Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla haava yhä tunnoton ja oon sen verran herkkä ihminen, etten halua ees kosketella sitä aluetta...Ajattelen vaan, että kohta se taas revitään auki,sillä pojan sisko tulee maailmaan :) Voihan iikkk! :)
Voihan sieltä velikin tulla... :wink

Ehkä on kaveri sekottanut hätäsektion ja kiireellisen sektion? Itse olen syntynyt hätäsektiolla. Äidilläni on pystysuora arpi ja nukutettuna oli.

Hän taitaa olla sekoittanut asiat, mutta ei myönnä asiaa, vaan sanoo, että hänen kaksi lasta tuli hätäsektiolla:inpain::hungry::rolleyes:

Last edited by a moderator:
Ei voi olla. Kiireellinen sektio ehkä. Hätäsektiossa on oikeasti kiire ja silloin nukutetaan.

Mun kaveri väittää, että hänellä on ollut kaksi kertaa hätäsektio, vaikka ei ole nukutettu. Väittää kivenkovaan näin, sanokaa onko se mahdollista?:rolleyes:

Last edited by a moderator:
Hätäsektio tehdään aina nukutuksessa ihan siitä syystä, että siitä hetkestä kun tehdään päätös hätäsektiosta vauvan on oltava ulkona 10-15min sisään. Tämä ihan siksi, että vauvalla on todellinen hätä ja hengenvaara. Kun koko homma pitää olla tehty tuon aikarajan sisällä, ei ole aikaa valmistella puudutuksia ym toimenpiteitä, koska ne vievät aikaa. Ja koska puudutuksessa pitää myös varmistaa, että puudutus toimii/alkaa vaikuttamaan, tarvitaanko lisää puudutusainetta yms ja se vaatii aikaa jota hätäsektiossa ei ole.

Kiireellinen sektio taas tehdään puudutuksessa ja kun päätös kiireellisestä sektiosta tehdään, yleensä vielä äidin kanssa, on siinä enemmän pelivaraa kuin hätäsektiossa. Jokaisessa sairaalassa jossa synnytetään, on aina yksi leikkaussali jossa tehdään vaan ja ainoastaan hätäsektioita ja se on varattu vain ja ainoastaan hätäsektioille juuri siksi että aikaa on vain se pyöreät 10min jolloin salissa pitää olla kaikki instrumentit ja muut leikkaukseen tarvittavat välineet esillä ja valmisteltuina.

JustMom10 :)

Mun kaveri väittää, että hänellä on ollut kaksi kertaa hätäsektio, vaikka ei ole nukutettu. Väittää kivenkovaan näin, sanokaa onko se mahdollista???:rolleyes:

Kiinnostaa tietää miksi on päädytty kahteen kertaan hätäsektioon? Mitä hän on kertonut? Näin sh näkökulmasta katsottuna luulen hänen sekoittaneen kiireellisen- ja hätäsektion keskenään..

Mulle on tehty yksi kiireellinen sektio. Ei nukutusta sillä se tehdään tosiaan vain hätäsektiossa. Ihan niin hätä ei onneksi esikoisen kanssa tullut vaikka aika nopeasti tämäkin tehtiin. Kaksi viimeisintä olleet sitten suunniteltuja sektioita.

Meillä Elias täytti 6 kk lauantaina. Profiilikuvassa epävirallinen puolivuotiskuva. Tänään oltiin ryhmäneuvolassa. Täytyy sanoa että ei mitenkään kiva kokemus.. siinä väkisinkin vertaa omaa lastaan muihin. Tuolla oli yksi poika joka jo liikkui ja konttasi ja melkein nousee jo seisomaankin. Ja meidän poika vaan makaisi selällään ja potkisi, vähän kyljelleen menee, mahallaan menee hermot nopeasti.. Meinattiin saada fyssarille lähete koska poika ei varaa kunnolla jaloilleen testatessa. Mutta päätettiin sitten antaa aikaa vielä kuukausi ja katsotaan tilannetta sitten neuvolassa. Yksilöitähän nämä kaikki on ja kehittyy omaan tahtiinsa. Jäin kyllä miettimään että pitäisikö nyt huolestua..?

Uudet mitat Eliaksella on 8125 g ja 69 cm.

Ai niin. Mulla on sektioarpi vielä tunnoton. Parhaiten sen huomaa siitä kun kurkottaa vessassa peiliin meikatessaan ja maha osuu altaaseen. Se on oudon turta. Mulla arpi kun on muutenkin ylempänä kuin normaalisti ja muut sektioarvet, koska sen arveltiin parantuvan siinä kohtaa paremmin kuin läskimakkaran alla..

Marituuli, ihana söpöliini on teidän Elias!
Mä en kyllä turhaan huolehtisi, kyllä hän kehittyy ja oppii varmasti kaiken tarvittavan, joillain on vaan kiireempi päästä tutkimaan maailmaa kuin toisilla.:)

Kiinnostaa tietää miksi on päädytty kahteen kertaan hätäsektioon? Mitä hän on kertonut? Näin sh näkökulmasta katsottuna luulen hänen sekoittaneen kiireellisen- ja hätäsektion keskenään..

Miiuli77 :) Mä en tiedä. Sen vaan tiedän, että sitä yritettiin sairaalalla kaksi päivää avata, mutta ei auennut.. ( molempien kohdalla ). Jokin epäonnistui. Hän väitti, että molemmat lapset otettiin hätäsektiolla, vaikka häntä ei nukutettu. Näiden lapsien ikäero on kolme vuotta.

Marituuli, mikä on ryhmäneuvola? Ollaanko siinä porukalla neuvolassa? Miksi sellanen?

En olis kans yhtään huolissaan kehityksestä. Miksi vauvoilta odotetaan aina yhteneväistä kehitystä, kun tosiasiassa kehitys menee yksilöllisesti kaikissa ikäkausissa.

Mulle on tehty yksi kiireellinen sektio. Ei nukutusta sillä se tehdään tosiaan vain hätäsektiossa. Ihan niin hätä ei onneksi esikoisen kanssa tullut vaikka aika nopeasti tämäkin tehtiin. Kaksi viimeisintä olleet sitten suunniteltuja sektioita.

Meillä Elias täytti 6 kk lauantaina. Profiilikuvassa epävirallinen puolivuotiskuva. Tänään oltiin ryhmäneuvolassa. Täytyy sanoa että ei mitenkään kiva kokemus.. siinä väkisinkin vertaa omaa lastaan muihin. Tuolla oli yksi poika joka jo liikkui ja konttasi ja melkein nousee jo seisomaankin. Ja meidän poika vaan makaisi selällään ja potkisi, vähän kyljelleen menee, mahallaan menee hermot nopeasti.. Meinattiin saada fyssarille lähete koska poika ei varaa kunnolla jaloilleen testatessa. Mutta päätettiin sitten antaa aikaa vielä kuukausi ja katsotaan tilannetta sitten neuvolassa. Yksilöitähän nämä kaikki on ja kehittyy omaan tahtiinsa. Jäin kyllä miettimään että pitäisikö nyt huolestua..?

Uudet mitat Eliaksella on 8125 g ja 69 cm.
Mä en kyllä kans ois huolissaan - vauvat on oikeesti niin omanlaisiaan. Eikä niitä voi liikaa "hoputtaa" tekemään jotain. Mutta tiedän sun tunteen, niin helposti lähtee vertailemaan, vaikkei todellakaan pitäis.

Marituuli, mikä on ryhmäneuvola? Ollaanko siinä porukalla neuvolassa? Miksi sellanen?

En olis kans yhtään huolissaan kehityksestä. Miksi vauvoilta odotetaan aina yhteneväistä kehitystä, kun tosiasiassa kehitys menee yksilöllisesti kaikissa ikäkausissa.

Ryhmäneuvolassa oli kuusi naista vauvoineen yhtä aikaa. Yksi hoitaja sitten jututtamassa ja kyselemässä kuulumisia ja onko mitään kyseltävää. Mun mielestä tuossa tulee liikaa kilpailutilanne.. väkisinkin vertaa muihin omaa vauvaansa. Eikä ole mitenkään kiva muiden vieraiden ihmisten kuullen kertoa omasta lapsestaan, varsinkin jos on jotain huolia. Kai tämä oli Espoon tapa säästää jotenkin.. Mutta en kyllä toiste suostu mihinkään ryhmäneuvoloihin! Onneksi lopuksi sentään yksin käytiin hoitajalla ottamassa mitat ja vähän ehti jutella ja testata poikaa. Tosiaan sitä fyssaria mietittiin, mutta minusta Elias vain tarvitsee lisää aikaa. Ei tosiaan kaikki kehity yhtä nopsaan. Vanhemmat lapsetkin oppi kävelemään itse vasta 1,2 ja 1,4 vuoden iässä.

Kiitos muillekin tuesta! Eiköhän Eliaskin omaan tahtiinsa opi liikkumaan. :)

Miiuli77 :) Mä en tiedä. Sen vaan tiedän, että sitä yritettiin sairaalalla kaksi päivää avata, mutta ei auennut.. ( molempien kohdalla ). Jokin epäonnistui. Hän väitti, että molemmat lapset otettiin hätäsektiolla, vaikka häntä ei nukutettu. Näiden lapsien ikäero on kolme vuotta.

Selitäpä sille ystävällesi hätäsektion ja kiireellisen sektion ero. ;) Hätäsektiossa siis nukutetaan koska on tosiaan minuuteista kyse. Kiireellisessä sektiossa ei nukuteta vaan puudutetaan, mutta tehdään toki mahdollisimman nopeasti sektio. Ja hätäsektiossa taitaa olla se arpi pystysuunnassa, kiireellisessä normaalisti vaaka-asennossa. On luultavasti vain sekoittanut nuo toisiinsa.

Tuon perusteella on kyse todennäköisesti kiireellisestä sektiosta, molempien kohdalla.. Monesti ne sekoitetaan ja moni luulee kun lääkäri tekee päätöksen kiireellisestä sektiosta, että kyse on hätäsektiosta..Nimikkeen muuttamista on ollut puhetta juuri tämän vuoksi..

Selitäpä sille ystävällesi hätäsektion ja kiireellisen sektion ero. ;) Hätäsektiossa siis nukutetaan koska on tosiaan minuuteista kyse. Kiireellisessä sektiossa ei nukuteta vaan puudutetaan, mutta tehdään toki mahdollisimman nopeasti sektio. Ja hätäsektiossa taitaa olla se arpi pystysuunnassa, kiireellisessä normaalisti vaaka-asennossa. On luultavasti vain sekoittanut nuo toisiinsa.

Marituuli :) Yritin jo kerran, mutta väitti vastaan. Ajattelin antaa asian olla ja ottaa joskus myöhemmin esille.

Hehh :) Ennustan vaan, voimakas kuvitelma, että seuraava olisi tyttö:wink:joyful:
Nyt pitää sit alkaa laskea... :wink Eikös se ollu niin, että poikasiittiöt on nopeampia, mutta elää lyhyemmän aikaa, ja tyttösiittiöt hitaampia, mutta elävät pitempään. :grin Vaikka tämä on puolivitsi, niin itse asiassa oon joskus vähän naureskellen miettinyt, että meidän eka (poika) sai alkunsa vähän tarkemmin kiertopäiviä laskemalla eli todennäköisesti lähempänä ovulaatiopäivää ja tämä toinen - typykkä - sitten taas ilmoitti jopa yllättäen tulostaan eli oli saattanut vaikka muutaman päivän siellä ovista odotellakin :) heh!

Ryhmäneuvolassa oli kuusi naista vauvoineen yhtä aikaa. Yksi hoitaja sitten jututtamassa ja kyselemässä kuulumisia ja onko mitään kyseltävää. Mun mielestä tuossa tulee liikaa kilpailutilanne.. väkisinkin vertaa muihin omaa vauvaansa. Eikä ole mitenkään kiva muiden vieraiden ihmisten kuullen kertoa omasta lapsestaan, varsinkin jos on jotain huolia. Kai tämä oli Espoon tapa säästää jotenkin.. Mutta en kyllä toiste suostu mihinkään ryhmäneuvoloihin! Onneksi lopuksi sentään yksin käytiin hoitajalla ottamassa mitat ja vähän ehti jutella ja testata poikaa. Tosiaan sitä fyssaria mietittiin, mutta minusta Elias vain tarvitsee lisää aikaa. Ei tosiaan kaikki kehity yhtä nopsaan. Vanhemmat lapsetkin oppi kävelemään itse vasta 1,2 ja 1,4 vuoden iässä.

Kiitos muillekin tuesta! Eiköhän Eliaskin omaan tahtiinsa opi liikkumaan. :)
Aika jännä "foorumi" kyllä... Just itsekin varmaan miettis, että viittinkö nyt tässä kysyä kaikkea ja kuinka paljon voin käyttää aikaa jne. Vaikka tietenkin pitäis voida! En ollut kans kuullut tollasista ryhmäneuvoloista.

Takaisin