Synnytys Mielessä

Lapsiveden menosta vuorokauden kuluessa yleensä alkaa synnytys, eli heti ku alkaa säännöllisesti supistella, yleensä parin tunnin päästä vetten mentyä mut jos ei ala niin sit pitää mennä vuorokauden sisällä. ja supistuksista, öö, olikohan että noin 5 min välein kipeitä supistuksia, joitten kesto on 45-60 sekuntia.. eli vähä pidempiä ku ne ennakoivat ja tulee tiheempään.

nää on sit vaan mun muistista miten neukkatäti mulle niitä kerto, etten ihan täysin takuuseen mene. miksipäs kysyt?? joko lähtö tuleeeee..??[:)][8D]
 
nii ja toisessa raskaudessa kuulemma synnytys tapahtuu nopeemmin, eli kannattaa sit myös toimia vähä nopeemmin.. ja sit oon kuullu semmosen et jos ei oo varma et vauva on rt :ssä niin jos menee alle 37 viikon lapsivedet niin pitää soittaa ambulanssi, ja odottaa sitä kyljellään..
en oo ihan varma miks noin mut jostain kuulin sellasta..
 
Mä muistelin, että jos vedet menee ja EI rt, niin pitännee mennä makuultansa noin ylipäätään...olikohan joku jalan, napanuoran.. tms ulosluiskahdusriski...

Ja kun/jos ne vedet menee, piää tsekata onko kirkasta vai sameaa/vihreää/keltaista/ylipäätään muuta kuin puhtaan väristä..jos ei ole kirkasta, niin soitto synnärille ja aikas pian haluavat sinne.. ainakin mulla kysyivät tokan kanssa ekaksi veden väristä..ja kun oli ok, niin sanoivat, että tule pikkuhiljaa synnärille päin, kun kerta oli toka..ettei kannattanu jäädä suureemmin odottelemaan supistuksia alkavaksi..(alkoivat jo taksissa tosin..)

Niin ja muutenkin uudelleensynnyttäjä voip soitella synnärille kun supistukset ovat säännöllisiä tai kestävät jo jonkin aikaa[8|][8|]

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,966,31485,31505


Elikkä tsekkaa toi linkki ennen kuin uskot mitä mä höpötän[:D][:D]
 
MILLOIN SAIRAALAAN:
(ensisynnyttäjälle):
[font="times new roman"] kun supistukset toistuvat säännöllisinä 5-10 minuutin välein
[font="times new roman"] jos lapsivesi menee tai ilmenee veristä vuotoa (jos lapsivesi on mennyt ja tiedät lapsen olevan perätilassa, mene sairaalaan makuuasennossa)


(uudelleensynnyttäjälle):
[font="times new roman"] kun supistukset ovat säännöllisiä tai hyvin kipeitä.
[font="times new roman"] kun supistukset kestävät vähintään 30 sekuntia.
 
HUOM! Synnytys lasketaan alkaneeksi, kun supistusten väli on säännöllisesti 10min tai vähemmän.


Tässä vielä linkki supistuskalenteriin:



               http://www.miajoki.com/supistus.htm

Vinkkejä synnytykseen
 
[font="curlz mt"] Jos polttoja tulee 10 sekunnin välein säännöllisesti, älä syö enää mitään, koska monet oksentavat kaiken ulos synnytyksessä, kun muutenkin on huono olo.
Pyydä kohdunsuunpuudutus tai epiduraali-puudutus heti, kun tuskat tuntuvat kipeämmiltä, koska yleensä puudutuslääkäri kerkiää paikalle vasta n. puolen tunnin päästä. Spinaalipuudutus on todella hyvä vaihtoehto, jos synnytys etenee nopeasti, se auttaa myös ponnistusvaiheen kipuihin.
Kokeile itse sopiva ponnistusasento. Puoli-istuva on suosituin, siinä voit ottaa sukista kiinni, kun ponnistat.
Muista rauhoittaa itsesi oikealla hengityksessä: hitaasti vedä nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.
  Kun ponnistusvaihe alkaa, yritä olla huutamatta, koska silloin voimasi menee huutamiseen eikä ponnistamiseen.



Laitoksella
 
    Pyydä rohkeasti särkylääkettä olotilaasi helpottamaan synnytyksen jälkeen, on sellaisia lääkkeitä, jotka eivät vaurioita vauvaa kulkeutuessaan siihen maidon mukana
  Pyri hoitamaan myös itseäsi ja lepäämään, kotona vauvan kanssa se on vaikeampaa. Hoitajat vievät vauvasi 'vauvahuoneeseen' hoitoon, jos haluat nukkua hieman.
Jos mahdollista, lähde kotiin vasta kun olet 'parantunut' kunnolla synnytyksestä, esim. leikkuuhaavan tulehtuminen on mahdollista.
Kysy hoitajilta kaikki mikä askarruttaa (vaipanvaihto, vauvan riittävä maidonsaanti, lisämaidon tarve jne.), he eivät liioin kerkiä kertomaan niistä kysymättä.
On tärkeää, että vauvan vatsa alkaa toimimaan pian synnytyksen jälkeen. Muista tarkistaa asia ja kertoa siitä sitten hoitajille.


Tässä Pieni tietopaketti, kannattaa käydä lukemassa Miian sivuilta nuo kaikki kolme synnytyskertomusta. [:D]
 
Välilihasta: Jos en nyt aivan väärin muista, niin meille taidettiin kans sanoa synnytysvalmennuksessa, että nykyään on alettu suosia välilihan repeämistä leikkaamisen sijaan. Syynä juurikin se parantumisnopeus, joka pitäisi itsestään revenneessä olla parempi... Kuulostaa jännältä, mut kaipa ne siellä synnärillä tietää, mitä tekee. Toivottavasti! [;)][8D]

Ja se pinacolada-synnytys, mää haluun sellasen!!!
 
Kiitos Mamma tuosta supistuskalenteri-linkistä. Se tulostuu het paperille, että osaan seurata, kun muuten on tää raskauslahopää, niin en muista välillä mitä olin edes tekemässä.

Tuon vauva matkalla sivuston Hussin sivuilta oon lukenut kanssa ja hyvää tietoa sieltäkin sai.

Pinacolada-synntykseen taustamusaksi vois sopia tää, vaikka sanat nyt ei ihan mee nappiin[:D]
http://www.youtube.com/watch?v=SZuVHQcZlNA
 
Buahaaaaa!!!
Repeilen täällä tolle biisille....[:D][8D]

Kiitoksii noista ohjeista!!!
Vielä ei ole lähtö lähellä, mut ei ollu mitään muistikuvaa asiasta, eikä se mun pissis-neukkutäti tietty ole mitään mistään puhunut...
Pitää joku puhelin numerokin jostain kaivaa ettei tertte sit nollakakkosen kautta soitella.
 
Hahaah [:D][:D][:D]
020202-miten voin auttaa?
mä voin jotenkin kuvitella ton keskustelun päässäni, joku hissukatäti sais kuulla kunniansa kun ei millään löytäisi tarpeeksi nopsasti tarvittavaa numeroa....nauran itekseni täällä vedet silmillä [:D]

hyvät ohjeet koska pitää lähtiä, pitää sitten täältä kertailla kun se aika on käsillä. Menis nyt nopeasti vielä muutama viikko! [:)]
 
Kuten tuolla ketjus mainitsin, niin suoli on nyt kaks päivää tosi vilkkaasti käynyt ja eilen mitkä kivut. Vatsa oli kivikova tietyist kohdista. Miehen mukaa vatsa vähä laskeutunut. Nyt semmonen olo vähän välii että oikein puhaltelen vaa. Eilen oli vasemmalla kyljen/mahan välissä semmoista polttavaa tunnetta. Ihan kun joku naarmu polttelis, mut vaa sisäisesti[8|]  Ystävän mukaan ihan pinkee vatsa mulla ja oikeesti mä en lähikauppaan(alle 600m tai jotain) pysty ilman kipuja kävelee.
Eilen oli taas oksentamista[:(] jääpalojen syöminen on kyl yks tapa joka helpottaa mun oloa.
 
Sellaista tässä mietin jotta lähteekö limatulppa aina enne synnytyksen alkamista ennen kuin kovat/säännölliset supistelut alkaa vai voiko lähteä esim. vasta sairaalassa kun synnytys on edennyt? Ja kauanko aiemmin se limatulppa voi irrota, voiko mennä viikkokin limatulpan irtoamisen jälkeen ennen kuin itse synnytys käynnistyy? Huvittaa jo itseäkin jotta aina kun käy vessassa tulee paperiin katsottua jotta tulisiko sieltä jo muutakin "ylimääräsitä" pihalle päin, vaikka varmasti tässä vielä menee monta viikkoa ennen kuin synnytys käynnistyy. [:D]
 
Mulla kävi näin:
1. limatulpasta tietoakaan, missään vaiheessa...
synnytys alkoi supistuksilla, jotka tiehenivät ja voimistuivat pikkuhiljaa
2. limatulppa (tai ainakin osa) aamupissan yhteydessä pönttöön ja paperiin.
siitä sitten normiulkoilut ja lounaaksi kotio.
Päiväuniaikaan kuului POKS! ja lapsivedet hulahti- vauva syntyi siis n. 12 tuntia limatulpan irtoamisesta..

Olen ymmärtänyt, että saattaa enteillä synnytystä, jos irtoaa limatulppa, mutta sitten toisaalta ei mitään absoluuttista varmuutta siitakään[8|]

Ei varmaankaan tämäkään vastaus mitään auttanut..
 
Limatulpasta ja muusta..

http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Synnytys/Kuinka-synnytys-alkaa/
 
lisänä edelliseen linkkiin; limatulppa voi irrota jo monta viikkoakin ennen synnytystä - niin ainakin monella meillä tuolla elokuisissa on käynyt!
 
Niinpä, mulla tuli osa limatulpasta Pe. 6.8. illalla vessakäynnin yhteydessä papruun. Seuraavana Aamuyönä oli ihan mukavia supistuksia, jotka tuntui jo ristiselässä asti.
Sen jälkeen on suppareita ollut enenmmän ja vähemmän, muutomana aamuyönä ihan säännöllisiä, mutta NouMitään aamulla...Täällä edelleen pulputan ja marmatan plussapallona[;)]

Alkaa olemaan turhauttava olotila [&o]
 
Nyt on alkanut kunnolla jännittämään ne KIVUT! Ouh tsiisus, jos jo tänään aamulla yksi kipeämpi supistus alamahassa sai minut hokemaan aijaijai:ta niin mitens sitten.. [:D]

Isäni alkoi pelotella minua mummistani, joka oli meinannut synnyttää kummitätini autoon (pää oli näkyvissä jo ennenkuin sairaalaan pääsi). Se olisikin kivaa, kun joutuisi ponnistamista pidätellä [8D]

On hyviä nuo elokuisten synnytystarinat [:D] Ahhahha, kuinkakohan paljon perkeitä tästä suusta lentää vai lentääkö ollenkaan.. [:D]
 
Milamariaa- Mä jännitin kans ekan kohdalla niitä ja mulle sanottiin, että ne ovat kuin menkkakivut potenssiin 1000..ja joo..ehkä jossain vaiheessa.., mutta kuitenkin ihan erilaista se kipuilu on sitten tositoimissa, mitä mä luulin. positiivista siinä on se, että tietää kivuille olevan hyvä syy..
nii- synnytyssupistukset..paremmin kuvaa synnytyspoltot..

mutta kaikki kokee ne niiiiiiin erilailla, joillakin esim pään syntyessä ei tunnu mitään puudutusten ansiosta ja toisilla kiristää kovastikkin silloin...

siinä mun ajatuksia..

Nii- vaikka 3. tulossa tänne, muakin jännittää synnytys ja ne kivut..olen kuitenkin unohtanut ne jo tyystin..
Ainut mikä muistui mieleen on se pään ponnistaminen ulos, kun venyttelee välilihaa, muistui mieleen se kipu..
 
mulle on tullut ihan "tyhmä" pelko....mulla kun noita supisteluita on tullut monta viikkoa jo ja jos ne onkin tuolle kellari osastolle jo jotain tehnyt niin mitä jos synnytys onkin todella nopea. Siis hyvä jos on nopea toimitus mutta pelkään jotta jos en tajuakkaan lähteä ajoissa sairaalaan ja en sinne ehdi!?! [&:] Tuskin se mahdollista on ja onhan tässä lyhyt matka sairaalaan(noin 15min) mutta näköjään ihmisen mieli on niin tyhmä että jotain pitää pelätä! [>:] Minulla kun on korkea kipukynnys ja mieluimmin olen kotona mahdollisimman pitkään omissa oloissa kuin sairaalassa. Onko teillä muilla mitään pelkoja synnytykseen liittyen?
 
Tsemppiä kaikille mammoille, loppusuora häämöttää jo meillä kaikilla! Hui!

Limatulpasta ei tietoakaan ja muksu käy tuolla jossain luiden välissä tunkemassa etenkin öisin, mutta ponnahtaa sitten taas kuin korkki takaisin ylös. Neuvolassa sanoivat, että mun mahassa on vielä hyvin tilaa sille, joten mikään ei kai pakota sitä pysymään alhaalla. Onneksi mukula on edelleen raivotarjonnassa, ollut jo kesäkuusta asti.

Kohta saisi jo syntyä, vaikkakin toisaalta tuntuu etten ole yhtään orientoitunut synnyttämään. Näillä näkymin mies pääsisi tällä viikolla edes punkkailemaan luokseni, varsinainen muutto jää sitten sille ajalle, kun lapsi on maailmassa. No, joka tapauksessahan en pysty muuttoon ja kantamiseen osallistumaan, en nyt enkä sitten kun lapsi on syntynyt.

Paino jännittää. Muksuhan arvioitiin jo pari viikkoa sitten kolmekiloiseksi ja kasvaa kuin hullu. Eilen selvisi neuvolassa, että lääkäri oli silloin pari viikkoa sitten kirjannut tietoihini, että jos ei luonnostaan synny sitä ennen niin käynnistetään ennen kuin LA ylittyy. Uskomatonta, että meitä ei tästä mitenkään informoitu käynnillä! Minusta tää oli kuitenkin pikkuisen oleellinen tieto! Toisaalta nyt lohduttaa, että ei ainakaan tarvi (toivottavasti!) mitään viisikiloista pungertaa lasketun ajan jälkeen.

Käynnistys jännittää siksi, että minulle ei voi (tai kannata) laittaa epiduraalia tai muitakaan puudutuksia. Sain kesällä sen Ehlers Danlos- diagnoosin (sidekudosten yliliikkuvuus) ja siihen kuuluu minulla puudutteiden toimimattomuus. Esim. lidokaiini, jota käytetään ihopuudutteena ei toimi ja luomiakin on isolla tuskalla minusta leikattu, kun puudute ei toimi. Lisäksi kohdallani epiduraaliin sisältyy toimimattomuuden lisäksi se riski, että sen haittavaikutukset ovat yleisempiä ja todennäköisempiä kuin muilla eli esim. verenpaineen lasku, kiihtynyt syke ym. häiriöt ja sitten se kauhea päänsärky ja jopa halvaus, kun se pistoreikä saattaa vuotaa. Ja siis käynnistyksessä jännittää lähinnä se, että useinhan siinä joudutaan oksitosiinitippa laittamaan, joka tekee luonnottoman kovat ja jatkuvat supistukset.

Näin ollen olen todella orientoitunut siihen, että jollain luonnonmenetelmillä olisi nyt parasta vaan homman käynnistyä ennen kuin meinaavat käynnistää. Toissa päivänä oli todella harvinainen energinen olo ja touhuilin paljon ja sen jälkeinen yö oli taas pahempi (muksu painaa alaosastoa, suikkapuikkotuntemuksia, vihlontaa, supistuksia, paineentunnetta ja ripulia, pahoinvointia, tuskaista oloa) mutta tätähän se on mulla ollut jo useita viikkoja. Melkein joka yö tuntuu, että nytkö se alkaa ja lähes koko yö menee nukkumatta ja tuskaisasti, mutta aamuksi rauhoittuu.

Eilen kävi niin, että oltiin miehen kanssa kävelty aika pitkä matka autolta asioille kaupungissa ja kesken kävelyn iski ihan mahdottoman kova toispuoleinen supistus, joka tuntuu kohdun yläosasta ihan alas asti, mutta vaan toispuoleisesti. Kävely oli melkein mahdotonta ja hengitys vaikeaa. Yritin vaan ns. olla vastustamatta kipua ja hengittää vaan väkisin syvään ja sain kinkattua itseni kahvilaan parin sadan metrin päähän, istuin tuoliin ja hengitin ja hengitin ja hengitin, kunnes lopulta rauhoittui. Supistus kesti 5-10 min, mutta ei toistunut. Lievempikipuisempaa supistusta oli noin vartin päästä, mutta aika rauhallista sen jälkeen. Viime yönä sain taas pitkästä aikaa nukuttua.

Jos mies saa asetuttua tänne kunnolla ja lemmikin kotiuttaminen uuteen kotiin sujuu mallikkaasti, ja saan viimeisteltyä sairaalakassin ja muksun vaatteet ja pedattua äitiyspakkauslaatikkoon hänelle sievän pienen pedin (lakanat ja vaatteet jo pesty!) jajajajajaja.... niin ehkä ensi viikon lopulla rupeen ihan tosissani touhuumaan, saunomaan, kävelemään, sekstailemaan yms ja toivon että tästä saatais ihan luomu synnytys käynnistymisenkin suhteen. Olis se meinaan aika karua, jos pelkästään kipulääkitysten suhteen mennään luomuna ja muuten olis prostaglandiinit ja oksitosiinitipat ja muut hirvittävyydet, jotka lisäävät kipuja... Ilokaasut ja ne kevyemmät keinot toki otan, mutta ilokaasuhan ei sovi kaikille eikä sitä voi tietää etukäteen. Äitini on synnyttänyt meidät kaikki pelkällä ilokaasulla ja se kuulemma toimi hänellä tosi hyvin. Tuli ihan hällä väliä- olo ja kivut eivät henkisesti enää haitanneet niin paljon, kun nuppi oli sekaisin toivottavasti vaikutustapa on periytynyt minuun!

Suurin pelkoni on silti sektio, sekä puudutteiden että haavan suhteen, sillä tää sidekudosheikkous tekee sen, että tikit voivat ratketa ja levitä jopa vaarallisesti (kohdun repeämän ja suuren arpikudoksen vaara) ja sekä leikkaukseen että tikkaukseen pitäis käyttää erityisiä plastiikkakirurgisia menetelmiä. Kauheesti ei oo luottamusta siihen, että kukaan paikalla olevista päivystäjistä niitä hallitsee, jos joutuis vaikka hätäsektioon. No, parempi vaan keskittyä ja psyykkautua siihen, että alateitse mennään ja toivoa parasta kun ei oikein muutakaan voi! Usein tässä sidekudosvenyvyydessä on se hyvä puoli, että synnytyksen hetkellä paikat yleensä joustaa hyvin ja pahoja repeytymiä ei tule ja hyvä niin, koska haavojen paraneminen ja arvenmuodostus on mulle ongelmallista.
 
Takaisin
Top