Synnytys lähenee ja jännitys tiivistyy..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gemini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onkos kellään muuten kokemusta alaselän tatuoinnin ja epiduraalin yhdistämisestä? Kysyin lekurilta siellä synnytystapa-arviossakin eilen, mutta hää sanoi, et no comments, tarvittais anestesiologin mielipide (jota ei tietty siinä vaiheessa lähtenyt selvittämään). Rupes vaan jänskättään, että kiva kun selviää sitten tositoimissa, ettei epiduraali ookaan mahdollinen.

Mun on tatuointi on tosi alhaalla selässä, ei näy matalienkaan housujen reunan yli ja siinä on kyllä väljyyttä pistää jostain välistä, jos nyt sattuis olemaan oikea nikamaväli just kohillaan.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Missä kohtaa se tarkalleen ottaen on? Luulisin kyllä, että onnistuu. Epiduraalinhan voi pistää kumminkin useampaankin nikamaväliin, esim. L3-L4 tai L4-L5 tai jopa L5-S1, eli onhan siinä valinnanvaraa. Ne selällä tuntuvien lantioluiden yläreunat on L4-nikaman tasolla, ja sen nikaman yläpuolella on sitten L3-L4-väli ja alapuolella L4-L5 ja sen alla L5-S1, jos haluat koittaa tunnustella meneekö sen tatuoinnin päälle vai ei. Luin tosin, että periaatteessa epiduraalin vois pistää mihin vain nikamaväliin selässä koska silloin ei mennä selkäydinkanavaan, mutta en usko kyllä että olis yleisenä tapana, kuulostaa silti vähän riskialttiilta.

Mä sanoisin kans et jos on niin matalalla se kuva et jopa housut sen peittää niin ei oo kyl este, tatuoinin kans on ainoostaan se et sen läpi ei pistetä mut niin kuin annislakin sanoi niin sen voi pistää muutamasta eri välistä et kyllä sää varmaan sen saat :)

Mä en nyt äkkiseltään löytäny, että missä täälä oli keskustelua siitä limatulpasta mutta
mulla tais ehkä aamulla lähteä tuo limatulppa ?!?!
Valkovuotoa on ollut koko raskauden ajan enemmän tai vähemmän mutta siis aika paljon koko ajan ja sitäkin on välillä sillain "holahtanu" pönttöön pissalla käydessä.. mutta nyt aamulla kun kävin vessassa ja pyyhin niin paperiin jäi sellanen pienen pieni "limahelmi" ja aloin ihmetellä, että ompas erikoisessa muodossa tuo valkovuoto tänään.
Edellisraskaudesta siis jäänyt päälle tuo paperin "tarkistus" kun sillon tuli verta aina välillä.
Mutta siis pyyhin sitten vielä uudestaan ja sit paperiin jäi sellanen ruokalusikallisen kokoinen limaklöntti. Osittain väritön ja osittais kellertävä, saattoi siis olla mukana valkovuotoakin mutta tuo itse klöntti oli sellainen aika sitkeän näköinen tiivis "räkä" :grin Olikohan tuo nyt sitten se limatulppa ?!?!
Selkää särkee nyt aika huolella mutta saattaa johtua siitäkin, että jouduin koko yön roikkua esikoisen sängyn vierellä. Eilen käytin kylässä ja siellä yhtäkkiä maha taas kovettui tosi ilkeästi tuosta oikean rinnan alta ja ristiselkää alkoi särkeä niin, että tuli ihan ahdistunu olo.. Tuo maha nyt on kovettunu 20vkoa jatkuvasti mutta tuo ristiselän kipu samaan aikaan oli "epänormaalia". Ja viime yönä, sen minkä ehdin nukkua, näin melkein painajaismaista unta raskausviikoista ja siitä, pitääkö synnyttämään jo mennä vai ei.
Synnytysfiilikset olis nyt kyllä ihan hukassa. 1,5vkoa tullut valvottua esikoisen ja oman flunssan takia eikä millään jaksaisi edes ajatella synnyttämään lähtöä :eek:

Niin ja mistä sen huomaa jos lapsivettä alkaa lorahdella pieniä määriä? Siis jos sitä lorahtelee vain vessassa käydessä? Ja onko se totta, että synnytyksen lähestyessä/alkaessa verenpaine nousee?

Jos lapsivettä ns. tiputtelee niin sitä holahtaa myös maatessa ja kun nouset makuulta ylös jne. Sen lorahtelua ei voi pidätellä ja sitä tosiaan lorahtelee vähän väliä, ei suinkaan niin et vaan vessassa käydessä
Toi kuvaus kuullostaa kyllä ihan limatulpalle, itellä se lähti esikoista odottaessa osissa ja alkoi irtoomaan 1,5 viikkoa ennen kuin synnytys käynnistyi kunnolla.

Mulle iski hiivan päälle, niin varmaan mistään limatulpan bongailusta voi edes haaveilla :D mutta kuulostaa kyllä siltä.

Itsellä kans lähti limatulppaa tosi aikaisi esikoisen kohdalla (muista en muista..), rv 36 ihan selkeesti just tommoista sitkeetä isoa limaa- mutta syntyi vasta 42+0..

Kyllä sitä alkaa jo pikkusen toivoa jotain supistuksen tapaista...mutta ei, ei sitten mitään.

Mulla oli just tuommonen se limatulppa ekassa raskaudessa ja parin päivän päästä syntyi :). Tsemppiä!

Mullakin tuli tänään pikkaisen limatulppaa, mutta en edes oleta sen enteilevän mitään...Tai no joo, synnytystä seuraavan kolmen viikon sisään. :wink

38+5

BS! lapsivettä voi tulla myös vain niin vähän ettei arvaakaan. Mulla tuli 39+6 muutama pisara vain VESSASSA KÄYDESSÄ ja paperi jäi aina hiukan märäksi kun pyyhki. Muuten ei tullut mitään. synnärille mentiin näytille vaan sen takia kun isäntä mut sinne raahas ja kas kätilökin yllättyi kun tikku näytti lapsivettä. Eli ei tosiaan välttämättä tule koko ajan. Kalvot mulla puhkes kunnolla vasta kun olin 3cm auki ja SIT sitä tuli.

Muokattu viimeksi:
Ostin ihan canestenin sen kombin, kysyin kyllä lääkäriltä siitä diflucanistakin ja olisi ok.

Hei tiedättekö muuten, voiko emättimeen laitettavia maitohappobakteereita (Vagibalance ratiopharm) käyttää loppuraskaudessa? Mä ostin niitä kun ajattelin pari viikkoa sitten, että ois hyvä varmistaa että bakteeritasapaino on siellä alhaallakin kunnossa, kun vauvakin saa sieltä normaaliflooraansa synnytyksessä jne, mutta en älynnyt kysyä apteekkarilta onko sitä ok käyttää raskaana. Ja sitten käyttöohjeissa sanottiinkin että raskauden aikana pitää keskustella käytöstä lääkärin kanssa.

Toisaalta tuntuisi mun mielestä fiksulta käyttää nyt maitohappobakteereita, kun kyllähän niitä suun kauttakin otettavia suositellaan loppuraskaudessa (kai voisi vähentää allergioita tms). Toisaalta taas, entä jos ne vähän sotkeekin emättimen normaalia bakteeritasapainoa juuri ennen synnytystä? Multakin on jo otettu se streptokokkinäyte, niin en tiedä kannattaako sitä flooraa nyt enää tässä vaiheessa lähteä sekoittamaan maitohappobakteerilla, vai olisko se just hyvä idea.

Sarjassamme taas asioita, joilla ei ole oikeasti mitään väliä, mutta joista mä onnistun kauheasti säätämään ja ylianalysoimaan. Taisin tätä pohtia miehellekin, ja oikein näin miten sen ärsyyntymistaso nousi ihan vaan mun kuuntelemisesta. :D

:D Heh, kiva lukea välillä vähän hassujakin juttuja! En tiiäkyllä yhtään annisla, että voiko käyttää. Soitto neuvolaan huomenna? Mutta, jos sulla oli se steptokokki näyte positiivinen, niin ne antaa sulle antibiootit synnytyksessä mikä nyt sitten kuitenkin muuttaa sitä bakteerikantaa. Jaa, nekö suosittelee maitohappobakteereja lopouraskaudesta. Empä ollut vielä tähän törmännytkään, pittääpä itekki miettiä. :)

En mäköön ollut kuullut! Kuulostaa kyllä ihan järkevältä. Varmaan ainakaan kovin syvälle ei sovi tuikata :D noissa hiivalääkkeissä oli ainakin vaan, että ei saa sitä asetinta käyttää...

Täälläkin pyyhkiessä oli pari päivää sitten mukana sellainen ihana limaklimppi :grin Ihan kirkas ja venyvä tapaus. Sen jälkeen ei ole tullut, mietein itsekin, että tarkoittaa juurikin sitä, että synnytys lähestyy mutta en oleta, että näillä hetkillä käynnistyy. Mistä sitä silti tietää ottaen huomioon 38+0 jotenkin olen silti asennoitunut siihen, että yli mennään kuitenkin :cool:

Välillä oikein väsyneenä sängyssä makoillessa sitä huomaa pohtivansa "toivottavasti ei ainakaan nyt synny, en jaksaisi millään alkaa nyt synnyttämään" ja seuraavassa hetkessä tietenkin "syntyispä jo" :rolleyes:

En ollutkaan tullut ajatelleeksi noita maitohappojen syömistä, olisi niitä tuolla kaapissa josko alkaisi syömään..hmm..

Mullakaan ei ole tullut yhtään lisää limatulppaa, joten "optimistisesti" olen varma, että menee 2 viikkoa yli. Painoarvion takia en sitä toivoisi, mutta parempi varautua pahimpaan... :grin

Maitohappobakteereista piti vielä sanoa, että mulle alkuraskaudesta lääkäri suositteli niitä, että kannattaa syödä loppuraskauden ajan ja imettäessä, sillä se saattaa ehkäistä allergioita tai autoimmuunisairauksia joidenkin tutkimusten mukaan. Oikeastihan tehosta ei voi kauheasti sanoa, sillä niitä on niin monenlaista eri kantaa ja eri muotoa (kapselit, purutabletit, jauheet jne) ja tutkittu aika vähän vain jotain spesifejä lactobacillus tms muotoja, mutta tuskinpa tuosta käytöstä on haittaakaan.

Ja samalla logiikalla ajattelin, että jos kerta lapsi saa synnytyskanavasta luonnollista bakteerikantaa ja äidin käyttämät antibiootit on voineet sekoittaa sitä, niin ehkä emättimeen laitettavat maitohappobakteerit ennen synnytystä sitten samalla lailla voisi ehkäistä jotain allergioita tms. Mutta siis ihan mutuajatus. Varmaan kuitenkin kokeilen, kun on jo tullut ostettua (varmistan kyllä eka vielä apteekkarilta!). Mulla siis streptokokkitulokset ei ole vielä saapuneet, mutta tietysti synnytyksessä laitettava antibioottitippa varmaan tekisi tällaiset kokeilut aika turhiksi (vaikka sitten tietysti synnytyksen jälkeen niitä maitohappobakteereja kannattaisi sitten varsinkin käyttää).

mä oon jo kohta 150 kapselia syönyt ihan vaan sen takia et oma maha toimisi, hyvä et siitä voi olla muutakin hyötyä :)

Takaisin