Synnytyksen taisteluvammat ja niistä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sanoja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sanoja, mulla oli kanssa selkä iiihan jäätävän kipee sen kamalan sairaalasängyn jäljiltä kun siinä 3 päivää makasin. Oikein tuskaa teki saada selkä suoraksi. Pari yötä omassa sängyssä ja se että saa imettää itselle parhaalta tuntuvassa asennossa auttoi ainakin mun kohdalla. :) ei ole kyllä ne sairaalasängyt mukavuudella pilattu.

Tänään on jo huonosta yöstä huolimatta ollut selkä parempi.

Sit taas uusi "kysely". Aiheena jälkivuoto. Mulla on seurannassa tuo jälkivuoto ja pitää tarkkailla tuleeko hyytymiä, kun kaavintaan joutuminen oli hyvin lähellä. Joskus menkkojen aikaan noita hyytymiä on aikaisemmin mulla tullut. Nyt mietin, että onko teillä muilla tullut ns limamaista verivuotoa? Eli siis vähänkuin veristä kalvoa, jota tulee pitkäkin pätkä? Mietin siis tulkitaanko tuo hyytymäksi (mielestäni ei, mun mielestä hyytymä on sellainen klöntti). Tulee toki juoksevaakin vuotoa mutta myös tuollaista venyvää ja sitkeää.

Ei se sitten onneksi ollut kohdunkaulan laskeumaa vaan siitä (ehkä) hiukan lievempi muoto emättimen etuseinämän laskeuma... Onko kenelläkään tietoa tällaisesta? Itse en koskaan ennen ole kuullutkaan. Sain soittoajan ensi viikolle ja silloin mun pitää tietää laitetaanko joku laskeumarengas. Tyksin naistenklinikalla ei tehdä mitään toimenpiteitä asian suhteen ainakaan puoleen vuoteen. Normaalisti saan kuulemma liikkua mut mitään ponnistuksia ei saa tehdä niin että alapäähän tulee painetta.

Mulla tulee ainakin välillä sellaista limaista vuotoa ja hyytymän ajattelen olevan verisiä klönttejä.
Mites teille ohjeistettiin epparin hoitoa, muuten kuin suihkuttelua? Entäpä sanottiin ko mitään milloin saisi harrastaa seksiä? Ja milloinkohan sitä oikeasti uskaltaisi. .? ☺

Onko muilla ollut ongelmia pissan pidätyksen kanssa? Heti synnytyksen jälkeen sairaalassa niin pissat valu reisiä pitkin kun lihakset ei pitäneet ollenkaan. Nyt tilanne vähän parempi, mutta jos rakkoon kertyy tavaraa vähänkin enemmän niin ei oikein pidä välillä. . Tosi ikävä vaiva, mutta ilmeisesti lantionpohjan lihasten reenailu auttaa siihenkin.

Mun mielestä eppariin pätee samat ohjeet kuin repeämiin, eli suihkuttelu myös joka vessassakäyntikerralla ja lisäksi ilmakylvyt.

Lisäänpä tänne sellaisen, että mulla kävelyä ja istumista ei vaikeuta tikit vaan massiivinen mustelma ja turvotus.

Eikös jälkivuodon loputtua voi alottaa peiton heiluttelut:happy090 ja tietty tikit pitää olla sulaneet... turvotusta on ja paineen tunnetta, pitäis levätä enemmän ja ei kyllä pitkään aikaan täällä peitot heilu, sen verta hellänä:excited001
mulla jälkivuoto on ollu melko niukkaa koko ajan, öisin tulee enemmän vuotoa ku nousee ylös makuulta. Nukun ilman pikkareita ja tosiaan joka kerta wc:ssä suihkuttelu, kuivaaminen on välillä vaikeeta.
Pari kertaa oon treenannu lantionp.lihaksia ja aralle tuntuu, mutta pikkuhiljaa...vatsa roikkuu löllönä, selkä notkolla, jos rakko liian täynnä ni ei meinaa pystyy pidättää, kerkee tulla vähä matkalla wchen..
Onko teillä jo treeni/jumppa ohjeet käytössä?:cool14 itse en vielä oo alottanu....

Nodde, toihan on tosi hyvä jos pystyt nukkumaan ilman pikkareita! Siis paranemisen kannalta. Mulla ei onnistu, vuotoa tulee.

Lantionpohjalihaksia kokeilin ekan kerran sairaalassa synnytyksestä seuraavana päivänä ja nyt oon joka päivä pariin otteeseen reenaillut niitä. Hyvä hetki on esim vauvaa syöttäessä, jolloinka on itsekin paikallaan ja aikaa on ;). Treenasin niitä jo raskausaikana tosi aktiivisesti ja varmaan se edesauttoi tuon ison vauvan synnytyksessä. Ei ole pidätyskyky mennyt.

Kakkosella käynti (vauvavuosihan on pissakakkajuttuja) jännittää joka kerta, mutta on sujunut hyvin. Syön joka päivä kuivattuja luumuja, että ois tavara notkeeta :).

Muuta liikuntaa en ole aloittanut isommin, 2 pv synnytyksestä kotiuduttiin ja käytin koirat iltapissalla. Eilen sitten meni ihan överiksi, kun mun oli pakko käydä ostoksilla aamupäivällä (tissiliivejä ja pari paitaa) ja iltapäivällä meillä oli parin tunnin pankkireissu tonttikauppojen vuoksi (vauva oli kuulemma kolmen päivän iässä nuorin pankissa käynyt asiakas :) ). Illalla oli niin turvonnut toosa, ettei voinut kuin maata sohvalla. Tänään olen ajatellut tehdä pikkulenkin koirien kanssa ja huomenna lähtee vauva vaunuilemaan :)

Mulla ajatuksena on aloittaa noi vaunulenkit nyt asap (pitää mun parin viikon päästä kuitenkin hoitaa koirien lenkitys sen miehen työreissun ajan) ja kin tässä vähän kerään voimia, niin alan jumppailemaan Gymstickillä. Sit tilanteen mukaan joskus salille, toukokuulle mennee. Pyörälenkille heti kun toi toosa tosta antaa myöden :D

Jälkivuodosta kysymys. Mulla tullut heti synnytyksen jälkeen vain niukka vuotoa, sitten 3-viikko synnytyksestä todetti kohtutulehdus, sain siihen kahet antibiootit. Sitten 4-viikko synnytyksestä loppui jälkivuoto kokonaan. Nyt viikon ajan alkanut uudestaan vuotoa, tummanpunaista verenvuotoa emättimestä ja alamaha ja alaselkä särkee, onkoha jälkivuoto alkanut uudelleen vai onkohan taas tulehdus? Voiko jälkivuoto vaan alkaa uudelleen ? Synnytyksestä nyt hieman yli 6-viikko.

Mä veikkaisin menkkoja?

Mulla nyt 2 vko synnytyksestä ja vaihtelevasti joko ei tule mitään moneen tuntiin tai sit tulee.

Voikohan menkat alkaa näin nopeasti kun täysiimettää O.o voivoi olispa vaan pysynyt pois -.-

Mä oon ymmärtänyt että voi, imetyksestä huolimatta. Mut en nyt vanno :). Mutta jos se väri on tuommosta ja säryt, niin viittais menkkoihin.

Mulla alkoi esikosta menkat tosi aikaisin. Olsiko ollu niin et jälkivuoto loppu joku kolme viikkoa synnytyksestä ja menkat alko siitä viikon päästä. Olin tosi pettynyt ku alkoivat niin nopeasti. Nyttenkin jälkivuoto loppus parin viikon jälkeen ja odotan koko-ajan et koskas ne menkat nyt alkaa... synnytyksestä lauantaina 5 viikkoa. Tänään mulle laitettiin laskeumarengas ja ku näin sen siinä lääkärin pöydällä ni iski hirvee paniikki et miten toi mahtuu mun sisälle mut sit katoin viereen ku pikku likka oli mukana ni tajusin heti et no jos toiki ja sen sytyessään vielä isompi velikin mahtu tulee ulos ni kait noit renkaita menis muutamakin :). (se on siis muuten saman kokoinen ku ehkäisyrengas mut paljon paksumpi) ihme kyllä se ei tunnu ollenkaan mut kattoo sit joskus ku mies on valmis et mites se seksi toimii tän kanssa..

Rupee selviimään hyvin jo ilman särkylääkettä, vieläki tuntuu alakerrassa jos menossa koko päivän. Pitäis malttaa nostaa jalkoja ylös päivän aikana. Vieläki on tikkejä, sulais jo pois ni helpottais nuo jatkuvat suihkuttelut! Selvii hyvin jo ihan pikkuh.suojalla.:smiley-bounce012
mies kovasti tahtois jo päästä heiluttaa peittoa, mutta ei kyllä nyt oo hetkeen tehny yhtään mieli...varmaan jännittää miltä tuntuu vai tuntuuko...

luumut mullakin käytössä, ei toi kakkosella käynti muute varmaa onnistuis. Imetys vissiin aiheuttaa ummetusta? Latkin vettä varmaa 3litraa päivässä ja tuntuu että vatsa kovalla tosi herkästi!:smiley-ashamed004

Mä mietin että tuleekohan niistä luumuista vauvalle maha kipeeksi..kun oon niitä syönyt aika reippaasti :/ ovat vaan niin herkkua ja vielä kun mahakaan ei toimi niin auttavat siihen.

Mä vetelen kanssa luumuja, en uskalla jättää pois...

Pikkuhousunsuojalla en vielä uskalla mennä, satunnaisesti tulee vertakin. Sauna tuntuu tekevän vähän huonoa, vuoto yltyy sen jälkeen. Mua ärsyttää noi tikit, kun olo on jo ihan hyvä ja paikatkin näyttää ihan hyviltä, mut tikit vaan on ja pysyy. Vasta kaks lähteny.

En oo vieläkään uskaltanu kurkata alakertaan.... pesun yhteydessä vaan huomaa että tikkejä on, kauankohan noi meinaa olla. Tiistaina tulee jo 3vkoa synnytyksestä.

Jälkivuodosta kysymys. Mulla tullut heti synnytyksen jälkeen vain niukka vuotoa, sitten 3-viikko synnytyksestä todetti kohtutulehdus, sain siihen kahet antibiootit. Sitten 4-viikko synnytyksestä loppui jälkivuoto kokonaan. Nyt viikon ajan alkanut uudestaan vuotoa, tummanpunaista verenvuotoa emättimestä ja alamaha ja alaselkä särkee, onkoha jälkivuoto alkanut uudelleen vai onkohan taas tulehdus? Voiko jälkivuoto vaan alkaa uudelleen ? Synnytyksestä nyt hieman yli 6-viikko.

Mä sanoisin että ota varmuudeks soittoo neuvolaan/terveysasemalle ja käy tarkistuttaan? Katsottiinko sun kohtu ultralla kun tulehdus tuli?
Jos sinne on jäänyt jotain niin antibiooteilla ei välttis lähe kokonaan.

Mulla on siis sektiohaava ja tikit otettiin pois toissapäivänä, 10 pv leikkauksesta. Haavaa jomottelee välillä, ei pahasti mut sillai että muistuttelee olemassaolostaan. Jälkivuotoo tulee, ei paljoo mutta tasaseen tahtiin ja väri on muuttunu ruskeemmaks. En mäkään haluais menkoista alkaa tässä vielä murehtimaan. Jälkitarkastus on vasta toukokuun lopulla.

Millon te menette jälkitarkastukseen, tai menitte? Kun se ohjehan on 5-12 viikkoa synnytyksen jälkeen. Mulle neuvolantäti vaan sanoi, että pitää oottaa et on 8 viikkoa, mä taas aattelin että menen niin pian kuin suinkin...ehkäisy you know ;). En tiedä vetikö neuvola vaan herneen nenään, kun menen yksityiselle.

Takaisin