Tsemppiä huomiseen, jenni89 (tai siis aamuun, mä elän vielä eilistä)!
Synnytystä ennakoivista merkeistä mun kokemus kahden synnytyksen perusteella on se, että sellaisia ei välttämättä ole. Mulla ei ennen synnytysten käynnistymistä ollut tullut yhtään kivuliaita supistuksia, eikä vuotanut mitään normaalista poikkeavaa, ei väritöntä eikä värillistä. Mulla ei ole tietoakaan, miltä limatulppa näyttää, eikä lapsivedestäkään käsitystä, kun molemmilla kerroilla ne meni vasta synnytyssalissa lähellä ponnistusvaihetta.
Tiesinhän tietysti molemmilla kerroilla, ettei synnytys kaukana ole, kun syntyivät viikoilla 40+6 ja 41+2, mutta synnytyksiä edeltävinä iltoina ei ollut mitään viitteitä synnytyksen käynnistymisestä. Esikoisen kohdalla heräsin supistuksiin aamulla n. 4.30, ja ne alkoi heti niin rajuina ja kivuliaina, ettei jäänyt epäselväksi, että se on menoa. Siitä 8 tunnin päästä poika oli syntynyt. Toisella kerralla heräsin supistuksiin n. 2.30 aamuyöstä, ja tyttö syntyi kuuden jälkeen aamulla. Mun synnytykset on olleet kai keskimääräistä nopeammat, eikä mitkään oppikirjasynnytykset, mutta tosiaan voi siis alkaa varoittamatta ja edetä nopeastikin.
Samaan tyyliin odotan tän kolmannenkin menevän, joten osaan olla stressaamatta ennakkomerkkien puuttumisesta. Ja olen luottavaisin mielin, että ehdin saada uuden kodin asuttavaan kuntoon ennen vauvan tuloa, kun en usko tämänkään ennen laskettua aikaa syntyvän. Toisaalta tiedän, että ei tämä välttämättä samoin mene kuin edelliset, joten yritän muuttoon liittyen ottaa huomioon senkin vaihtoehdon, että synnytys alkaakin aiemmin.