Ennen tätä viikkoa on ollut tuo synnytysvisio ihan täysin "teatteriverhojen takana". Nyt on vihoviimein päättäny katsoa totuutta silmiin.. se oikeasti tapahtuu ja tosiasiana on pian edessä, synnytys.
Nyt on ihan pakko poimia itelleen täältä sellanen "apulista", et voi liittää tonne sairaalan tietoihin jo ennakoivasti juttuja: (eli kiitos teille jo kun kerrotte omia juttuja, niistä voi mulle olla iso apu)
- pitkän matkalaisena + sairaustaustani huomioon ottaen mennään heti sairaalaan kun supistukset alkaa. + suvun nopeat synnyttäjät, vaikka äitini oli hidas tapaus tarinoidensa mukaan.
- napanuora leikataan vasta kolmen minuutin jälkeen syntymästä poikki (mies katkaisee) ja tämä väli lapsi pidetään istukan alapuolella (lukekaa tuo vau.fi:n tutkimusjuttu... ja antakaa ihmeessä palautetta suuntaan/toiseen)
- alatiesynnytys (spontaani?= vissiin se luonnollinen)
- Kipua eka käsittelen normi purkukeinoilla: Suihkut, kylvyt, jumppapallo, kaurapussi, (onks siellä nyrkkeilysäkkejä?/tai sparriparia tarvittaessa? :D)
- Syntymän ja 3 minuutin jälkeisen napanuoran katkasun jälkeen (minkä ajan mieheni voinee pitää lasta sylissä?) tietenkin tahtosin lapsen omaan syliini. Imetys jos onnistuu? + ympäristön rauhoittaminen.
- Sitten lapsi hoitajille tarkistuksiin ym. ja hoitajat tietysti tästä päättävät tilanteen mukaan, miten päin mennään tärkeysjärjestyksissä.
- Kivunlievityksessä kokeilen alkuun sitä ilokaasua vaan, mutta jos menee meininki karuksi niin kyllä epiduraali varmana kelpaa.
- Avomiehelläni on toimintaa varten muistilista josta hän voi auttaa minua parhaansa mukaan tilanteissa. (tietty on läpikäyty myös yhdessä etukäteen asiat)
- Synnytys sairaalassa mielellään jo sairaustaustani vuoksi.
- Toivon myös, että saan sairauteeni liittyvää tukea mukaan jopa sairaalaan.. tätä pitää alkaakin jo selvittelemään, onko mahdollista.. luultavasti.
- Luonnolliset kivunlievityskeinot vielä kokonaan selvittämättä: akupunktio? vyöhyketerapia? kylpyamme? hieronta, ym?
- Mua ei varmaan tuo oma ulkonäköpuoli kiinnosta synnytysvaiheessa - et saatan olla pelottavan näkönen tapaus lähinnä kaikille muille... hmm..... :D Toki ihan hyvä idea et hieman sitä kautta hemmottelis itseään....?
- Välilihan venytys/öljyäminen ennen synnytystä?
- Jakkarasynnytys
- Kotikuviot mahdollisimman valmiina tietysti: synnärilaukku pakattu, koiran hoito varmistettu, talouskuviot kunnossa, miehen lähtövalmiudet kunnossa :), jne..
Pelkään: luonnollisesti komplikaatioita/riskejä ja pitkää matkaa, perusteettomia hoitovirheitä/välinpitämättömyyttä. Pelkään myös yhtä kätilöä jo etukäteen kun kaveri on kertonu hänen tekosistaan hirmu kauhutarinoita. Synnytystä enempi jännittää kylläkin tuleva arkielämä.
Henkiset/fyysiset tuet:
Pyrin olemaan avoin ja henkisesti valmistaudun synnytykseen kuin urheilusuoritukseen, mutta myös muiden henkireikien kautta (esim. musiikki ym. rentoutumiskeinot ym.) Psyykkaan itseäni positiiviseen ajatteluun ja kelaan vielä synnytyksen jo etukäteen läpi monta kertaa.
- Kivun hetkellisyys auttaa selittämään tilannetta paljon.
- Miehen läsnäolo ja fyysinen tuki
- Me kaikki on muutes tänne synnytty.. on se jännä miten voi tehdä jostain niin perustavanlaatusesta asiasta kun synnytys niin ison numeron itelleen? :D
- Oon katellu rauhallisin mielin paljon synnytysohjelmia läpi koko raskauden ajan ja niistä onkin tullu mulle jostain syystä lempiohjelmaa.. :D... Et en vissiin oo "herkimmästä päästä", kun kestän kaikenlaiset tilanteen katsoa...
Fyysisesti olen entisen urheilu-urani takia elellyt rennosti "sohvaperunana" aina tänne loppuraskauteen saakka. Nyt kuitenkin alan hiljalleen herätellä kehoa synnytykseen ja siis aion mm. venyttää taas spagaatit pohjiin ym nivuset laajimmilleen ym niin uskon että auttaa synnytyksessä.
En muutes ymmärrä nyt yhtä juttua: Alapään lihaksia pitäs treenata aktiivisesti, sehän kiristää sillon niitä lihaksia.. tietty raskausaikana ois hyvä et lihakset ois vahvat et ei pissi joka paikkaan jo pikku yskäsystä... mutta mutta: sit kun synnytys tulee niin mun mielestä toi perustellusti reväyttää paikat??? Selittäkää oikeesti mulle, mikä on juju, et eivät revähtäs ku treenailee liikaa? En ole kovin motivoitunu tohon alalihasten treenailuun vaan annan niiden jo valmiiksi löystyä ja suojaan alaosastoa siteillä ym. Ei sit repeile paikat??? :D On tää kyl yks vitsi jutella näistä jutuista kenellekään..
Mut siis yleensäkin sen tiiän, että miten tahansa päin tässä nyt aattelis: aattelis kaiken täysin läpi tai ois täysin aattelematta tai sit siltä väliltä niin aina menee kummiskin ihan metsään :D....