Synnytys lähenee ja jännitys tiivistyy..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gemini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiinnittyminen on sitä, kun sikiön pää ns. kiinnittyy tuonne alas äidin lantioon :)
Mä oon aika huono kertomaan näitä asioita sillein "oikeaoppisesti", eli joku toinen osaa kertoa varmaan paremmin:p

En minäkään ole ihan tajunnut, miten se vauva kiinnittyy. Kai sen pää on vaan niin alhaalla lopulta pikkulantion luita vasten, ettei ole tilaa kauheasti liikkua enää ja sitä se sitten tarkoittaa. Englanniksi tuo on "engagement", mikä on myös musta vähän hassu sanonta.

Toissa kerralla neuvolassa mulle taidettiin sanoa, että vauva on jo aika alhaalla mutta pää liikkuu vielä, ja nyt taidettiin tuumata että on se jo laskeutunut ja ehkä pää ei kauheasti enää mahdu liikkumaan, mutta ei kyllä sanottu että olisi kiinnittynyt. Oletan kyllä, että tuo tarkoittaa samaa kuin kiinnittyminen.

Mäkään en ole vielä lähellekään valmis synnyttämään. Laskettuun aikaankin tosin vielä tasan kuukausi, ja vanhempien lasten tavoin en tätä kolmattakaan odota syntyväksi ennen laskettua aikaa, joten luotan siihen, että aikaa on vielä.

Mulla ei siis oikein ole vielä mitään valmiina vauvaa varten. Tai no osa hankinnoista on sentään tehty, mutta koti ei ole valmis. Suurin keskeneräinen asia on ollut itse asuntotilanne. Vauva ei mahdu tähän nykyiseen asuntoon. Tai siis sille ei mahdu tänne sänkyä saati muutakaan. Vuoden alusta on ollut asuntohakemus vetämässä, ja viime aikojen kamalan panikoinnin ja odottelun jälkeen viimein eilen saatiin asuntotarjous. Käytiin sitä heti jo katsomassa ja tänään hyväksyin tarjouksen ja irtisanoin nykyisen vuokrasopimuksen. Uuteen päästään muuttamaan aikaisintaan kesäkuun puolivälissä. Eli "leppoisa" loppuraskaus tiedossa muuton kanssa. Olin mä jo henkisesti varautunut siihen, ettei saada sitä isompaa asuntoa ajoissa, ja olin suunnitellut majoittavani vauvan äitiyspakkauslaatikkoon omaan sänkyyni ja vähitellen alkavani pestä vauvanvaatteita ja keksimään niille jonkun paikan jostain.

Taustatietona sellainen, että tää tilanne on tällainen siksi, kun tämä vauva ei ollut mitenkään suunniteltu elämänmuutos, ei oltu seurusteltu vielä vuottakaan lapsen isän kanssa sen saatua alkunsa, eikä edes asuttu yhdessä (eikä olla toistaiseksi muuttamassakaan yhteen). Mulla oli jo varattuna aika sterilisaatioonkin tammikuussa, mutta kun kävi miten kävi, enkä kyennyt aborttiin (mihin myös ehdin jo hakea lähetteen ja varata ajan), niin se piti sitten perua.

Fyysisesti olisin kyllä valmis synnyttämään, tai ainakin pääsemään eroon kaikista kamalista raskausvaivoista ja kasvattamaan vauvaa mieluummin masun ulkopuolella. Mutta nyt on kyllä tuo muuttoasia päällimmäisenä mielessä, ja toivon selviäväni siitä ennen kuin vauva on valmis tulemaan maailmaan.

Jos tulevaa synnytystä voi yhtään ennakoida aiempien perusteella, niin siihen hommaan ei kauaa tule kulumaan aikaa. Eka synnytys kesti ekoista suppareista syntymään vajaa kahdeksan tuntia, ja siinä välissä se synnytys ehti olla pysähdyksissäkin muutaman tunnin. Kahdeksaan senttiin ehdin aueta neljässä tunnissa. Siinä vaiheessa oltiin järkyttävien kipujen takia jo sairaalassa, missä väkisin halusin jotain kipua lievittävää, mutta kohdunkaulan puudutuksen saatuani se synnytyksen eteneminen sitten tyssäsikin kokonaan, ja oksitosiiinilla vietiin loppuun. Olen aina miettinyt, että kuinkahan nopeasti homma olisi ollut ohi, jos olisin vaan kestänyt ne kivut. Toka synnytys oli ohi vajaa 3,5 tunnin päästä supistusten alkamisesta. Avautumisvaihe meni ilokaasulla, ja kestin kivut paljon paremmin. Mielenkiinnolla odotan, miten tuleva synnytys etenee ja miten pärjään kipujen kanssa.

Mulla tosiaan meni niin, että vesien menosta ei lähtenyt suppareita kuulumaan, niin kävin 12 h päästä tarkistuksessa ja verikokeissa, sit 9 h päästä uusiksi ja seuraavana aamuna piti sit jäädä käynnistykseen. Tai ei kai virallisesti ollut köynnistys vaan joku edistäminen tms, kun synnytys kuitenkin jo käynnissä. Ja mulla ainakin ne synnytysupistukset oli sellaisia kunnon vatsatautikramppeja yhdistettynä selkäsärkyyn, eli eipä niitä kyllä kaipaile. Mutta huomenna 39+4 ja esikoinen syntyi sinä päivänä.

Toivottavasti nyt lähtis supparit käyntiin ilman edistämistä. Mä oon ymmärtäny, että käynnistetyn synnytyksen supparit ois pahempia kuin itsekseen alkaneet supparit.

Mulla on kaksi kertaa laitettu tippaa jotta on saatu kunnon suppareita ja vauva syntymään ja itse koen että ensimmäisen lapsen syntymä ihan omilla suppareilla oli huomattavasti kivuttomampi. Tipalla aikaansaadut supistukset olivat todella kivuliaita ja niitä tuli sitten oikeen kunnolla...toki synnytykset olivatkin tosi nopeita. Toivoisin että tämä tulisi ihan luonnollisesti :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Käynnistyksessä oma keho ei ehdi samalla tavalla mukaan kuin luonnollisesti alkaneessa synnytyksessä. Kun homma alkaa luomusti, kehon oma endorfiinituotanto vie terän pahimmalta kivulta ja käynnistyksessä endorfiineja ei ala erittymään samalla tavalla, siksi kipeämpää. Näin olen ainakin antanut itselleni kertoa.

^ makes sense! Mä synnytin esikoisen ilokaasun avulla, mut esim. ponnistusvaiheessa en tuntenu kipua juurikaan (muuten kuin ponnistusten välissä) ilmeisesti juuri kropan oman hormonitoiminnan ansiosta :)

Oli taas lievää supistelua ja suolen tyhjentymistä (tää liittyy mulla kyllä aina heti supistuksiin!) tuolta puoli kahdesta asti..viiden jälkeen hetkittäin tuli unta. antaapi vähän esimakua tulevasta! Yhä menkkajomottelee.
hyh kun jänskättää. ei kyllä ennen ensiviikkoa tarvisi yhtään mitään tapahtua.
optimistisesti toivon että nämä yölliset rupeamat valmistelisi paikkoja:) -
loppurutistus olisi sitten lyhyt ja tehokas:smiley-angelic001

Täällä ei taphadu mitään. Ei niin mitään. On siivottu, saunottu ja se viimeinenkin ässä sai aikaan KAKSI kipeää supistusta :mad: Tänään on ne viikot jotka oli kakkosen synnyttyä (hän oli jo tässä vaiheessa syntynyt). Vaikka oon koko ajan sanonutkin, että ei haittaa vaikka menis juhannukseen asti, niin kyllä alkaa ärsyttää kun ei tämä ymmärrä poistua musta. Kaikki ennakko-oireet on hävinneet, eilen tuli pari harkkasupparia niitten kahen kipeen lisäksi ja muuten ei mitään. Ei sukkapuikkoja, nada... Ja mutsi ja anoppi soittelee vuoroellen "jokojokojokojokojoko???" -puheluita, facebookissa ei saa olla rauhassa, kun kaverit sielläkin jokojokojokojokojoko????. Alkaa vituttaa :angry4 Ja mulkvisti lääkärikin "tervetuloa ensi viikolla synnyttämään :)" Ja paskanmarjat.

Heh :) mä kans olin niin varautunut, et tulis ulos veljensä kanssa samoilla päivin. Mutta ei. Eilen meni se deadline ja ei mitään. Tai no jomottelee ja vatsa sekaisin, mutta eilinen yli tunnin lenkkikään ei saanut yhtään supistusta aikaiseksi. Porukat kans soittelee koko ajan ja kyselee. Tosin ei viimeksikään ollut mitään ennakkoaavistuksia, vedet vaan yhtäkkiä hulahti. Plaah. No jos ylihuomiseen mennessä, ettei joudu yliaikaa kellottelemaan. Ei mielenterveys kestäisi :)

Kiitos vastauksista "lapsen kiinnittymiseen" liittyen. Täällä siitä sitten tosiaan vaan puhutaan lapsen alas laskeutumisena ja "syvällä olemisena" :)

Itse olen jo kans ihan vainoharhainen että milloin synnytys alkaa... Aina kun yöllä herään ja lyllerrän vessaan, niin mietin et "Nytkö???" :grin Ja mulla on kans ollut sitä et pitänyt useampaan otteeseen yöllä juosta suolentyhjennyksellä ja koska yleensä on nimenomaan päinvastaisia ongelmia ollut, niin olen sitten ajatellut aina että kohta varmaan alkaa supistelut. Mutta ei... Tänään piti sitten kuitenki käydä jo sairaalalla kun oli lievää verenvuotoa, mutta kaikki oli edelleen kunnossa eikä synnytys ollut alkamassa. Onneksi sairaala on vain 10 minsan ajomatkan päässä niin ei nää vääräthälytykset niin haittaa :)

Oikein paljon tsemppiä muuten Ailiina77:lle! Voin kuvitella ettei oo helppoa järjestää muuttoa näin viimetingassa :sad001 Moni varmaan joutuu muuttamaan raskaaksi tultuaan juuri tilan puutteen vuoksi (niin mekin), mutta sen varmaan haluaa poissa alta hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää. Mutta onneksi sentään sait isomman asunnon ja muutto on edessä, joten on yksi asia vähemmän stressattavaa! :) Mekin saimme eilen postissa puuttuvat ruuvit vauvansänkyymme, joten sekin on nyt koottuna! Mutta vastaavasti saimme kuulla että lastenvaunujemme toimitus viivästyy vieläkin enemmän ja näillä näkymin saapuu vasta lasketunajan jälkeen... Mutta eiköhän sitä hetken ilmankin pärjää :)

Itekki vois pitkästä aikkaa tänne kirjotella. :)
Ollu varmmaan nyt tän viikkoo kippeitä supistuksia, yks päivä tuli 6h ajan n. 5-8min välein 45-60s pitusia.. No nehän loppu sitte ku seinnään. Aamulla huomasin rusehtavvaa vuottoo, eli ilmeisestikkii osa limatulpasta tullu. Kyllä tässä jo oottas että pääsis synnärille. Onko kellään muulla tullu supistuksien aikkaan hengenahistuskohtauksia tai kauhheeta pääkippuu? Kyllä mie oon niin ärsyyntyny Kemin kätilöihin, sinne ku soittaa ni ei ne ees kuuntele mitä niille selittää. -.-
No nyt tämmöstä, maanantaina paino-/synnytystapa-arvio.

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app

Mulle sanoi joku kerran muuten vinkkinä et kannattaa valehdella se laskettuaika ihmisille, niin ei joudu sietämään noita "joko??" kyselyjä :) Mutta itsellä unehtu se ja olen ihan oikean ajan sit kertonut... saa nähdä, jos siitä itselläkin kovin rasittavaa tulee ja kyselyt ei lopu, niin ensi kerralla voisinkin harkita väärän ajan kertomista
:grin

Viikko sitten oli kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja auki 2cm. Onkohan viikossa voinu tapahtua paljon?

Tänään kahden aikaan alko mahaa kivistää jatkuvasti ja nipistelee&polttelee sieltä täältä. Suurimmaksi osaksi oikeasta kyljestä, varmaankin sen takia, että mulla on maha vähän sivussa. En oo vie lähteny kellottaan kun jahkaan, et onko nää suppareita vai ei. Esikoisen odotusaikaan kun ei pysty verrata ku meni vesillä. Huomasin, että oon tosi hermostunu ja kädet tärisee. Verenpaine normi mutta vähä kohonnu. Ehkä täs vois ihan rennosti seurata, et mistä on kyse mutta kun esikoisen amma on puolen tunnin pääs ja synnärille matkaa 100km niin vähä rassaa...

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

No synnärillä varmasti sannoovat jos soitat että oo kotona niin pitkään ku et ennää pysty kivuissas olemmaan, juo vettä ja ota 1g panadolia. Sitä mie oon saanu kuulla aika monneenki otteeseen jo. Kannattaahan se soittaa ajoissa sinne, kerran nuin pitkä matka on. :o eihän sitä tiiä vaikka tän illan aikkaan lähet synnyttämmään. Miullaki meni vedet esikoisen kohalla, ni ei tiiä entä jos nyt alkaaki supistuksilla.

Koita persikka pötkötellä, niin jospa menisivät ohi, jos eivät ole oikeita supistuksia. Ja tosiaan, sitten matkaan, jos alkavat tosi kivuliaiksi. Itelläki vähän jänskä, että miten tällä kertaa synnytys lähtee käyntiin, mutta ainakin vielä oon ottanu rennosti ja aatellu, että kyllä sen sitten hoksaa kun on tulossa ulos. :) Juo litra vettä, voi auttaa, jos ovat vaan harjotussuppareita.

Viimeks kun soitin et jos olis voinu tulla tarkistaan tilannetta ku näin pitkä matka ni sanoivat, että itte saan päättää. Ja kun kävin siellä niin sanoivst, että saan tulla vaikka 10 kertaa vielä :) Niin ja meillä ei tarvi etukäteen edes soittaa jos niin on. En tie onko aina näin vai onko mun kohdalle sattunu vaan mukavat tyypit :) Mutta jos nää tästä pahenee niin lähden tarkistukseen.. en uskalla ottaa riskiä tän matkan takia..

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Parempihan se on käyvä tarkistuttamassa, ihan oman mielenrauhan takkii :)ompa kyllä hyvä, ku voipi mennä soittamattaki. Mie en ees tiiä pittääkö täällä aina soittaa ensin, kaippa sen luulis niin olevan että sitte mennee sinne ku siltä tuntuu ettei tarvihe turhia alkaa soitella "ohjeita" tulevaan.

Taysiin mun mielestä ainakin soitettava. Tai siis on suositeltavaa. Me saatiin Helkky muuten esikoisen kanssa vaunut kans 'hieman' viiveellä. Ostettiin ne jo huhtikuussa tarjouksesta ja lopulta mies kävi 6.7. Hakemassa ne liikkeestä, kun olin jo synnärillä...

Takaisin