Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on tänään ristiäiset! :Heartbigred Vielä paljon tekemättä, mutta onneksi on vielä aikaa. Saa nähdä itkenkö tämänkin juhlan, kuten taaperon ristiäisissä. Itkin koko ajan enkä edes tiennyt miksi :D

Ja eilen kuulin ihanan uutisen: pojan kummipariskunta saa vauvan! Heidän ensimmäinen yhteinen ja molemmat yli 40v. Niin onnellinen heidän puolestaan kun pelkäsivät jo, ettei vauvaa tule iän puolesta. Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin, että vauva pysyy matkassa mukana (raskaus on alussa):love2

Hyviä ristiäisiä Satru! Meillä vkon päästä, menu on jo suunniteltu ja tänää meen kattoo ristiäismekkoa itelleni. Äijän puvun vein eilen pesulaan.

Kastemekko lainataan seurakunnalta. Meillä on suvussa mun isoäidin tekemä kastemekko, mut se on vaaleenpunainen, ihana tyllihässäkkä. On sen tehny aikoinaan mulle. Siinä on perheen tytöt kastettu. Pojille ei oo vastaavaa. Yks kummeista kysyi, et hommaako mekon pojille, joka sit kulkisi suvussa. Mut mä en lämmenny. En tykkää noista, joita pitää säilyttää jossain vuosikymmeniä, kukaan ei muista missä se on jne. Toi tyttöjen mekko on vähän eri, ku se on käsin tehty mulle. Mamma oli ompelija ammatiltaan. Joten, pojalle avataan pankkitili :joyful:. Siitä tulee rikas:grin! Mietittiin et mikä on hyvä ikä, et saa rahat käyttöönsä. Kummi meinas et se 18, mut mä ajattelin et 21. Josko silloin ois järkee vähän enempi, ettei mee viinaksiin fyrkat... Tosin ajokorttirahat sais sit kyl sieltä 18-vuotiaana. Hmmm.

Aamun vauvakuulumiset: heräs klo 2 ja sitte klo 6. Se on menny 2-3 vkoo klo 22 nukkumaan. Aika tarkalleen. Ja illalla tankkasi korviketta saman verran ku ed.iltana. Noin 350ml tossa klo 17-21.

Hyviä ristiäisiä Satru! Meillä vkon päästä, menu on jo suunniteltu ja tänää meen kattoo ristiäismekkoa itelleni. Äijän puvun vein eilen pesulaan.

Kastemekko lainataan seurakunnalta. Meillä on suvussa mun isoäidin tekemä kastemekko, mut se on vaaleenpunainen, ihana tyllihässäkkä. On sen tehny aikoinaan mulle. Siinä on perheen tytöt kastettu. Pojille ei oo vastaavaa. Yks kummeista kysyi, et hommaako mekon pojille, joka sit kulkisi suvussa. Mut mä en lämmenny. En tykkää noista, joita pitää säilyttää jossain vuosikymmeniä, kukaan ei muista missä se on jne. Toi tyttöjen mekko on vähän eri, ku se on käsin tehty mulle. Mamma oli ompelija ammatiltaan. Joten, pojalle avataan pankkitili :joyful:. Siitä tulee rikas:grin! Mietittiin et mikä on hyvä ikä, et saa rahat käyttöönsä. Kummi meinas et se 18, mut mä ajattelin et 21. Josko silloin ois järkee vähän enempi, ettei mee viinaksiin fyrkat... Tosin ajokorttirahat sais sit kyl sieltä 18-vuotiaana. Hmmm.

Aamun vauvakuulumiset: heräs klo 2 ja sitte klo 6. Se on menny 2-3 vkoo klo 22 nukkumaan. Aika tarkalleen. Ja illalla tankkasi korviketta saman verran ku ed.iltana. Noin 350ml tossa klo 17-21.
Mä avasin myös likalle pankkitilin. Tosin se on mun nimissä just sen takia et en aio antaa rahoja sille kokonaisuudessaan kun täyttää 18 tms. Tilille menee kaikki lapsilisät ja käytän niitä sitten ajokorttiin ym. Nyt ihan ekat rahat joita ehtii kertymään sinne 8kk ajalta niin käytän hoitovapaalla laskujen maksuun jotta Saraa ei tarvi laittaa tarhaan kuin vasta ens kesän lopussa. Lisäks aattelin, että kun toivottavasti opiskelee pitkän kaavan mukaan, niin annan sillon niistä rahoista kuukausittain rahaa opintokuluihin niin säästyisi isolta opintolainalla. Itsellä meni vuoskymmen opintolainaa maksellessa, joka vaikutti sitten aina taustalla auto/asuntolainoja hakiessa niin olis likalla sit vähän helpompaa. Pitää tietty toivoa että itellä töitä riittää ettei rahoihin tarvii koskea. Lapsen elatukseen valtio ne kuitenkin on tarkoittanut ja omiin menoihin en niitä aio käyttää.

Meillä kulkee suvussa ja nauhat vaihdetaan sukupuolen mukaan. Vaan eipä se kovin kauniilta näyttäny ku oli ryntys ku tyttö huus kun hyeena koko kasteen ja venkoili. Tytölle avattiin kans tili, 18-vuotiaana saa ajokorttirahat sieltä sit.

Meillä on pari päivää kummallista huutoa kun ei enää tissi autakaan vaan huutaa huutaa kunnes nukahtaa. Vatsa vauvalla rauhallisempi joten en usko että sitäkään huutaa nyt.

Meil on nyt kans kaikille lapsille hiljattain avattu tili. Vanhemmat lapset saavat valita laittavatko viikkorahansa (joka ei muuten tuu ilmatteeks vaan se on mahdollista saada, jos on tietty määtä tehtäviä tehty viikon aikana) säästöön tilille vai käyttävätkö esim.karkkiin. Ilahduttavaa on ollut huomata, et nykyään mieluummin pyytävät mua laittamaan sen rahan tilille säästöön, kun ostaisivat karkkipäivän karkkeja. :grin
Eclipse, ois tosi hienoa, kun pystyis noi lapsilisät säästää lasten tileille. Me ei valitettavasti pystytä. Menee ihan kaikkeen:depressed: elämiseen. Ei erotella mitenkään erillisiin asioihin.

Meillä kulkee suvussa ja nauhat vaihdetaan sukupuolen mukaan. Vaan eipä se kovin kauniilta näyttäny ku oli ryntys ku tyttö huus kun hyeena koko kasteen ja venkoili. Tytölle avattiin kans tili, 18-vuotiaana saa ajokorttirahat sieltä sit.

Meillä on pari päivää kummallista huutoa kun ei enää tissi autakaan vaan huutaa huutaa kunnes nukahtaa. Vatsa vauvalla rauhallisempi joten en usko että sitäkään huutaa nyt.
Sama, meidän valkoisessa sukumekossa vaihdetaan vaan eriväriset nauhat. Siinä on kastettu minut, veljeni, veljen lapset ja nyt mun lapset.

Mä haluisin kans säästää lapsilisät lapsille, mutta ei pysty. Mä ostin taaperolle kastemekon jossa poikakin nyt kastetaan (toivottavasti mahtuu päälle, pari päivää sitten vielä mahtui, mutta tuntuu että tää jätkä kasvaa yössä aina pari senttii :)). Taaperolle oli tummanpunainen nauha ja meinasin sitä pojallekin, mutta ostin vihreetä nauhaa ja kyhäsin pojalle oman.

Kiitos! Me haluttiin mahdollisimman nopeasti pitää juhlat, et voidaan sit nimellä ruveta kutsumaan. Taaperon takia ei oo voitu sanoa yhtään kun apinoi kaikkea mitä sanotaan, ois kuitenkin paljastanut sen :)

Kävin eilen Pikku-Piia lastentarvikeliikkeessä. En oo aikaisemmin noissa käyny kun oon ihan tarkoituksella yrittäny ettiä tytölle kaiken käytettynä. Matkaan läks sit Gracon lime vihreät :wideyed: matkarattaat:). Oli tarjouksessa 99 egeä. Näkyypähän pimeinä talvi-iltoina kun ollaan liikenteessä ja niihin sai kaukalon kiinni niin ei tarvii likkaa enää kantaa mukana kaupoilla. :sorry: Kotona meillä on kyllä käytössä vanhat Brion yhdistelmät jotka on melkoiset jyrät ja ei esim mahdu mun auton paksiin. Ihan hyvä kyl et ostettiin halvat yhdistelmät kun ei tuo likka oo niissä paljoa suostunut nukkumaan. Ratasosa on nyt ollu käytössä niin et selkänoja on hieman koholla ja likka on köllötellyt vilttien päällä sen aikaa pihalla vieressä, kun ollaan kerätty aroniamarjoja mehua varten.

Meillä syödään nykyään 4-5 kertaa päivässä kiinteää ruokaa. Aamulla syödään muksu riisi- tai kaurapuuroa sekoitettuna 1 dl korviketta+ 1 dl korviketta puuron päälle, 10 aikoihin kasvis- tai lihasose puolipurkkia +1,20-1,40 dl korviketta, 13-14 iltapäivällä hedelmäsosetta puolipurkkia+ korviketta, 16-17 kasvis-tai lihasosetta puolipurkkia+korviketta ja 19-20 iltapuuro 1dl+korviketta 1dl. Yöllä joskus juodaan korviketta. Aloitimme 1-2 tl lusikallisen maisteluannoksista kasvissoseita Toivon ollessa 16 viikon ikäinen. Käytin kaupan soseita, joita pakastin maisteluannoksina jääpalamuottiin. Sitä pektiiniä, joka voi aiheuttaa 1tyypin diabetestä on ilmeisesti valmiissa marjasoseissa. Ei siis hedelmäsoseissa, jos olen käsittänyt oikein.
Imetätkö Maria vielä tässä kiinteiden ruokien ja korvikkeen lisäksi? :) Voi olla, että olet asiasta maininnutkin jossain kommenteissa, mutta en muista.. :)

Me avataan kanssa tili tirpalle ja olis tarkoitus säästää sinne lapsilisät, joita sitten voisi käyttää ajokorttiin ja opiskeluihin, jos tarve vaatii! :) Mulle säästettiin tuolla tavoin aikanaan lapsilisät ja sitten teinitennarina sieltä nostettiin joihinkin mun omiin hankintoihin rahaa ja oli pikku pesämunana opiskellessa. Ei tarvinnut onneksi opintolainoja ottaa, kun tuon pesämunan lisäksi painoin kaikki kesät töitä 15v lähtien. :)

Mä oon varmaan aiemmin jo maininnutkin, että meillä on käytössä suvun kastemekko, johon vain vaihdetaan nauhat sukupuolen mukaan. Se on tehty isälle 70v sitten ja mut sekä muut suvun tenavat on siinä kastettu. Alkaahan se olla jo aikansa elänyt ja vähän haperokin, mutta tunnearvo on suuri! :)

Me ostettiin eilen kanssa matkarattaat, kun torista bongasin erittäin siistit ja edulliset, sekä sattu olemaan vielä tästä omalla kotipaikkakunnalla myynnissä, niin kävi näppärästi. Niissä saa selkänojan ihan makuuasentoon, joten pystyy periaatteessa ihan pientäkin vauvaa kärräämään ainakin pienemmät matkat. Meillä on varsinaisina vaunuina nuo isot ja vantterat emmaljungan duo mondialit, jotka on aika raskaat kuljettaa mukana autossa ja vie tilaa ihan pirusti. Hyväthän ne on lenkkeily vaunuina täällä vaihtelevilla maalaisteillä, mutta kauppareissuilla yms.epäkäytännölliset! :)

Meil on nyt kans kaikille lapsille hiljattain avattu tili. Vanhemmat lapset saavat valita laittavatko viikkorahansa (joka ei muuten tuu ilmatteeks vaan se on mahdollista saada, jos on tietty määtä tehtäviä tehty viikon aikana) säästöön tilille vai käyttävätkö esim.karkkiin. Ilahduttavaa on ollut huomata, et nykyään mieluummin pyytävät mua laittamaan sen rahan tilille säästöön, kun ostaisivat karkkipäivän karkkeja. :grin
Eclipse, ois tosi hienoa, kun pystyis noi lapsilisät säästää lasten tileille. Me ei valitettavasti pystytä. Menee ihan kaikkeen:depressed: elämiseen. Ei erotella mitenkään erillisiin asioihin.

Tää on aivan loistava idea,tulee meille aikanaan käyttöön-kiitos!:)

Meillä syödään nykyään 4-5 kertaa päivässä kiinteää ruokaa. Aamulla syödään muksu riisi- tai kaurapuuroa sekoitettuna 1 dl korviketta+ 1 dl korviketta puuron päälle, 10 aikoihin kasvis- tai lihasose puolipurkkia +1,20-1,40 dl korviketta, 13-14 iltapäivällä hedelmäsosetta puolipurkkia+ korviketta, 16-17 kasvis-tai lihasosetta puolipurkkia+korviketta ja 19-20 iltapuuro 1dl+korviketta 1dl. Yöllä joskus juodaan korviketta. Aloitimme 1-2 tl lusikallisen maisteluannoksista kasvissoseita Toivon ollessa 16 viikon ikäinen. Käytin kaupan soseita, joita pakastin maisteluannoksina jääpalamuottiin. Sitä pektiiniä, joka voi aiheuttaa 1tyypin diabetestä on ilmeisesti valmiissa marjasoseissa. Ei siis hedelmäsoseissa, jos olen käsittänyt oikein.

Eikös I-tyypin diabetes ole ainoastaan periytyvä? II-tyypin elintapajohdannainen?:rolleyes:

Eikös I-tyypin diabetes ole ainoastaan periytyvä? II-tyypin elintapajohdannainen?:rolleyes:
Ei ja joo. Myös I tyypin diabeteksen puhkeamiseen vaikuttaa osittain elintavat. Geeniperimä voi löytyä ja silti tauti jäädä kokonaan puhkeamatta oikeilla elintavoilla.

Diabetesyhdistys sanoo:
Periytyvyys 2–5 prosenttia, jos äidillä on tyypin 1 diabetes. 6–8 prosenttia, jos isällä on. Vastasairastuneista diabeetikkolapsista vain noin 10 prosentilla on lähisuvussaan joku diabetesta sairastava.

Hihh, anoppi taas!:arghh::facepalm:
Tehnyt löydön, elikäs taas hatun hankkinut pojalle....väriltään pinkki - kudottu pitsihattu -OMG!:facepalm:

Mistä nää tyttöjen asut tarttuu hänen käsiinsä:sad001 Ei kehtaa ees kritisoida...

Vai onko tää jotain uutta muotia, josta en käsitä:wideyed:? Minusta hän tietää itsekin, ettei tuota hattua tosiaan tule käytettyä...
:schoked025

Tehnyt löydön, elikäs taas hatun hankkinut pojalle....väriltään pinkki - kudottu pitsihattu -OMG!:facepalm:

Mistä nää tyttöjen asut tarttuu hänen käsiinsä:sad001 Ei kehtaa ees kritisoida...

Vai onko tää jotain uutta muotia, josta en käsitä:wideyed:? Minusta hän tietää itsekin, ettei tuota hattua tosiaan tule käytettyä...
No jos hän yrittää vinkata että jospa hatulle tulis käyttöä toisen lapsenlapsen muodossa:)

Mä keräilin kans vaatteita joita en tytöllä tuu käyttää. Selkeen poikamaisia.

Mä keräilin kans vaatteita joita en tytöllä tuu käyttää. Selkeen poikamaisia.

MS74 :) Ennen raskauttako keräilit ? Ette usko, että mä löysin pienet siniset puhtaat pojansukat lenkkipolulta 25vuotta sitten ja nyt ne on omalla pojalla jalassa:Heartred:joyful: Silloin ajattelin, että se oli enne ja poika tulee:happy: Niin kävi.

Takaisin