synnytys pelko

Pakko oli tänne kirjoittaa. Siis en tiedä onko tämä synnytyspelkoa vai mitä pelkoa. Vielä minun ei pitäisi murehtia yhtään mutta en mahda että ajatukset laukkaa samaan suuntaan koko ajan. Niinkun jo olen aikaisemmin maininnut Sf-mitta on koko raskauden ollut jyrkästi noususuhtainen, pysytellyt kuitenkin keski ja yläkäyrän välissä siellä yläkäyrän tuntumassa. Nyt viime neuvolakäynnillä se oli lyhyessä ajassa pompannut yläkäyrän ohi ja oli 29 + 2 viikolla 29. Tähän terkkari tuumasi heti että aika kahden viikon päähän ja jos edelleen kasvanut niin lähete kokoarvio ultraan. Sen kummoisemmin ei asiasta keskuateltu kum tajusin miksi arvio tehdään. Nyt asia on alkanut pelottamaan ja vaivaamaan. Entä jos lapsi on isokokoinen. Pelkään että lapsi jää jumiin ja sille käy synnytyksessä jotain. Samoim pelkään myös että oma pelkoni pilä ns synnytyksen, en uskalla ponnistaa ja jne. Samoin pelkään hätäsektiota. Liian aikaisin panikoin tiedän, mutta pakko oli vain purkaa ajatuksia. :s
 
tttiuhti, saattaa kuulostaa vähän kliseeltä, mutta ei kannata murehtia liikaa etukäteen. :Heartred Ehkä voi käydä niin että kasvuvauhti laantuukin vikalla kympillä, tai kohtu muuten vain kasvaa nopeammin kuin vauva, lapsivettä on runsaasti tms. Sitten jos tutkimuksissa oikeasti näyttää siltä että vauva on iso, niin sitten voi alkaa miettiä mitä vaihtoehtoja on, esim. käynnistys tai sektio. Askel kerrallaan! :)
 
tttiuhti, mulla on vähän samanlaisia ajatuksia kun sinulla. Mulla oli tällä viikolla sf mitta 31cm, rv 32+3. Vauvan painoarvio 2 kg. Mä toivon ja rukoilen vaikka polvillani neuvolassa että käynnistykseen hyvissä ajoin:) Haluaisin yrittää ainakin synnyttää normisti, ilman pelkoa vauvan isosta koosta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tosiaan autumn murehtiminen ei etukäteen auta. Se vaan aina niin helposti sanottu kuin tehty. Mieskin yrittää toppuuttaa sanomalla että lietson itseni lopulta siihen tilaan että synnytys pelottaa vaikka lapsi ei olisikaan isokokoinen. Onneksi tästä voi kuitenkin puhu neuvolassa jossa varmasti saa mielelle enemmän rauhaa :)

Marieli itsekin toivon että saisin alakautta synnyttöö ilman että tarvitsee pelätä. Tietysti toivon että ei tarvitsisi hirmu aikaisin käynnistellä, lähinnä toivon että jos vaavista on tulossa jytky niiin raskauden ei anneta mennä yli vaan käynnisteltäisiin laskettuna aikana. Toki nyt yritän vaan keskittyä seuraavan neuvolaan ilman minkäänlaisia ajatuksia synnytyksestä. Jos näyttää siltä että sf-mitta on kasvussa avaan suuni.
 
Juu tiedän, itse oon sellainen että murehdin kaiken maailman asiat etukäteen vaikka mitään ei olisi vielä tapahtunutkaan! Paraskin oon siis neuvomaan, kun en itsekään pysty omia neuvoja noudattamaan! :grin
 
Tttiuhti olet oikeassa on se kyl vaikeaata olla murehtimatta. Varsinkin esikoisen kanssa sitä murehtii pieniäkin asioita ja se kuuluu siihen raskauteen. Olis se kummaa ja outoa jos ei miettis ja välillä murehtisikin. SF mittaus on herkkä heittelylle. Yleensä mittaavan on hyvä olla sama, koska jokainen terveydenhoitaja mittaa hieman erillailla. Kasvunhan kuuluu olla tasaista, mutta vauvan asento vaikuttaa todella paljon sekä lapsiveden määrä. Myös totta kai sekin onko vauvan alhaalla ja äidin koko. Isot vauvat kulkevat yleensä suvussa. Olitko itse iso? Tai äiti? Jne. Ja jos päästen kontrolliultraan niin siellähän sitten nähdään suurinpiirtein, minkä kokoinen vauva on tulossa. Kannattaa keskustella terkkarin kanssa ihan suoraan. Kaikki äidit varmaan jonkin verran pelkäävät synnytystä, joten et ole yksin :wink tsemppiä ja voimia jaksamiseen.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä suvussa lapset ollut aina 3.5-4 kilon välillä. Vaikka olisi tullut ajallaan. Itse olin tasan 4kg ja mies vähän reilu 5kg. Kyllä mä siis veikkasin että esikoinen tulee olemaan lähellä neljää kiloa mutta että yli viis, se ei käynyt mielessäkään.
Vaikka joku joskus sanoi että se on vanhempien koon välillä, eli sen mukaan laskettuna aikana se olis ollut sen 4,5kg ja kun meni reilu kaks viikkoa yli niin otti sit lisää massaa :D eli teoria vois pitää paikkansa..
Mut mullahan oli suht pien maha, sf-mitta alakäyrillä tai keskikäyrällä... Eli ei sitä kannata liikaa tuijotella.
Minkä kokoisia te olitte?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ja jos tohon vanhempien koko teoriaan on luottaminen niin tän toisen pitäis olla joku 4kg vaikka syntyy viikolla 38+? :D No sen näkee sit 7 viikon päästä...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Harmony, hurjasti kiitos viestistäsi! Tuli rauhallisempi olo :) Mulla on mittaaja aina ollu sama, kerran vain neuvola lääkäri. Itse olin kyllä melko kirppu syntyessäni ja mies myös jonkin verran alle 3,5kg. Mutta tosiaan nähtäväksi nyt jää, onneksi ei tarvitse kauaa enää neuvolaa odottaa niin saa taas vähän selkoa ja pääsee tosiaan puhumaan asiasta.
 
Tttuhti hyvä jos edes vähän autto viesti :wink voimia ja jaksamisia sulle :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä oon kuullu tällasen teorian et paino periytyy äidiltä. Neuvolassa ovat myös olleet tällä linjalla, itse olin 4,5kg syntyessä. Meidän esikoinen 4475g ja kakkonen 4100g kumpikin n.55cm, mies ollut jotain 3kg..
 
No meillä pikkumies eli esikoinen "voitti" just ja just isänsä. Isä oli 5025g ja 55cm ja esikoinen 5035g ja 56cm :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minä olen ollut 3720g, 51cm ja esikoinen 4425g, 51cm syntyi 41+ 5. Arvio olisi ollut laskettuna aikana 3800g. Hurahti kasvaa loppussa ja itse kyllä hölmönä en silloin katsonut mitä suuhuni laitoin.

Tsemppiä tttiuhtille, toivotaan ettei hurjasti kasvaisi ja että pelko hälvenisi:)
 
Mulla esikko 2850g ja nyt toista ootelles. Jännittää todella lukaa ku esikoinenkin oli jo juuttua kiinni. Toki nyt viikot 29+5 ja lapsi yrittää jo pihalle et tuskin kovin loppuun asti päästään. Esikko synty 38+2


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
WilMi82, on tosiaan :D Saa nähdä minkä kokoinen tämä on. Sukupuolikin on piilossa, eli jos siellä olis pieni ja siro tyttö? :wink Tuskin! Siellä on iso emäntä tai ronski poika. Tuskin alle neli kiloista tulee vaikka ennen laskettu aikaa ulos tuleekin :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä olin aika pikkuruinen kun synnyin viisi viikkoa ennen laskettua aikaa, vajaat 2400 g. Miehestä tai äidistä ei ole tietoa mitä painoivat kun syntyivät. Toivottavasti tämä masukki ei kuitenkaan ota mallia äipästä vaan pysyisi kiltisti vielä viisi viikkoa mahassa!
 
Mä toivon että vaavilla on isänsä suvusta geenit, siellä ei ole näkynyt yli neljäkiloisia lainkaan, mut ei nyt tarvis mikään kaks kiloinenkaan olla. Voiko toivoa kolmea kiloa? Sovittaisko niin?
 
Takaisin
Top