Meillä on arkena lapset sängyssä 21.00 viimeistään, yleensä se nukkumaanmenorumba alkaa jo 19.00 mut jostain syystä aina venyy ja paukkuu, yks ei siivoo ja yks istuu ruisleivän kans 45min pöydässä. Yks juoksee karkuun kun yrität viedä hammaspyykille ja sit alkaa se ihana iltavilli ja kun veljet saa taaperon nauramaan niin kuka sitä hennoo lopettaa :D Meillä aikoinaan, kun asuin yksin lasten kans niin ne meni 19 nukkuu, mut uuden parisuhteen ja sitten yhteenmuuton myötä tilanteet muuttu, varsinkin kun sain työpaikan jossa tein iltaa. Jos hain lapset hoidosta yksin 22.15 niin ei paljon auttanut enää arkena laittaa niitä 19 unille kun eivät enää nukahtaneet silloin. Tuolloin lapset oli 1,5 ja 3v. Ja olihan se raskasta kun taaperon sai autosta kantaa suoraan sänkyyn nukkumaan lähes joka iltavuoron jälkeen. Sit kun muutettiin yhteen niin iltatarhat väheni kun mies haki pojat jo 18 aikaan kotiin (ei olis ees tarvinnu kun ei oo heidän isä, mutta haki silti). Niin sit mentiin kauan kunnes jäin äitiyslomalle ja kun lapset on ollut kotona niin en oo enää jaksanut taivuttaa sinne aikaiseen nukkumaanmenoon. Kuopus meni vauvana aina nukkumaan 18.30-19.30 ja sitten mulla jäi aikaa isojen poikien kans kolmisin, pelattiin Kimblee tai rakennettiin legoilla niin ei tunteneet yhtään mustasukkaisuutta :)
Nyt on hyvä rytmi, 21 - 07.30 nukkuu esikoinen, viikonloppuna saa valvoa kymppiin, mut hän kyllä nukkuu jo pidempään, keskimmäinen menee arkena nukkuu 20-21 ja saa herätä kun haluaa, joskus 8 tai viimeistään 9. Kuopus herää mun kellonsoittoon 7. Olis kyllä ihanaa saada se koko ilta itselle taas mutta ei auta ei, kyllä se vielä koittaa. Sillähän mä valvon ite aina aivan liian myöhään, kuten taas tänään, kello on 0.34 ja täällä mä teille vastaan :D mut mä oon niin tottunut että ei mua enää ees väsytä. Se oma aika on vaan raavittava jostain, vaikka sit yöunista. Kyllä mä kerran tai kaks viikossa nukun pidemmän pätkän, 8h, muuten riittää 6h :D tosin nyt jos saisin luvan vauvalle ja raskautuisin, niin en tiiä miten selviäisin sen väsymyksen kanssa :D
Mut nää on jokaisen valintoja ja jokainen perhe tietää miten parhaiten sopii omalla pesueelle :)
Tohon kuriin, meillä on kans tiukka kuri. Vähän sääntöjä, mut niistä on pidettävä kiinni ja kyllä ne pitää. Esim pojat siivoaa joka ilta huoneensa. En anna vaan periksi. Se on siivottava. Ja ruokailuun, no, en pakota enää syömään, oon antanut nyt itse vapauden päättää kuinka paljon syö mutta jos jää nälkä syömättämyyden takia niin mulle ei saa valittaa eikä välipalaa saa, ovat oppineet syömään :D kaikkea on pakko maistaa kerran tai kaks ennen kuin voi sanoa että on pahaa :D on näillä jo sen verran järkeä päässä että ymmärtää syödä ja jos on pahaa niin maistavat jos jättää syömättä niin ei enää asiasta tuu valitusta :)
Onnea Zeni lomasta! Mihin meette? :)
Pikkuvarpaille tsemppiä jälleen <3