Synnytykseen viittaavat oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja EkM89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Keitäs muuten on vielä jäljellä odottelemassa h-hetkeä?

Olen tällä viikolla ollut niin pää sumussa, että vasta nyt alkaa taas olla sellanen olo, että pystyy kahlaamaan täälläkin ketjuja läpi ja josko huomenna sais kirjoitettua tuosta synnytyksestäkin raportin. :rolleyes:

Kyllähän siinä muutama kyynel tuli vuodatettua ennen kuin mies tuli takaisin "karkumatkaltaan". Tuli sen verran epäonnistunut olo. Kerroin tapahtuneesta miehelle, joka sanoi että pyytää toista kätilöä jos sama meno jatkuu koko illan. No loppuillan aikana täällä huoneessa kävi vaan lastenhoitaja, että sen yhden vittuilukäynnin lisäksi en nähnyt kyseistä kätilöä muuta kuin käytävällä, jossa kysyi "ei sul kenkii ollenkaa oo vai!?". Sairaalan sisäkengät on mulle 2 kokoa liian isot, joten koen turvallisemmaksi kävellä sukkasillaan, kuin hiihtää noilla kengillä.

Kaikki aikaisemmat kätilöt oli oikein mielissään siitä, että ollaan pidetty vauvalla pelkkää vaippaa niin saa olla ihokontaktissa mahdollisimman paljon.

Särkylääkettä olen saanu aina kun olen vaan pyytäny :)

Mihinköhän sitä palautetta voi jättää? :oops:

Kyllähän siinä muutama kyynel tuli vuodatettua ennen kuin mies tuli takaisin "karkumatkaltaan". Tuli sen verran epäonnistunut olo. Kerroin tapahtuneesta miehelle, joka sanoi että pyytää toista kätilöä jos sama meno jatkuu koko illan. No loppuillan aikana täällä huoneessa kävi vaan lastenhoitaja, että sen yhden vittuilukäynnin lisäksi en nähnyt kyseistä kätilöä muuta kuin käytävällä, jossa kysyi "ei sul kenkii ollenkaa oo vai!?". Sairaalan sisäkengät on mulle 2 kokoa liian isot, joten koen turvallisemmaksi kävellä sukkasillaan, kuin hiihtää noilla kengillä.

Kaikki aikaisemmat kätilöt oli oikein mielissään siitä, että ollaan pidetty vauvalla pelkkää vaippaa niin saa olla ihokontaktissa mahdollisimman paljon.

Särkylääkettä olen saanu aina kun olen vaan pyytäny :)

Mihinköhän sitä palautetta voi jättää? :oops:

Taisit olla TYKSissä? Jos siellä pidetään ns synnytyskeskustelu (jossa käydään läpi synnytyksen kulku ja saat synnytyskertomuksen ym), asiasta voi sanoa hyvin siinä kohdassa. On vielä tuoreena muistissa ja tärkeää palautetta. Sen voi esim. ilmaista niin, että on hämmentävää, miten samoista asioista on saanut ristiriitaista palautetta ja antaa jotain esimerkkejä. Toinen vaihtoehto on http://www.vsshp.fi/fi/potilaille-ja-laheisille/potilaan-oikeudet/Sivut/potilasasiamies.aspx

HUS-alueella nuo potilasasiamiehen tiedot ovat näkyvästi esillä, että kannattaa siellä teilläkin katsoa onko esim ilmoitustauluilla ohjeistusta. Täällä myös jaettiin lappu, jossa on erikseen pyyntö antaa palautetta hoidosta ja tiedot miten sen voi tehdä ym, joten kannattaa katsoa olisko teillä siellä mitään samanlaista systeemiä.

Hassu toi sukkakommenttikin: mä hiihtelin koko ajan sairaalassa meidän käytävällä sukissa, vaikka oli omat sisäkengät mukana. Ei todellakaan kukaan sanonut mitään. :D

Mä olin lähdössä kans sukkasilteen niin kätilö lähti äkkiä hakee mulle sandaaleja, etten vaan liukastu. Mut tosi mukavia oli tosiaan kättärillä kaikki, huolimatta siitä et oon kuullu vaan kauhutarinoita sieltä :)
Heräämössä mulle sanottiin että pyydä heti vanhempaa lääkettä jos tuntuu siltä, mutta osastolla kun pyysin, niin sitä en kyllä saanu... jälkeenpäin tajusin että se kipu johtu pissahödästä, jota mä en vieläkään tunne muuta kun särkynä tossa arven kohdalla :/

iinama; jos edellisestä lääkkeenannosta (esim sektion aikana annettu lääkitys) ei ollut tarpeeks kauan aikaa vielä? Osastolla pitää saada sektion jälkeen tarvittaessa muutakin lääkettä kuin buranaa tai panadolia. Joitakin voi tosin ottaa vain sen kerran päivässä.

Jooo en tiiä, mä en edes muista sanoko se mitään syytä vai miten se homma sitten meni, taisin olla niin väsyny.. Mut pelkkää buranaa ja panadolia sain 3krt vuorokaudessa. Ennen osastolle tuloa tosiaan sanottiin että saa tarvittaessa vielä olisko ollu oxynormia tai jotain vastaavaa. Tää tais olla reilu vuorokausi leikkauksesta.

Joo, burana+panadol on perussetti leikkaus-/haavakipuun, sitä mäkin sain.
Mutta varmaan sektiotapauksessa annetaan muutakin tarvittaessa, kuten just oksikodonia. Riippuu tosiaan varmaan muista lääkkeistä, puudutteista ym, et mitä voidaan antaa ja koska.

Kyllä aika setin oksikodonia saa sektiohaavan kanssa jos kipuja on. Mulla oli ekat 2 päivää epi kiinni selässä ja siinä kipupumppu kiinni. Tunnin välein meni pumpusta puudute/kipulääke settii selkään. Sen lisäksi 3xpäivässä panadol. Kun kipupumppu otettiin pois sain 2xpäivässä pitkävaikutteista (12h) oksikodonia ja 3xpanadol. Lisäksi lyhytvaikutteista oksikodonia (oxynorm?) aina jos siltä tuntui. Pyysin vain kerran. Mulla tietty oli se ongelma että mulla on ASA allergia ja en voi syödä buranaa. Mutta sektiossa ollut huonekaveri sai kyllä samat setit buranalla vahvistettuna mutta sillä ei ollut epi/kipupumppua niin kuin mulle jätettiin.

Mä sain oksikodonia yhden piikin avautumisvaiheessa, mutta ei auttanut yhtään (meillä ei ollut Oxynormia, mutta vastaava valmiste). Et sekin vähän yksilöllistä miten tehoaa, tosin kätilö sanoi, että synnytyskivut niin erilaisia kuin monet muut kivut, että voi tehota muuhun (kuten just haavakipuun tmv), vaikkei just noihin. Mutta on niillä tuolla kyllä kaikenlaista arsenaalia tarjolla, jos vaan potilaalle voi antaa. Tietty yleisvointi, allergiat, muu lääkitys ym ym vaikuttaa, että mitä voi antaa, mutta vaihtoehtoja kyllä on (onneksi). Se on tietty kurjaa, jos ei pyynnöstä huolimatta saa tai jos unohtuu tmv. :/

Juu mä sain myös oksikodonia avautumisvaiheessa ja sillä ei ollut mitään muuta vaikutusta kuin alkoi väsyttämään ja pää oli hetken sekaisin. Kipuun ei auttanut ollenkaan. Haava kipuun taas toimii loistavasti.

Juu Tyksissä oltiin. Unohdin sitte katsoa mitään ilmoitustauluja, ku lähdettiin :shifty: pitää vielä käydä läpi kaikki laput mitä saatiin, jos löytyisi suora reitti palautteen antoon, että menee varmasti perille. Jäi sen verran paha maku suuhun kyseisestä tädistä :sad001 nyt kyseenalaistan koko ajan, että onko vauvalla tarpeeksi/liikaa vaatetta päällä. En luota enää yhtään omaan vaistoon vaateasiassa. Tekisi mieli pitää vauvaa ihokontaktissa kotonakin, mutta pelkään että toinen palelee :sad001

Voi ei, kun tuosta jäi nyt traumoja. Jos lohduttaa, meillä vauvalla öisin vain vaippa päivisin body ja pienet sukat. Kyllä sen iholta huomaa onko kylmä vai kuuma. Välillä harsoa peitoksi, jos tuntuu viileämmältä ja sit taas ilmaa, jos tuntuu hikiseltä.

Muu henkilökuntahan selkeästi näki, että homma teillä hallussa ts auttaisiko, jos ajattelisit sitä? Että tämä yksi olikin se, joka oli väärässä.

Tuliko teillä alakautta synnyttäneillä tikkejä? Alkaako jo olla sulamaan päin? Mulla tuli pari pintanaarmua ja kätilö laittoi muutaman "kauneustikin". Toivoisin jo, ettei olisi laittanut ollenkaan kun ei tästä värkistä saa kaunista tekemälläkään :grin en pysty istumaan normaalisti, koska ulommaisin tikki kiristää koko ajan ja sattuu. Seistä en pysty kauaa, kun tuntuu että tikkiin kohdistuu painetta ja alkaa siten sattua entisestään :arghh: esikoisestakin tuli muutama "kauneustikki", mutta en muista kauanko sulamiseen meni, mut en kyllä mielestäni näin kauaa ollut kyvytön istumaan kunnolla :sad001

Mihinkähän ketjuun tämä nyt kuuluis, mut minkä kokoiset hyytymät jälkivuodossa olikaan normaaleja? :/

Just äsken huomasin, et paperiin jäi tikit. :) Nyt 12 vrk synnytyksestä.

• Tykkään
Reaktiot: nni
Takaisin