Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lettuhei, en minäkään käsitä puheita fyysisen pidätyskyvyn myöhäisestä kehittymisestä. Kun vauva käy potalla, pidätyskyvyn huomaa siitä että kakka ja pissa ei enää tule niin kuin aiemmin. Monet lopettaa pottaharjoittelun siihen, vaikka juuri silloin sitä on syytä tehostaa. Minun kokemukseni mukaan aika on noin 10-18kk:n iässä.

Eclipse, odottaisin kyllä, että vauva pysyy tukevasti istumassa potalla. Riippuu siis potan mallista, voiko siihen laittaa ennen kuin itse oppii nousemaan istumaan.

Meillä on istunut esikoinen potalla alle vuoden ikäisestä, mutta kuivaksi oppiminen on edelleen vaiheessa vaikka on jo reilu 2,5 vee. Aiemmin tästä olikin juttua täällä. Aika paljon ollaan yritetty eri konsteja, mutta niin paljon mentiin taaksepäin kun pikkusisko syntyi ja uudelleen "edistyminen" on ollut aika hidasta, vaikkei hän todella ole mielestäni tyhmä. Joskus esim yövaippa on täysin kuiva, joskus ei. Potalle pitää usein "patistaa", vaikka siellä mielellään sitten istuukin, kun menee. Aika neuvoton olen, vaikka moni onkin lohduttanut, ettei siitä liikaa kannata stressaantua.
Yökuivaksi oppiminen voi viedä vuosia pidempään kuin päiväkuiva. Kun sisaruksen syntymä on sattunut juuri tuohon vaiheeseen, on tavallista, että taito taantuu. Kyllä se sieltä takaisin tulee. Suosittelen kestovaippoja tai harjoitteluhousuja, jos tahdot nopeuttaa oppimista. Stressiä ei kannata ottaa.

Mä en ole koskaan, ikinä, missään, tavannut tuollaista fyssaria, ja aika monien silloisten kollegoiden kanssa olen aikanani ollut tekemisissä. Huhhuh... Voimia.

Myy75 :) Tää on ainoa fyssari, jonka olen ikinä tavannut. En oo ollut heidän kanssa tekemisissä ennen poikaa...

Haha, mä en kestä näitä maissinaksujuttuja ...! Varmaankaan vanhemmat eivät osaa itse päättää tällaisista ruokavalion yksityiskohdista ;)
Me oltiin tänään taas jumpassa ja sen jälkeen käytiin kampaajalla. Vauvantahtiin ja asia saatiin hoidettua. Seppälän alerekistä löytyi 9€:lla sievä röyhelöpaita, jonka helmoissa voisi somasti imettää. Itsensä kun näkee näyteikkunalasista tai kaupan peilistä, niin kerrassaan säikähtää homssuuntunutta ulkomuotoaan :)

Älä huoli. Täällä sama ja nää äitiaivot on karmeet kun ei muista mitään ja ihan sekasin päivistäkin. Mä meen tänään suuhygienistille ja tää vierastava neiti 6kk mukaan. Toivottavasti vauvantahtisuus onnistuu sielläkin. Mun kampaajalla on samanikänen ni meil on molemmilla vauvat mukana kun mun hiukset laitetaan.

Meillä on istunut esikoinen potalla alle vuoden ikäisestä, mutta kuivaksi oppiminen on edelleen vaiheessa vaikka on jo reilu 2,5 vee. Aiemmin tästä olikin juttua täällä. Aika paljon ollaan yritetty eri konsteja, mutta niin paljon mentiin taaksepäin kun pikkusisko syntyi ja uudelleen "edistyminen" on ollut aika hidasta, vaikkei hän todella ole mielestäni tyhmä. Joskus esim yövaippa on täysin kuiva, joskus ei. Potalle pitää usein "patistaa", vaikka siellä mielellään sitten istuukin, kun menee. Aika neuvoton olen, vaikka moni onkin lohduttanut, ettei siitä liikaa kannata stressaantua.
Ei meilläkään tämä 2,5 v ole vielä kuiva ei edes suostu potalle enää vaikka treenit alta vuosikaana aloitettiin. Näin ne lapset ovat erinlaisia ja oppivat asiat eri aikoina:)
Ylipäätän oma kokemus on että tytöillä tuo kuivaksioppimisen herkkyys tulee aiemmin kun pojilla. Kaikki meidän tytöt oppineet kuiviksi vähän yli tai ali 1,5 vuotiaina , pojilla mennyt sinne lähemmäs 2-2,5 v ikään. Pojat olleet jotenkin malttamattomampia ylipäätään istumaan potalla vaikka kaikkien kanssa on samoihin aikoihin aloiteltu.
Ja pojat ovat sitten yhtäkkiä oppineet, ikäänkuin jotain nappia olis painettu:) pim ja keralaakista päivä ja yökuiva :)

Justmom, minulla oli kerran kaksoset, tyttö ja poika. Aloitin heidän kanssaan 10kk:n ikäisenä. Molemmat kävivät samalla tavalla potalla. Tyttö oppi siinä hiukan yli vuoden vanhana kuivaksi. Poika oppi samaan aikaan pinkomaan pakoon ja meni aina kakalle piiloon verhon tai sohvan taakse. Jos oli hetki hiljaista, niin kohta alkoi leijua kakan haju. Pidättelemään oppi siis samaan aikaan, mutta käytti taitonsa eri tavalla kuin sisko. Noin kahden vuoden iässä oppi sitten kuivaksi.

Myy,ei hätää!! Meidän poika 2v on nyt vasta oppimassa kuivaksi. Aloitettiin harjoittelu vähän alle vuoden iässä,eikä juurikaan tapahtunut yhtään mitään,poika istui mielellään kyllä potalla muttei saanut sinne mitään aikaiseksi.
Sitkeästi kysyin aina,että 'haluatko istua potalla?' ja ihan yht'äkkiä pari viikkoa sitten hän itse vaipat jalassa sanoi 'haluaa istua potalla', niinpä mentiin potalle ja pissahan sinne tuli ja mamma tietysti hurrasi vieressä ja sai maailman hurmaavimman hymyn.:)
Nyt poika kulkee kotona ilman vaippaa ja vielä ei ole tullut vahinkoa,ulkona ja öisin vaippa on käytössä.
Meidän pojathan on melkein samanikäisiä,joten kyllä sielläkin pian pottaillaan!:Heartblue

Taas tulee tunnustus.. Sen lisäksi että mun lapset kulkee kaiken maailman hepeneissä,niin meillä kyllä syödään niitä maissinaksuja.. Joo,luitte oikein:happy090,ei nyt joka päivä ja onhan ne sentään luomua mutta kyllä ne maissinaksuja on.

Tähtipölyä :) Mikäs siinä, jos itse tykkäätte! :) Mä tarkoitan, ettei kyl neuvolan vuoksi niitä osteta.

Hah ha, joku fyssari haluaa päsmätä niiden puolesta, vaikka heti sanon, ettei meillä syödä maissia, niin kysyy miksi ette syö:eek:

Minusta keskustelun kuuluu loppua siihen.

Tämä neito, kun alkaa perustella, että poika tarvitsee niitä "mussutettavaksi" ja sitten vielä alkaa neuvomaan, että missä niitä myydään...:laughing001

Jossain pohdittiin sitäkin että ehkä vaipat on nykyään liian hyviä ja se on osasyy että lapset oppii myöhemmin kun tuntuu kuivalta koko ajan. Mut en usko että se on koko totuus. Jossain mammaryhmissä paasataan silmät kirkkaina miten lapsille tulee fyysinen pidätyskyky vasta yli 2-vuotiaana ja mä ihmettelen että miten ne on sit ennen oppineet... todellakin alan kokeilla pottailua heti kun toi osaa istua. "Vauvantahtisuus"
on musta mennyt jossain asioissa vähän liiallisuuksiin. Jollekin selitin miten oon opettanut tyttöä rauhoittumaan itse sänkyynsä ja mulle alettiin paasata miten ei tän ikäiselle kannata mitään opettaa koska unitavat muuttuu vielä moneen kertaan ja tän paasaajankin lapsi nukahtaa nyt 1v2kk ikäisenä sänkyynsä. Ihmettelin vähän miks mun pitäis odottaa vielä melkein vuosi kun lapsi voi nukahtaa omaan sänkyynsä jo nyt ilman että mun tarvii millään lailla huudattaa sitä.

Ugh, olen puhunut :D
Mä pidin tätä nukkumishommaa kans tärkeenä, pohdin sitä täälläkin syksyllä. Mun mielestä se on tärkeä rytmi vauvalle ja helpottaa mun elämää huomattavasti.

3 kuisena vauva meni omaan huoneeseen nukkumaan. Nukutettiin ja silitettiin uneen, saattoi mennä 30-40 minuuttiakin. Luin jostain, et se lisää turvallisuuden tunnetta ja ajan mittaan sitä tehdään sit vähempi, kun vauva tuntee olonsa tarpeeksi turvalliseksi omassa huoneessa. Sit 4,5 kk siirtyi pinnasänkyyn. 5 kuisena sit lopettelin silityksen, kun näytti et pidän vauvalle vaan seuraa. Ja hups, sehän nukahti ittekseen noin vain. Eli olin turhaan siellä pitämässä vaavia hereillä. Nytkin se saattaa kiemurrella sylissä kun laulan tuutulaulun, se tarkoittaa et haluu jo nukkumaan.

Joinaina iltoina ei meinaa nukahtaa ja sit silitän pari minuuttia. Nukahtaa melkein heti. Tajusin viime vkolla, etten ollu pitäny vauvaa paljon sylissä sinä päivänä, eli sillä oli läheisyyden tarve. Nyt oon pidelly sylissä päivän mittaan, ja nukahtaa illalla hienosti. Kolme viime yötä menny ilman yösyöttöjä. Viime yönä heräs vain klo 4 kun tutti oli pudonnu. Yes!

Mitään isoja huutokonsertteja ei oo pidetty ton nukahtamisrituaalin takia. Itkevää vauvaa ei oo laitettu sänkyyn. Viimeiseen saakka koitin olla nostamatta vauvaa syliin kun olin kerran sänkyyn laittanut. Mut jos huusi kovaa, niin tilkka maitoa auttoi rauhoittumiseen. Pari vkoo sitten vauva heräs yöllä itkemään. Silloin nostin syliin ja rauhoitin ja nukahti sit taas heti.

Ainiin, ja huomattavin helpotus nukahtamiseen tapahtui, kun tajusin laittaa vauvan ajoissa nukkuu! Eli meillä klo 20. Oli monesti yliväsyny, eikä meinannu siksi nukahtaa.

Ainiin, ja huomattavin helpotus nukahtamiseen tapahtui, kun tajusin laittaa vauvan ajoissa nukkuu! Eli meillä klo 20. Oli monesti yliväsyny, eikä meinannu siksi nukahtaa.

Meneepä teillä aikaisin nukkuun :) Meillä turha viedä sänkyyn ennen klo 23 ja joskus silloinkin on liian aikaista. Nukahtaa yleensä siinä klo 23-24, kuten ihan pienenä, uniryhmi varsin sama :)

Mä kans luin vaikka mitä nukuttamisesta ym ja loppujen lopuksi oon tainnu tehdä asiat ihan päin vastoin oman fiiliksen mukaan:shy: Tyttö nukkuu kyllä osan yöstä pinniksessä, mutta aamuyöstä usein herää kunnolla ja silloin nostan tissille ja jatketaan sitten unia yhdessä. Ja nukutan vielä iltaisin tissille meidän sängyssä ja nostan siitä pinnikseen. Oon kyllä monta kertaa suunnitellu tekeväni asialle jotain, mut aina se jää tai siirtyy muka jonkun syyn takia.
Tässä tapauksessa äiti taitaa olla se joka ei halua unikaveristaan luopua :rolleyes: vaikka selkäkin on jo aivan soseena oikealla kyljellä nukkumisesta. Mulla on selässä paljonkin vikaa joten oikeesti pitäs vaan alkaa siirtämään tyttöä omaan huoneeseen nukkumaan, kun vielä oon suurin piirtein liikuntakykyinen. Oonkin päättäny käydä kuvauttamassa selän magneettikuvauksessa et saa vihdoin ja viimein kunnon diagnoosin ja hoito-ohjeet tai jotain...

Taas tulee tunnustus.. Sen lisäksi että mun lapset kulkee kaiken maailman hepeneissä,niin meillä kyllä syödään niitä maissinaksuja.. Joo,luitte oikein:happy090,ei nyt joka päivä ja onhan ne sentään luomua mutta kyllä ne maissinaksuja on.
Maissinaksut on ihan hirveän käteviä etenkin niissä tilanteissa, kun istutaan porukalla pöydässä ja juniori tahtoisi myös syödä jotain, mutta ei saa vielä muiden kanssa samaa. Vaikka kylässä kahvipöydässä. Pienin jannu on vasta 2,5 kk eli ei oo vielä siinä iässä, mut tyttöjen kanssa aikanaan maissinaksut oli messissä, taisi olla ihan hoitolaukussa. Päivittäin ei, mutta tarvittaessa kyllä.

Mä meen tänään suuhygienistille ja tää vierastava neiti 6kk mukaan. Toivottavasti vauvantahtisuus onnistuu sielläkin. Mun kampaajalla on samanikänen ni meil on molemmilla vauvat mukana kun mun hiukset laitetaan.

MS74 :) Teillä tullut sitten vierastaminen jo kuvioihin. Meillä ei vieläkään. Tuleeko se muuten kaikille?:rolleyes:

Musta vauvantahtisuus onnistuu kodin ulkopuolella, kun itse pitää siitä huolen:wink Muut ei siitä oman kokemuksen mukaan käsitä. Tää on varmaan huono eaimerkki, mutta esim. jos isovanhemmat pitää poikaa sylissä, niin eivät käsitä antaa häntä äidille/isälle, jos alkaa itkemään, vaan kiikuttavat ja yrittävät viihdyttää.

Ajattelevat vaan, että vauvathan aina itkevät. Sitten pitää itse mennä kertomaan, että vauva itkee ja siihen on syy, esim ruoka-aika. Meillä poika on oppinut hyvin selvät ajat esim. syömisen suhteen, sillä pidän hänen päivänsä säännönmukaisina, eli samat asiat toistuu suht. samassa järjestyksessä ja aikavälissä päivästä toiseen.

Last edited by a moderator:
Myy,ei hätää!! Meidän poika 2v on nyt vasta oppimassa kuivaksi. Aloitettiin harjoittelu vähän alle vuoden iässä,eikä juurikaan tapahtunut yhtään mitään,poika istui mielellään kyllä potalla muttei saanut sinne mitään aikaiseksi.
Sitkeästi kysyin aina,että 'haluatko istua potalla?' ja ihan yht'äkkiä pari viikkoa sitten hän itse vaipat jalassa sanoi 'haluaa istua potalla', niinpä mentiin potalle ja pissahan sinne tuli ja mamma tietysti hurrasi vieressä ja sai maailman hurmaavimman hymyn.:)
Nyt poika kulkee kotona ilman vaippaa ja vielä ei ole tullut vahinkoa,ulkona ja öisin vaippa on käytössä.
Meidän pojathan on melkein samanikäisiä,joten kyllä sielläkin pian pottaillaan!:Heartblue
Mahtavaa! On teillä kuitenkin yli puoli vuotta nuorempi kaveri... Meillä siis oli aika lailla juuri tuo teidän tilanne juuri 2-vuotiaana ja sitten pikkusisko syntyi. Potalla kyllä istutaan ja sinne saadaan asioita, mutta sinne meneminen on usein houkuttelun takana ja paljon tulee vielä vaippaankin.tiettyjä rutiineja on jo, mutta niin paljon mentiin taaksepäin, että samaan ei vielä takaisin olla päästy. Vaikkei silloinkaan siis vielä kuiva ollut.

Mä pidin tätä nukkumishommaa kans tärkeenä, pohdin sitä täälläkin syksyllä. Mun mielestä se on tärkeä rytmi vauvalle ja helpottaa mun elämää huomattavasti.

3 kuisena vauva meni omaan huoneeseen nukkumaan. Nukutettiin ja silitettiin uneen, saattoi mennä 30-40 minuuttiakin. Luin jostain, et se lisää turvallisuuden tunnetta ja ajan mittaan sitä tehdään sit vähempi, kun vauva tuntee olonsa tarpeeksi turvalliseksi omassa huoneessa. Sit 4,5 kk siirtyi pinnasänkyyn. 5 kuisena sit lopettelin silityksen, kun näytti et pidän vauvalle vaan seuraa. Ja hups, sehän nukahti ittekseen noin vain. Eli olin turhaan siellä pitämässä vaavia hereillä. Nytkin se saattaa kiemurrella sylissä kun laulan tuutulaulun, se tarkoittaa et haluu jo nukkumaan.

Joinaina iltoina ei meinaa nukahtaa ja sit silitän pari minuuttia. Nukahtaa melkein heti. Tajusin viime vkolla, etten ollu pitäny vauvaa paljon sylissä sinä päivänä, eli sillä oli läheisyyden tarve. Nyt oon pidelly sylissä päivän mittaan, ja nukahtaa illalla hienosti. Kolme viime yötä menny ilman yösyöttöjä. Viime yönä heräs vain klo 4 kun tutti oli pudonnu. Yes!

Mitään isoja huutokonsertteja ei oo pidetty ton nukahtamisrituaalin takia. Itkevää vauvaa ei oo laitettu sänkyyn. Viimeiseen saakka koitin olla nostamatta vauvaa syliin kun olin kerran sänkyyn laittanut. Mut jos huusi kovaa, niin tilkka maitoa auttoi rauhoittumiseen. Pari vkoo sitten vauva heräs yöllä itkemään. Silloin nostin syliin ja rauhoitin ja nukahti sit taas heti.

Sirpa, aivan mahtavaa, että teillä nukahtaminen menee noin hyvin ja yösyöminen jo loppunut!! Onnittelut! :)

MS74 :) Teillä tullut sitten vierastaminen jo kuvioihin. Meillä ei vieläkään. Tuleeko se muuten kaikille?:rolleyes:

Musta vauvantahtisuus onnistuu kodin ulkopuolella, kun itse pitää siitä huolen:wink Muut ei siitä oman kokemuksen mukaan käsitä. Tää on varmaan huono eaimerkki, mutta esim. jos isovanhemmat pitää poikaa sylissä, niin eivät käsitä antaa häntä äidille/isälle, jos alkaa itkemään, vaan kiikuttavat ja yrittävät viihdyttää.

Ajattelevat vaan, että vauvathan aina itkevät. Sitten pitää itse mennä kertomaan, että vauva itkee ja siihen on syy, esim ruoka-aika. Meillä poika on oppinut hyvin selvät ajat esim. syömisen suhteen, sillä pidän hänen päivänsä säännönmukaisina, eli samat asiat toistuu suht. samassa järjestyksessä ja aikavälissä päivästä toiseen.
Kaikki eivät vierasta samalla tavalla. Ja riippuu varmasti monesta asiasta: luonteesta, säätelykyvystä, siitä kuinka paljon tottunut näkemään eri ihmisiä, perusturvallisuuden tunteesta jne. Meillä ei ensimmäinen varsinaisesti tuossa iässä vierastanut, ihan satunnaisesti ehkä, mutta viihtyi monessa sylissä ilman hätää. Tänä päivänä vaatii hetken " lämpeämisen" uudessa paikassa, mutta sitten mukautuu, kun on saanut rauhassa tutustua. Tämä pienempi on muutaman kerran ilmaissut vähän vierastamisen elkeitä, muttei mitään dramaattista. :)

Sirpa, aivan mahtavaa, että teillä nukahtaminen menee noin hyvin ja yösyöminen jo loppunut!! Onnittelut! :)

Myy75 :) Yösyöminen voi tulla uudelleen kuvioihin, meillä kävi noin. Jonkun aikaa saatiin nukkua aamuun saakka ( siinä 6-7kk kieppeillä), kunnes vaatii taas ( 7-8kk) yöllä syötävää, joskus jopa kahdesti. Kasvupyrähdys on varmaan meneillään :)

Myy75 :) Yösyöminen voi tulla uudelleen kuvioihin, meillä kävi noin. Jonkun aikaa saatiin nukkua aamuun saakka ( siinä 6-7kk kieppeillä), kunnes vaatii taas ( 7-8kk) yöllä syötävää, joskus jopa kahdesti. Kasvupyrähdys on varmaan meneillään :)
Taitaa kans riippua tyypistä :) Meillä eka lopetti yösyönnit kokonaan alle 7-kuukauden iässä, siitä lähtien pääsääntöisesti nukkunut yöt putkeen. Tämä pikku-tirppu taas mielellään syö ainakin kaksi kertaa yössä ja välillä syöminen vain lisääntyi, yhtäkään yötä ei ole syömättä tainnut olla... :)

Takaisin