Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hihh, onko teidän miehet = isät kiinnostuneita ruoan koostumuksesta, jos annatte itse tehtyä ruokaa?:rolleyes:

Täällä mies jo otti kantaa, että lihaa ei saa olla liian paljon, kun itse valmistaa ruokaa....Muutoin pitää asiaa hyvänä:p
:smiley-bounce016

Pakko puuttua sen verran, että VOITA ei saa antaa alle 10kk ikäiselle kun on maitotuote.
Hapanmaitotuotteita saa antaa 10kk-> ja normimaitotuotteita 1v->. Muitakin maitotuotteita voi antaa ruuassa kypsennettynä 10kk->.

APUA!:woot: Tein vauvan ruoan voissa.

Koska mun 90v. ikäinen isoäiti sitä suositteli, sillä hän on voita syönyt ikänsä - eikä ole sydän/verisuonitauteja. Ei kolesterolia, eikä ylipainoa.

Balacenia, mitäs nyt?:rolleyes:

APUA!:woot: Tein vauvan ruoan voissa.

Koska mun 90v. ikäinen isoäiti sitä suositteli, sillä hän on voita syönyt ikänsä - eikä ole sydän/verisuonitauteja. Ei kolesterolia, eikä ylipainoa.

Balacenia, mitäs nyt?:rolleyes:

Tuskin kerta on mikään katastrofi, eikä voita varmaan ole ruuassa paljon? Jatkossa kannattaa suosia kasviöljyjä siihen 10kk saakka.
Tavallisessa maidossa (ja maitotuotteissa) on proteiinit sellaisessa muodossa, että vauvan munuaiset ei pysty käsittelemään sitä hyvin. korvikkeissa yms. maidon proteiinit on muutettu vauvaystävällisemmiksi.

Mihin puuroa tarvitaan? Ymmärtääkseni muualla maailmassa kaurapuuro on tuntematon käsite ja sielläkin vauvat kasvavat.

Tuskin kerta on mikään katastrofi, eikä voita varmaan ole ruuassa paljon? Jatkossa kannattaa suosia kasviöljyjä siihen 10kk saakka.
Tavallisessa maidossa (ja maitotuotteissa) on proteiinit sellaisessa muodossa, että vauvan munuaiset ei pysty käsittelemään sitä hyvin. korvikkeissa yms. maidon proteiinit on muutettu vauvaystävällisemmiksi.

Balacenia :) Tein ison määrän ja voissa paistoin lihan. Mitäs nyt? Kaupan safka?:rolleyes:

Miksei Neuvolassa puhuta mitään tästä, olisi varmaan tärkeämpää asiaa, kuin joku lelukaaren kieltäminen!!!:banghead::wideyed::wideyed::arghh:

- Leijonaemo GGGRRrrr... Roam:devil10:devil10

No ei sitä voita nyt ihan hirveesti siihen lihaan jää ja paistaminen jonkin verran muuttaa sitä proteiinirakennetta.
Mä ehkä antaisin vähän ja söisin ite loput ja paistaisin sit jatkossa joko ilman rasvaa (jauhelihan paistamiseen ei tarvii välttämättä rasvaa) tai jollain kasviöljyllä.

Oon satunnaisesti lukenut näitä juttuja (koska kiinnostaa) ja mun on pakko sanoa, että Tähti-73 sun terkka on ihan pimee! Neuvolan tehtävä on tukea ja auttaa vanhempia kasvatustehtävässään, antaa tietoa vauvan kasvusta ja kehityksestä, vauvan ruuasta yms.

Muuten vauvalle voi antaa lähes samaa ruokaa ku mitä itekin syö, paitsi ilman suolaa ja ilman maitotuotteita alle 10kk. Ja tavallinen kaneli, hunaja ja kaakaojauhe ei sovi alle 1v. (lisäksi myös nitraattia keräävät kasvikset, kuten pinaatti, salaatit, kurpitsat poislukien kesäkurpitsa on vältettäviä)
Sormiruokana voi antaa pehmeiksi höyrytettyjä kasviksia, lihaa, maissinaksuja yms. jos lapsi osaa istua itse tai kevyesti tuettuna.

Jos haluaa tutustua tarkemmin sormiruokailuun, on tässä yks hyvä blogi:
http://simppelisormiruokakeittio.com/
ja hyvä sormiruokailun "aloituspaketti": http://simppelisormiruokakeittio.com/sormiruokailunabc/

Balacenia :) Tein ison määrän ja voissa paistoin lihan. Mitäs nyt? Kaupan safka?:rolleyes:

Miksei Neuvolassa puhuta mitään tästä, olisi varmaan tärkeämpää asiaa, kuin joku lelukaaren kieltäminen!!!:banghead::wideyed::wideyed::arghh:

- Leijonaemo GGGRRrrr... Roam:devil10:devil10

Mä olen käsittänyt myös että se paistaminen ei ole hyvä. Jotain haitallista siinä tapahtui lihalle. En muista mitä. Heitä mieluummin se liha kiehumaan kasvisten joukkoon niin on parempi niin.

Voi paistaa jos ei käristä. :) Jauheliha nyt harvoin muutenkaan palaa helposti, joten sinänsä suht. turvallinen paistettava. :)
Paistamisessa tosiaan ainoastaa se käristymisen vaara ja siten karsinogeenit (ja voi olla jotain muutakin).

Tähti, olen kuvitellut, että tuo ravitsemuksen ohjaus olisi yksi neuvolan tärkeimmistä tehtävistä. Saatan olla väärässä.

Lueskelin vähän Googlesta.
Alle 1 v. ikäisille suositellaan, että ei paistettaisi, ainakaan rasvassa. Ja ruokaa ei saa "polttaa" koska siinä voi syntyä karsinogeenejä.

"Keinotekoisia eli ruuan lämpökäsittelyn tai paistamisen tuloksena syntyviä karsinogeenejä on paljon mm. palaneessa tai paistetussa ruoassa. Vähiten niitä on tuoreissa kasviksissa. Paistaminen aiheuttaa monenlaisia termisiä reaktioita, joista erityisesti epätäydellinen palaminen tuottaa karsinogeeneja. Yksi esimerkki on aminohappo asparagiinin, luonnollisen ravinteen sekä sokerien reaktio, joka tuottaa akryyliamidia erityisesti tärkkelystä sisältäviin ruokiin, kuten leipiin, ranskanperunoihin ja sipseihin. Akryyliamidin on eläinkokeissa havaittu aiheuttavan syöpää, mutta tutkimukset sen karsinogeenisyydestä ihmisille ovat kesken. Kärventäminen, aivan kuten tupakan poltto, tuottaa tyydyttymättömiä yhdisteitä, jotka ovat karsinogeenisiä yllä mainitun mekanismin mukaan. Elintarvikevirasto suosittelee suosimaan keitettyjä ja haudutettuja ruokia."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Karsinogeeni

Tähti, laitan tähän liitteeksi muutaman vauvanruokareseptin, jotka sain soseruokaa vauvalle -kurssilta. Näiden mukaan olen itse aloittanut ja sitten myös soveltanut ohjeita vaihtamalla reseptien kasviksia toisiin.
2016-09-23 11.13.00.jpg

Mihin puuroa tarvitaan? Ymmärtääkseni muualla maailmassa kaurapuuro on tuntematon käsite ja sielläkin vauvat kasvavat.

Yölento :) Etkö juuri suosinut puuroa?

En voi pakottaa syömään sitä, jollei syö. Pitää keksiä muu keino nostaa painoa, kun on liian hoikka. Vinkkejä?:rolleyes:

No pistin kyllä ihan aika reippaasti voita, mutta myös oliiviöljyä ja käristin lihan ihan kunnolla.

Oon taas ällikällä lyöty, koska kukaan ei ole sanonut mitään ruoan laitosta, kun että : "valmista ihmeessä", näin siis Neuvolan ohjeet:wideyed:

Tähti, olen kuvitellut, että tuo ravitsemuksen ohjaus olisi yksi neuvolan tärkeimmistä tehtävistä. Saatan olla väärässä.

Yölento :) Mulla ei mitään tietoa, ei siis epäilystäkään, että tekisin jotain "väärin"...
Kukaan ei ole antanut neuvoja tai varoittanut mistään.

Eilen Neuvolassa sanottiin, että voin keittää kaurapuuron luomukaura hiutaleista pojalle ja niin teinkin, mutta poika valitti koko yön vatsaansa, ihan tunnin välein:sad001

En enää anna.

Takaisin