Heippa! :)
Mä ajattelin teille kirjoitella tsemppiviestiä, kun itse synnytin heinäkuussa 2013. :) Itseäni jännitti silloin synnytys ihan tosi paljon ja helpotti lukea muiden synnytystarinoita.
Itse valmistauduin synnytykseen lukemalla siihen liittyviä kirjoja ja käymällä kävelyllä joka päivä. Helpotti, kun tiesi mitä siinä tapahtuu ja oli fyysisesti hyvässä kunnossa valmiina koitokseen.
Mulla alkoi supistukset lauantaina (5-15min välein) ja niitä kesti maanantaihin iltapäivään asti. Olin aika väsynyt, kun en ollut moneen vuorokauteen nukkunut, mutta onneksi ne loppuivat hetkeksi maanantaina ja sain nukuttua pari tuntia. Parhaiten supistuksiin mulla auttoi kuuma suihku ja hierominen. Välillä torkahdinkin suihkussa!
Ensin silloin lauantaina aamulla tuntui kuin olisi menkat alkamassa. Pikku hiljaa tuli voimakkaampia kipuja alavatsaan ja välillä säteili myös reisiin. Kovimmat supistukset ennen synnytystä tuntuivat selässä polttona.
Maanantaina illalla lähdettiin sairaalaan, kun supistuksia tuli 3-5min välein. Edelleen suihku auttoi suht hyvin. Sairaalaan päästyämme olin 10cm auki, sain ilokaasua ja spinaalipuudutuksen. Puudutuksen jälkeen en tuntenut enää mitään. :) Ei sattunut yhtään. Sain suht koht pahat repeämät, mutta nekään eivät sattuneet yhtään. Ompeleminenkaan ei sattunut. Pystyin myös heti istumaan, enkä tarvinnut kipulääkkeitä synnytyksen jälkeen.
Mun mielestä parasta oli olla viimeiseen asti kotona, niin ei tarvinnut sitten kuin käydä vaan ponnistamassa sairaalassa. :) Mielummin kärvistelin kotona suihkussa kuin jossain sairaalan sängyssä. Ei ne supistukset ole oikeasti mitään niin kamalaa, siinä on aina muutama minuutti välissä aikaa levätä ja valmistautua seuraavaan supistukseen. :) Kannattaa tähdätä siihen, että saisi sen puudutuksen ennen ponnistusta!
Tsemppiä kovasti synnytykseen kaikille! :) Hyvin se menee, ei se ole yhtään kamalaa. Mulla jäi sellainen fiilis, että olisin voinut heti tehdä sen uudestaan. Puudutus auttaa tosi hyvin ja itsellä tosiaan tuo lämmin suihku oli myös tehokas!
Pian saatte ihanat pienet kääröt kotiin. Tsemppiä!