Synnytys lähenee

Onkohan mulla synnytys lähellä, kun toinen koirista on alkanut tunkemaan itseään syliin ja usein laittaa päätänsä vatsaa vasten? Aikasemmin ei ole sylissä viihtynyt, tykkää kyllä rapsutuksista, mutta ei sylissä istumisesta saati, että itse tulisi syliin niin kuin nyt. LA on 8.7. Supistuksia ei ole vielä ollut tai en ole ainakaan havainnut.
 
Koirat kyllä monesti vaistoaa näitä juttuja. Meän koira oli mun edellisen raskauden aikaan normaalia suojelevaisempi mua kohtaan. Ja siskon koira tuli mun jalkoihin nukkumaan, ku oltiin siellä vierailulla eikä yleensä siis käyttädy niin. Silloin raskaudesta ei tienny vielä juuri kukaan. Siskoni tiesi ja siksi osasi yhdistää koiran käytöksen raskauteen, koska sama homma oli ollut hänen ollessaan raskaana. Ja koirahan saattaa luoda perhesiteen vauvaan jo kohdussa, koska kuulee sen, toisin ku ihmiset. Saattaa siis tulla vatsalle "kuuntelemaan" vauvaa.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Juu mun molemmat koirat haistelivat mahaa, kun tulin raskaaksi. Tein testin, mutta ei vielä näyttänyt plussaa, mutta parin päivän päästä näytti. Tiesin silloin koirien käytöksestä, että raskaana ollaan :)
 
Eläimet on kyllä ihmeellisiä tossa että vaistoaa.
Meidän koira makasi sen 4kk kun voin pahoin koko ajan mun jaloissa tai vatsan päällä ja aina kun lähdin oksentamaan niin se seurasi perässä :rolleyes:
Nykyään ei enää niin vahdi mutta jos supistaa tai muuta niin se on kyllä vieressä.
Muistan kun olin pari yötä sairaalassa tiputuksessa nii melkeim itkua väänsin kun ei ollu hauva turvana :D
Näin taas pari yötä sitten synnytys-unta. Mulla itellä lähti muisti siinä enkä tienny mistään mitään ja mieheltä jouduin kysellä miten meni :D toisaalta vois olla ihan hyvä niin ei sitä kipuakaan muistais!
 
Eikä, nyt mä oikeesti lähes tunnin välein päivässä mietin, että koskakohan synnytys käynnistyy... ja supistuksilla vai vesien menolla...
 
Meillä koirat ei kyllä mun mielestä oo käyttäytyny mitenkään erikoisesti. Tai ehkä ne ei tykkää tulokkaasta kun ei oo oikeen vattan päällä nyt viihtyny.o_O Toinen koira on kyllä aina ollu helposti ahdistuvainen ja sille on nyt yksin olo viimeaikoina tuottanu vaikeuksia. En sit tiiä johtuuko vauvasta vai mistä. No toivottavasti rauhoittuu nyt kun oon enemmän kotona ja yksin olot on lyhyempiä. :)
 
meillä ei sakemanni tähän (eikä ensimmäiseenkään) sen kummemmin oo reagoinu, mut esim kun tyttö synty, niin makasi AINA vaunujen vieressä kun tyttö oli päiväunilla ulkona. sitteri oli toinen paikka sisällä missä piti vahtia ja nyt kun tyttö on isompi, niin ei anna esim naapureiden ihan tuosta vaan tulla lähelle :grin ei siis oo agressiivinen mut tulee tavallaan siihen "väliin" kattomaan aina että mikäs nyt on meininki... herttaista.

mie tänään varmistelin tytön hoitojuttuja..kelle soittaa jos pitää yöllä lähtee sairaalaan, että kenet voi tänne hälyttää ja sit miun äiti hakis aamusella tuohon heille...
 
Mulla on nyt varmaan muutamana päivänä supistellu, nyt vasta tajusin et ne vois olla supistuksia( Joo hullua ettei aikasemmin tullu mieleen) No onneksi huomenna on neuvola, joten pitää asiasta siellä mainita... Voisin nimittäin sanoo et osa noista on ollu napakoita jopa ( en nyt hirveen kivuliaksi vielä ainakaan laskisi) Mut siis ei tän vielä tartte syntyy, näillä viikoilla kuitenkaan....

Ja jännä että noita muita oottaissa ei näillä viikoilla oo suppareista ollu mitään tietoo!!!
 
Onnea jo vaavinsa saaneille!! :)

Täällä oltiin eilen neuvolassa, jossa sanoivat, että jos vauva päättää nyt haluta maailmaan, niin enää ei tarvitse estellä. Eli ilmeisesti kaikki oli siinä määrin kunnossa. Vaikka se lääkäri kyllä sano, että kohdunkaulassa on vielä tekemistä; mitä mahtanee tarkoittaa? :eek: Mut itsekin siis kovasti toivon, että olis mieluummin vaikka viikon ajoissa, kuin viikon myöhässä, sen verran tukala olo alkaa jo olla.

Osaiskohan ne, jotka on tämän härdellin jo kertaalleen läpikäyneet, kertoa, mikä/millainen on ero harjoitus- ja oikeitten supistusten välillä ja miten helposti limatulpan irtoamisen huomaa? Lähteekö kerralla vai vähitellen jne. Mulla nimittäin ollu monta viikkoa jo tosi runsasta valkovuotoa (on normaalia, tiedän), mutta nyt parin päivän ajan ja varsinkin tänään koostumus ollu paljon limaisempaa ja kiinteämpää kuin yleensä. Iltaisin tuntuu usein siltä, niin kuin joku olis laittanu leveähkön kuminauhan mahan ja kohdun väliin ja kiristelis sitä siellä... Että mahtaako olla vaan luulotautia, vai olisko tässä jo jotain aineksia tositoimiin? :wink

Itse en vielä ainakaan synnytystä kovinkaan jännitä, eihän sitä voi etukäteen tietää, mitä tuleman pitää. Toisella kerralla saatan sitte jo panikoidakin, jos tästä nyt onnistun traumatisoitumaan kunnolla. :D Mutta ei vielä.

Hyviä vointeja ja hirrrrrrmuisesti tsemppiä kaikille!! :Heartred
 
Lääkäri on varmaankin tarkoittanut, että kohdunkaulalla on vielä pituutta (synnytystä kohti lyhenee yksilöllisesti sieltä noin 4cm -->0cm) tai, että kohdunsuu on kiinni ja kiinteä. Sekin synnytyksen lähetessä alkaa pehmetä ja aueta.

Supistukset jokainen kokee myös aika yksilöllisesti, mutta niistä on jossain ketjussa vasta ollukki vertailua. En tällä täppärillä jaksa linkata ketjua tähän, mut veikkaisin, että tuolla oireet-ketjussa... Mutta kyllähän tuo kuminauha-vertaus kuulostas ihan harjotussuppareilta. Synnytyksen käynnistävät supistukset ovat sitten jo niin kipeitä ja säännöllisiä, että erotat varmasti. Limatulpasta osaan sanoa vaan sen verran, että voi lähteä vähitellen, mutta yleensä siinä on kai veriviiruja seassa. Itellä ei limatulpasta oo edelliseltä mitään kokemusta..

Ja luulotaudista kärsii varmaan jo jokainen meistä näillä viikoilla :wink

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Hei, mä päätin kans tulla laittaan piiiitkästä aikaa kuulumisiani. Tänään kävin Kätilöopiston Ä-polilla synnytystapa-arviossa. Tällä hetkellä on rv 37+3, ja neiti vielä perätilassa. Hullua tajuta, että kuuluu siihen minimaaliseen 5%:iin, joilla vauva ei käännykään raivotarjontaan. Johtunee varmaan etuseinäistukasta...(?). Vauvaa ei alettu kääntämään, kun kokoakin oli jo 3600g ja lapsivettä vähän niukasti. Ensisynnyttäjänä en sit ollu hirveän innostunut synnyttämään alakautta jalat edellä. Näin ollen suunniteltu sektio on varattu 25.6.2014. Riskinsä tietty siinäkin, mut ei tarvi enää ajatella tulevia (=pelätä) synnytyskipuja. Sen sijaan on uudenlaiset pelot mielessä, kuten meneekö leikkaus hyvin ilman komplikaatioita ja miten toipuu jälkeenpäin jne. Onko täällä ketään, jolle on tehty suunniteltu sektio? Olis kiva kuulla kokemuksia siitä.
 
Meillä oli eilen synnytysvalmennus, joka täälläpäin siis tarkoittaa sitä n. 2h teorialuentoa sairaalalla. Aiheet oli sinänsä tuttuja, mutta tykkäsin kyllä että siellä oli kätilöitä paikalla ja kaikki aiheet oli tehty heidän sairaalaa koskevaksi + oli kuvia synnäristä/vuodeosastosta ym.
Kun minun pahin pelkoni on se, että ylipäätään joutuu sinne sairaalaan ja se on ihan tuntematon ja outo paikka, niin helpotti kyllä nähdä kuvia siitä ja huomata ettei se ihan niin kauheen näkönen ollukaan mitä olin kuvitellut. Vuodeosastonkin oleskelutiloissa oli ulkoterassia ym. Että ehkä mä siel pystynki sen muutaman päivän sit olemaan :>
 
Meillä järjestettiin ihan käynti synnytysosastolle sen haluaville. Kierrettiin synnärin tiloja läpi ja käytiin ihan synnytyssaleissakin. Vuodeosastollakin pyörähdettiin. Saatiin sit kätilöltä kysellä myös kaikkee mitä mieleen tuli. Meijän kunnan oma synnytysvalmennus taas oli aivan turha ainakin mulle. Siinä ei tullu mulle mitään uutta informaatioo. Paitsi se koska synnärille lähetään. Muuten kävi vaan nopeesti kivunlievitysmenetelmiä läpi ja synnytyksen vaiheet ja siinä se. Kesti tunnin jonka jälkeen oli rentoutua jossa olin jo aiemmalla fysioterapeutin luennolla ollu, joten en jää ny siihen uudestaan.
 
Löysin lappusen johon olin kirjottanu supistuksista sillon ku soitin synnärille esikosta; alaselkä + nivuset (reidet) tulessa, alavatsan polte + nivuset. Ja aluks ne tuli aaltoilemalla, sittemmin kipu oli polte oli jatkuvaa jossa tuli huippu.
Jee, 37+0 poks :smiley-bounce013
 
Selma, täällä kanssa majaillaan perätilassa (istukka korkealla takana) ja sektioaikakin varattu samalle päivälle eli 25.6. mulla silloin rv 38+6. Mulla ei kyllä oo mitään kokemusta kertoa..
 
Coco, missä päin Suomea oot menossa sektioon? Mä meen Naistenklinikalle (HKI). Oon sillon jo rv 39+4, joten toivottavasti ei nyt ala syntyyn ennen sitä. Pelottaa, jos homma joudutaankin hoitamaan jotenkin kiireellisenä tai hätäsektiona. Paras tietysti olis, jos vauva kääntyis vielä ittestään, mutta enpä laittas rahoja likoon sen puolesta. Maha on kuulemma täynnä vauvaa, joten tuskin mahtuu kääntymään.
 
Hyvinkäälle oon menossa (HYKS, täällä tehdään vain kerran viikossa suunniteltuja sektioita ja näin kesäaikana sen keskiviikko) mullekin ne ensin yritti ehdottaa 39+6 mutta päätyivät aikaistamaan viikolla, kun käyrälle piirtyi niin paljon supistuksia.
No en mäkään usko että täällä enään käännytään, koko aikana ei omien tuntemuksien mukaan ole edes yrittänyt. Ja mulle on se sektio ihan passeli, kävin pelkopolillakin puhumassa että saisin sektion ja onneksi vauva sitten päätti kuin päättikin jäädä perätilaan :)
Tänään siis rv 37+0 !
 
Nyt on kyllä alkanu jännittää ihan kunnolla.. mä ajattelin että synnyttäisin alakautta ku molemmat vauvat voinu aina hyvin ja rt:ssä pysyneet. No nyt aloin sit miettiin kun toisella vauvoista todettiin liian vähän lapsivettä ja epäillään istukan vajaatoimintaa et onko vauva tarpeeksi vahva tulemaan alakautta.
Lääkärit puhu vaan käynnistämisestä mut aion kyllä ainakin kysyä sektiomahdollisuutta koska mun pahin pelko on synnyttää ensin a-vauva normaalisti ja sit hätäsektioon :sad001
Ja mietin kans et eihän ne anna kortisonipiikkiä jos ei oo melko varmaa että viikon sisään on vauvat maailmassa..?
 
Vitsi mä oon niin kade teille jotka tiedätte jo päivän millon vauva syntyy! Olis varmasti helpompi kestää tää kaikki kipu ja paska kun tietäs et tiettynä päivänä tää kaikki on ohi, nyt vaan joutuu miettiin et helvetti vieläkö tätä joutuu viikko tolkulla kestään.. Itsekästä tiedän, mut täl hetkel mä oikeesti toivon enenmmän kun mitään et tää vauva päättäs syntyy samantien kun on täysaikanen!! Tuntuu meinaan et jos täs joutuu kestään viel sen 5viikkoo laskettuun ja pahimmas tapaukses enemmänkin niin tää mamma on ennen synnytystä jo osastolla, mut se osasto hoitaa noita pääkopan asioita.. o_O
 
Takaisin
Top