Synnytykseen valmistautuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie oon saanu ton synnytyskertomuksen ihan pyytämätä synnärillä ennen kotiinlähtöä...:)

Ei ole välttämättä itsestäänselvyys silloin jos kotiutuu nopeasti. Ja mä toivon pääseväni kotiin päivässä.

Jorvissa sai automaattisesti kertomuksen siinä kotiinlähetyskeskustelun yhteydessä (missä piti antaa oma arvosana synnytykselle yms.).

Mä sain esikoisesta myös synnytyskertomuksen mukaan pyytämättä. Ja TAYS oli sairaalana. Ja kävin lääkärin kanssa keskustelun synnytyksestä, mikä johtu ehkä sektiosta.

Lohjalla tultiin jo synnytyksen jälkeisenä päivänä kyselemään, miten synnytys omasta mielestä meni jne. Ja synnytyskertomuksen sai pyytämättä mukaan kotiin lähtiessä, samalla kun antoivat nipun neuvolaan toimitettavia papereita.

Päksissä synnytyskertomuksen saa nähdäkseen ja erikseen jos pyytää niin sen saa mukaansa. Muutama vuosi sitten sen sai aina pyytämättä mukaan, mutta -14 ei enää saanut vaan sai vaan jonkun yhteenvedon synnytyksestä ja osastoajasta.

En kirjoittele mitään toiveita suuntaan tai toiseen.. kolmas tulossa enkä aikaisemmissakaan toiveita listannut ja eka synnytys ei mennyt muutenkaan ihan normikaavan mukaan niin eipä olis toiveet auttaneet, toinen meni ns normaalina synnytyksena ilman sen kummempia juttuja.. etenee miten etenee ja päätöksiä tehdään sen mukaan. Kunhan kaikki sujuu hyvin ja turvallisesti vauvalle ja minulle... sairaalakassi on pakattuna, paljoa en mukaan ota, vaatteet vauvalle ja itselle sekä hygienia tarvikkeet+ tietty puhelin ja neuvola kortti... lisää saa jos sattuu että kotiutuminen venyy useampaan päivään syystä tai toisesta. Rv 35+5.

Posti toi tänään aksyltä vuokratin TENSsin kotiin :) Illalla täytyy vähän katsella käyttöohjeita ja oikeita paikkoja antureille :) Huomenna voi alkaa hörppimaan vadelmanlehtiteetä. Lapsille pitäisi vielä pakata joku kassi, jos joutuukin viemään hoitoon synnytyksen alkaessa. Pian hän on täällä :excited001 Jos syntyisi samoilla viikolla on Toka, niin se olisi to aamuyöllä :) Nelosen kanssa oltiin näillä viikoilla juuri päästy sairaalasta kotiin ja vauva oli 4 vkoa vanha :)

Mulla on kanssa Tens lainassa kaverilta, vadelmanlehti teetä oonkin jo muutaman viikon ajan juonut, en kyllä ihan päivittäin.
Pari päivää sitten sain kirjoteltua ajatuksia synnytystä varten, ei mulla mitään ehdottomia juttuja siihenkään ole.
Sairaalakassia ajattelin pakkailla vähän huomenna lasketun ajan kunniaks. Mulla ei olis kiire tuonkaan pakkaamisen kanssa, mutta miehen toiveissa oli että pakkaisin :D

No niin, huomenna paukahtaa 37 viikkoa rikki.
Sen kunniaksi on sairaalakassi aika lailla pakattu valmiiksi, tänään haettu TENS vuokralle, jumppapallo lainattu ja hoito-ohjeet kirjoitettu jääkaapin oveen koira/kotivahtia varten.

Olisin jo ihan valmis synnyttämään :grin

Tänään täytyy ottaa kyllä itseensä niskasta kiinni ja pakata sairaalakassiin edes jotain. Esikoisen kanssa kaikki oli valmiina jo monta viikkoa ennen laskettua ja nyt tuntuu että mitään ei saa hoidettua.:wideyed:

Yle kirjoitti, että kätilöt toivovat äitien valmistautuvan synnytykseen paremmin henkisesti ja fyysisesti:
http://yle.fi/uutiset/3-9252712

"Usein odottavalle äidille sanotaan, ettei synnytystä kannata kamalasti suunnitella etukäteen – näin ei myöhemmin pety, jos kaikki ei menekään suunnitellusti.

Tämä ajattelutapa pitäisi Karttusen mielestä unohtaa kokonaan.

– Totuus on, että koko synnytyksestä jää naiselle myönteisempi muisto, jos siihen on valmistautunut. Myös silloin, kun synnytyksessä tapahtuu yllättäviä ja ei-toivottuja käänteitä ja synnytys päättyy toimenpiteeseen."

Asiaa tuo Ylen juttu! :gen014
Ekassa synnytyksessä olisin varmasti mennyt paniikkiin, jos en olisi ottanut synnytyksen vaiheista ja mahdollisista toimenpiteistä selvää etukäteen. On kiva olla vähäsen selvillä missä mennään, vaikka ylläreitä sitten tulisikin.

Toiset tahtoo olla kartalla kaikesta/mahdollisuuksista. Mä en kuulu niihin. Menen mielummin flowlla. Tulee mitä tulee. Hyvä, että tietoa on saataville niille jotka sitä kaipaa. Neuvolassakaan ei ihan kaikkea tarvis puida, mut vois olla hyvä semmoinen lista josta vois valita mistä haluaa tietää enemmän - niin kuin ei vielä pyöriteltäis papereita tarpeeks..

Musta ne husin videot oli kanssa iha hyvä apu ku näytettii ja kerrottii asioista tarkemmin:) On ainakin joku käry siitä mitä voi tapahtua ja mitä sillon tehdään ja miks. Saa nähä onko siitä mitää käytännön hyötyä sitte:D

Mä aion mennä synnytykseen kans ilman ennakkovalmisteluja. Jotenkin ahdistun, kun katselen synnytysvideoita tms., joten parempi mennä niin, että antaa tilanteen viedä. Luotan ammattilaisten tietotaitoon ja siihen, että he osaavat kertoa, neuvoa ja opastaa tilanteissa, sekä tarjota kivunlievitystäkin tarpeen tullen...

Takaisin