Synnytys

DiaLia, mie esikoisen odotusaikana olin ihan pimee..kyynelsilmin kattelin kaikki raskaus ja synnytys ja vauva aiheiset ohjelmat ja netistä luin...olikohan kenties just vau: sivuilta synnytyskertomuksia ja ahmin kokemuksia ja tietoa joka tuutista. :D  Kiinnostaa mua edelleenkin katsoa ja lukea kaikkea aiheeseen liittyvää mutta HUOMATTAVASTI maltillisemmin olen muut odotusajat mennyt kun ekan raskauden..ehkäpä luonnostaan kun on omaa kokemusta jo takana niin pääpiirteittäin tietää mitä tapahtuu :) Eipä sillä ettei mieskin ollu esikoisen aikaan kiinnostunu asioista selvää ottamaan..varsinki alkuraskuadessa se etti tietoa netistä  miten kaikki menee ja mitä tulee tapahtumaan..raskauden edetessä sitä kiinnosti se neuvolasta saatu kirja missä kerrotaan viikko viikolta sikiön kehityksestä ja luki se sen äidistäkin kertovan osan aina..kai siinä toivossa että ois ymmärtäny mua hiukka paremmin. :D xD
Epiduraali ei vaikuta synnytysasentoon..kyllä mua on ainaki pyöritelty asennosta toiseen vaik piuha selkään meneekin.Loppujen lopuksi puolistuvas asennossa olen synnyttäny eikä se piuha siellä selänalla tunnu millekkään. Vessaan ei kaikistelle pääse jos on epiduraalin saanu..saattavat tuoda sen "potan" tai sit katetroivat.
 
enkä todellakaan ota lapsia mukaan synnytykseen. On sen verran sellasta touhua kumminkin etten lapsia mukaan halua..tuskin kysissä sinne lapsia edes suostuisivat saliin päästämäänkään, en usko. Mua kun kummastuttaa vähän nuis ameriikan synnytys-vauva ohjelmissa jo se että siellä mukuloita pyörii messisssä kun äitee synnyttää..saati se että sinne tulee puolet muustaki suvusta kahtoon toimitusta :O Mie kun en muita ite mukaan edes ottaisi jos mies ei pääsisi mukaan syystä tai toisesta.
 
_nisupulla_: :) Juu.. on tää hieman pimeetä kyllä tää "synnytyskseenmenointoilu", mut on se jo onneks menny hieman ohi, kun mies on töiltään ollut enemmän kotona ja vaihtaa äkkiä kanavaa jos on jotain synnytykseen liittyvää kyseessä. :D

Mun mies ei muuten ole millään muotoa kiinnostunut noista kehittymisistä viikon mukaan ym. Se kertokin mulle suoraan, että hän varmana tulee sisäistämään asian parhaiten sillon kun lapsi syntyy ja sitä ennen hän ei oikein osaa edes tutkia sitä hommaa muulta saralta kun kokeilla kun lapsi liikkuu ja tällästä...

Tosta lapsia synnärille asiasta: just tuo mua ihmetyttää itteenikin amerikkalaisissa ohjelmissa, miten koko suku on paikalla kun yhdelle ihminen syntyy. :D.. Ja en tosiaan osaa kuvitella lasta mukaan sellaseen tilanteeseen osallani.. mut kun yrittää aatella asiaa mahdollisimman avomesti, niin kaitpa niillä on sitten syynsä ottaa ne lapsetkin tilanteeseen mukaan ja kait niille on selitetty asioihin faktat ja että tilanne on "luonnollinen".. hmm.. vaikka synnytys on maailman luonnollisin asia, niin en varmana ole missään luonnollisessa mielentilassa semmosten kipujen ym. kanssa. :D Et joo ei kiitos en minäkään veis lasta synnytykseen mukaan.
 
joo kai siellä syynsä on mutta kun ei muakaan ihan ehdointahdoin sais kahtoon kenenkään synnytystä niin miks lapset pitäs ottaa semmosta kahtomaan vaikka kuinka luonnollista on..kun eihän ne varmaan osaa, ainakaan ihan tällaset pienemmät mitä meilläki on,5v vajaa 4v ja vajaa 3v sisäistää sitä mitä siinä tulee tapahtumaan vaik kuinka selittäis..voisin kuvitella et saisivat vähintäänkin traumoja. :O Vai mullako täs on traumoja jääny nuista amerikan synnytysohjelmista. xD
 
:D.. eihän tähän voi kun nauraa ja olla samaa mieltä.. se on jo aikuselle semmonen härdelli koettavaks (maailman kovin tuska), et parasta vaan varjella lasta siltä ennen kun kasvaa aikuseks ja tietää tosiasiat (eli menee ite samoille kokemuskierroksille :D)
 
Ite en oo osannu ainakaan pelätä synnyttämistä..ehkä enempi vaan jänskään sitä,mut hyvällä tavalla;) Ja toivon todella,et kaikki menee hyvin. Osaako kukaan sanoa,et onko ihan puutaheinää se,et raskausmyrkytys ois jotenkin periytyvää. Oon siitä joskus lukenu jotain,et ois.. Sitä kans ehkä vähän osaan jopa pelätä,ku äidillä ollu minusta ja veljestä molemmista raskausmyrkytys. Ja mun kohdalla meni tosi pahaks!!:(
 
Rii_a En osaa sanoa onko taipumus raskausmyrkytykseen periytyvää, mutta eikö sitä sanota että tyttären raskaus voi mennä hyvinkin samalla tavalla kuin äidin? Että jos äidilläs on ollut raskausmyrkytys kahdessakin raskaudessa, voi ihan hyvin olla että sullakin on taipumusta.. Tosin mun siskolla oli kolmessa raskaudessa se myrkytys, mutta mun äidillä ei ole ollut kertaakaan, että voi olla ihan puuta heinääkin. Kannattaa kysyä neuvolassa kun meet seuraavan kerran! 
 
brainfreeze : Juu eipä oo mummollakaan ollut myrkytystä, eikä hänen äidillään.. Että siitäkin rupesin vähän miettimään onko ihan puutaheinää tuo juttu. Äidilläni oli muistaakseni jonkinlaisia ongelmia meitä kumpaakin odottaessa ja itselläni on taas odotusaika mennyt täydellisesti!!! *koputtaa puuta* ;) Täytyy neuvolassa seuraavan kerran kysellä,et miten on..Ja saattaahan se olla,et ei ne sielläkään välttämättä osaa juuta eikä jaata tohon sanoa.
 
Takaisin
Top