Synnytyksestä palautuminen

Mikäs juttu niissä vatsalihaksissa olikaan? En siis oo mikään himo treenaaja, mut ihan mielenkiinnosta kysyn.
Täällä on muute tullu synnytyksen jälkeen linea negra, kapea semmonen.

Ihan ei oo täällä lantionpohjan lihakset täydessä tikissä, mut on sitä tuon esikoinen perässä tullu siihen viisiin kirmattua, että voin todeta ettei niissä kovin pahaa kremppaa voi olla. Kiloja tästä raskaudesta jääny n.5kg ja kaikki jääny vatsamakkaroiks tai lantion levikkeeksi. Pitäis lähtee käymään vaate kaupoilla..
 
Onko kenelläkään ollut kohtutulehdusta? Voiko se tulla 7 viikon jälkeen, vaikka jälkivuoto loppui jo pari viikkoa sitten? Olin uimassa tällä viikolla, kun oli pakko saada lihakset rennoksi..
 
Vatsalihakset pitää palautua yhteen ennen kuin kunnon vatsalihasliikkeitä kannattaa tehdä. Muuten riskinä, että eivät palaudu kokonaan loppuun asti. Toisilla palautuu tosi nopeasti ja toisilla vielä vuodenkin kuluttua tapahtuu edistymistä.
 
Mulla on muuten kroppa palautunut tosi hyvin, mutta häpy"luu" vaivaa edelleen. Esim jos tekee sivulankkua niin samantien tipahtaa kivusta alas. Tai pitkän lenkin tai uintireissun jälkeen tuntuu aralta. Lääkäri sanoi, että menee itsellään ohi ajan kanssa. Toivottavasti nopeemmin kun hitaammin
 
Mitäs tuo nyt sitten tarkoittaa? Piirtäisin kuvan tähän jos osaisin miltä se sormenpäässä tuntui. Eikö siinä siis saa tuntua muuta kuin tasainen laatta?
 
Huh! Hikoilu imettäessä is back! Johtunee lähinnä siis hormoni muutoksista ja ekoista menkoista.
 
Hei, kirjoitan tänne, kun eikö nää keskustelut googlaamalla löydy..mielelläni jakaisin tietoa eteenpäin. Eli vatsalihasten erkauma. Esikoisen jälkeen en tiennyt mitään koko asiasta ja vuosi synnytyksen jälkeen sain fyssarilla (jonne olin mennyt lantionpohjalihasten harjoittelun takia) tietää, että erkaumaa on 4-5cm. Tulin kuitenkin pian uudestaan raskaaksi ja toisen synnytyksen jälkeen otin yhteyttä asiaan erikoistuneeseen fysioterapeuttiin (Ira Rissanen). Nyt kuntoutusta on takana vuosi, kun aloitus oli pari kk synnytyksen jälkeen. Vuodessa on tapahtunut huimia. Erkauma mitattiin leveimmästä kohdasta n.8cm ja olo keskivartalossa olikin aika hutera. Minulla oli myös selkäkipuja ja vatsa pömpötti oudon paljon. Synntyksen jälkeen näytin pitkään siltä, että olisin edelleen raskaana. Fysioterapeutin ohjeiden mukaan en tehnyt mitään rajuja urheiluja vaan pelkkiä kuntouttavia lihasliikkeitä. Suorat vatsalihasliikkeet ja rajut keskivartalon venytykset ovat pahimpia. Minulla erkauman kuntoutusta hidasti myös lantionpohjalihasten ongelma, joka tuli ekasta synnytyksestä. Mutta jokaisessa tapaamisessa erkauma oli selkeästi aina pienentynyt ja nyt 1v2kk synnytyksen jälkeen 8cm on enää 2cm, mikä on lähes normaali mitta. Harjoitteet aina vaihtuivat ja ovat osittain yksilöllisiä eli en osaa niitä tähän kuvailla. Mutta neuvoisin hakeutumaan fysioterapeutin puheille, jos epäilee erkaumaa itsellään. Kuntoutus on pieni vaiva siitä, että vatsani on palautunut normaalin näköiseksi ja tuntuiseksi.
 
Takaisin
Top