Synnytys Mielessä

Lähestyy, lähestyy, mielessä, mielessä[:)]..

Tuolta artikkelista poimimiani oireita, mitä oon havainnut on

-häpyliitos kipuilee
-joitakin supustuksia aina silloin tällöin öisin/ iltaisin suurimmaksi osaksi
-Vapina, en tiennytkään, että voi olla merkki synnytysjännityksestä, mutta aina välillä kädet tärisee ihan hullun lailla[8|]
-Suolen toiminnasta en voi sanoa mitään, kun se on n. kerran päivässä, kun aiemmin ei ihan joka päivä, niin onko se nyt sitten vilkastunut?[:D]
- Keskittymiskyky todellakin hakusessa. Leffoja olis kiva katsoa, mutta kun en jaksa, liian pitkiä[&:] tai pitää katsoa useammassa erässä ja tehdä aina välillä jotakin muuta..

Ja toinen linkki, mistä täällä onkin ollut aiemminkin puhetta:
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=3

Tuolta linkistä oon tehnyt synnytystoivelistan, ainakin itselle oli paljon apua, kun en aiemmin tiennyt puudutuksista ym. vaihtoehdoista. Niin nyt tiedän, että toivoisin pystyväni lääkkeettömään synnytykseen, mutta jos siltä tuntuu, niin sitten oon ajatellut alapään puudutuksia. Voihan tietty olla, että huudan epiduraalia ja spinaalipuudutusta jo synnärin pihassa..
 
Hei joo, tää hjyvä![:D]

Menee nyt pikkasen off topikkiin...

Mä oon huomannu jonkun asteista haikeutta nyt kun raskaus on loppumaisillaan.
Tähän raskaana oloon kun on alkanut rakentua jo kokonainen identiteetti.
Vaatteet on ostettu tälle kropalle, jä tähän rantikseen on niin tottunu.
Tietty haluan oman kroppani takasin, kipeästi, ja olen ihan täynnä kaikkea tätä krempaa ynnä muuta,
mutta silti, muutos on taas tulossa ja siihen pitää sitten alkaa taas sopeutumaan.
Silloinkaan se ei vielä ole se oma kroppa koska imetys muuttaa vielä ruumista ja ruumiinkuvaa tietenkin...
(vitsit, itkettää taas...)
Nää hormoonit kans... menee pitkätovi ennenkuin olen taas oma itseni, ja silloinkaan en ole enään tämä PojanÄiti vaan KahdenPojanÄiti ja siihenkin pitää sopeutua...
Puhhhhh. Sopeutumisen ja elämänmuutoksen määrä alkaa hieman välillä ahdistamaan.

Onks muilla tällästä ilmassa???
 
Suolentoiminnan vilkastumisen allekirjoitan todellakin. [8D] Aineenvaihdunta on aina ollut hidasta, tyyliin muutaman kerran viikossa vaan tarttenut käydä suuremmilla istunnoilla vessassa. Nyt olen aivan kummissani, kun kakkoshädällä tarttee rampata joka päivä, välillä voisi tulla useammankin kerran päivässä. Alko pelottaa, että mitenköhän synnytyksessä... saakohan siellä jonku tyhjennyksen vai lentääkö shaitti?? Pahoittelen tätä ällöaihetta [:'(][:'(][:'(][8|]

PojanÄiti: Tutulta kuulostaa kovasti tuo kuvaamasi haikeus. Niin paljon kuin haluttaakin saada oma kroppa takaisin, niin mietin myös kuinka tyhjältä tuntuu, kun kukaan ei potki masussa... [:(] Hyvästelen jo haikeana äitiysvaatteita, tuntuu et justhan vasta ostin ne. Mut onneks on tarkotuksena hankkia useampi pirpana, joten ehkä siis saan vielä nauttia raskaudesta tulavaisuudessakin [:D]
 
Listasta mulla on:

* Lapsiveden määrä vähentynyt
* Napero on asettunut lantioon (on aivan alhaalla)
* Kohdunpohja laskeutunut
* suppareita (jo ristiselässä tuntuviakin)
* Häpyluuliitos saattaa aristaa (aristaa oikeestaan koko vatsan alue)
* Kävely vaikeutunut.(erillaiset alapään tuntemukset aiheuttaa)
* Suolentoiminta vilkastunut, pari kertaa päivässä ja ei kovalla.
* ajatukset synnytyksessä.
* vilun ja vapinan tunnetta.
* keskittymiskyvyn puutetta. Olo on "kuin kissalla pistoksissa". TODELLA!


PojanÄiti: Samanlaisia ajatuksia on täälläkin, just kun olen päässyt sinuiksi kroppani kanssa, taas tulee muutos. *huokailua* Onhan ihana saada vaavi syliin ja kaikkee, mutta---nämä hormoonit!! HUH!!
 
No minäpä laitan vaikkakin aikaa olisi vielä yli kuukausi:

- Viime kerralla neuvolassa sf-mitta tipahtanut alemmas, kun yleensähän se saattaa nousta loppuvaiheessa.. Mutta painon tulokin hidastunut, joten tuskinpa vaan synnytystä vielä enteilee. Eivät kuitenkaan alkaneet tutkia asiaa sen enempää.

- Minulla on tuo suoli ollut vilkkaana jo rv 20-25 lähtien, joten en oikein ole huomannut mitään vielä lisääntyneempää, kuin se kaksi kertaa päivässä.. Paitsi, että välillä ison hädän aikana on alkanut nyt tuntumaan kamalaa painetta siellä suolessa ja siinä lähellä. Ehkä sitten synnytyksen lähentyessä istun koko päivän vessassa [:D]

- Supparit tuntuu ristiselässä aina kun teen kauan jotakin nostelua.

Pojanäiti: Haikeutta ja alakulon sekoitusta.. Hämmentävää kyllä [:D] Onneksi olen nauttinut tästä raskausajasta paljon, siksi varmaan tulenkin kaipaamaan tätä.
 
Loistotopic!

Täällä kaikkein eniten jännätään, koska ja miten synnytys käynnistyy.
Mies on jo snadissa paniikissa ja miettii eri reittivaihtoehtoja, miten ajetaan synnärille.
Sen verran sanoin sen mietintöihin, että tässä(kin) tilanteessa saa miettiä ekaksi, miten pitää itsensä rauhallisena. Seurauksena oli, että mies mietti, että muutetaan jo nyt helsinkiin hotelliin[:D][:D][:D].
Tai voisko jonkun paikallisen ambulanssin etukäteen varuille saada..
Heh hee..hauska mies, aika liikkis kuitennii.

Mä vaan niin näen sieluni silmin, että vedet menee ja armahin laukkaa pitkin taloa kuin päätön kana ja sitten mulla menee snara ja hyppään itse rattiin ja sanon miehelle, että:" kävele *ruma sana* perässä- mun tarvii mennä synnyttämään!" [;)]

Niin mitäs vaivoja:
* no, viime yö oli pahin- pahimmillaan ravasin wc:ssa 10 min välein [&:][&:]
* supistelee enemmän
* hajamielisyys (näitä postauksiakin väkerrän uskomattoman kauan,ku aina katoo ajatus...)
* liitoskivut
* unettomuus (on kyllä ollu jo useamman kk:den)

Mä odotan eniten ilokaasun tuomaa hiprakkafiilistä- sillä pärjäsin viimeksi toooosi pitkälle.

Mä jatkan taas, kunhan saan ajatuksesta otetta.
 
Mä oon alkanu pyörittää sitä tyylisuoritusta,
en haluais lysähtää pedille ennenkuin loppukiriä varten.
sen verran tota issiasta ja selkävaivaa et sieltä en nouse vaikka mitä musaa soittaisivat.

varmaankin urheilen kaikki laitteet läpi avautumisvaiheessa
tai sit jos maailma ois täydellinen nin voisin lillutella altaassa
(joku vois tuua pina coladaa ja ananaspaloja siihen samalla[8D][8D] taustalla soi rento reggae ja kätilöt löyhyttelee palmunlehviä[;)])

Kivunlievityksestä
Luomuna ajattelin pylläyttää[8|], tonne selkään en anna kenenkään mitään neulaa laittaa
siellä on sorkittu jo ihan tarpeeksi.
Olen kahteen selkäleikkaukseen meinannut menehtyä joten rankani olkoon rauhassa.
Ilokaasusta sain vaan jonkun pöpön nieluun ?!?!?!
Enkä saanu mitään tokkuroita aikaseks vaikka kuinka tuubia imeskelin.
Akupunktiota on kuulemma jorvissa tarjolla joten sellasta voisin kokeilla vaikka ihan mielenkiinnosta...
Aqva-rakkulat no thänx!!!

Käsi ylös ketä jännittää jos joutuu sektioon *minä*.
En haluuu, EN!!!! Tahtoo ite!!! *polkee jalkaa itku kurkussa*

Päivän uusi oire: menkkakivut TAI peräsuolen pakotus... Jompaa kumpaa on nyt ilmaantunut, veikkaa et kumpaakin vähäsen siks en osaa erotella tarkemmin. Mut tooooosi kivoi kumpakin...

Ilmavaivoja Onks??? Tuntuu kuin joku olisi turbiinin ahteriini työntänyt, ainakin kuljen kovempaa ja minut myös haistaa kauempaa...[>:]

Nii ja kiva kuulla etten ole ainoa joka haikeana masuaan silittelee ja valmistautuu hyvästeihin ajatuksesta pinkeestä vatsasta vuosiksi jollei jopa loppuelämäkseen...

En sitten vieläkään sinne puurolle päässyt...
 
Ja sinne ammeeseen saa varmaan sen pinacoladan ja palmulehtilöyhytyksen lisäksi mukavat pikkuporeet ja jotakin ihaanan tuoksuista kylpysuolaa[;)][:D][:D] Siinä sitten lilluttelee ja odottelee, että avautuu, vähän ennen h-hetkeä joutuu sit pois, kietoutuun paksuun ja pehmeään kylpytakkiin, pehmoisiin tohveleihin ja kapuaa sängyllee köllötteleen, että kätilö nappaa sen mukulan kiinni, kun se pullahtaa ihan ku itsestään ulos[:D] Tää on mun synnytyssuunnitelma.. Toivottavasti toteutuu...nooot.

Kyllähän se sektio epäilyttää,pelottaa ym. mutta jos siihen päädytään, niin sitten se on niin. Eikös sillä kuitekin varmisteta, että vaavilla ja äidillä menee varmasti kaikki hyvin, niin parempi se, kuin jokin vaaratilanne.

Saapi nähdä onko mulle edes mahdollista mennä tuonne selkään sörkkimään, kun siellä sellainen tatuointi on. En oo edes ottanut selvää onko se tiellä, kun niin vakaasti oon ajatellut kieltäytyä epiduraalista ja spinaalista. Pitänee varmaan huomenna lääkäriltä kuitenkin kysäsistä.

Ilmavaivoja: no on[:D][:@][&:][:D][:'(][:D][&o] Tuossa välillä oli helpompi jakso niiden suhteen, mutta nyt ne tekee paluuta. Ja tosiaan ei ne oo aikaisemmin haissut[:-], mutta nyt, ei meinaa itseään edes sietää[:D][:D] Voi mies raukkaa. On ollut muutaman kerran näkemisen arvoinen ilme hänel, ku on tullut väärään aikaan huoneeseen[:D]

Olin jo eilen ihan varma, että lapsivesi tuli, kun olin pyykkiä laittamassa ja aivastin, lorahti oikein kunnolla, mutta taisipa tuo olla sitä pisua vaan[:@][:'(][&:] Onneksi olin kylppärissä. Ei sitä lapsivettä varmaan pysty pidätteleen edes hetkeä, kun se tulee?

Viime yön muksu hengaili taasen navan korkeudella. Saas nähdä onko sf-mitta laskenut.
 
No kyllähän minullakin noista listan oireista alkaa olemaan jotain, mutta ei taida kyllä täällä synnytys olla silti vielä lähelläkään. Tuskainen olo ja levottomuus ja keskittymiskyvyn puute ovat kyllä lisääntyneet tässä viime viikon aikana ja kävely nyt on ollut vaikeaa jo jonkin aikaa.

Moni tosiaan kyselee, että jännittääkö synnytys. Minulla on tosi matala kipukynnys ja aikaisemmin ajattelin, että pelkään varmaan aivan hulluna synnytystä, mutta ihmeen rauhallinen olen vielä vaikka olen jonkin verran lueskellut synnytyskertomuksiakin. Jotenkin olen onnistunut tsemppaamaan itseäni, että en voi suunnitella tai vaikuttaa synnytykseen etukäteen, että sitten vain mennään tilanteen mukaan.

Sairaalapapereihin kirjoitin haluavani lääkkeellisen kivunlievityksen ja sen toivottavasti myös sitten saan. Ystäväpiirissäni monet ovat joutuneet synnyttämään "luomuna" koska epiduraalia ei olekaan ehditty enää antamaan nopean etenemisen vuoksi. Ammetta haluaisin koittaa jos se vaan on mahdollista.

Muutenkin lapsen perätilan vuoksi synnytystapa on vielä auki ja toisaalta luulen, että se on hyvä, niin en voikaan niin kovasti suunnitella tai ajatella synnytystä vielä, koska vaihtoehdot ovat niin erilaiset: normaali alatiesynnytys jos lapsen kääntö onnistuu, perätilasynnytys alakautta tai suunniteltu sektio mikäli lapsi on liian iso.

Onko kellään kokemusta/tietoa perätilasynnytyksestä? Th eilen puolsi sitä tuon sektion ohitse, että mieluummin hänen mielestään perätilasynnytyskin, kun sektio...

Ilmavaivat: Kyllä löytyy ja pidätyskyky niiden suhteen on heikentynyt erittäin voimakkaasti... [&:]  Meinasi naurattaa viime viikolla kun palasin kesälomalta töihin, niin kävellessä tuolla käytävällä tulostimelle, annoin tulla oikein komeaa paukkua... Oli vähän vielä kesälomamoodi päällä, enkä tajunnut että ai niin, olen tosiaan töissä enkä kotona... mutta tosiaan tuo paukkujen pidätyskykykin on heikentynyt sen verran että ei se olisi auttanut... [8|][8|]
 
tätä aihetta ei varmaan voi olla ajattelematta tässä tilassa. Mä jotenkin odotan synnytystä, jos se vaan on yhtä "helppo" juttu kuin ensimmäisen kanssa. Olin kotona aika pitkään koska kivuiltani hyvin pystyin olemaan kotona, odotin jotain "pahempaa". Kun vedet meni niin tiesin että nyt pitää mennä, muuten olisin varmaan ollut kotona kauemminkin. Laitoksella ei tavinnu olla kuin vajaa 3tuntia kun homma oli ohi [:D] Ja sitä ilokaasua kiitos tänne, se oli kyllä aika kiva jutsku [X(] Sillä yritän jälleen pärjätä kun en oikein piittaisi niistä neuloista. Kohdunkaulan puudutekin oli aika tympiä joka laitettiin ja siitä jäi tympeä muisto. [>:]
Ja juu sektioita pelkään jotenkin hirvästi, se pitää kokea jos muuta vaihtoehtoa ei ole ja jos se on turvallisin vaihtoehto mutta hyi kauhia, saan varmaan jonkun pakokauhun jos kuulen jotta sektioon mennään.
No joo tässä näitä mun ajatuksia, jännityksellä odotan synnytystä. [;)]
 
HuhHuh! Nauroin teidän juttujanne heti niin,että piti välillä käydä pissalla [:D]

Lapsvesi kun menee, ni se menee. Mulla tuosta toisesta lorahti tai oikeestaan holahti koti ovella ekan kerran. Laitoksella kuulin kun kätilö sanoi lääkärille:
"Tutkimushuoneessa on toista kertaa synnyttämään tullut äiti, jolla tulee lapsvettä kuin kraanasta." Ja itse asiassa siltä se vaikutti, ihan kuin joku olisi avannut vesihanan ja sitten taas sulkenut sen [:D]

Jepulis, kyllä on ilmavia vaivoja, ja HAJU [:'(] aamuisin varsinkin, ensimmäisen vessa käynnin yhteydessä tuntuu kuin tulisi kaasut kurkusta asti, ja kyllä on autuas olo sen jälkeen [:)]

Aqua-rakkulat otan, kiroan ja rutistan jonkun ranteet paskaks, mutta sitten helpottaa. Suihkuun ehdottomasti, jos vaan mahdollista. Sen kummemmin en ole suunnitellut,enkä suunnittele... Mikään ei koskaan mene niinkuin elokuvissa, varsinkaan synnytys [;)]

Itse leikkausta en pelkää, mutta jälki seurauksia kyllä [>:] Mulla on 2 kertaa avattu tuo vatsa, ja toipuminen on viennyt kuukausia. (napatyrä ja palleatyrä)[:@]
Toivossa on hyvä elää, että synnytys menee ilman komplikaatioita, ja leikkausta ei tarvita.

Nyt tuli jänskätys! Odottaa mielenkiinnolla lähinnä... Ja voi kun toivon,että olisi tuttu kätilö. [;)]
 
Mulla ei sinänsä "oireita" vielä oo. Poika nyt painaa välillä alaspäin kovasti, ja sitten kohta onkin jo keuhkot kasassa. pissalla pitää rampata useammin..

Noita peräsuolen pakotuksia mulla nimenomaan on ollut sillon ku supistusten takia jäin sairaslomalle ja ai jumankauta että töissäkin tuntu että koko silmä räjähtää ihan! [&:] Nyt nekin on onneksi hävinneet, no välillä jotain ihan pientä....

Ilmavaivat *nostaa käden ylös!* ja todella pahenevat ja minkäänlaista pidästyskykyä enää ole, eilen veskissä ollessa peilin edessä kumarruin eteenpäin niin johan pääs taas, oikein pitkä ja pahanhajuinen... mieski siinä sitten yllätykseksi oli ovella, vaan ei kauaa! vitsit sen ilmettä, niin pysähtynyt, vielä työhuoneessa istuessakin [:D][8D][:D]

Synnytys ei sinänsä jännitä vielä, tai ei ainakaan omasta mielestä pelota. Alussa olin ihan paniikissa koko asiasta ja teininä olin jo päättänyt että lapsen saan, mutta sitä en synnytä [8|] Nyt jotenki sitä on tullu siihen "tilanteeseen" että ajattelee sen menevän omalla painollaan...

Tsempannut olen myös itseäni sektioon, tulee jos on tullakseen. mutta tottakai mielummin alakautta[:)]

Semmoiset asiat lähinnä painavat mieltä että ihmiset (sairaalan hlökunta) eivät kuuntele mitä tulevilla vanhemmilla on sanottavaa tai mitä äiti elimistössään tuntee.
Toivon todella, että he tekisivät järkeviä päätöksiä asioiden etenemisen suhteen, esim. välilihan leikkaus, jos näyttäisi siltä ettei vauva yksinkertaisesti tule ulos ilman, niin leikattaisiin sitten hyvissä ajoin, säästettäisiin äitiä siinä kuin että tämä ponnistaisi monta tuntia tuloksetta ja lopulta vielä repeäisi. Paremminhan sitä "paranee" leikatusta välilihasta kuin repeämisestä... jos nyt ymmärrätte pointin... kuin myös synnytyksen eteneminen, työkaveri tuskaili melkein 36 tuntia sairaalassa todella kipeine supistuksineen jotka eivät kuitenkaan edistäneet lapsen tuloa maailmaan ja lääkettä kipuun hän ei juurikaan saanut, tai ei auttanut. lopulta sitten sektioon. Kommentti kaverilta jälkeenpäin oli, että yhtä helvettiä koko touhu ja kun sektiosta oli aiemminkin jo puhuttu kun synnytystä seurattu, olisi pitänyt myös toimia (kuin että kuluttaa äiti yksinkertaisesti niin loppuun)

Nyt tuli semmonen olo että pitääkin lähtiä kirjottamaan tuonne nettiin omiin tietoihin asioita [:)]
 
Aiku kiva lukea teidän ajatuksia!

SEKTIOOOO. NOOOOOOOUUUU!!!!
Mulla ekan synnytys kesti 2,5 vrk:ta ja siinä loppumetreillä sydänäänet vauvalla heikkeni, mulla loppu voimat, supistukset heikkeni ja huone oli täynnä kätilöitä ja synnytylääkäräitä, joista joku sanoi, että nyt jos ei tule seuraavien ponnistusten aikana, lähdetään sektioon. Meikäläinen huuta ihan täysii, että ei varmaan lähetä ja siinä sitten yksi kätilö pompii mun vatsan päällä (sattu ihan helvetisti) ja työntää vauvaa ulos, kaksi pitelee jaloista kiinni ja vetää jalkoja parempaan asentoon ja lääkärit varmaan veti vauvan korvista ulos..- MUTTA TULI SE SIELTÄ! Sain vauvan rinnalle ja nukahdin samoin tein siihen.

EPIDURAALI: Otan, jos tarvis..
Tokan (unelma)synnytyksen aikana menin ilokaasun avulla pitkälle ja sitten pyysin epiduraalin ja aikas nopeesti kätilö tuli kysymään, että ponnistuttaako, kun olin jo 10cm auki..sanoin, että itseasiassa joo, eiku sängylle puoli-istuvaan asentoon ja 2*kevyt ponnistus ja vauva oli siinä.
Koko synnytyksen aikana tunsin yhden tosi kipeän supistuksen (se oli silloin kun puudutus laitettiin).

Mulla synnytysvaatimuslistalla siis:

* suolihuuhtelu
* fysiopallo
* ilokaasu
* mahd. epiduraali

VINKKI KAKKONEN: Mä suosittelen öljyämään ja venyttelemään välilihaa- mulla ainakin helpotti synnytystä.

On tää hurjaa, ku saa jo miettiä näitä asioita.

Jännitystä on ilmassa.

???vauva???
 
Napa: Itsellä ei ole kokemusta, eikä kauheasti tietoa perätilasynnytyksestä, mutta kummityttö istua jökötti sitkeästi pää ylöspäin perätilassa loppuun asti. Ei tyttöä paljoa liikauttanut edes lääkäreiden kääntöyritykset[:D]. Lopulta päätyivät sektioon, josta kummitytön äiti toipui aikas nopeasti ja kummityttö on nyt aivan ihana melkein parivuotias. Kummitytön äiti ei tietenkään saanut alkuun nostella mitään ja otti muutenkin varovaisesti, kun leikkaus on kuitenkin aina leikkaus. Oon sellaisessa käsityksessä, että sektio saattaisi olla jopa turvallisempi, jos lapsi on perätilassa, kuin alakautta synnyttäminen, mutta kaikissa tavoissa synnyttää on varmasti aina omat komplikaatioriskinsä kuitenkin. Eiköhän ne lääkärit tiedä mikä on turvallisinta äidin ja lapsen kannalta, kun varmasti jokainen tapaus on yksilöllinen.
 
Minähän en ilman epiduraalia synnytä[:D] Ilokaasusta ei ollut mitää hyötyy, muuta kun että oksensin vaa.

Mulla tos listas on:

* Häpyluuliitos saattaa aristaa. (no aristanut koko raskaus ajan)
* Kävely vaikeutuu.
* Lapsi asettuu lantioon. (ainakin tuntuu siltä)
* Olo voi tuntua tuskaiselta ja levottomalta aiheuttaen joskus myös unettomuutta. (no sitä tää raskaus on ollukkin)

Sit mulla on valkovuotoo ihan ollut kamalasti ja ihan reittä vasten valunut yks kerta.
Suoli ei oo vilkastunut paljookaa.

Mäkin nostelen kättä tääl ilmavaivoille[8D] pruut pruut prööt[:D][:D]
 
Viela ei ole havaittavissa mitaan noista oireista, mutta kuulunkin niihin joilla on ihan loppukuusta laskettu.

Synnytys tuntuu viela sellaiselta isolta pahalta, joka on edessa. [:(] [:o] Ollaan oltu synnytysvalmennuksessa taalla ja meno tuntuu olevan vahan ahdistavan tuntuista tai jotenkin hirvean erilaisen oloista kuin Suomessa. Ei pysty jotenkin peilaamaan suomalaisten kokemuksiin tai ainakaan niiden, jotka vannovat ilokaasuun ja kohdunsuun puudutukseen.

Taalla syominen ja juominen on sairaalassa ehdottoman kiellettya synnytyksessa. Jaamurskaa saa nauttia. Ilokaasua taalla ei tunneta. Joitakin kivunlievituslaakkeita on saatavilla suoraan suoneen, mutta ne vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti, etta ei oikein tunnu hyvalta ajatukselta vauvan kannalta. Epiduraalin saa kuulema heti, kun haluaa, mutta jos liian aikaisin ottaa, se voi kuulema hidastaa synnytysta ja sangysta ei sen jalkeen saa nousta.

Hengitystekniikoita ollaan harjoiteltu eri synnytyksen vaiheisiin ja apuvalineita, kuten suihkua, poreammetta ja palloa loytyy, jos luomuna pystyy olemaan mahdollisimman pitkaan, etta niista on hyotya.[8|]

Valilihanleikkausta ei taalla suositella, silla repeamat paranevat nopeammin kuin leikkaushaava ja tulehdusriskikin on kuulema suurempi leikatussa. Taalla mainittiin valilihanvenytely, mutta kurssinvetajan mielesta siita ei ole viela tarpeeksi faktaa hyodyllisyyden puolesta. Tuntui selvasti olen hyvin outo ajatus amerikkalaisille venytella mitaan. [:D]

Synnytykseen taalla tuntuu saavan koko suvun mukaan, jos haluaa. Tai on taalla sentaan rajoitus, etta 3 vierailevaa henkea saa olla synnytyshuoneessa hoitohenkilokunnan lisaksi. Meilla ei onneksi tule olemaan tungos ongelmaa. [:D]

Siina oli mun tan hetkisia ajatuksia... mutta onhan mulla ehka viela se 7vk aikaa sopeutua.
 
ompa aikas jännä että repeämä paranee nopeammin kuin leikattu haava[8D] minä kun olen ajatellut asian ihan tikattavan haavan paranemisesta noin niinkun yleensäkkin...
 
Mutta tokkiisa mie en oo missään nimessä mikään asiantuntija näissä jutuissa, varsinkaan alapään[:D][:D][:D]
 
Kysymys...
Muistaako kukaan niitä yleisiä neuvoja siitä milloin kannattaa synnärille lähteä??
Kuinka monen min välein supistukset tai kuinka kauan lapsiveden menetyksestä?
Täs vissiin oli vielä erilliset ensikertalaisille ja sit uusintakierroslaisille??
 
Takaisin
Top