Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun äiti kyllä hoitaiskin mutta tytön syöminen ongelma kun ei huoli pulloa. Toki kolme tuntia pärjää vaikka syömättä. Äitini saa tytön kyllä nukahtamaan. Mies pärjää koiran pissalenkin ajan mutta tarttis pidentää niitä. Hän ei oo koskaan hoitanut vauvoja ja lapsia yleensäkään joten opettelua alusta asti....
Meillä on ollu sama ongelma tuttipullon kanssa. Nyt on alotettu teho-opetus eli joka pv saa kerran ruokaa pullosta. Toki tää lisää välissä mun työtä, kun pitää pumpata, mutta pakko. Opetus on pikkuhiljaa alkanu toimii ja tyttö toisinaan "unohtaa inhota" pulloa ja syö.

Nyt ongelmaksi on tullu se, että kun syönti kestää kauemmin niin maito kylmenee ja siks ei kelpaa. Kun sitä ei uusiks voi lämmittää. Mikä avuksi? Pieniä annoksia vaan?

Laita tuttipullo esim lapasen tms lämmittimen sisälle niin ei maito kylmene niin nopeasti. Hah, kuullostaa Pirkka niksiltä :laughing001
Meillä ei viileämpi juoma onneksi haittaa. Nyt oon kahtena päivänä antanu äidinmaitoon sekoitettua riisivelliä ja tyttö juo sen kahdella kädellä pullosta kiinni pitäen niin ahnaasti että velliä on sitten joka paikka täys.

Osaako 3kk säädellä jo omaa lämpötilaansa? Vai oonko liian varovainen? Tää vois olla hyvä juttu opettaa.
Kyllä mä antaisin huoneen lämpöistä 3kk ikäiselle. Itse siis annan iltavellin huoneen lämpöisenä 4kuiselle(pari päivää vajaa)

Meillä on myös (edelleen) pullo treenit menossa. Ei tää meidän typy kyllä tajua mistä on kyse ja mitä pitäis tehdä mutta sitkeesti joka päivä pullotellaan.:)
Mä olen antanut korviketta ja aluksi ajattelin, ettei vauva ehkä tykkää siitä ja siksi ei juo mutta kilin kellit, kun annoin samaa korviketta lääkeruiskulla, niin voila johan upposi.:p

Meidän vauva juo mielellään huoneenlämpöistä maitoa, oli se sitten korviketta tai vähän aikaa pullossa ollutta äidinmaitoa.

Väestöliiton sivuilta:

Vastasyntyneen vauvan korvike pitää aina lämmittää kädenlämpöiseksi, jotta vauvan lämmönsäätely toimisi normaalisti. Jo parin kuukauden ikäisen vauvan voi kuitenkin totuttaa juomaan myös huoneenlämpöistä korviketta. Tämä helpottaa syöttämistä ulkona ollessa. Talvella korvikepurkin tai vedellä täytetyn pullon voi laittaa lämpöä eristävään pussiin ulkoilun ajaksi, tai voit laittaa ko. tarvikkeet vaikkapa villasukan sisälle. Tarkista maidon lämpötila aina ennen syöttämistä!

Hei kaikki sektioidut! Onko teillä haava kipuillut jälkeenpäin?
Siis mulla ei oo ollut mitään kipuja haavassa, ei oikeastaan edes heti leikkauksen jälkeen. Mutta nyt, melkeen 4kk leikkauksesta, tänään tuntunut repivää kipua haavan kohdalla vasemmalla???

JustMom10 :) Siteeraan sua tässä uudelleen, mulla edelleen sellaista pistelyä tuossa vasemmalla, vähän kuin neulalla joku tökkisi:oops: Ei siis kipua. Varmaan kudokset kutistuu, kun painokin laskee..

Menikö sulla tuo jo ohitse?:rolleyes:

Mulla menkat oli ja meni ja ovis taas sit jo ensviikolla..

JustMom10 :) Siteeraan sua tässä uudelleen, mulla edelleen sellaista pistelyä tuossa vasemmalla, vähän kuin neulalla joku tökkisi:oops: Ei siis kipua. Varmaan kudokset kutistuu, kun painokin laskee..

Menikö sulla tuo jo ohitse?:rolleyes:

Mulla menkat oli ja meni ja ovis taas sit jo ensviikolla..
Joo kipu haavankohdalta meni ohi. Nyt arpea vaan kutissut kamalasti :) menkkajomotusta ollut pari päivää joten kaipa sielä käynnistyvä kierto kolkuttelee(olis kyllä saanut pysyä poissa vielä muutaman kk)

Meidän vauva juo mielellään huoneenlämpöistä maitoa, oli se sitten korviketta tai vähän aikaa pullossa ollutta äidinmaitoa.

Väestöliiton sivuilta:

Vastasyntyneen vauvan korvike pitää aina lämmittää kädenlämpöiseksi, jotta vauvan lämmönsäätely toimisi normaalisti. Jo parin kuukauden ikäisen vauvan voi kuitenkin totuttaa juomaan myös huoneenlämpöistä korviketta. Tämä helpottaa syöttämistä ulkona ollessa. Talvella korvikepurkin tai vedellä täytetyn pullon voi laittaa lämpöä eristävään pussiin ulkoilun ajaksi, tai voit laittaa ko. tarvikkeet vaikkapa villasukan sisälle. Tarkista maidon lämpötila aina ennen syöttämistä!
Näin mä muistin sun lainanneen tota aiemminkin. Mä annan pullosta samaa maitoa, jos on jääny tyylin tunti sitten juomatta ja herää uudelleen. Huoneenlämpöistä on silloin. Ja saattaa se syöminenkin kestää niin kauan että maito viilenee. Vauva nyt siis 2,5kk.

Mä nukutin eilen menestyksekkäästi sänkyyn. Siis se oli jo sängyssä, heräs vartin päästä, otin tissille ja just ennenku nukahti, ni laitoinki sänkyyn ja silittelin uneen. Nukku perskutarallaa 6,5 tuntia putkeen. Pisin jakso koskaan. Jos se heräs jossain vaiheessa, ni saattoi nukahtaa ittekseen uudestaan, en ollu kattomassa. Niin ne viisaammat sanoo tosta sänkyyn nukuttamisesta. Mulla on tähän hommaan kaava, sovellan yhtä joka oli imetys-sivulla. Tavoite siis ekaks et nukkuu uudestaan ilman tissiä ja sit että voikin laittaa valveilla sänkyyn eikä herää uudestaan ennenku syömään.

Näin mä muistin sun lainanneen tota aiemminkin. Mä annan pullosta samaa maitoa, jos on jääny tyylin tunti sitten juomatta ja herää uudelleen. Huoneenlämpöistä on silloin. Ja saattaa se syöminenkin kestää niin kauan että maito viilenee. Vauva nyt siis 2,5kk.

Mä nukutin eilen menestyksekkäästi sänkyyn. Siis se oli jo sängyssä, heräs vartin päästä, otin tissille ja just ennenku nukahti, ni laitoinki sänkyyn ja silittelin uneen. Nukku perskutarallaa 6,5 tuntia putkeen. Pisin jakso koskaan. Jos se heräs jossain vaiheessa, ni saattoi nukahtaa ittekseen uudestaan, en ollu kattomassa. Niin ne viisaammat sanoo tosta sänkyyn nukuttamisesta. Mulla on tähän hommaan kaava, sovellan yhtä joka oli imetys-sivulla. Tavoite siis ekaks et nukkuu uudestaan ilman tissiä ja sit että voikin laittaa valveilla sänkyyn eikä herää uudestaan ennenku syömään.
Mäkin haluun sen vinkin nukuttamisesta, saatko linkitetty tai millä hakusanoilla löytyy?

Paljoks sä Sirpa pidät poitsuu lattialla? Osaako jo kääntyä? Mä oon ny yrittäny ees vartin päiväs ja harrastuspäivinä MA TI KE on enempi kun siellä ollaan lattialla. Kotona ei viihdy pitkään. Masullaan pitää päätä muttei kumminkaa päin oo aikomustakaan kääntyy. Voinko jotenki auttaa ja mist tiiä kumpaa kautta kääntyminen tytölle luontevampaa?

Joo kipu haavankohdalta meni ohi. Nyt arpea vaan kutissut kamalasti :) menkkajomotusta ollut pari päivää joten kaipa sielä käynnistyvä kierto kolkuttelee(olis kyllä saanut pysyä poissa vielä muutaman kk)

JustMom10, oliko sulla siis ihan haavan kohdalla?:rolleyes: Mulla jotain 5cm haavan yläpuolella, ei siis itse haava. Kudokset varmaan kutistuu ja tänään huomasin, että oon laihtunut lisää (peilistä/ vaatteet:grin)...huomenna hyppään taas vaa'alle:joyful:

Sitten vielä, miten tuon röllykän sais pois, ( kirurgille en aio mennä)..

Ei meidänkään sintti vielä käänny. Ikää 4kk tasan. Neuvolassa neuvoi leikkijumppaamaan niin että laittaa vastakkaiset jalan ja käden yhteen. Se auttaa vauvaa hahmottamaan ristikkäisliikkeitä jotka taas auttaa kääntymisessä. Eli tavallaan pitää löytää omat varpaat ensin :)

Eikä meilläkään käänny vielä. Hiukan kun jalasta auttaa eli vetää jalan polvikoukussa toisen yli niin suoristaa itsensä niin että kääntyy vatsalleen. Hyvin kannattelee siinä itseään kyynärnojassa:) viihtyy max 15 min niin.
Ja siis sunnuntaina 4kk

Me oltiin tänään vauvaryhmässä! :) :smiley-bounce016

Meidän poika oli ryhmän rauhallisin ja vetäjät kehuivat hymypojaksi :cool05 Niin aina sanovat jokapaikassa, koska poika on vain yhtä hymyä, oli sitten paikka mikä tahansa, tai päivä tai oli yö...

Siellä oli mukana yksi koti-isä, joka puhui, että lähti mukaan siksi, kun on yksin kotona pojan kanssa, vaimo käy töissä... Sanoi, ettei hänellä ole mitään tekemistä:sad001 Miehet varmaan on aika yksinäisiä lasten kanssa, kun eivät verkostoidu samalla tavalla, kuin naiset:depressed:

No huh, ehkä mun ei sit viel tarvii pelkää, kun varpaita ei oo vielä typy löytäny. Se on vaa nyt kahtena päivänä peräkkäin kääntäny ittensä kyljelleen selällään ollessaan ni heti paniikki, että kierii hoitopöydältä alas, vaikka miten vahtisin. Mahallaan jaksaa olla jonkun aikaa, jos ei oo väsyny. Siitä osaa yleensä kääntyä selälleen jo ja pitelee päätä hyvin virkeenä. Väsyneenä suuttuu heti. Ja murisee.

Ei meidänkään sintti vielä käänny. Ikää 4kk tasan. Neuvolassa neuvoi leikkijumppaamaan niin että laittaa vastakkaiset jalan ja käden yhteen. Se auttaa vauvaa hahmottamaan ristikkäisliikkeitä jotka taas auttaa kääntymisessä. Eli tavallaan pitää löytää omat varpaat ensin :)

Eclipse :) Meillä neuvolassa on kiire, että kääntyisi jo, mutta fyssari sanoi, että yleensä kääntyy noin 6kk iässä.. Jännä tuo liike vastakkaiset, meillä ei mitään sellaista, vaikka ikä samat 4kk... Sen sijaan hieromasauvalla hierottiin molempia käsiä, jotta hahmottaa niiden liikkeen -silmien ja käsien yhteispelin... Mä olin, että tähh?!?? Kaikille kuulemma tehdään niin 4kk iässä.

Eclipse :) Meillä neuvolassa on kiire, että kääntyisi jo, mutta fyssari sanoi, että yleensä kääntyy noin 6kk iässä.. Jännä tuo liike vastakkaiset, meillä ei mitään sellaista, vaikka ikä samat 4kk... Sen sijaan hieromasauvalla hierottiin molempia käsiä, jotta hahmottaa niiden liikkeen -silmien ja käsien yhteispelin... Mä olin, että tähh?!?? Kaikille kuulemma tehdään niin 4kk iässä.
No nyt kyllä mäkin oon, että tähh?? Mitä ihmettä tapahtuu 4 kk iässä! On hulinaa, ristiliikettä, hieromasauvahierontaa jne :D

No nyt kyllä mäkin oon, että tähh?? Mitä ihmettä tapahtuu 4 kk iässä! On hulinaa, ristiliikettä, hieromasauvahierontaa jne :D

Kuukassius :)
Sanos muuta???!!:eek: Mä olin ihan, että onko tää ees tosi:eek:... vibraattorilla stimuloitiin pojan sormia??!?:eek::rolleyes: Että mitä hähh??:wacky:

Niin tehdään kuulemma kaikille 4-5kk, kun kysyin hämmästyksestä, että mitä nyt tapahtuu:eek:

Totta se on.

Takaisin