Suurperheellisten pulinapalsta <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samaa mieltä @Nepeta Cataria n kanssa! Itse oon vasta nyt oppinut tuon tavaran karsimisen, kun hallittu kaaos uhkaa liian helposti muuttua hallitsemattomaksi kaaokseksi. Itsellä kyllä on myös madaltunut rima siisteyden suhteen joka lapsen myötä hieman. Olen hyväksynyt että meillä vallitsee iloinen sekamelska suurimman osan ajasta, mutta puhtaudesta pidän kiinni. Siivoan joka päivä yhden huoneen niin että saan lattiat puhtaaksi. Tämä tuntuu minusta helpommalta, kuin suursiivous yhtenä päivänä viikossa. Meillä myös käytössä lapsilla tuollainen kotityötaulukko. Isommat voivat sillä ansaita rahaakin. Kyllä itsestä silti tuntuu, että kuitenkin nämä pienet aina sotkee enemmän kuin kukaan jaksaa siivota :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Joillakin vaan pysyy aina sellainen yleinen järjestys isonkin lapsilauman kanssa, mutta itse en siihen kykene. Ehkä toiset vaan on luonnostaan järjestelmällisempiä. Mutta kyllä siitä tyhjästä eteisestä ehtii sitten vanhana nauttia ja kaivata tätä kenkäsekamelskaa :)

Kyllä täälläkin on siisteyden rima tullut alas. Vaikkapa just tuo eteisesimerkki, kengät ovat joka kierroksella hujan hajan ja joka lapsella on esillä vähintään parit kengät... Ja hanskat ja pipot, hanskojakin kun pitää olla hyvin esillä kun tuppaavat kastumaan helposti, ja parit hukkumaan. Se on et missä kohdin kotiaan haluaa päivystää poliisina ja vahtia et tavarat ovat paikoillaan. Minä pyrin vahtimaan keittiötä, kun siellä syntyy helpoiten se suurin sotku ja katastrofi jos ei ehdi valvomaan.

Positiivinen puoli on se, ettei enää jaksa samalla tavalla stressata pienestä epäjärjestyksestä. Jos sattuu väsyttämään niin mennään nukkumaan, ja jätetään ne pyykit viikkaamatta. Kyllä ne ovat siellä vielä huomennakin odottamassa.

Se ei ole ongelma, jos nukkumaan mennessä on tiskit tai pyykit tekemättä. Mutta se on ongelma, jos sen takia menettää yöunensa.

Muokattu viimeksi:
Tuo @*Aliisa* n mainitsema iloinen sekamelska on hyvä, kuvastaa juuri meidän siisteystasoa ympäri taloa. Iloinen sekamelska 🤭
Meillä on eteinen suurin kauttakulkemisalue joten sen pyrin pitämään suht järjestyksessä ettei kukaan kompuroi kenenkään kenkiin tai vaatteisiin sieltä kun kuljetaan vähän joka paikkaan: yläkertaan, kellariin, vessaan, keittiöön sekä olohuoneeseen. Jokaisella lapsella on nimetty naulakko sekä lokero mihin osaavat aika hyvin laittaa ulkovatteensa. Takan reunalle viedään kuivumaan märät hanskat ja vastaavasti kuivat kerätään käyttöön.
Keittiö on toinen paikka jonka pyrin pitämään siistinä, siellä kun vietän suurimman osan päivästä. Muut huoneet järjestyy sitten tyylillä ”vie mennessäsi, tuo tullessasi”. Ja lapset kyllä auttavat kotitöissä jokainen ikätasonsa mukaisesti 😌 Teinit hieman nihkeämmin mutta kyllä heidätkin on saanut osallistumaan metodilla kiristys, uhkailu ja lahjonta 😂

Kiitos paljon vinkeistä! Minäkin panostan eniten keittiöön ja se pysyykin jo paremmassa kuosissa. Minä olen miettinyt tuota huone/päivä siivousta, koska ei vain yksi iso siivouspäivä/vko onnistu tällä hetkellä, kun pienin on 1v. Kamaa pystyn kyllä laittamaan pois ihan kohtuullisesti ja pyrin olemaan ostamatta turhaa. Mutta talo ei ole iso ja meillä on harrastus/työkamaa ihan jonkin verran. Ja lapset kyllä kiintyy kaikkeen (rikkinäinen kauko-ohjattava, jota rassaavat/kaikenlaiset maasta löytyneet aarteet/askartelut), joista yritän turhimpia välillä salaa eliminoida. 😄

Tuo lasten osallistaminen on kyllä yksi iso kokonaisuus. Meillä oli pitkään tarrataulu, joka toimi hyvin, mutta nyt vanhemmat lapset (kohta 9 ja 6v) eivät siihen enää suostu. He osallistuvat moniin hommiin jo muutenkin, asutaan syrjäseudulla ja täällä paljon hommaa. Niiden lisäksi siivoamisen opettaminen tuntuu jääneen vähän syrjään. Kyllä toisaalta kunnon jynssäykseen välillä osallistuvat (6-vuotias just luisteli täällä pesurätin kanssa 😅) mutta perussiisteyden ylläpito on vähän suossa.

Nyt viimeiset pari kk olen käyttänyt tulevaa vauvaa siivoamisen verukkeena lapsille, ainankin 8- ja 4-vuotiaat ovat ottaneet asian vakavasti ja mielellään järjestelevät lelunsa päivän päätteeksi.
2v touhottaa omiaan ja pyrkii levittämään tavaraa sitä mukaa kun siirtyy huoneesta toiseen 🤭 suotakoon se vielä hänelle. Alakerrassa ei muita leluja olekaan kuin kuopuksen pari autoa ja duplot, kaikki pienemmät tavarat on lasten valtakunnassa yläkerrassa. Siellä saavat levittäytyä niin kuin haluavat kunhan aika-ajoin järjestelevät tavarat takaisin paikoilleen, muuten saattaa lelut lähteä lopullisesti autuaammille maille 😂 Meilläkin osa leluista on varastossa ja välillä vaihdetaan esim. barbit lähtee varastoon ja nukketalo tms. tulee tilalle.

Nyt viimeiset pari kk olen käyttänyt tulevaa vauvaa siivoamisen verukkeena lapsille, ainankin 8- ja 4-vuotiaat ovat ottaneet asian vakavasti ja mielellään järjestelevät lelunsa päivän päätteeksi.
2v touhottaa omiaan ja pyrkii levittämään tavaraa sitä mukaa kun siirtyy huoneesta toiseen 🤭 suotakoon se vielä hänelle. Alakerrassa ei muita leluja olekaan kuin kuopuksen pari autoa ja duplot, kaikki pienemmät tavarat on lasten valtakunnassa yläkerrassa. Siellä saavat levittäytyä niin kuin haluavat kunhan aika-ajoin järjestelevät tavarat takaisin paikoilleen, muuten saattaa lelut lähteä lopullisesti autuaammille maille 😂 Meilläkin osa leluista on varastossa ja välillä vaihdetaan esim. barbit lähtee varastoon ja nukketalo tms. tulee tilalle.
Mulla oli tuollainen samanlainen ajatus yläkerrasta ja että lapset itse sen järjestelisivät, mutta ilmeisesti multa puuttui sitten kuitenkin sellainen jämäkkyys, että oisin oikeasti saanut lapset itse ne siivoamaan. Lopulta aina yhdessä siivottu kuitenkin ja minulla se isoin työpanos. Ja voi miten nopeesti se aina pääsi pommiksi. Nyt siis ei enää yläkerrassakaan saa levittäytyä vapaasti pienten tavaroiden kanssa, vaan mulla on suurin osa piilossa :D Esim. pikkulegot otan aina välillä esille isolle pöydälle alakertaan muutamaksi päiväksi, jolloin niillä leikitään kuin uusilla leluilla. Sitten vien taas varastoon takaisin :D

Mulla oli tuollainen samanlainen ajatus yläkerrasta ja että lapset itse sen järjestelisivät, mutta ilmeisesti multa puuttui sitten kuitenkin sellainen jämäkkyys, että oisin oikeasti saanut lapset itse ne siivoamaan. Lopulta aina yhdessä siivottu kuitenkin ja minulla se isoin työpanos. Ja voi miten nopeesti se aina pääsi pommiksi. Nyt siis ei enää yläkerrassakaan saa levittäytyä vapaasti pienten tavaroiden kanssa, vaan mulla on suurin osa piilossa :D Esim. pikkulegot otan aina välillä esille isolle pöydälle alakertaan muutamaksi päiväksi, jolloin niillä leikitään kuin uusilla leluilla. Sitten vien taas varastoon takaisin :D
Minä voisin tehdä legojen osalta tuon saman. 👍 ne kuitenkin kerää pölyä ihan tajuttomasti ja meilläkin se on niin kausittaista se niillä leikkiminen.
Meilläkin isompien lasten huone on yläkerrassa ja se on tällä hetkellä ihan pommi. Se on ollut aiemmin toimistona/yms ja ollaan sieltä just siirtämässä viimeisiä toimistojuttuja pois, jotta lapset saa sen kokonaan itselleen. Pitää yrittää saada senkin siivoamiseksi joku rutiini. Se on ollut poissa silmistä, poissa mielestä -linjalla viimeisen vuoden. 🫣

Minä olen jo ennen lapsia ollut sellainen urakkasiivooja. Kerryttänyt tehtäviä asioita ja sit rykäissyt ne urakalla päivässä-parissa. Nyt se ei todellakaan onnistu ja rutiinien luominen on jotenkin tosi työn takana. Oon vähän sellainen omissa ajatuksissa viihtyvä pohdiskelija/haahuilija ja tavarat jää sinne tänne niin etten huomaakaan sitä. Olen kahdehtinut kaveria, joka on kolmen lapsen yksinhuoltaja ja heillä aina niin siistiä kuin mitä meillä on sen puoli tuntia, kun ollaan just siivottu. 🤦🏼‍♀️😄

Muokattu viimeksi:
Kyllä meilläkin suurin osa leluista on piilossa, helpottaa huomattavasti järjestyksen ylläpitoa jonka olen vasta viime vuosina sisäistänyt. Lapsille olen sanonut että jos minä joudun yläkerrasta lelut siivoamaan niin voi olla että niitä ei sen jälkeen enää näy jatkossakaan 😅 Raaka peli, on toistaiseksi toiminut 😁Mutta kyllä tämäkin mökki on välillä sen näköinen kuin olisi pommin räjäyttänyt. Varsinkin jos äiti jättää tahallaan asioita tekemättä jotta muutkin havaitsisi kuinka paljon teen täällä kotona sitä ns. huomaamatonta työtä. Kummasti alkaa tulla kyselyjä puhtaiden vaatteiden tai jonkin kadoksissa olevan tavaran perään kun jätän touhuamatta 😎

Ja tottahan se on että mitä enemmän on tavaraa niin siivottavaakin on enemmän, varsinkin jos kaikelle ei ole omaa korvamerkittyä paikkaansa. Meiltä on lähtenyt monta monituista kuormaa kierrätykseen ja kaatopaikalle vuosien aikana ja vieläkin tavaraa on paljon, vaikka kaikki mitä on hankittu on tarpeeseen ostettu. Mutta pikku hiljaa, pikku hiljaa… valoa näkyy jo tunnelin päässä ja nyt tuntuu siltä että on vauvankin turvallista tulla taloon kun on viimeiset pari kuukautta myllätty ylimääräistä kiertoon <3

Takaisin