Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä te teette unettomuudelle? Mulla alkaa tulla mittari täyteen ja kohta en enää jaksa. Tyttö on lakannu nukkumasta pitkiä pätkiä kokonaan. Sanotaan, että eka pätkä on pisin yöllä, mutta meillä sekin on sen 45min-1h.
Viime yönä kokeiltiin niin, että mä nukun ja isä hoitaa yösyötöt ni ei tullu mitään. Tyttö nukahti iltaruuan ja tissin jälkeen klo 19:30, heräs 20:30 ja 21:30. Mä menin nukkuu klo 22.30. Tyttö sen sijaan heräs klo 23, nukahti pullon jälkeen isin syliin. Heräs uudestaan klo 1 eikä nukahtanu ennen ku tuli klo 3 tissille. No mä en sitte sen jälkeen olekaan nukkunu enää ja kaikki kamala univelka ja väsymys on takasin, vaikka sain edes sen 4,5h unta putkeen poikkeuksellisesti.
Millä ton saa nukkumaan? Tai mut edes? Alan olet aika puhki.

Toi Caretero oli aika edullinen. Eclipse kerro sitten kokemuksia. Toivo täyttää 3 viikon päästä vuoden. Eikä olla vieläkään ostettu turvaistuinta. Britaxin turvakaukalon kanssa mennään vielä toistaiseksi. Juuri eilen katselin käytettyjä turvaistuimia torista, kun me tarvitaan kaksi turvaistuinta todennäköisesti syksyksi. Tarvitaan molempiin autoihin turvaistuimet, jos mä vien hoitoon ja mies hakee. Tänä keväänä pitäisi varmaan hakea päivähoitopaikkaa syksyksi, jos aikoo jossain vaiheessa syksyllä töihin palata.

Kuukassius, minkäikäinen sun vauva on ? Oletko aloittanut jo ilta- ja aamupuurot tai kiinteiden maistelun ?

Britaxin two way elite-turvaistuinta katoin, kun olisi tarjouksessa vauvatalo Johannan verkkokaupassa 138 €. Onko jolloin kokemusta tuosta Britaxin turvaistuimesta ?

Kuukassius, minkäikäinen sun vauva on ? Oletko aloittanut jo ilta- ja aamupuurot tai kiinteiden maistelun ?

Ai juu, pari pikkujuttua jäi mainitsematta kun pää ei toimi.. xD
Tyttö on viikon päästä 7kk. Aloitti jouluna konttauksen, sen jälkeen heti nousee itse seisomaan pitäen tukea jostain. On siis paljon näitä kehityssuvantoja mitkä ymmärrän.
Soseita on syöty n 4,5kk alkaen, nyt vedellään aikalailla 5 ateriaa päivässä ja niin paljon ku napa vetää. Puuro ei oikeen mee tytölle, aluks oli myös ongelmia kun kaurasta punotti koko naama. Nyt se on onneks loppunu.
Meinattiin, että unikoulua jolla lopetettaisiin yösyötöt, mutta neuvolasta sanottiin, että älkää ny ihan niin pienelle vielä ja ens pääsiäisenä miehellä lomaa ni otetaan sillon.
Ongelma tosiaan on tuo kevyt uni, heräilee koko ajan ja herättää mut. Vaikea on myös omassa sängyssä nukkua, yöllä jossain välissä aina siirtyy meidän väliin jolloin pääsee heti tissille (ja on hiljaa) :P

Britaxin two way elite-turvaistuinta katoin, kun olisi tarjouksessa vauvatalo Johannan verkkokaupassa 138 €. Onko jolloin kokemusta tuosta Britaxin turvaistuimesta ?

Kannattaa tarkistaa Autoliiton sivulta millaset arviot saanu. Ozbabyssa ei myydä kun hyviä mutta kun katoin jotain Johannan oudompaa merkkiä niin oli tyydyttävät arviot. Sit voit käydä liikkeessä koittamassa sitä lapselle ja haastattelet myyjiä ja päätät vasta sit.

Tyttö on viikon päästä 7kk. Aloitti jouluna konttauksen, sen jälkeen heti nousee itse seisomaan pitäen tukea jostain. On siis paljon näitä kehityssuvantoja mitkä ymmärrän.
Soseita on syöty n 4,5kk alkaen, nyt vedellään aikalailla 5 ateriaa päivässä ja niin paljon ku napa vetää. Puuro ei oikeen mee tytölle, aluks oli myös ongelmia kun kaurasta punotti koko naama. Nyt se on onneks loppunu.
Meinattiin, että unikoulua jolla lopetettaisiin yösyötöt, mutta neuvolasta sanottiin, että älkää ny ihan niin pienelle vielä ja ens pääsiäisenä miehellä lomaa ni otetaan sillon.
Ongelma tosiaan on tuo kevyt uni, heräilee koko ajan ja herättää mut. Vaikea on myös omassa sängyssä nukkua, yöllä jossain välissä aina siirtyy meidän väliin jolloin pääsee heti tissille (ja on hiljaa) :P

Mulle sanottiin torstaina 6kk neuvolassa ettei tän ikänen tarvii yöllä ruokaa joten voi lopettaa yösyötöt jos haluaa. Mä alotin nyt askel kerrallaan enkä rytinällä...Vika syöttö olkkarissa eikä makkaris ettei yhdistä aina meidän sänkyä ja tissiä, sit kannan puolunisena omaan pinnasänkyyn meidän sängyn viereen ja ekat unet siellä. Sit pääsee perhepetiin seuraavasta syötöstä. Mä en jaksa nousta parin tunnin välein syöttää niin nukun paremmin kun neiti mun vieressä. Ihanne ja mun tavoite on pidemmät unipätkät omassa pinnasängyssä ja mahd vähäisillä yösyötöillä. Niin kai kaikilla. Tarvii seuraavaks saada mies nukuttaa tyttöä, kun mulla keväällä pari menoa.

Ongelma tosiaan on tuo kevyt uni, heräilee koko ajan ja herättää mut. Vaikea on myös omassa sängyssä nukkua, yöllä jossain välissä aina siirtyy meidän väliin jolloin pääsee heti tissille (ja on hiljaa) :p
Meillä ollaan sen 7,5kk ja aika samalta kuullostaa meidänki yöt välillä. Tyttö heräilee aina kevyen unen vaiheessa ja äiti pitää olla paikalla. Alkuyöstä nostan syliin ja heijaan takaisin uneen. Tää on myös vähän pahentunut viime aikoina. Saattaa nukkua alkuyön jälkeen jonkun 3-4h heräilemättö mut sitten 4-5 välillä herää taas. Siin vaiheessa mua väsyttää ja nostan vaan sänkyyn tissille mihin nukahdetaan melko saman tien.
Mä luulen et tytön siirtäminen omaan huoneeseen auttais mut en oo vielä siihen saanu itteäni siihen vakuutettua. En nyt vielä halua luopua mun vauvasta

Ongelma tosiaan on tuo kevyt uni, heräilee koko ajan ja herättää mut. Vaikea on myös omassa sängyssä nukkua, yöllä jossain välissä aina siirtyy meidän väliin jolloin pääsee heti tissille (ja on hiljaa) :p

Kuukassius :) Meilläkin tuli hieman rauhattomuutta kuvaan, juuri tuolloin 7kk alkaessa, vaikka hyvin oli nukkunut aina aiemmin. Se on eroahdistusta!

Yösyömiseen: meille 8kk lääkäri sanoi, että vauva voi hyvin syödä yöllä, että se on yksilöllistä, eikä lopu 6kk ikään. Täällä syötiin esim. viimeyönäkin kahdesti, sekä puuroa, että riisivelliä. Vatsa täynnä tietysti nukkuu paremmin, nälkäisenä ei nuku.

Syö siis paljon päivällä 6 ateriaa + välipalat ja silti syö yöllä :)

Mä luulen et tytön siirtäminen omaan huoneeseen auttais mut en oo vielä siihen saanu itteäni siihen vakuutettua. En nyt vielä halua luopua mun vauvasta

Täällä nukuttu pinnasängyssä 5kk iästä lähtien ja on onnistunut hyvin. Siis herää yöllä vieläkin syömään kerran tai kaksi, ikää 8kk. Nukkuu heti takaisin :)

Mitä te teette unettomuudelle? Mulla alkaa tulla mittari täyteen ja kohta en enää jaksa. Tyttö on lakannu nukkumasta pitkiä pätkiä kokonaan. Sanotaan, että eka pätkä on pisin yöllä, mutta meillä sekin on sen 45min-1h.
Viime yönä kokeiltiin niin, että mä nukun ja isä hoitaa yösyötöt ni ei tullu mitään. Tyttö nukahti iltaruuan ja tissin jälkeen klo 19:30, heräs 20:30 ja 21:30. Mä menin nukkuu klo 22.30. Tyttö sen sijaan heräs klo 23, nukahti pullon jälkeen isin syliin. Heräs uudestaan klo 1 eikä nukahtanu ennen ku tuli klo 3 tissille. No mä en sitte sen jälkeen olekaan nukkunu enää ja kaikki kamala univelka ja väsymys on takasin, vaikka sain edes sen 4,5h unta putkeen poikkeuksellisesti.
Millä ton saa nukkumaan? Tai mut edes? Alan olet aika puhki.
Ootko kokeillu laittaa joku ilta myöhempään nukkumaan? Esim vasta klo 21-22? Meillä mennään nukkumaan vasta 21. Nukkuu sen 12 tuntia mut tulee siis noita kevyenunen vaiheen heräämisiä ja yks tissille nosto aamuyöstä. Ja ei tytöllä luultavasti ole silloinkaan nälkä koska nukahtaa heti kun saa tissin suuhun. Haluaa vaan viereen nukkumaan.

Ootko kokeillu laittaa joku ilta myöhempään nukkumaan? Esim vasta klo 21-22? Meillä mennään nukkumaan vasta 21. Nukkuu sen 12 tuntia mut tulee siis noita kevyenunen vaiheen heräämisiä ja yks tissille nosto aamuyöstä. Ja ei tytöllä luultavasti ole silloinkaan nälkä koska nukahtaa heti kun saa tissin suuhun. Haluaa vaan viereen nukkumaan.

Samaa mieltä Eclipsen kanssa :) Kannattaa laittaa vasta, kun on riittävän uninen. ( Tuo klo 21 olisi meille aivan liian aikainen, yleensä on riittävän väsynyt nukkuakseen 23-01 maissa, riippuen päiväunien pituudesta. Ja täällä nukutaan vain joku 8tuntia yössä ).

No kun se on jo aivan rättiväsynyt ja kiukkuaa tuossa kuuden jälkeen :( eli se vaatis uudet päikkärit siinä klo 17 tienoilla joka taas on vieny yöunet. Herää aamuisin klo 6, kuten nytkin.
Aamupäikkärit klo 8-9 välillä, yleensä vaan 45min. Joskus harvoin 1,5h. Seuraavat 12-13 välillä, yleensä 45min, jos autossa ni jopa vähemmän, tosi harvoin 1,5h. Ja pikapäikkärit max 30min n klo 15:30, kun ei jaksa iltaan asti. Eli pitäis riittää unitunteja yöhön hyvin, mutta ei..
Nyt tuolla hyppii pinniksen reunasta kiinni pitäen ja hihkuu xD Oispa tuollanen energia!

No kun se on jo aivan rättiväsynyt ja kiukkuaa tuossa kuuden jälkeen :( eli se vaatis uudet päikkärit siinä klo 17 tienoilla joka taas on vieny yöunet. Herää aamuisin klo 6, kuten nytkin.
Aamupäikkärit klo 8-9 välillä, yleensä vaan 45min. Joskus harvoin 1,5h. Seuraavat 12-13 välillä, yleensä 45min, jos autossa ni jopa vähemmän, tosi harvoin 1,5h. Ja pikapäikkärit max 30min n klo 15:30, kun ei jaksa iltaan asti. Eli pitäis riittää unitunteja yöhön hyvin, mutta ei..
Nyt tuolla hyppii pinniksen reunasta kiinni pitäen ja hihkuu xD Oispa tuollanen energia!

Kuinka paljon ulkoilette? Nukkuuko rattaissa? Meidän taapero ei nukkunut vuoden ikään kunnolla päikkäreitä ollenkaan, paitsi jos oli rattaissa ja rattaat liikku. Ja autossa sama homma..sitten keksin laittaa sen päikkäreille turvakaukaloon, heijasin uneen ja nukkui siinä aina pitkät unet. En tiedä mistä johtui, asennosta, vai siitä että heijasin sen uneen. Nukkui päikkärit aina siihen asti melkein kun veli syntyi ja sitten olikin jo oppinut nukkumaan pidempiä päikkäreitä sängyssäkin. Ja ulkoilu auttaa kanssa. Aikaisin ulos ja lounaalle kotiin, sit sen jälkeen nukahtaa helposti.

Kuinka paljon ulkoilette? Nukkuuko rattaissa? Meidän taapero ei nukkunut vuoden ikään kunnolla päikkäreitä ollenkaan, paitsi jos oli rattaissa ja rattaat liikku. Ja autossa sama homma..sitten keksin laittaa sen päikkäreille turvakaukaloon, heijasin uneen ja nukkui siinä aina pitkät unet. En tiedä mistä johtui, asennosta, vai siitä että heijasin sen uneen. Nukkui päikkärit aina siihen asti melkein kun veli syntyi ja sitten olikin jo oppinut nukkumaan pidempiä päikkäreitä sängyssäkin. Ja ulkoilu auttaa kanssa. Aikaisin ulos ja lounaalle kotiin, sit sen jälkeen nukahtaa helposti.

Päivittäin pihalla koiran kanssa paitsi paukkupakkasilla. Päikkärit ei sinänsä oo ongelma mun mielestä, koska niitä ei oo liikaa, niin ei pitäis vaikuttaa yöuniin vähentävästi. Se yhteen putkeen nukkuminen on ongelma.. :( Ulkoillaanko me liian vähän? Vaikuttaako se yöuniin? Miten paljon muut on ulkona?

Kuukassius, meillä yleensä herätään noin klo 8, klo 9:30-10 käydään lyhyesti koirat pissalla/kakalla (15-20 min.) vauva liinassa takin sisällä nukahtaa. Päikkäriaika yleensä koittaa alkaen 12:30-13, vähän päivissä eroja. Silloin otetaan pidempi vaunulenkki, noin 1-1,5h. Vauva yleensä jatkaa unia vaunuissa. Monesti pidemmät päikkärit on 2-3,5 tuntia. Eilen nukkui klo 11 alkaen makkarin sängyllä 2 tuntia, ulkoilemaan lähdettiin 14:30 aikaan ja sen jälkeen pikkuisen jatkoi unia (yht 1,5 tuntia). Jos mulla on polvi erityisen kipeä, emme tee joka ikinen päivä pidempää lenkkiä ulkona. Vauva nukkuu silloin kuistilla vaunuissa.
Nyt me selkeästi opetellaan jotain uutta rytmiä. Eilen oli ihan sipissä 20:30, heräsi tankkaamaan klo 22. Heräsi klo 4 ähisemään ja klo 5 syömään. Ylös klo 8. Eli vain yksi varsinainen yösyöttö.
Tyttö 7w3d

Teillä on aktiivinen vauva:joyful:

Jospa ei olekaan väsynyt ilta kuuden jälkeen, vaan haluaa aktiviteettia. Meillä nimittäin on niin iltaisin, eli silloin kaivan esiin eri lelut ( en pidä aina kaikkia esillä). Kiukkuaminen kaikkoaa ja haluaa pelata heti eri leluilla!:happy: Eilenkin rakennettiin torneja muoviosiata ja palikoista ja uitettiin vesileluja lavuaarissa:grin Nukkumaan meni vasta tasan klo 24, vaikka aamulla ollaan aina pystyssä jo 08, ja päikkärit on aina mitä on...jotain tunnin luokkaa.

Kiukkuaminen/ kitinä, voi olla myös kyllästymistä, eikä ulkoilu riitä sitä poistamaan:wink Kokeile tätä...

Ja sit taas osa suosittelee, että pitäis nimenomaan laittaa tosi aikaisin, ettei mene yliväsyneeksi... :grino_O Ja yks ohje sanoo, että maidon tuoksussa vauva voi olla levottomampi ja toinen ohje, että vauvan lähelle kannattaa laittaa maidolta ja äidiltä tuoksuvia vaatteita, että kokee olonsa turvalliseksi. Tää on kyllä ihan rakettitiedettä välillä!! Ei pysy perässä...

Minun kokemukseni mukaan pitkät päiväunet auttaa hyville yöunille. Siis jos vauva nukkuu päivällä hyvin, yö menee paremmin. Jos nukkuu lyhyitä pätkiä, yökin on levoton. Meillä paras lopputulos on, jos ulkoilua on 2-4h. Sama kokemus ensimmäisten lasten kanssa.

Ja sit taas osa suosittelee, että pitäis nimenomaan laittaa tosi aikaisin, ettei mene yliväsyneeksi... :grino_O Ja yks ohje sanoo, että maidon tuoksussa vauva voi olla levottomampi ja toinen ohje, että vauvan lähelle kannattaa laittaa maidolta ja äidiltä tuoksuvia vaatteita, että kokee olonsa turvalliseksi. Tää on kyllä ihan rakettitiedettä välillä!! Ei pysy perässä...

Myy75 :) Eikös nuo suositukset olleet ihan pienille vauvoille:rolleyes:

Kuukassius :) Käyttekö missään harrastuksissa, vauvaryhmissä? Niistäkin saa aktiviteettia ja lapsi väsyy ihan eri tavalla, kuin vain kotioloissa.

Takaisin