Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en ole taas hetkeen ehtinyt kirjoittaa / kommentoida tänne, mutta teidän muiden juttuja oon lukemassa kyllä käynyt;)! Olen tällä hetkellä tosi kyrsiintynyt rotarokotteesta, jonka poitsu sai toissa maanantaina. Meillähän siirrettiin ekaa rokotusta kuukaudella eteenpäin, kun pojalla oli se suoliston tulehdustila ja verikakkailua. No masu rauhottui ja kakatkin normalisoituivat parin viikon ajaksi ja Taysista annettiin siunaus ottaa rotarokote. Viikkoon pojalle ei tullut mitään sivuvaikutuksia, mutta alkuviikosta, eli viikon päästä rotan annosta masu meni ihan sekasin:(! Hirveetä piereskelyä, äherrystä, kakat punertavan ruskeita, löysiä, limaisia ja veriviiruisia ja poika kakkaa taas useamman kerran päivässä, yöllä heräilee monta kertaa vääntämään pierua tai kakkaa:(! Tätä on nyt jatkunut tämän viikon! Keskiviikkona poika sai 3kk neuvolassa pari uutta rokotusta ja juteltiin samalla tästä rotarokotus asiasta. Terkkari epäili, että rota ärrytti masun ja suoliston taas tuohon kuntoon. Soittelin Taysiin ja kyselin ohjeita, pitää kuulemma taas seurailla, että alkaako pikkuhiljaa rauhoittua! Kyselin myös, että arvaako hänelle antaa niitä kahta tehoste rotaa, jos taas menee masu sekaisin ja verikakkailu jatkuu! Neuvolassa olivat vähän sitä mieltä, että pitää vakavasti harkita jatketaanko rokotteita ja ainakin lääkäriä konsultoitava ennen sitä. Taysin suolistopolin lääkäri ei nyt vielä suoraan ottanut kantaa, että lopetetaanko rokotussarja kesken, vaan soittavat parin viikon päästä ja kyselevät pojan vointia. Toinen rota pitäs antaa 4kk lääkärineuvolan yhteydessä viikkoa ennen joulua. Nyt musta tuntuu vahvasti, että jätetään kesken, kun seuraukset tämmöiset, mutta en tiedä, mikä on lopulta sitten pienempi paha..:(?! Onko teistä kukaan jättänyt rotaa ottamatta kokonaan tai jättänyt kesken? Mua niin harmittaa, kun pojan masu oli jo ok ja menin uskomaan lääkäriä, että rota voidaan ottaa, eikä siitä pitäisi mitään seuraamuksia tulla..:(! Teet niin tai näin, niin aina väärinpäin..:(!

Meillä jätettiin kokonaan ottamatta juuri noiden masuvaivojen vuoksi ja ilman sitä rotaakin mä saan taistella tytön masun kanssa kun menee aaltoillen...hetken parempaan päin ja taas reagoi, millon useemmalla ripulilla ja pepun punasuudella ja levottomilla öillä ja refluksilla ja kaaressa lentävillä oksennuksilla ja megapaukuttelulla ja itkuisuudella....ja silti meidän neuvolalääkäri väitti mulle tiistaina että kaikilla vauvoilla on masuvaivoja ja refluksia ettei ole mitenkään erityistä.

Onko sulla koska suunnitelmissa laittaa lapsi tarhaan tai käyttekö paljon vauva ryhmissä ? Mun mielestä rotaa ei tarvi jos aikoo olla hoitovapaalla pari ekaa vuotta. Ite otin rotat koska tyttö joutuu menemään tarhaan ens syksynä alle 1,5 vuotiaana.

Meillä kans tää haasteena mutta sairastuvuusriski rotaan on pienentynyt koska niin moni kuitenkin rokotetaan. Jos se meille tulee niin eletään sitten sen mukaisesti ja hirveehän se on mutta yhtälailla voi saada noroviruksenkin.

Meillä oli tänään 2kk neuvola. Pikku keskivertokansalainen jatkaa kasvamista kaikilla mahdollisilla keskikäyrillä niinkuin on tehnyt 3-viikkoisesta alkiosta asti. :D

Uskalsin ottaa rotarokotteen kun tytöllä ei ole ollut pahoja vatsavaivoja, mutta nyt sit odotellaan huolestuneena oireita. Eka ilta meni ihan hyvin, vaikka tyttö vaikutti vähän väsyneeltä. Milloin teillä on alkaneet sivuvaikutukset jos niitä on tullut?

Terkka käski varmistamaan, että tyttö kääntää päätä tarpeeksi usein myös vasemmalle. Oon itsekin huomannut, että suosii oikeaa selinmakuulla. Pitää alkaa kiinnittää siihen huomiota. Ja lattialla pitäis pitää niin paljon kuin vauva vaan suostuu. Terkka ihaili miten hyvin tyttö kannattelee päätä ja hartioita mahallaan ollessaan, mutta tyttö on tehnyt sitä jo ainakin kuukauden. Ei oikeestaan ole musta oppinut paljonkaan uutta motorisesti, kun syntyi niin hirmu jäntevänä. Ehkä vähän enemmän alkanut tavoitella esineitä.

Noista kiinteistä, THL:n suositus kiinteillehän on edelleen 4-6kk, jännä että se on monissa neuvoloissa näköjään kääntynyt 4kk:ksi. Mun käsittääkseni aikainen aloitus allergioitten takia on tärkeämpi korvikevauvoille, jotka ei ruoan kautta muuten siedäty eri ruoka-aineille. Oon itse ajattellut, että aloitan sitten kun vauva vaikuttaa valmiilta, mutta viimeistään 6kk. Luulisin että sen herkkyyskauden kyllä huomaa vauvasta, että on kiinnostunut maistelemaan. Imetyksen tuen linja on, että vauvan pitäisi osata istua tuettuna ja viedä kädellä esineitä suuhunsa, mutta heillä on mun mielestä oma agendansa vähän liikaa pelissä siinä.
Meillä kans vauva suosi oikealle katsomista. Siirsin mobilet vasemmalle, niin korjaantui ihan sillä, Jännityksellä seuraan, et kumpikätinen siitä mahtaa tulla.

Ei mullekaan oo neuvolassa koskaan kommentoitu pukemista, vauvan tarvikkeita tms. Ite kyl kysyin 6kk neuvolassa, et joko voin alkaa syottotuolissa syottaa. Terkka kattoi et istumisvalmiudet on ja lupa tuli.

Tuntuu kyllä, Tähti, että aika ikävästi kohtelevat sinua. Ensinnäkin, ei kuulu yhtäån terkalle tai fyssarille hankitteko ja milloin syöttötuolin. Ei se mikään pakollinen ole, etenkään, jos lapsi ei istu vielä. Vauvaa voi syöttää monessa muussakin paikassa. Mm.sitterissä lattialla tai sitterin voi nostaa pöydälle, lattialla, sylissä jne...

Ja siitä ei seuraa yhtään mitään, jos kieltäytyy neuvolakäynnistä, rokotteista ym.asioista, joita tarjotaan. Ne ei ole pakollisia.

Hiuksista, vaatetuksesta, pesemisestä ym. urputtaminen tai ikävästi sanominen ei mun mielestä kuulu neuvolan toimintaan. Kysy suoraa miksi terkka jatkuvasti sorkkii tai niuhottaa jostain hiuksista. Niitä nyt on joka paikassa. Äsken esim.huomasin imettäessä, että vauvan suussa näkyi olevan mun hius. Voishan sitä kysyä terkalta, että miksi hänellä on tarve epäillä koko ajan sun lapsenhoitokykyä ja tahallaan saada epävarmuutta ja pahaa mieltä.

Syöttötuoli ei ole pakolllinen?

Meillä 4kk tyttö istuu tuettuna ja vie esineitä suuhun. Vie myös lusikkaa suuhun kun saa joka ilta Gefilus kapselin sisällön sillä ja leikkii sit sen jälkeen. Se tarkkailee suu auki kun syön ja tuntuu että sen maailma pysähtyy sihen.

Mä ostin tänään luomubataatin ja luomuavokadon. Aattelin alotella pikkurillin pään kokosilla annoksilla ja sekotan soseutetun vielä ämmään. En nosta annoksia enkä ota paineita. Kattellaan mitä sanoo ekasta ja mitä masu tykkää. Kovin innokkaalta hän ite vaikuttaa.
Meillä muuten kans tarkkailee ja just maailma pysähtyy, jos laitan jotain suuhuni. Oon tulkinnu, et vaavi ois valmis laittaan suuhun kans jotain.

Noista kintieden aloittamisesta. Mutsi antoi mulle vauvan ohjeita, joita hän on säästänyt mun vauva-ajoilta. Suositukset oli silloin 40 vuotta sitten (tai siinä lukee, milloin suurin piirtein voi alkaa antaa):

6 vkon ikäisenä: hedelmä- ja marjamehuja
2 kk ikäisenä: marja- ja hedelmä raasteita ja -soseita
3 kk ikäisenä vihannessoseita
5 kk muna-, liha- ja kalaruoat
8 kk: vauva syö jo melkein kuin aikuinen: pääateria päivällä, erilaisia välipaloja (viiliä, jäätelöä) sekä pikkuannoksia muun perheen ruoasta illansuussa. Lisäksi vielä pullollisen velliä aamuin ja illoin.

Näin meillä 40 vuotta sitten! Hengissä ollaan! :joyful:

Noista kintieden aloittamisesta. Mutsi antoi mulle vauvan ohjeita, joita hän on säästänyt mun vauva-ajoilta. Suositukset oli silloin 40 vuotta sitten (tai siinä lukee, milloin suurin piirtein voi alkaa antaa):

8 kk: vauva syö jo melkein kuin aikuinen: pääateria päivällä, erilaisia välipaloja (viiliä, jäätelöä) sekä pikkuannoksia muun perheen ruoasta illansuussa. Lisäksi vielä pullollisen velliä aamuin ja illoin.

Hah! Mulla kans samoilta ajoilta raskauskirja: alkoholia saa juoda vapaasti, mutta tupakointia voi halutessaan vähentää mahdollisten haittojen takia. :D

Syöttötuoleista tulikin mieleen et pitää lähtä kirppiskierrokselle ettimään syöttötuoliin pehmuste. Saatiin tuoli lainaan kaverilta, mut pehmuste puuttuu. Tosin voi olla vaikee löytää kirppikseltä, kun taitaa pehmusteet olla loppujen lopuksi aina niin soossissa ettei niistä oo enää myyntiin. Tietty voin ostaa uudenkin, mut mulla on perusperiaate et kaikkea etitään ensin kirppikseltä ja jos ei löydy niin sit saa ostaa uutena. Tosin tänään shoppasin Aliexpressistä melkosen kasan tavaraa et se siitä periaatteesta. Ostin muuten ittelleni irkkuhuilunkin jos virittelis musiikkiharrastusta taas. Sit kun mukula pakotetaan koulussa soittamaan nokkista niin voidaan piinata iskää jolla on tarkka sävelkorva :laughing001

En muista että mullekaan olis koskaan neuvolassa valitettu vauvan vaatteista. Pukemisesta on tullut kehuja kun olen pukenut vauvan pitäen vauvaa sylissä eikä hoitopöydällä, se kuulemma on hyvä juttu (en tosin muista ollenkaan minkä ikäinen vauva ollut kyseessä...). Ainut mistä muistan tulleen sanomista on et pitäis pitää vauvaa enemmän vatsallaan lattialla.
Mun esikoisella on ollut rota 2 kertaa ja se oli kyllä järkkyä! Sillon ei siis ollut vielä rokotetta sitä vastaan. Kaksi seuraavaa on sit saanut rokotteet ja oireet on olleet lieviä, eli tämä neljäs tulee kyllä saamaan rokotteen kans. Mutta ymmärrän kyllä et jos oireet on pahat niin mietityttää ottaako loput vai ei tai jos on vatsavaivoja ennestään niin ei välttis halua pahentaa ottamalla rokotetta. Mun veljen molemmilla tytöillä on kans ollut aika pahat oireet ja miettivät ottavatko kolmannelle rokotteet vai ei... ja veljenvaimo on ite neuvolan th ja suosittelee kyllä rokotteen ottamista noin yleensä.
Mun äiti kerto kans et ekana kiinteenä mä olen saanut tomaattia! Siis niitä siemeniä. :D Hiukan on ohjeet muuttuneet 40 vuodessa. Ja toisaalta siksi en kans stressaa aloittaako jotain liian aikaisin tai myöhään ja missä järjestyksessä mitäkin antaa - mekin selvittiin hengissä eikä mulla ole mitään allergioita vaikka nykyohjeiden mukaan olen saanut aivan vääriä ruokia vauvana. :)

Syöttötuoleista tulikin mieleen et pitää lähtä kirppiskierrokselle ettimään syöttötuoliin pehmuste. Saatiin tuoli lainaan kaverilta, mut pehmuste puuttuu. Tosin voi olla vaikee löytää kirppikseltä, kun taitaa pehmusteet olla loppujen lopuksi aina niin soossissa ettei niistä oo enää myyntiin. Tietty voin ostaa uudenkin, mut mulla on perusperiaate et kaikkea etitään ensin kirppikseltä ja jos ei löydy niin sit saa ostaa uutena. Tosin tänään shoppasin Aliexpressistä melkosen kasan tavaraa et se siitä periaatteesta. Ostin muuten ittelleni irkkuhuilunkin jos virittelis musiikkiharrastusta taas. Sit kun mukula pakotetaan koulussa soittamaan nokkista niin voidaan piinata iskää jolla on tarkka sävelkorva :laughing001

Mä oon päättäny opettaa tytölle nokkahuilun soiton ennen kun se tulee koulussa opeteltavaks. Tykkään nokkiksesta.

Mä ostin torista sellasen vanhanaikasen mallisen syöttötuolin joka taittuu keskeltä pöydäks ja tuoliks. Se on ihana mutta siinä oli ruma pehmuste. Ostan pinkin uuden.

2 kk ikäisenä raasteita?!?! :p:grin Ei ollu sihtikurkkuja silloin...:wink

Mä oon päättäny opettaa tytölle nokkahuilun soiton ennen kun se tulee koulussa opeteltavaks. Tykkään nokkiksesta.

Mä ostin torista sellasen vanhanaikasen mallisen syöttötuolin joka taittuu keskeltä pöydäks ja tuoliks. Se on ihana mutta siinä oli ruma pehmuste. Ostan pinkin uuden.
Juu mä soitin alttonokkista koulun kuorossa ja isänsä on soittanu pianoa ja rämpyttää kitaraa. Eli mä luulen et meillä opetellaan myös soittamaan jotain jo heti pienenä. Nokkiksesta olis just helppo aloittaa.
Meillä on lainassa myös se taittuva puinen syöttötuoli. On kätevä.

Ideoita kaivataan!
Tytön kanssa maisteltu soseita nyt 11 pv. Vielä on kakannu eikä ummettanu mut tänään tuli jo tosi vähän ja aika paksua. Eli matkalla ummetukseen varmaan ollaan. Annanko mä liikaa sosetta tytölle vai mistä tuo johtuu? Pitääkö pitää taukoa vai jatkaa pienemmillä annoksilla? Vai jatkaa soseiden antamista normisti kunnes levolac?

Anyone? Osaatteko jeesiä?

Juu mä soitin alttonokkista koulun kuorossa ja isänsä on soittanu pianoa ja rämpyttää kitaraa. Eli mä luulen et meillä opetellaan myös soittamaan jotain jo heti pienenä. Nokkiksesta olis just helppo aloittaa.
Meillä on lainassa myös se taittuva puinen syöttötuoli. On kätevä.

Me voitas perustaa nokkisbändi. Mä soitin tenoria. Oisko joku normisoittaja? Justmom? Sirpa? Kuka vaan? [emoji3]

Me saatiin kanssa ristiäislahjaksi just tollainen perinteinen taittuva malli, kun nimenomaan semmoista toivottiinkin;)! Pehmuste on vielä hommaamatta, mutta eipä tuo poitsu vielä hetkeen sitä tarviikkaan;)! :)

Takaisin