Suurperheellisten pulinapalsta <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo on kyllä ison perheen hyviä puolia, että lapset tuntuu oppivan sitä oma-aloitteisuutta vähän huomaamattakin, kun katsovat isommista mallia ja haluavat pysyä perässä. Just tollaset välipalan valmistamiset ym. meillä ainakin mennyt niin, ettei ekat lapset oppineet niin pienenä kun nämä viimeisimmät. Itse oon myös rennompi, että voin antaa 2-vuotiaan pilkkoa mun kanssa vaikka kurkkua toisin kuin ensimmäisten lasten kohdalla.

Meillä on tehty paljon remonttia, ja erityisesti tämä kohta 3 -vuotias on aina seurailemassa tarkasti mitä tapahtuu, sekä saa käyttää valvotusti vasaraa ja poraa. Osaakin jo hakata naulan suoraan paremmin kuin minä ja ruuvata poralla ruuvin :D

Näitä lukiessa tuntuu, että meidän lapset on ihan pullamössöjä 😅😂
Ei osata käyttää työkaluja, ekaluokkalainen on tosi kömpelö leivän voitelussa ja pyörällä ei osaa ajaa, eikä kumpikaan koululainen osaa uida, vaikka vanhempi täyttää jo 10v.
Ja ei todellakaan passata eikä hyysätä.

Oon alkanut miettiä, että voiko johtua noista nepsyjutuista 🤔
Tollasissa ns.koulutaidoissa ei ole vikaa. Poika oppi lukemaan 4 vuotiaana ja kirjoitti lyhyitä satuja 5v:nä.
Samoin esikoinen luki ennen eskari-ikää jo aika sujuvasti ja yhdessä kirjoittivat tarinoitaan. Matikassa on molemmat hyviä ja ekaluokkalainen tekee joka tunnilla lisätehtäviä kun ehtii ennen muita.
Mutta sitten tollanen kaikki fyysinen tulee perässä.
Ei riitä kärsivällisyys mihinkään opetteluun ja ei vaan aukea 🤷

Ei osata käyttää työkaluja, ekaluokkalainen on tosi kömpelö leivän voitelussa ja pyörällä ei osaa ajaa, eikä kumpikaan koululainen osaa uida, vaikka vanhempi täyttää jo 10v.

Tollasissa ns.koulutaidoissa ei ole vikaa. Poika oppi lukemaan 4 vuotiaana ja kirjoitti lyhyitä satuja 5v:nä.
Samoin esikoinen luki ennen eskari-ikää jo aika sujuvasti ja yhdessä kirjoittivat tarinoitaan. Matikassa on molemmat hyviä ja ekaluokkalainen tekee joka tunnilla lisätehtäviä kun ehtii ennen muita.
Niinhän se on et erilaisia ovat! Teillä selkeästi vahvuudet on enemmän niitä ei fyysisiä ja se on yhtä hienoa <3 Erilaisia ihmisiä tarvitaan!

Niin kuin @*Aliisa* sanoi, lapset ovat erilaisia, heillä on eri vahvuudet! Ei meillä ole 5-vuotiaana kirjoitettu satuja ja meidän esikoinen joutuu matikassa kyllä miettimään asioita kovasti, eikä meinaa riittää kärsivällisyys asiaan, joka ei kiinnosta.

Myös elinympäristö vaikuttaa, me asutaan syrjäseudulla ja työkaluja, lautaa ym on paljon ja sellainen väkertely ja rakentelu on arkipäiväistä. Mutta ei se ole mikään paremmuuden mittari. Sitä vain itse on iloinen, kun lapset löytävät kivaa tekemistä ja kehittyvät siinä. 😊

Oon mä siis miettinyt ennenkin, että ei taida ihan iän mukaisesti kehittyä noissa tollasissa liikuntajutuissa.
Ja psykologit ja tämmöset aina kysyy, että onko haasteita oppimisessa. Ei ole, vastaan.
Mutta eihän noi tahdo oppia pyöräilemään, uimaan tai luistelemaan 😅

Tietysti lasta vaan kannustetaan ja rohkaistaan, ja painotetaan että jokainen oppii omaan tahtiin, ja kaikki on hyviä eri asioissa.
On vaan ollut jonkin verran kiusaamista esim.tuosta ettei osaa uida. Niin mietityttää itseä mitä voisi tehdä.

Esikoinen oli nyt uimakoulussa ja odotellaan haun aukeamista että saadaan ilmoitettua uuteen ryhmään ja poika omiin taitoihinsa sopivaan.

Takaisin