Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Myy, ihan hyvällä mallillahan teillä tuo pottailu on! Kritiikkini koskee lähinnä yleisiä suosituksia siitä, että pitää odotella, koska vauva on valmis. Eihän siitä koskaan valmista tule, jos ei ole ikänänsä nähnyt pottaa, vanhemmat käy yksin ovi kiinni vessassa ja odottaa, että jonain kauniina päivänä taapero kertoo, että haluaa luopua vaipoista. Voi myös tuntua sangen pelottavalta istua paljain pyllyin kylmälle muovirinkulalle, jos on jo tottunut käydä kakalla mukavasti sohvan takana. Kun harjoittelu on aloitettu ajoissa eikä lopetettu niin, että lapsi ehtii unohtaa koko asian, niin silloin opetellaan lapsen tahdissa.

Sirpa, ihanalta kuulostaa teidän nukahtamiset! Minulla esikoinen oli nukutettava yli kaksi vuotta ja hommassa meni pahimmillaan kaksikin tuntia, kakkonen alkoi nukkua itsekseen omassa huoneessaan 4kk:n iässä. Lapset on siis erilaisia. Oli myös jännää, kun esikoisen kanssa oli tottunut taistelemaan jokaisesta unipätkästä, niin kakkonen vetäytyi itse nukkumaan, kun oli väsynyt. Toisaalta toivon, että tämä vauva oppisi samalla tavalla nukkumaan kuin kakkonen, mutta jos se tarkoittaa yhtä suurta unentarvetta mitä kakkosella on, niin vähempikin riittäisi. Kakkonen nimittäin nukkuu vielä aikuisenakin 1-2 päiväunet normaalien 8-9tunnin yöunien lisäksi.

Ai niin, maissinaksuista vielä. Tottakai niitä voi lapsille syöttää, jos tykkää. Minä nyt muutenkin olen erilainen. Maissi ei ole meillä ruokaa, mutta ei meillä perunaakaan tarjota. Yritän tehdä töitä itseni kanssa, että voisin kuvitella meillä joskus olevan makaronia. Ehkä vehnäiseen en pysty, mutta vaikka linssimakaronia.
Ja voi sitä tuskaa, kun lapsi joskus menee hoitoon! Meillä rasvaton maito ei ole kelvollista ja sokeria käytän jouluna. Päiväkodissa niitä on aina.

Ja voi sitä tuskaa, kun lapsi joskus menee hoitoon! Meillä rasvaton maito ei ole kelvollista ja sokeria käytän jouluna. Päiväkodissa niitä on aina.

Yölento :) Onko päiväkodissa tosiaan tarjolla sokeripitoista lapsille?:rolleyes: Helposti vaan lähdin ajattelemaan, ettei siellä anneta mitään makeita, kun ryhmäneuvolassa kiellettiin antamasta lapselle mitään makeaa, eikä myöskään evääksi päiväkotiin, ei edes mehua...

Tähti, kiisseleitä, mehukeittoja, rahkaa, jogurttia, hilloa, marjapuuroa. Niihin kaikkiin on lisätty sokeria. Joissakin paikoissa myös puuroon saa sokeria tai kanelisokeria. Lähes joka välipala sisältää lisättyä sokeria.

Ai niin, maissinaksuista vielä. Tottakai niitä voi lapsille syöttää, jos tykkää. Minä nyt muutenkin olen erilainen. Maissi ei ole meillä ruokaa, mutta ei meillä perunaakaan tarjota. Yritän tehdä töitä itseni kanssa, että voisin kuvitella meillä joskus olevan makaronia. Ehkä vehnäiseen en pysty, mutta vaikka linssimakaronia.
Juu meillä ei myöskään mitään vedellä jatkettuja litkumaitoja lapselle tulla antamaan. Minä ja mies joudutaan käyttämään laktoosittomia tuotteita, mutta tytön maidon aion ostaa luomuna ja homogenoimattomana. Rasvaton maito on ihan vihon viimenen keksintö jolla on monta vatsavaivaa saatu aikaiseksi. Meillä 1kg sokeripaketti kestää vuoden. Syksyllä teen aina monta mehumaijallista aroniamehua, mutta siihen käytän steviasokeria.
Nyt oon kyllä imetysaikana sikaillu ja syöny ihan liikaa makeaa. Kurinpalautus on menossa :shy:

Tähti, kiisseleitä, mehukeittoja, rahkaa, jogurttia, hilloa, marjapuuroa. Niihin kaikkiin on lisätty sokeria. Joissakin paikoissa myös puuroon saa sokeria tai kanelisokeria. Lähes joka välipala sisältää lisättyä sokeria.

Oho!!:eek: Vai noin....

Meillä ei syödä sokeria lainkaan, tai mä en syö, enkä pojalle anna! ( Mies kyllä on aika sokerihiiri, mutta se on eri asia)..

Yölento :) Onko päiväkodissa tosiaan tarjolla sokeripitoista lapsille?:rolleyes: Helposti vaan lähdin ajattelemaan, ettei siellä anneta mitään makeita, kun ryhmäneuvolassa kiellettiin antamasta lapselle mitään makeaa, eikä myöskään evääksi päiväkotiin, ei edes mehua...

Suomessa ollessa kun hain poikaa päikystä,niin välillä tädit iloisesti kertoi,että 'tänään meillä oli jäätelö'. Että kyllä sokerisia herkkuja tarjotaan kysymättä mutta mä silloin ajattelin,et antaa olla kun ei niitä joka päivä ollut tarjolla kuitenkaan..

Juu meillä ei myöskään mitään vedellä jatkettuja litkumaitoja lapselle tulla antamaan. Minä ja mies joudutaan käyttämään laktoosittomia tuotteita, mutta tytön maidon aion ostaa luomuna ja homogenoimattomana. Rasvaton maito on ihan vihon viimenen keksintö jolla on monta vatsavaivaa saatu aikaiseksi. Meillä 1kg sokeripaketti kestää vuoden. Syksyllä teen aina monta mehumaijallista aroniamehua, mutta siihen käytän steviasokeria.
Nyt oon kyllä imetysaikana sikaillu ja syöny ihan liikaa makeaa. Kurinpalautus on menossa :shy:

Eclipse :) Täytyy myöntää, että myös sorruin syömään makeaa raskausaikana. Ilmeisesti makuaisti muuttui raskausaikana:eek:... Normisti en oikein syö mitään makeita, en tykkää sokerista!

Mun ei ole vaikea pidättäytyä makeista, koska en niistä ole koskaan pitänyt, en edes lapsena. Mulla kaikki karkit jäi yleensä syömättä, vaikka todella harvoin karkkeja saatiin.

Suomessa ollessa kun hain poikaa päikystä,niin välillä tädit iloisesti kertoi,että 'tänään meillä oli jäätelö'. Että kyllä sokerisia herkkuja tarjotaan kysymättä mutta mä silloin ajattelin,et antaa olla kun ei niitä joka päivä ollut tarjolla kuitenkaan..

Oho:eek: Vai semmosta...

Täällä meidän kotipaikkakunnan päiväkodeissa (yhdessä niistä itsekin työskentelen), on alettu tosissaan kiinnittää huomiota lasten aamu- ja välipalatarjoiluiden terveellisyyteen. Makeat hillot puurojen päällä on korvattu marjoilla, jogurtti on usein maustamatonta, johon lisätään marjoja ja esim.mysliä. Toki edelleen on välillä kiisseliä, rahkaa, marjapuuroja tms., mutta ei enää niin usein kuin ennen. Myös kasvisten ja hedelmien määrää muun tarjoilun ohella on lisätty:)!

Tähti, en yhtään ihmettele et teidän fyssarilla on paljon peruutusaikoja. :laughing001
Sinuna peruuttaisin myös sen viimeisen ajan enkä huolisi enää uutta. Kai sa tiedät ettei siellä kukaan pakota käymään? Ja eihän nuo asiat edes kuulu fyssarille mistä se saarnaa. :eek: Se tekee muutenkin tikusta asiaa että saisi asiakkaansa pitää.. :rolleyes: Meidän pojasta ei olla edes noin huolestuneita ja se vasta kierii ja peruuttaa lattialla ollessaan.. ei tosiaan konttaa tai nouse edes pystyyn vaikka on jo yli 9 kk. Lapset kehittyy eri tahtia. Turhaan sä tuonne enää menet jos haluaa vain katsoa että poika kaatuu turvallisesti. Sillä fyssarilla ei selkeästi ole tarpeeksi töitä. :rolleyes:

Tähti, en yhtään ihmettele et teidän fyssarilla on paljon peruutusaikoja. :laughing001
Sinuna peruuttaisin myös sen viimeisen ajan enkä huolisi enää uutta. Kai sa tiedät ettei siellä kukaan pakota käymään? Ja eihän nuo asiat edes kuulu fyssarille mistä se saarnaa. :eek: Se tekee muutenkin tikusta asiaa että saisi asiakkaansa pitää.. :rolleyes: Meidän pojasta ei olla edes noin huolestuneita ja se vasta kierii ja peruuttaa lattialla ollessaan.. ei tosiaan konttaa tai nouse edes pystyyn vaikka on jo yli 9 kk. Lapset kehittyy eri tahtia. Turhaan sä tuonne enää menet jos haluaa vain katsoa että poika kaatuu turvallisesti. Sillä fyssarilla ei selkeästi ole tarpeeksi töitä. :rolleyes:

Marituuli :) Minusta siellä ei ole mitään kiirettä, saati jonoja. Ennenkuin päästiin fyssarille, niin th sanoi, että heillä ei ole Neuvolassa voimavaroja - resursseja, esim. jumpata meidän poikaa:sad001

Parin fyssari käyntikerran jälkeen pojan asia oli jo korjaantunut, mutta silti on jo kohta puoli vuotta vaadittu käymään fyssarilla! Ja vielä kerran pitää mennä. Ei hän vaikuta kovin kiireiseltä...

En tajua, miksi pojalla on niin kova kiire osata kaikkea - minusta hän on fyssarin lellikki ja haluaa leikittää poikaa...Siksi aikoja tulee kerta toisensa jälkeen aina lisää:woot::wtf:

Täällä meidän kotipaikkakunnan päiväkodeissa (yhdessä niistä itsekin työskentelen), on alettu tosissaan kiinnittää huomiota lasten aamu- ja välipalatarjoiluiden terveellisyyteen. Makeat hillot puurojen päällä on korvattu marjoilla, jogurtti on usein maustamatonta, johon lisätään marjoja ja esim.mysliä. Toki edelleen on välillä kiisseliä, rahkaa, marjapuuroja tms., mutta ei enää niin usein kuin ennen. Myös kasvisten ja hedelmien määrää muun tarjoilun ohella on lisätty:)!
Meillä on oikeita marjoja yhdellä viikolla syksyllä. Jogurteissa sokeria on vähennetty, mutta yhä vielä lisätään. Kun pyytää saada nähdä tuoteselosteen, niin totuus tulee inhottavasti tiettäväksi.
Kaikki ruuat valmistetaan valmiiksi kypsennetyistä lihoista, joihin on lisätty tärkkelystä.

Mä muuten tein eilen ittelleni kanaa. Ostin maustamattomia broilerin rintaleikkeitä, ehtaa lihaa siis. Pilkoin ne ja paiston koko satsin pannulla. Vittu! Ette arvaa paljonko niistä tuli nestettä! Mistä helvetistä se tuli?? Keittelin nesteitä pois jotain puol tuntia ja sitten vasta pääsi ruskistamaan. En keksiny muuta ku että siihen lihaan on pumpattu nestettä että saadaan painoa lisää. Ihan ku ois saatana mettäsieniä kuivattanu. Pitäis varmaan ostaa kanoja ittelle...:eek:

Noista makesita välipaloista. Mä kattelin tämän exän touhua sen muiden tenavien kanssa. Se syötti niille sokeria ja meno oli sen mukaista. Vähintään kaksi vanukaspurkkia per tenava meni per päivä. Lisäksi meni karkkia, sipsiä, vaaleeta leipää. Mä tajuun et viikonloppuna voi vähän herkutella, mut se oli kaukana "vähästä". Meille kertyi karkkikaappi, johon keräsin kaikki syömättömät karkit viikonlopun jälkeen.

Ja mua vituttaa, etten oo saanu aikaiseksi keittää puolukkaa tai karpaloa ja antaa vauvalle. Oon bonnen hedelmäsoseita antanu ja sit jotain punaposki-pilttiä. Kerran keitin puolukkaa, joo, ja annoin vähän, mutku ne puolukat on olleet jo pakkasessa, ni voiko sitä sosetta pakastaa sit uudelleen? Täytyypä viikonlopun aikana ottaa asiaksi joku marjakimara. Mullon mustikkaa ja vadelmaakin.

Tein tänään peruna-porkkanasosetta, onnistuneesti ja pakkaseen meni. Kolmas kerta toden sanoo... :p En oo perunan ystävä (paitsi rankalaisten :woot:).

Tällä vkolla uutena menny vauvalle tosiaan riisipuuroa ja tänään annoin possunlihaa. Mä ratkaisin pilttiongelman silleen (aiheutti kovan vattan), et lisään joka ruokaan 1/3 purkkia pilttiä. Tottuupahan tärkkelyksiin. Ja ihan helvetisti nyt syö. Kotimaiset viljat on vielä pannassa ku viime vkolla oksensi kauravelliä pihalle.

Niin joo, maissivelliä menee, ei enää pieretäkään vauvaa. Ja maissinaksuja tuun kans varmaan antaa just silleen, et silläkin on jotain murkinaa ku muut syö.

Eilen annoin kurkunpalan käteen, mut ei se oo vielä sormiruokailuasteella. Tänään istua nökötti syöttötuolissa ja tunki lusikkaa (yhdellä kädellä!) väärinpäin suuhun. Ei tullukaan siitä ruokaa, ni tarras kaksin käsin ruokakuppiin ja oli alkaas kaataa sitä suuhun... Mä irrotin siinä vaiheessa otteeni kamerasta... :laughing001

Vaavi tänään siis 6kk.

Myy, ihan hyvällä mallillahan teillä tuo pottailu on! Kritiikkini koskee lähinnä yleisiä suosituksia siitä, että pitää odotella, koska vauva on valmis. Eihän siitä koskaan valmista tule, jos ei ole ikänänsä nähnyt pottaa, vanhemmat käy yksin ovi kiinni vessassa ja odottaa, että jonain kauniina päivänä taapero kertoo, että haluaa luopua vaipoista. Voi myös tuntua sangen pelottavalta istua paljain pyllyin kylmälle muovirinkulalle, jos on jo tottunut käydä kakalla mukavasti sohvan takana. Kun harjoittelu on aloitettu ajoissa eikä lopetettu niin, että lapsi ehtii unohtaa koko asian, niin silloin opetellaan lapsen tahdissa.

Sirpa, ihanalta kuulostaa teidän nukahtamiset! Minulla esikoinen oli nukutettava yli kaksi vuotta ja hommassa meni pahimmillaan kaksikin tuntia, kakkonen alkoi nukkua itsekseen omassa huoneessaan 4kk:n iässä. Lapset on siis erilaisia. Oli myös jännää, kun esikoisen kanssa oli tottunut taistelemaan jokaisesta unipätkästä, niin kakkonen vetäytyi itse nukkumaan, kun oli väsynyt. Toisaalta toivon, että tämä vauva oppisi samalla tavalla nukkumaan kuin kakkonen, mutta jos se tarkoittaa yhtä suurta unentarvetta mitä kakkosella on, niin vähempikin riittäisi. Kakkonen nimittäin nukkuu vielä aikuisenakin 1-2 päiväunet normaalien 8-9tunnin yöunien lisäksi.
Kiitos rohkaisusta Yölento! <3

Kyllä, ja harva se viikko vietetään jonkun synttäreitä keksien kera ja muistan tutustumisvaiheessa, että jollain aterialla kysyttiin, haluaako kukin maitoa vai valmiskaakaota... Mietin vaan silloinkin, että onkohan se päivittäinen juomavaihtoehto se kaakao. Meillä kyllä välillä kotona herkutellaan, myönnän sen, mutta kyllä aika paljon "oppia" makeaan tulee myös päiväkodista.

Takaisin