Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla alkaa viikon päästä hoitovapaa. Tuntuisi kyllä tosi raskaalta lähteä jo nyt töihin, se ei ollut edes harkinnassa. Meillä ainakin töissä piti hoitovapaahakemukseen laittaa myös päättymispäivämäärä. Oon ilmoittanut palaavani töihin elokuussa 2017 (lapsi 1v 6kk tuolloin), mutta katon vielä lähempänä tilannetta uudestaan. Eli mahdollisesti voi sitten sen toisen osan käyttää vielä.

Titti :) Pitääkö tuo hakemus käydä töissä täyttämässä, vai miten sen teit?

Tuli mietittyä aihetta viimeyö ja päädyin siihen, että pidän kiinni syksystä, poika olisi sitten 1,5kk ikäinen, kun palaan töihin. Tämä on vähän ikävä yllätys työnantajalle, mutta ei mahda mitään...

Mies lupasi jäädä pois töistä, jotta lapsi saa olla kotona. Me ollaan hankkimassa toista, niin hyvässä lykyssä jään äitiyslomalle sitten taas, niin mies vois palata töihin....

Jollei mies mitenkään voi jäädä pois töistä, niin sitten poika on hetken päiväkodissa jne...Ja raskaaksituloakaan ei pysty aikatauluttaan, koska onnistuu, vai enää ollenkaan...

Hei, onko kellään muulla ollut synnytyksen jälkeen alaselän kipuilua? Minulla on alaselkä tosi kipeä, varsinkin sen jälkeen kun on paljon kantanut vauvaa sylissä tai puuhannut muita juttuja, joissa selkä joutuu rasitukselle esim. siivonnut. Onko vinkkejä hyvistä jumppaliikkeistä, joilla saisi selän nopsasti kuntoon? Ollaan käyty vauvan kanssa joogassa, mutta vielä ei selkä ole palautunut kuntoon. Kävelylenkit pitäisi kai myös auttaa?

Kaarina-73 :) Mulla ottaa alaselkään vain, jos nukun pitkään mahallaan sängyllä, jos on liian pehmeä patja. Kovemman/tukevamman patjan kanssa ei niinkään huomaa mitään.

Muuttuuko selän asento raskauden aikana pysyvästi hieman, tietääkö joku?

No mun työnantajaa ei kiinnosta kenenkään henk.koht. elämä. Mä olen jo täs 10 vuodessa tottunu siihen et arkipäivisin ei voi olla harrastuksia tai sopia mitään menoja, koska joka päivä on oltava ylityövalmiudessa. Kyllä siihen työhön aina tekijöitä riittää jossei työ kiinnosta ja ole siihen aina käytettävissä. Mä olen ensimmäinen 20 vuoteen meidän kaupungin yksikössä joka jäi äitiyslomalle. Sinne kun ei palkata naisista kuin sellaisia jotka on jo lapsensa tehny tai on yli nelikymppisiä. Mä sain työpaikan 10v sitten kun ilmoitin etten lapsia tee (hups :grin )

Eclipse :) Mulla oli ennen noin sen 10vuotta..., ja just tuon ylityövalmiuden takia ei tullut hankittua lapsia... :sad001Sitten riitti. Vaihdoin alaa :)

Ehkä tämä onkin sulle onnenpotku ja saat uuden uran! :):wink

En tee ylitöitä enää, koska ei ole "pakko". Työnantaja ei edes oleta, että tehdään ylitöitä, mutta maksaa kyllä niistä, mikäli joskus "joutuu" tekemään...No, kertaakaan en ole tehnyt, (paitsi koulutusreissun päällä ulkomailla tehtiin viikko töitä aamut ja illat...ne sellaiset on ihan poikkeuksia).

Mä oon ollut paljon onnellisempi sen jälkeen, kun vaihdoin alaa, on aikaa itselle, elämä on muutakin kun työtä.

Ota uudet haasteet vastaan, sullahan on pitkä työkokemus, joten voit saada paremman työpaikan :):cheers

Kaarina-73 :) Mulla ottaa alaselkään vain, jos nukun pitkään mahallaan sängyllä, jos on liian pehmeä patja. Kovemman/tukevamman patjan kanssa ei niinkään huomaa mitään.

Muuttuuko selän asento raskauden aikana pysyvästi hieman, tietääkö joku?

Mä en tiedä, mutta tuntuu, että ryhti on ainakin huonontunut. Pitää muistaa oikaista itseään aina välillä..

Eclipse :) Mulla oli ennen noin sen 10vuotta..., ja just tuon ylityövalmiuden takia ei tullut hankittua lapsia... :sad001Sitten riitti. Vaihdoin alaa :)

Ehkä tämä onkin sulle onnenpotku ja saat uuden uran! :):wink

En tee ylitöitä enää, koska ei ole "pakko". Työnantaja ei edes oleta, että tehdään ylitöitä, mutta maksaa kyllä niistä, mikäli joskus "joutuu" tekemään...No, kertaakaan en ole tehnyt, (paitsi koulutusreissun päällä ulkomailla tehtiin viikko töitä aamut ja illat...ne sellaiset on ihan poikkeuksia).

Mä oon ollut paljon onnellisempi sen jälkeen, kun vaihdoin alaa, on aikaa itselle, elämä on muutakin kun työtä.

Ota uudet haasteet vastaan, sullahan on pitkä työkokemus, joten voit saada paremman työpaikan :):cheers
Mulla saattaa kans työpaikka vaihtua äitiysloman päätteeksi. Kun kerroin työnantajalle raskaudesta, sain aika pian tietää että mulle ei palkata sijaista ja että mun yhden hengen toimisto irtisanotaan (yhdistetään toiselle paikkakunnalle). Eli mun paluu sitten joskus ei oo ihan iisi - joka aletaan perustaa uutta toimistoa ja aloittamaan työ alusta tai sitten alkaisin käydä tunnin matkan päässä töissä. Just nyt tuntuu siltä, että vauva antaa mulle mahdollisuuden miettiä mitä haluan isona tehdä. Todella toivon, että keksin ja löydän jonkun uuden suunnan enkä enää palaa entiseen, sinällään hyvään työpaikkaan ja tärkeäksi kokemaani (mutta nyt jo väljähtyneeseen) duuniini.

Mulla saattaa kans työpaikka vaihtua äitiysloman päätteeksi. Kun kerroin työnantajalle raskaudesta, sain aika pian tietää että mulle ei palkata sijaista ja että mun yhden hengen toimisto irtisanotaan (yhdistetään toiselle paikkakunnalle). Eli mun paluu sitten joskus ei oo ihan iisi - joka aletaan perustaa uutta toimistoa ja aloittamaan työ alusta tai sitten alkaisin käydä tunnin matkan päässä töissä. Just nyt tuntuu siltä, että vauva antaa mulle mahdollisuuden miettiä mitä haluan isona tehdä. Todella toivon, että keksin ja löydän jonkun uuden suunnan enkä enää palaa entiseen, sinällään hyvään työpaikkaan ja tärkeäksi kokemaani (mutta nyt jo väljähtyneeseen) duuniini.

Napu75 :) Pidätkö asiaa hyvänä? Toivotaan parasta :)

Mä myös vaihtaisin mielellään duunia, mut täällä kymenlaaksossa on huonosti työpaikkoja kenellekään. Ottaa päähän kun koulu jäi lopputyötä ja tutkimustyön kursseja vajaaksi, mutta sen loppuun tekemiseen mulla ei oo mahdollisuuksia jossen ala koko päiväiseksi opiskelijaksi ja tyttö on tarhassa. Mutta katsotaan mitä elämä tuo tullessaan. Eihän sitä koskaan tiedä. Nykyiseen paikkaan jämähdin johtuen silloisesta elämän tilanteesta vaikka alunperin piti olla vain puoli vuotta. Samalla tässä 10 vuodessa edelliset kaksi koulutusta on jo vanhentuneet. Nyt oli tarkoitus saada taloushallinnon tradenomin paperit ja haaveilin jo ennen tätä paikan vaihdosta. Alkaa riittää jo jatkuvat ylityöt ja aivopesu siitä että firma on aina edellä kaikkea muuta elämässä.

Kävelylenkit tehostaa verenkiertoelimistön toimintaa ja lisää aineenvaihduntaa eli sen puolesta hyvä myös selkäkipuihin, tarpeeksi pieninä satseina, ettei kävely aluksi kipeytä lisää. Ja jos ei kipeytä, niin ilman muuta pidempiäkin lenkkejä. Ja kuten edellisessä sanottu, syvien vatsalihasten treenaus. Aloittaen niiden tunnistamisesta/ löytämisestä eli esim selällään kevyesti napaa kohti selkärankaa ja pieni pito. Kun löytyvät, esim sellainen harjoite, että selinmakuulla vedät napaa kohti selkärankaa, pyrit pitämään alaselän liikkumattomana, kun samalla liu'utat yhtä jalkaa kerrallaan lattiaa pitkin suoraksi tai niin pitkälle kuin keskivartalon hallinta sallii. Pienestä kannattaa lähteä liikkeelle. Itsellä esim ei S-I-nivel ole vielä kokonaan toipunut raskausajasta ja oireilee jonkin verran.

Mullakin vaivas pitkään SI nivel ja yleensäkin imetyksen aikana on nivelet ollu tosi kipeet, erityisesti sormien. Osa varmaan synnytyksestä palautumista ja osa hormonaalista. Oon myös lisännyt kalkkia ja D-vitskuu ja omegaa monivitamiinin lisäksi.

Mä myös vaihtaisin mielellään duunia, mut täällä kymenlaaksossa on huonosti työpaikkoja kenellekään. Ottaa päähän kun koulu jäi lopputyötä ja tutkimustyön kursseja vajaaksi, mutta sen loppuun tekemiseen mulla ei oo mahdollisuuksia jossen ala koko päiväiseksi opiskelijaksi ja tyttö on tarhassa. Mutta katsotaan mitä elämä tuo tullessaan. Eihän sitä koskaan tiedä. Nykyiseen paikkaan jämähdin johtuen silloisesta elämän tilanteesta vaikka alunperin piti olla vain puoli vuotta. Samalla tässä 10 vuodessa edelliset kaksi koulutusta on jo vanhentuneet. Nyt oli tarkoitus saada taloushallinnon tradenomin paperit ja haaveilin jo ennen tätä paikan vaihdosta. Alkaa riittää jo jatkuvat ylityöt ja aivopesu siitä että firma on aina edellä kaikkea muuta elämässä.

Eclipse :) Joskus vaatii itseltään liikaa... Onko teillä ylitöitä aina kaikilla, vai vain muutamalla henkilöllä? Ylitöille pitää olla peruste, eikä niitä saa teettää jatkuvalla syötöllä.

Mulla kävi niin, että lakkasin vaatimasta itseltä liikoja, tuli vaan mitta täyteen. Mä oon nuorena käynyt sellaisen ammattitutkinnon, josta luulin, ettei ole ikinä hyötyä, mutta olikin, 20vuotta jälkeenpäin:wink

Kaikilla aloilla ei kokoajan tehdä ylitöitä, eikä työ ole aina hektistä. Haaveilen tekeväni joskus vielä jotain ihan muuta, kun lapset on isompia...:farao:cheers

Titti :) Pitääkö tuo hakemus käydä töissä täyttämässä, vai miten sen teit?
Mä kävin töissä täyttämässä, kun on sen verran lyhyt matka ja siellä suunnalla muutenkin liikun. Mutta olisivat myös postissa kuulema voineet lähettää ja olisin voinut sen sitten takas päin postittaa.

Mulla riitti kun ilmoitin hoitovapaasta pomolle s.postilla. Ajattelin nyt tästä toisesta ilmoittaa joulukuussa samalla kun toivottelen hyvää joulua,että olen poissa ainakin v.2017 loppuun.
Mun pomo jää eläkkeelle tammikuussa 2018,että häntä tuskin kovinkaan kiinnostaa tulenko takaisin koskaan.:wink

Kunta-alalla meillä pitää aina noita virkavapausanomuksia täytellä. Se voi olla, että käytäntö muilla aloilla on toisenlainen.

Noi oireet voi johtua sun syömisistäkin. Meillä reagoi noin jos syön kaakaota/suklaata ja riisiä. Muut tuleekin sit suoliston läpi vaivoina.
Itse asiassa mietin tätä ja niin se varmaan onkin. Tänään ei ollu puklannu yhtään, mutta kun iltapvällä otin rinnalle, niin tuli puklut melkein heti. En ollu aamupvän jälkeen himassa, ni sain vaan korviketta. Kaveri sanoi et kananmuna ja maito veks ekaks, et ne yleensä aiheuttaa ekaks yliherkkyyttä.

Mittasin vauvan kuumeen tänään peräsuolesta, ni oli 37,5. Et kyllä sillä lämpöä on ollu koko vkon. Hitto, kun pitäis luottaa vaistoihin, eikä muiden vähättelyyn. Mittasin mä kyllä viikollakin, mut kainalosta ja se näytti 36 ja jotain. Mut vauvan pää on tuntunut lämpöiseltä, mun mielestä. Et joku flunssa sillä on, tai voi varmaan olla se vesirokkokin? Se voi kai tulla ihan vauvalle näin lievänäkin? Vesikelloja ei ole, mut pieniä punaisia täpliä vähän päässä. Joka voi olla kyllä ihan vauvaihottumaakin. Vauva on tällä vkolla laittanu käsiä päänsä päälle. Oon miettiny et onko sillä pää kipeä vai onko se vain "löytäny" päänsä. On ehkä ollu kipeä?

Vissiin annan nyt panadolia tarvittaessa ja odotan et tää menee ohi, vai? Ja mittailen kuumetta. Ootteko nukuttanu ulkona, jos vauva on kipeä? Mä ajattelin etten nyt nukuttaisi.

Jos se pitää paikkansa että pieni lapsi sairastaa keskimäärin 10 nuhakuumetta vuodessa joka voi pahimmillaan tarkoittaa 3kk vuodessa niin työkaverit tai firma ei sellasia poissaolo määriä kauaa katso.

Tuo sairastelumäärä huolettaa, että ainakin "urakehitys" on pysähdyksissä sen ajan, kun lapset on pieniä... Isommissa yrityksissä varjellaan YT-kierroksissa perheellisiä, riippuu varmaan alasta... :rolleyes:

Mulla kans vihoittelee alaselkä/oikea pakara. Aamuisin on hyvä mut päivän mittaan alkaa kipeytyä, etenkin jos kannan vauvaa turvakaukalossa. Oikeassa pakarassa, syvällä, tyyliin häntäluusta 5cm oikealle nappaa oikeen kiinni niin et meinaa jalka pettää alta. Törkee vihlaisu tuntuu ja välillä säteilee häntäluuhun päin ja vasempaan pakaraan. En tiedä olisko tää sit iskiasta? Illalla en pysty seisomaan lainkaan oikealla jalalla.

Itse asiassa mietin tätä ja niin se varmaan onkin. Tänään ei ollu puklannu yhtään, mutta kun iltapvällä otin rinnalle, niin tuli puklut melkein heti. En ollu aamupvän jälkeen himassa, ni sain vaan korviketta. Kaveri sanoi et kananmuna ja maito veks ekaks, et ne yleensä aiheuttaa ekaks yliherkkyyttä.

Mittasin vauvan kuumeen tänään peräsuolesta, ni oli 37,5. Et kyllä sillä lämpöä on ollu koko vkon. Hitto, kun pitäis luottaa vaistoihin, eikä muiden vähättelyyn. Mittasin mä kyllä viikollakin, mut kainalosta ja se näytti 36 ja jotain. Mut vauvan pää on tuntunut lämpöiseltä, mun mielestä. Et joku flunssa sillä on, tai voi varmaan olla se vesirokkokin? Se voi kai tulla ihan vauvalle näin lievänäkin? Vesikelloja ei ole, mut pieniä punaisia täpliä vähän päässä. Joka voi olla kyllä ihan vauvaihottumaakin. Vauva on tällä vkolla laittanu käsiä päänsä päälle. Oon miettiny et onko sillä pää kipeä vai onko se vain "löytäny" päänsä. On ehkä ollu kipeä?

Vissiin annan nyt panadolia tarvittaessa ja odotan et tää menee ohi, vai? Ja mittailen kuumetta. Ootteko nukuttanu ulkona, jos vauva on kipeä? Mä ajattelin etten nyt nukuttaisi.

Sirpa40 :) Älä nukuta ulkona, jos on kipeä.

Panadol helpottaa oloa, anna vaan. Voi johtua rokotteista...

Tuo sairastelumäärä huolettaa, että ainakin "urakehitys" on pysähdyksissä sen ajan, kun lapset on pieniä... Isommissa yrityksissä varjellaan YT-kierroksissa perheellisiä, riippuu varmaan alasta... :rolleyes:
Meillä ei varjella perheellisiä vaan niitä jotka pystyy tekemään paljon töitä ja ei oo poissaoloja. Ja kyse on isosta kansainvälisestä yrityksestä.

Meillä on esikoinen aika vähän sairastellut. Ehkä noin 3-6 päivää/vuosi oon jäänyt töistä pois häntä kotiin hoitamaan. Tosin ei olla jokaisesta pienestä nuhasta kotiin jääty. Ja paristi on päiväkodista soitettu hakemaan pois, jos on siellä sairastunut kesken päivän. Tietysti nyt tulee varmaan enemmän sairasteluja, kun lapsia on kaksi...

Takaisin