Kävinpä tänään siellä äippäpolilla synnytyspelon takia. Yhtä tyhjän kanssa, tulin vaa vihaseks!
Siis ensinnäkin mulla oli aika kätilölle klo 10:00 ja sen perään lääkäriaika klo 10:40. Venailin sitten siellä käytävässä kunnes mut kutsuttiin sisään klo 11:25. Tälleen kahen ja puolen viikon saikun jälkeen, mulla ei vissiin oiskaan ollu mitään muuta tekemistä tolle puolelletoistatunnille ku istua siellä *tun ahdistavalla käytävällä odottelemassa - pelkästä paikasta tuli jo esikoisen synnytysreissu mieleen, eikä mieli ollu mitenkään korkeella. Sitten ku vihdoin pääsin sisään, oltiin sitten yhessä kätilö, lääkäri ja minä. Olin niin täynnä vitutusta ja kypsä koko paikkaan, et itkin sitten tietty kokoajan puhuttiin synnytyksestä tai ei.
Käytiin vähän läpi edellistä synnytystä. Lääkäri totesi että ku kerta tommonen yli nelikilonen sieltä on jo syntyny, ni kyllä täki lapsi alakautta ihan ongelmitta tulee, myöhemmät synnytykset ku on muutenkin ekaa synnytystä helpompia (aijaha, no eipä tässä sitten varmaan mitään, nähään kuukauden päästä synnytyksessä...). Kuulemma monet imukuppisynnytyksen ensisynnytyksessään läpikäyneet on vähän huolissaan seuraavista synnytyksistä, mutta ei tässä nyt mitään pelottavaa ole (no tä tieto helpottikin). Ei mulla voi olla ahdas lantio, koska esikoinen sieltä kuitenkin läpi tuli (juu, oikein hienosti tuli läpi, mitä nyt kuolla meinas). Mutta kun tuleva synnytys mua kerta ahdistaa, ni jos hän määräis vähän rauhottavia, ihan lapsellekin turvallinen annostus varsinkin tälleen loppuraskaudesta, monet äidit vetää vahvempiakin nappeja raskauden läpeensä. Kerroin sitten etten kyllä nyt ihan ekana lähtis mitään rauhottavia vetelee, ni kätilö totes puoliks mulle, puoliks lääkärille: "jaa, säki oot taas näitä..." (WHAT?!?!). Johon lääkäri jatkoi esitelmän siitä, miten mun alakuloisuus vaikuttaa haitallisesti mein esikoisen motoriseen kehitykseen (siis mistä tä nyt tuli? ja siis että mä hajoilen 24/7 ja olen etäinen ja masentunut kotona kokoajan?!? kiva ku kerroit, ite tai mieheni ei kyllä olla ihan tämmöstä havaittu). Koitin sitten selittää, että mielummin koittaisin käydä läpi näitä asioita ja tarvittaessa kaikessa rauhassa itkee pahaa oloa ja ittekseni rauhottua, ja että sekin tulevassa synnytyksessä pelottaa et jos ne ekan synnytyksen tunteet ja tunnelmat iskee sit päälle ja joudun siinä vaiheessa sit paniikkiin ja vedän ihan lukkoon. Lääkäri vastas, et sit sitä samaa ainetta mulle kuitenkin annetaan! Että ihan hyvin voin sitä nappailla tässä jo muutenkin...
Joka kerta ku koitin jotain kertoa tai ihan vaan vastata hein kysymyksiin, mut keskeytettiin puolessa välissä lausetta kertomalla miten monet ehkä aattelee noin mut ihan turhaa ku teoriassa tä menee näin tai että ei, ei se niin nyt ole - ilmeisesti tunnen ja ajattelen väärin. Paras kommentti oli ehkä se et mulla on varmaan vaan itelläni vähän omanlaiset standardit 'onnistuneelle synnytykselle' ja siks koen et edellisessä meni jotain vähän pieleen, mut kyllä hein silmiin tä (edellisen synnytyskertomus) näyttää ihan hyvältä, hienosti alakautta syntynyt. Että kuulemma vaan säikähdin sitä ku lapsi ei tullutkaan heti syliin (ai, mun muistaakseni semmonen eloton raato vietiin kiireenvilkkaa teholle ja pääsin 10h ikästä intuboitua lastani vasta kattomaan...)
En ollu oikeesti uskoa korviani siellä koko keskustelun aikana!! En saanu mitään sanottua, kerrottua yhtään että mikä mua tulevassa synnytyksessä pelottaa tai miten oon edellisen synnytyksen kokenu... Jos vähän yritin jotain sanoa, ni tuli keskeytys koska "ei tä asia nyt niin ole".
No, pisti lähetteen synnytyspelkopsykologille ja sitten tossa kolmen viikon päästä tapaan pelkopolilla parin kätilön kanssa ja sen jälkeen lääkäri tsekkaa ultralla sikiön asennon (nyt kölli poikittain). Josko ens kerralla ois vähän antosampi kerta... Tällä hetkellä vaan vituttaa ne ämmät siellä (anteeks kaunis kielenkäyttöni) ja mulla ois vissiin ollu parempaa tekemistä sille 2,5tunnille ku istua odottamassa ja kuunnella, miten ajattelen edellisestä ja tulevasta synnytyksestä väärin...