutta eppari mulle leikattiin ja se mene aina lihakseen asti. Tosi nopeasti ja mukavasti haava kuitenkin parani :)

Siitzu: rankka synnytys sulla takana :( Koitahan jaksaa ja toipumista. Onneksi palkinto on kuitenkin mitä ihanin :)

Huhhuh,kuulostaa tosi hurjalta! Itse olen selvinnyt ilman epparia ja max 2 tikkiä limakalvorepeämään,ja yhden synnytin ilman tikin tikkiä! Voin vaan kuvitella miltä se revennyt toosa tuntuu :confused: onneksi se palkinto lieventää tuskaa ja paikat paranee aikanaan!

Mulla edellinen synnytys kesti 14h + 2h ponnistusvaihe. Imukuppia jouduttiin käyttää ja muistan vieläkin kun se pari kertaa irtosi ja kuului kunnon plops ääni. Mistä ne muuten alottaa laskemaan sen ajan minkä synnytys kestää? Mulla ke meni vedet (tai tuli vaan reikä kalvoihin), to aamuna käynnistivät ja pe aamuyöstä syntyi. Niin ja mulla meni oksitosiini täysillä, ilokaasua, lihaksia rentouttavaa, epiduraali ja pudendaalipuudutus. Supistukset oli heikkoja, mekonium lapsivedessä, eppari tehtiin, oksentelin ja kaiken huipuksi pissin lääkärin päälle :D En ees muista tarkasti mitä kaikkee tapahtu..mut Toivottavasti tää synnytys sujuisi paremmin.

Eikös synnytyksen katsota käynnistyvän joko lapsiveden menosta tai siitä, kun supistukset tulevat säännöllisesti, onko se nyt sitten sen 10 minuutin välein?

Mun tapauksessa se katsotaan alkaneeksi selvästi kun vedet on menny eka, JA säännölliset supparit on alkanut. Eli olisko niin että kun todetaan että synnytys on käynnistynyt? Ja paluuta ei ole niin sanotusti? Oli sitten vedet menny tai ei, kunhan on käynnistynyt...?

Ymmärtääkseni se lasketaan vesien menosta tai siitä kun on säännölliset supistukset. Mut 10 min on aika pitkä väli, olisko mulla viimeksi tullut 4 min välein kun tuli lähtö.
Mulla kaks ekaa synnytystä lähti supistuksilla ja kalvot puhkaistiin sairaalassa ja silloin laskettiin siitä kun supistukset olleet säännölliset. Vasta kolmosen kanssa meni vedet itekseen.

Mä oon lukenu et synnytys lasketaan alkaneeksi just ku supistusten väli on korkeintaan 10min. Ja jos ykski väli on pidempi lasku aletaan alusta. Mulla kyllä tuon laskukaavan mukaan synnytys ois kestäny 17h, mut papereissa lukee 10h... Vesien menosta meni2h. Sairaalaan mennessä kysyivät et millon supistukset muuttu tosi kipeiksi, johon en osannu vastata, koska musta koko kysymys oli uhan typerä! Olin kuitenki käyny jo kerran sairaalassa 9 h aikasemmin ja kyllä ne ihan kipeitä oli ne supistukset jo pitkään ennen sitä! Et ei mitään kovin vertailukelposta tilastotietoa kyllä kerätty mun synnytyksessä... Oon kuullu et jollain muulla oli samalla lailla kysytty... Riippuu siis ihan siitä kätilöstä joka sen korttiin merkkaa...

siitzu paranemista oikeest mitenköhä ne oikei leikkeli sua jos noin pahast silti repesit. mulla leikattu eppari esikosta mut en kysyn montako tikkiä laittovat enkä kyllä revennykää alhamdulillah. saapi nähä tällä kertaa ku ei tiä miten tässä maassa ne hoitaa, toivon vaa että jos tarttee eppari tehä ni puuduttavat ensin, mulla ku on kokemusta kaavinnasta siinä sairaalas ilman nukutust, kipulääkettä ja puudutusta ja se ei ol kivaa ku toistetaa sellanen 3-4 kertaa putkeen.

Takaisin