Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hätäsektio tehdään aina nukutuksessa ihan siitä syystä, että siitä hetkestä kun tehdään päätös hätäsektiosta vauvan on oltava ulkona 10-15min sisään. Tämä ihan siksi, että vauvalla on todellinen hätä ja hengenvaara. Kun koko homma pitää olla tehty tuon aikarajan sisällä, ei ole aikaa valmistella puudutuksia ym toimenpiteitä, koska ne vievät aikaa. Ja koska puudutuksessa pitää myös varmistaa, että puudutus toimii/alkaa vaikuttamaan, tarvitaanko lisää puudutusainetta yms ja se vaatii aikaa jota hätäsektiossa ei ole.

Kiireellinen sektio taas tehdään puudutuksessa ja kun päätös kiireellisestä sektiosta tehdään, yleensä vielä äidin kanssa, on siinä enemmän pelivaraa kuin hätäsektiossa. Jokaisessa sairaalassa jossa synnytetään, on aina yksi leikkaussali jossa tehdään vaan ja ainoastaan hätäsektioita ja se on varattu vain ja ainoastaan hätäsektioille juuri siksi että aikaa on vain se pyöreät 10min jolloin salissa pitää olla kaikki instrumentit ja muut leikkaukseen tarvittavat välineet esillä ja valmisteltuina.

Miiuli77 :) Kiitos täydellisestä selvennyksestä :) Mulle tehtiin kiireellinen sektio ja kun mentiin karmit ryskyen, niin sanottiin, että vauva syntyy 5minuutin päästä. Ilmeisesti leikkaussalissa oli sitten kaikki jo suunniteltu valmiiksi?:rolleyes:

Hyvin se sujui, enkä ehtinyt pelätä, sillä oli nopeaa toimintaa:happy:

Kirjoitan taas! Sain illan ( ja yön vapaaksi), mies halusi tuurata, koska hänellä on huomenna vapaa päivä. Mies myös maksoi, niin lähdettiin kaverin kanssa kylpylään... Nyt tosin oon jo kotona :)

Mies haluaa jatkossa hemmotella enemmänkin ( haluaa palkita vauvanhoidossa), mutta esim. leffaan ei viitsi yksin lähteä...
Kova ikävä poikaa tuli jo muutamassa tunnissa:Heartpink

Nyt pitää sit alkaa laskea... :wink Eikös se ollu niin, että poikasiittiöt on nopeampia, mutta elää lyhyemmän aikaa, ja tyttösiittiöt hitaampia, mutta elävät pitempään. :grin Vaikka tämä on puolivitsi, niin itse asiassa oon joskus vähän naureskellen miettinyt, että meidän eka (poika) sai alkunsa vähän tarkemmin kiertopäiviä laskemalla eli todennäköisesti lähempänä ovulaatiopäivää ja tämä toinen - typykkä - sitten taas ilmoitti jopa yllättäen tulostaan eli oli saattanut vaikka muutaman päivän siellä ovista odotellakin :) heh!

Myy75 :) Ja täällä poika ihan ovis-hetkellä :wink:joyful:

Joko jo sisko tulossa? :)

Mä en usko että olis oviskipua, ei lainkaan sen tapaista vaan just sellainen viiltävä repivä kipu. Ovis mulla on sellainen sykkivä kipu joka kestää pidempää vaikkakin myös vaan hetken. Toki, voihan leikkaus muuttaa tuntemusta?!

JustMom10 :) Mulla oli pistävä kipu, varmaan johtuu leikkauksesta myös sullakin ja menee pian ohitse :) Jotenkin liitän se munasarjaan, kun on sillä alueella.

Koskakohan mulla alkaa menkat.. välistä tuntuu siltä mutta ei... ei oo viiltävää ollu mut te joilla on ni on sektiosta muutama vk enempi aikaa.

Vauvakerhossa yks keksi hyvin kuvaavan meidän typystä...muut suht rauhallisia....Meidän typy on sellanen draama queen. Se voi olla tällä sekunnilla tyytyväinen ja hymyilee ja hetkes se huutaa sydäntäraastavasti ja taas kohta hymyilee ilosena. Tietää nyt jo mistä narusta vetää!

Kirjoitan taas! Sain illan ( ja yön vapaaksi), mies halusi Tähti73 ihmeessä leffaan, ei siihenata, koska hänellä on huomenna vapaa päivä. Mies myös maksoi, niin lähdettiin kaverin kanssa kylpylään... Nyt tosin oon jo kotona :)

Mies haluaa jatkossa hemmotella enemmänkin ( haluaa palkita vauvanhoidossa), mutta esim. leffaan ei viitsi yksin lähteä...
Kova ikävä poikaa tuli jo muutamassa tunnissa:Heartpink

Mä olin alkusyksystä yksin leffassa, kun mies oli isyyslomalla. Oli ihan kiva ja rentouttavaa.

Täällä ollaan hyvinkäällä toipumassa kaavinnasta. Synnytyksestä 3 viikkoa ja tuli kohtutulehdus. Sitten ab kuuri. Alipaineimulla yritettiin kohtua tyhjentää... sattu enemmänkuin synnytys. Olin edelleen mahasta arka ja kipee. Nyt kaavinta ja vuosin niin pahasti ettei laskeneet kotiin..:( kohdussa oli paljon istukan kalvoja jotka ei olis tullut itekseen ollenkaan pois. Kysymys kuuluukin että miksi ei heti tehty kaavintaa kun jo sairaalassa synnytyksen jälkeen oudon runsasta vuotoa?

Täällä ollaan hyvinkäällä toipumassa kaavinnasta. Synnytyksestä 3 viikkoa ja tuli kohtutulehdus. Sitten ab kuuri. Alipaineimulla yritettiin kohtua tyhjentää... sattu enemmänkuin synnytys. Olin edelleen mahasta arka ja kipee. Nyt kaavinta ja vuosin niin pahasti ettei laskeneet kotiin..:( kohdussa oli paljon istukan kalvoja jotka ei olis tullut itekseen ollenkaan pois. Kysymys kuuluukin että miksi ei heti tehty kaavintaa kun jo sairaalassa synnytyksen jälkeen oudon runsasta vuotoa?

Oho :( inhottavaa.. Voimia toipumiseen! Sanoko ne synnytyksessä sulle tai lukiko papereissa mitään istukasta? Mulla oli maininta, että kaikki tuli ulos. Ehkä oletettiin, että tulevat itellään ulos, ettei tarttis kajota..
Tsemppiä!!

Me oltiin fysioterapiassa eilen. Ei tarvi mennä enää, ellen sit ite huomaa jotain. Lähete on vissiin sit voimassa. Vauvan motoriset taidot oli keskiviivalla kun ne kk sitten oli alimmalla (normaalilla) viivalla. En kyl tie mitkä ne taidot pitäis nyt olla...tai piti kk sitten. Nyt katsoo tasapuolisesti oikealle ja vasemmalle, ku kk sitte kattoi enempi oikeelle. oon siirtäny pari mobilea nimittäin vasemmalle puolen. Auttoi näköjään.

Vauva kakistelee tissillä. Mä oon luullu et se vetää nännin kurkkuun, mut nyt ku tissi oli kovana, ni teki samaa. Mietin, et meinaako se tukehtuu maitoon? Et sitä tulis liikaa imasulla? Joudun täs pumppaa ku toi siirtyi imee nyrkkejään.

Mä oon syöny karkkia pari päivää, ni vauvalla kauheet vattanpurut. Sain sen nukkuu vasta klo 24 ja se heräs vittu viideltä ja oli kolme tuntia hereillä. Vetäs korviketta 240ml, eikä siltikään nukkunu. Oli ihan tosi lähellä etten lähteny vitutukseen röökille. Mä varmaan ratkeen täs vielä. Nää maidot on kai pakko laittaa viemäristä alas.

Miten Justmom, sä vetäsit puol levyy suklaata, eikä vauva reagoi mitenkään? Mä en oo kahteen vkoon uskaltanu syödä sitä.

Nii, se fyssari näki et vauva jäykisteli, sitte tuli röyhtäys ja puklu ja sit rentoutui. Ihan oikein siis päättelin ed kerran jälkeen et sen jäykkyys johtuu vattasta. Näin se fyssarikin eilen tulkitsi.

Joo, ei ois maidosta pulaa. Täs kirjottaessa 100ml pullossa ja tissit edelleen kovat.

Voi ku kurjaa. Toipumista!
Mulla oli kans synnytyksen jälkern voimakasta vuotoa ja istukka repaleinen. Tuli sitten itellään ulos jonkun ajan kuluttua kotiuduttua. Tää on varmaan syy, miksei kaavintaa tehdä automaattisesti. Odotetaan, et tulee itellään ulos.

Jos imetät, niin ei ehkä hetkeen alakaan. Mulla kohta jo 8 kk synnytyksestä eikä oo alkanu. No eipä kyllä haittaa. :)

Mulla alkoi menkat 4kk ja vähän päälle synnytyksestä. Ois saanu olla viel poissa, kun mulla kovat pms - oireet, kivuliaat ja runsaat. :sad001
Aion laittaa hormoonikierukan, se auttaa. Saatan saada hoidollisena .Mut en vielä.

Mulla ei oo haava ollu kipee, mut yläpuoli siitä on tunnoton ja just sellainen epämiellyttävä. Menkat alko virallisesti eilen, eli 2,5 kk synnytyksestä.

Tähti, pystyviilto tehdään vain hätäsektiossa, oon käsittäny. Kiireellisessä/päivystyksellisessä/suunnitellussa se on vaakaviilto.
Mullehan tehtiin nimenomaan hätäsektio ja pystyhaava. Ainakin Jyväskylässä sanoivat, että pystyviilto tehdään yleensä aina vain hätäsektioissa, koska siinä on kiire ja kaikki vatsalihakset yms.pitää myös katkaista. Suunnitellussa ja kiireellisessä sektiossa tehdään vaakaviilto ja siinä näitä lihaksia ja sisäelimiä kuulemani mukaan ehditään siirtää ns.sivuun, joten siksi toipuminen näistä leikkauksista on yleensä nopeampaa kuin hätäsektiosta, jossa on ns.koko vatsa halkaistu.

Mulla oli eilen jälkitarkastus, kaikki ok ja toipuminen edennyt viikkoihin nähden ihan normaalisti. Rauhallisesti pitäs vielä ottaa ainakin kuukauden päivät ja kauheesti ei sais kantaa edelleenkään mitään painavia. Verenpaine oli vähän kohollaan, varmaan tää 10kg ylimääräinen painolasti ja ristiäis stressikin sitä nostaa. Jännä vaan, kun koko raskausajan oli niin alhainen mun normilukemiin nähden ja nyt sit on pompannut ylös..:(!

Meillä on ollu edelleen vähän kakka- ja masuongelmia pojan kanssa. Viime viikollahan se oli melkein neljä päivää kakkaamatta, kunnes sitten torstaina tuli lääkärireissun jälkeen kunnon satsit. Sen jälkeen tämä onkin ollut yhtä kakkaamista ja rupsuttelua. Lähes joka syötön päälle rusahtaa pikku satsit vaippaan ja useamman kerran päivässä isommatkin satsit. Joka vaipassa on kuitenkin aina jonkin sortin kakkatuhrut. Paukut on edelleen pahanhajuisia kananmunapieruja. Neuvolasta suosittelivat vaan antamaan niitä maitohappoja edelleen, joista pidin jo muutaman päivän taukoakin. Sanoivat, että johtunee suoliston kypsymättömyydestä jne. Poika kuitenkin syö edelleen ahkerasti ja hyvin, sekä on ihan hyväntuulinen, mitä nyt välillä pierua tai kakkaa ähertäessä kitisee ja itkaisee. Kakka on suurimmaksi osaksi normaalia ryynimäistä sinapinväristä maitokakkaa, mutta välillä tulee vetisiä "pierun turahuksia" vaippaan. Mennään nyt kuitenkin ylihuomenna käymään ylimääräinen punnitustsekkaus neuvolaan, kun tota kakkaa pukkaa nyt niin usein. Kylläpäs mulla taas on "mielenkiintoiset" kakkajutut tänne.., voi hitsi tätä kotimamman elämää ja tarinoita..;)!! :)

Me oltiin fysioterapiassa eilen. Ei tarvi mennä enää, ellen sit ite huomaa jotain. Lähete on vissiin sit voimassa. Vauvan motoriset taidot oli keskiviivalla kun ne kk sitten oli alimmalla (normaalilla) viivalla. En kyl tie mitkä ne taidot pitäis nyt olla...tai piti kk sitten. Nyt katsoo tasapuolisesti oikealle ja vasemmalle, ku kk sitte kattoi enempi oikeelle. oon siirtäny pari mobilea nimittäin vasemmalle puolen. Auttoi näköjään.

Vauva kakistelee tissillä. Mä oon luullu et se vetää nännin kurkkuun, mut nyt ku tissi oli kovana, ni teki samaa. Mietin, et meinaako se tukehtuu maitoon? Et sitä tulis liikaa imasulla? Joudun täs pumppaa ku toi siirtyi imee nyrkkejään.

Mä oon syöny karkkia pari päivää, ni vauvalla kauheet vattanpurut. Sain sen nukkuu vasta klo 24 ja se heräs vittu viideltä ja oli kolme tuntia hereillä. Vetäs korviketta 240ml, eikä siltikään nukkunu. Oli ihan tosi lähellä etten lähteny vitutukseen röökille. Mä varmaan ratkeen täs vielä. Nää maidot on kai pakko laittaa viemäristä alas.

Miten Justmom, sä vetäsit puol levyy suklaata, eikä vauva reagoi mitenkään? Mä en oo kahteen vkoon uskaltanu syödä sitä.

Sul varmaa maito suihkuaa. Mul oli pari kk vielä sitten toisesta rinnasta sitä. Vauva ei saanu syötyä ja hermostui aina. Jossain neuvottiin valuttamaan ensin vähän johonkin liinan ja sit vasta tarjoomaan vauvalle. En tiedä , onnistuisko. En kokeillu. Maidon tulo tasottunut nyt.

Catlin, tän aamun kovat yissit johtu siitä et en yöllä imettäny. En uskaltanu ku arvelin iltahuudon johtuvan rintamaidosta. Kyl ne tissit normisti on ihan "syötävät", pehmeet siis. Pointti oli vaan, et maitoa kyl riittää, jos vauva vaan söis tissistä. Ja aiemmin ajattelin, et rinta on liian pehmee sille. Mut ei kelvannu nytkään vaikka oli kova :confused005.

Sirpa, pullo on vauvalle niin paljon helpompi, että siksi usein alkaa suosia pulloa. Ehkä juuri siksi itse en halua tarjota pullosta maitoa, pelkästään rinnasta. Lypsäessä tunsin itseni lehmäksi.

Sirpa, mä en oo huomannut vauvan reagoivan mun syömiin ruoka-aineisiin mitenkään. Siis juurikin syön karkkia ja suklaata harva se päivä (eikä aina ihan pieniä määriä :rolleyes:). Juon myös kahvia, kokista ja ruoka on suht maustettua.

Sama juttu täällä, en huomaa syömisteni vaikuttavan vauvaan maidon kautta. Tää ei selvästi ole herkkävatsainen vaikka pieriikin kuin mies:)mutta meilläkin nyt mennyt huonommin kun aiemmin. Kun kehuin vauvan nukkuvan jopa 5-7 h putkeen niin se on mennyttä se. Nyt max 3h ja syödään taas, useimmiten menee 2h välein läpi yön. Siis nyt viimeisen viikon.
Eikö mun maito riitä isokokoisele pojalle, tai siis eikö se pysy kylläisenä enää pelkällä maidolla? Vai onko tää jotain tiheän imun kautta? Maitoa mulla tulee hyvin jokatapauksessa. Ihan yhtä ullalla olen mäkin että mistä nyt kenkä puristaa. Korvatkin kävin jo tarkistuttamassa ja ne oli ainakin vielä ok.
Lauantaina tulee 4kk mittariin. Eilen tarjosin maissivelliä ja vetikin sen desin ahnaasti, mutta yöuneen , sen pituuteen,ei vaikuttanut :grumpy:

Sama juttu täällä, en huomaa syömisteni vaikuttavan vauvaan maidon kautta. Tää ei selvästi ole herkkävatsainen vaikka pieriikin kuin mies:)mutta meilläkin nyt mennyt huonommin kun aiemmin. Kun kehuin vauvan nukkuvan jopa 5-7 h putkeen niin se on mennyttä se. Nyt max 3h ja syödään taas, useimmiten menee 2h välein läpi yön. Siis nyt viimeisen viikon.
Eikö mun maito riitä isokokoisele pojalle, tai siis eikö se pysy kylläisenä enää pelkällä maidolla? Vai onko tää jotain tiheän imun kautta? Maitoa mulla tulee hyvin jokatapauksessa. Ihan yhtä ullalla olen mäkin että mistä nyt kenkä puristaa. Korvatkin kävin jo tarkistuttamassa ja ne oli ainakin vielä ok.
Lauantaina tulee 4kk mittariin. Eilen tarjosin maissivelliä ja vetikin sen desin ahnaasti, mutta yöuneen , sen pituuteen,ei vaikuttanut :grumpy:

JustMom10 :) Meilläkin välillä syödään taas 2-3tunnin välein, vaikka pisin tauko on ollut jo 5 tuntia :cool05

Annoin eilen ekan kerran riisivelliä ( Onni) ja poika oikein herkutteli, meni koko purkki lähes tyhjiin...ei ole valittanut vatsaansa, joten taitaa mainiosti sopia :)

Takaisin