Synnytykseen valmistautuminen

Joo mullakin oli mammavaatteet noin viikon mut kai se on sama kummalla tavalla synnyttää.
 
Niit verkkopikkarei kannattaa ottaa sairaalast mukaa kotiinki ne on ainaki sellaset ettei purista
 
Ei meillä niitä ollu kun ihan tavis sairaala alkkareita.
 
Ei meillä niitä ollu kun ihan tavis sairaala alkkareita.

Aijaa millasii ne tavalliset on? Noi verkkoversiot on sellasii et tarvittaes saa leikattuu gms
 
Millasia toiveita ootte kirjotellu synnärille?
Itellä eka synnytys edessä, enkä oikeen osaa ajatella mitä on en ees mahdollista toivoa ja mitä kuuluu toivoa jo ehkä etukäteen/synnärille mentäessä. Neuvolassa puhuttu pääasiassa kivunlievityksistä ja jos haluu ammeeseen, mutta ei muuta. Vinkit otetaan kiitollisena vastaan :happy:
 
Aijaa millasii ne tavalliset on? Noi verkkoversiot on sellasii et tarvittaes saa leikattuu gms
Ne on siis ihan tavalliset alkkarit, erittäin korkeavyötäröiset (muuten hyvät mutta kiristää kainaloista siis). Päksissäkään ei oo enää kinkkuverkkoja. Onneksi nappasin naikkarilta viime kerralla vahingossa kolmen kpl paketin niitä, kun luulin että ne oli yksittäispakattuja :grin
 
Millasia toiveita ootte kirjotellu synnärille?
Itellä eka synnytys edessä, enkä oikeen osaa ajatella mitä on en ees mahdollista toivoa ja mitä kuuluu toivoa jo ehkä etukäteen/synnärille mentäessä. Neuvolassa puhuttu pääasiassa kivunlievityksistä ja jos haluu ammeeseen, mutta ei muuta. Vinkit otetaan kiitollisena vastaan :happy:
Mun lista oli about seuraavanlainen:
- Olen hieman synnytyspelkoinen ja saatan suhtautua epäluuloisesti minua hoitavaan henkilökuntaan. Se ei ole henkilökohtaista, minulla on vain huono kokemus taustalla.
- Kivunlievitukseen TENS. Toivon lääkeettömiä kivunlievityksiä tarjottavaksi ensisijaisesti (ei aquarakkuloita!), joskaan en sano ehdotonta eitä epiduraalille. Ilokaasua en halua.
- Ei episiotomiaa jos ei ole aivan välttämätön pakko, ja jos sellainen pakko tulee, ei leikata kertomatta!
-Mahdollisimman vähän puuttumista synnytyksen kulkuun, ei esim. kalvojen puhkaisua vain nopeuttamaan toimintaa jos minulla tai vauvalla ei ole mitään hätää. Minulla ei ole kiire mihinkään, toivon ettei kätilölläkään
- toivon rauhallista ympäristöä, korkeintaan yksi opiskelija
- Toivon että minulle selitetään miksi asioita tehdään tai ei voida tehdä
- Tiedän että synnytys sattuu, sitä ei tarvitse minulle kertoa eikä tiuskia/käskeä olemaan hiljaa.
- Haluan olla pystyssä mahdollisimman pitkään
-Ponnistaessani toivon kätilön tukevan välilihaa

Vauvan synnyttyä:
-Mahdollisimman nopeasti vauva rinnalle
- isä saa katkaista napanuoran
- Toivon että jälkeiset saisivat syntyä itsekseen eikä turhaan vaihditettaisi oksitosiinilla.
- JOS vauva joudutaan viemään virvoitteluun tai keskolaan, haluan isän lähtevän vauvan mukaan ja hänelle selitettävän kaikki.
- Kotiutuminen 2vrk synnytyksestä jos mahdollista.
- Minulla saattaa olla omat lisämaidot vauvalle mukana pakastettuna neulattomiin lääkeruiskuihin. Jos lisämaitoa joudutaan antamaan, toivon sen annettavaksi hörpyttämällä tai ruiskulla. Minulla on 6kk täysimetystoive

Ymmärrän ettei synnytystä voi suunnitella ja nämä ovatkin toiveita jotka toivottavasti otetaan huomioon synnytyksessä ja sen jälkeen. Vauvan ja minun terveys ajaa kaikkien toiveideni edelle.

Jotain lisäyksiä ja muutoksia tuli kun kävin sype-polilla :)
 
Mun lista oli about seuraavanlainen:
- Olen hieman synnytyspelkoinen ja saatan suhtautua epäluuloisesti minua hoitavaan henkilökuntaan. Se ei ole henkilökohtaista, minulla on vain huono kokemus taustalla.
- Kivunlievitukseen TENS. Toivon lääkeettömiä kivunlievityksiä tarjottavaksi ensisijaisesti (ei aquarakkuloita!), joskaan en sano ehdotonta eitä epiduraalille. Ilokaasua en halua.
- Ei episiotomiaa jos ei ole aivan välttämätön pakko, ja jos sellainen pakko tulee, ei leikata kertomatta!
-Mahdollisimman vähän puuttumista synnytyksen kulkuun, ei esim. kalvojen puhkaisua vain nopeuttamaan toimintaa jos minulla tai vauvalla ei ole mitään hätää. Minulla ei ole kiire mihinkään, toivon ettei kätilölläkään
- toivon rauhallista ympäristöä, korkeintaan yksi opiskelija
- Toivon että minulle selitetään miksi asioita tehdään tai ei voida tehdä
- Tiedän että synnytys sattuu, sitä ei tarvitse minulle kertoa eikä tiuskia/käskeä olemaan hiljaa.
- Haluan olla pystyssä mahdollisimman pitkään
-Ponnistaessani toivon kätilön tukevan välilihaa

Vauvan synnyttyä:
-Mahdollisimman nopeasti vauva rinnalle
- isä saa katkaista napanuoran
- Toivon että jälkeiset saisivat syntyä itsekseen eikä turhaan vaihditettaisi oksitosiinilla.
- JOS vauva joudutaan viemään virvoitteluun tai keskolaan, haluan isän lähtevän vauvan mukaan ja hänelle selitettävän kaikki.
- Kotiutuminen 2vrk synnytyksestä jos mahdollista.
- Minulla saattaa olla omat lisämaidot vauvalle mukana pakastettuna neulattomiin lääkeruiskuihin. Jos lisämaitoa joudutaan antamaan, toivon sen annettavaksi hörpyttämällä tai ruiskulla. Minulla on 6kk täysimetystoive

Ymmärrän ettei synnytystä voi suunnitella ja nämä ovatkin toiveita jotka toivottavasti otetaan huomioon synnytyksessä ja sen jälkeen. Vauvan ja minun terveys ajaa kaikkien toiveideni edelle.

Jotain lisäyksiä ja muutoksia tuli kun kävin sype-polilla :)

Tuossa o hyvin laitettu noita kanssa! Aattelin oman kirjottaa huomenna puhtaaks ja laittaa laukkuun.
 
Meillä oli se synnytystoive kohta siinä lapussa, joka meni synnärille, todella pieni, ei siihen paljoo mitään mahtunut :sad001
 
Meillä oli se synnytystoive kohta siinä lapussa, joka meni synnärille, todella pieni, ei siihen paljoo mitään mahtunut :sad001

Sama juttu, enkä edes tiennyt mitä olisi voinut toivoa. Synnytysvalmennuskin oli sen jälkeen kun piti lappu palauttaa. Olisin toivonut että ei yhtään tai yksi opiskelija paikalla jos nyt saisi lisätä lappuun..
 
Mun lista oli about seuraavanlainen:
- Olen hieman synnytyspelkoinen ja saatan suhtautua epäluuloisesti minua hoitavaan henkilökuntaan. Se ei ole henkilökohtaista, minulla on vain huono kokemus taustalla.
- Kivunlievitukseen TENS. Toivon lääkeettömiä kivunlievityksiä tarjottavaksi ensisijaisesti (ei aquarakkuloita!), joskaan en sano ehdotonta eitä epiduraalille. Ilokaasua en halua.
- Ei episiotomiaa jos ei ole aivan välttämätön pakko, ja jos sellainen pakko tulee, ei leikata kertomatta!
-Mahdollisimman vähän puuttumista synnytyksen kulkuun, ei esim. kalvojen puhkaisua vain nopeuttamaan toimintaa jos minulla tai vauvalla ei ole mitään hätää. Minulla ei ole kiire mihinkään, toivon ettei kätilölläkään
- toivon rauhallista ympäristöä, korkeintaan yksi opiskelija
- Toivon että minulle selitetään miksi asioita tehdään tai ei voida tehdä
- Tiedän että synnytys sattuu, sitä ei tarvitse minulle kertoa eikä tiuskia/käskeä olemaan hiljaa.
- Haluan olla pystyssä mahdollisimman pitkään
-Ponnistaessani toivon kätilön tukevan välilihaa

Vauvan synnyttyä:
-Mahdollisimman nopeasti vauva rinnalle
- isä saa katkaista napanuoran
- Toivon että jälkeiset saisivat syntyä itsekseen eikä turhaan vaihditettaisi oksitosiinilla.
- JOS vauva joudutaan viemään virvoitteluun tai keskolaan, haluan isän lähtevän vauvan mukaan ja hänelle selitettävän kaikki.
- Kotiutuminen 2vrk synnytyksestä jos mahdollista.
- Minulla saattaa olla omat lisämaidot vauvalle mukana pakastettuna neulattomiin lääkeruiskuihin. Jos lisämaitoa joudutaan antamaan, toivon sen annettavaksi hörpyttämällä tai ruiskulla. Minulla on 6kk täysimetystoive

Ymmärrän ettei synnytystä voi suunnitella ja nämä ovatkin toiveita jotka toivottavasti otetaan huomioon synnytyksessä ja sen jälkeen. Vauvan ja minun terveys ajaa kaikkien toiveideni edelle.

Jotain lisäyksiä ja muutoksia tuli kun kävin sype-polilla :)

Kiitos vinkeistä ! Tossahan oli vaikka mitä juttuja mitä ei itsellä edes oo tullu mietittyä esim juuri noi mitä vauvan synnyttyä tapahtuu yms. :)
 
Voihan toivelistan vieläkin kirjoittaa ja laittaa sen vaikka neuvolakortin väliin, niin se tulee annettua kätilölle synnyttämään mennessä :) Ja mulla on ainakin joka kerta vielä erikseen kyselleet toiveita ennen saliin siirtymistä.
Mullakin tämä oli oikeastaan ensimmäinen oikea toivelista ja viides synnytys edessä. Aiemmin en osannut toivoa kuin puudutuksia ja ei epparille. Kätilötkin on äitipolilla nyt sanoneet, että yleensä monisynnyttäjillä on tarkemmat toiveet ja listat kuin niillä jotka tekevät ensimmäistään tai toistaan. Monisynnyttäjät tuntevat kroppansa ehka paremmin ja tietävät miten omat synnytykset tuppaavat sujumaan, niin he osaavat toivoa enemmän asioita :)
 
Mä en esikoisen aikana ees ajatellut mitään toivelappua, enkä taida tehdä nytkään. Toiveena tietenkin, että kaikki menee hyvin ja kurjia juttuja (eppari) tehdään vaan pakon edessä, niinkun tehdäänkin, eihän ne huvikseen sitä leikkele tai laita sectioon. Aion siis mennä avoimin mielin ja tilanteen mukaan :)
 
Millasia toiveita ootte kirjotellu synnärille?
Itellä eka synnytys edessä, enkä oikeen osaa ajatella mitä on en ees mahdollista toivoa ja mitä kuuluu toivoa jo ehkä etukäteen/synnärille mentäessä. Neuvolassa puhuttu pääasiassa kivunlievityksistä ja jos haluu ammeeseen, mutta ei muuta. Vinkit otetaan kiitollisena vastaan :happy:
Mulle selkis aika hyvin toiveet, ku kävin läpi valmista "rasti ruutuun"-toivelistaa bebesinfon sivuilla. :)
 
Aijaa millasii ne tavalliset on? Noi verkkoversiot on sellasii et tarvittaes saa leikattuu gms
Samaa kangasta kun ne pyjamat, matala vyötärö mä muistelisin mut voin olla väärässä. Ei ne kainaloon asti ylettyny...

Oon hyvin uskaltanu hyvin käyttää toisten käyttämiä alkkareita kun onhan mulla vaippa siinä välissä ja kylhän ne sen 60 c pesun käy läpi ja ei oo kasa omia verisiä alkkareita kotiin lähteissä mukana... muuten kun oon ollu sairaalassa niin on mulla varmaa omat alkkarit ollu jalassa...

Mun toiveita oon siis 2. Lapsen odottaja on etusivulla (taitaa olla salaisen puolen keskustelussa etusivulla) Ekassa synnytyksessä ei kysytty toivelappua niin en antanu sitä kellekään. Eli kannattaa antaa synnyttämään tullessa neuvolakorttia kysyttäessä.

Ja ihan hyvin voi vielä nyt kirjottaa vaikka ruutupaperille uuden toivelistan ja laittaa neuvolakortin väliin jos liian aikaseen piti lomake palauttaa.
 
Muokattu viimeksi:
Missä yhteydessä olette lappuja palautelleet? Mä en meinaa mitään listaa tehdä, mutta ei mulle ole kukaan asiasta puhunutkaan eikä kysellyt toivelappujen perään. Ainoa selvä asia, minkä haluan tiettäväksi, on se, että synnytyssaliin ei tule opiskelijoita. Se on ainoa asia, mitä tiedän toivoa. Muuten luotan henkilökuntaan, että he ehdottavat tai tiedottavat asioista, kun sellaisten aika tulee.
 
Mä sain toivelistan maanantaina neuvolassa (37+6) ja se piti jättää neuvolakortin väliin eli ei tarvitse palauttaa minnekään.
 
Kannattaa oikeesti kirjoittaa paperille ja ottaa mukaan synnykseen. Annat pyytämättä kätilön käteen kun synnytyssaliin menet. En luottaisi, että nettiin potilastietoihin kirjatut toiveet luetaan.

Bebesinfon sivulla pitkä lista, jota voi käyttää runkona.
Mä tein listan ekaan synnytykseen ja tein nytkin. En ota todellakaan riskiä, että mun ja kätilön "perusoletukset" on samat ja sit mua jälkikäteen vituttaa joku tietty ratkaisu.
Toki ne on ammattilaisia, mut siinä haarukassa on sisällä monia eri toimintatapoja!

WP_20161215_001.jpg
 
Toi synnytyskertomuksen pyytäminen on muuten hyvä.. mä pyysin sitä esikoisesta ni olivat ihan hämmentyneitä et ootas mä käyn sen tulostaan.. en varmaa muuten ois saanu..
 
Takaisin
Top