Suurperhe kuumeilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi että 5 tyttöä :) meillä ei oo yhtään tyttöä (eikä oo tulossakaan)

En kyl osais tyttöjä hoitaakkaan kun tottunu noiden poikie juttuihin..
Oon kyl itekki ollu poikatyttö lapsesta asti. :)

Tässä katselen muksujen touhuja ja mietin että mitä mieltä te ootte sukupuolineutraalista kasvatuksesta? Siitä että lasta ei saa nimittää tytöksi/pojaksi ja esim tytöille ei sais tuputtaa niitä ns tyttömäisiä juttuja?
Mun meilestä ihan höpöhöpöä! Mä en henk koht oo (ainakaan tietoisesti) tuputtanut näille nukke/koti tms prinsessa leikkejä vaan nää tuntuu olevan luonnostaan hyvin tyttömäisiä (paitsi yks joka on hyvin raisu ja ”poikamainen”, tykkää raisuista leikeistä, autoista tms poikamaisista)
Uskon vahvasti että sukupuoli identiteetti ei ole kasvatuksesta kovin tiukasti kiinni vaan enemminkin ihan sisään koodattua... mitä mieltä?
Itse aikanaan olin hyvin poikamainen, inhosin nukke leikkejä tms tyttömäisiä touhuja! Ennemmin olin poikien kanssa seikkailemassa metsässä ja rymyämässä polvet verellä jossain seikkailulla, hiukset halusin että ovat lyhyet ja mekkoja inhosin ylikaiken(tai no sukkahousut oli vielä kamalammat) ja sit koitti teini ikä ja naiseksi kasvu alkoi... nuorena aikuisena en voinut kuvitella että olisin ilman meikkiä tms laittautumista mihinkään, oli rakenne kynnet ja korkkarit, nykyään tykkään meikata ja laittautua mutta ennemmin olen ihan kotona hiukset ponnarilla ja miehen lökärit päällä:p
Eli sukupuoli, sisään koodattua vai kotoota opittua? Mielipiteitä:)

Oon äippä hyvin samoilla linjoilla sun kans :)

Meillä on 3 tyttöä ja poika, ja kyllä pojusta huomaa et on poika. Vaikka on tyttöjen kanssa kasvanu, kaikki pörisevä kiinnostaa, ei niinkään tyttömäiset jutut:) Joten uskoisin et se on ihan sisäistä eikä kasvatuksesta kii. Meillä on kaks hyvin tyttömäistä tyttöä ja yks rasavilli tyttö, joka tykkää kauheesti nujuta pojan kans :)

Samoilla linjoilla minäkin.. en usko et se on kasvatuksesta kiinni..

Itse en tuputa mitään lapsille ja meillä keskimmäinen tykkää paljon ”tyttöjen jutuista”, just ostettiin pojille nukentarvikkeita kun he niin halus nukelle lisää tavaroita. :) sama poika on kyl henkeen ja vereen palomiesfani.

Mä oon sitä mieltä, että sukupuolineutraalisuus äärimmillään on kyllä hiukan... Luulen, että lapsi siinä enemmän kärsii, kun ei välttämättä tiedä kuka on ja on kasvanut siinä uskossa, että pitäisi sitä omaa sukupuoltaan jotenkin hävetä. Se että on poika tai tyttö, on musta lähinnä fyysisen eron toteamista eikä ainakaan nykypäivänä enää mitään fanaattista toisen pakottamista johonkin tiettyyn rooliin. Kumpaisetkin saa kuitenkin tehdä mitä haluaa sukupuolesta riippumatta. Mä oon itse ollut kiinnostunut kaikista "poikajutuista", mutta kyllä mä silti tytöksi itseni koen :)

Juurikin noin niinkuin menninkäinen sano, sitä tunnnistaa olevansa jotain sukupuolta tytöt tyttöjä ja pojat poikia... trans sukupuolinen henkilö mulle myöskin Ok jos esim meidän tytöt jossain kohtaa ilmoittaa että tuntee olevansa poika (tai lesbo/bi) niin se on mulle ihan Ok asia kunhan tuntevat olonsa turvallisiksi ja rakastetuksi että uskaltavat meille kertoa asiasta;) enää ei (yleensä) ihmistä pistettä niin tiukkoihin raameihin että oman identiteetin löytäminen on kiellettyä... esim mun isälle mun isoveljen bi seksuaalisuus oli aikanaan älytön kasvun paikka kun ei hänen lapsuudessaan asioista puhuttu tai hyväksytty ihmistä semmosena kuin on! Elämme (ja ennen kaikkea lapsemme) elää uudenlaisessa maailmassa jossa ihmisen erinlaisuus nähdään vahvuutena ja jos joku niin se on hienoa asia! :)
Aika syvälle meni taas nää mun aatokset, sorkke:D

Meillä saa olla tyttö tai poika tai jotain siltä väliltä, Toka (poika) leikkii toisinaan prinsessaa pikkusiskojen kanssa, hänellä on oma Prinsessa Ruususen mekkokin, ja välillä painaa menemään isoveljen kanssa nerf -sotaa pitkin tonttia. Pojille on ostettu nukkeja, leikkikeittiöjuttuja ja muita "tyttöjen leluja" jos he on niitä pyytänyt, ja tytöille on ostettu autoja, star wars -krääsää (Kolmonen), jne. Kaikki on ovat hyvinkin tietoisia ja ylpeitäkin sukupuolestaan. Pojat saavat olla myös herkkiä ja olla rauhallisia, ja tytöt saavat räyhätä ja tapella jos niikseen tulee. Ja on muuten tullut :grin

Ei meillä saa kutsua poikia pojiksi... Ne on lapsia.... Ei oikeesti :D vitsi!

Kyllähän se jo hormonit tekee että testosteroni muovaa poikia tekee "poikien juttuja" ja estrogeeni "tyttöjen juttuja". Se miks laitan hipsuihin, niin juttuja en kategorioi sen vuoksi että niitä voi tehä kuka vaan. Mut aikojen saatossa poikia on enemmän kiinnostanut autot ja kurapainit, tyttöjä barbit ja lastenhoito. Näin se vaan on mennyt, mutta meillä lapset saa leikkiä mitä vaan ja pukeutua miten haluaa, oli meillä aika kun esikoinen halus pinkit tumput, ja se sai ne. Ja keskimmäinen vaihtaa vaatteita kuin pikkuprinsessa, saattaa kolme tai neljä kertaa vaihtaa vaatteet alusvaatteita myöden, ja yleensä tytöt harrastaa sitä. :)

Se mitä tulee lasten kutsumiseen pojan tai tytön nimikkeellä niin miks ei sais? Se on mun mielestä taas väärin että vain ja ainoastaan vähemmistön edustajien mukaan me ei saatais kutsua niitä poika tai tyttö nimikkeellä, koska vähemmistön edustajia ei saa. Meillä opetetaan lapsille suvaitsevaisuutta ja kerrotaan mitä on erilaisuus, ihan samanlain kun me opetetaan mikä on pimppi tai pippeli. Myöskin transsukupuolisen lapsen pitäisi oppia että on myös tyttöjä ja poikia. Tai niiden vanhempien pitäis hyväksyä se, että jotkut haluaa edelleen lapsia kutsuttavan tytöksi tai pojaksi niikseen jos ei nimi riitä :D nää on ikuisuusasioita, joihin ei tulla koskaan löytää kultaista keskitietä koska ihmisiä on 7miljardia ja kukaan ei ole tai ajattele samalla tavalla.

Mä en väheksy tai arvostele ketään kuka ei ajattele mun kanssa samalla tavalla ja toivon sitä muiltakin, silloin me voitaisiin elää riidattomassa yhteiskunnassa, mutta se on vain utopiaa. :)

Meillä on muuten kans ollut leikkikeittiöt ja vermeet, ja ne oli aikoinaan supersuositut, mutta sit kiinnostus lopahti kun pikkulegot tuli kuvioihin. Välillä jopa harmittaa, että ne leikit loppu mutta onneks lapset on innoikkaita auttaa oikeassa keittiössä :)

Äippä, jos ois poika, niin se ois varmasti unelmia poikaystävä, kun ois asunut naisten kans aina! Kumpi tahansa tuleekin, niin kunhan on terve! Jos meille vielä neljäs tulee, niin en aio kysyä sukupuolta ultrassa<3

Täällä on hyvä päivä. Seksiputki on kääntynyt sellaiseen et joka toinen päivä taktiikka on nyt niin ei oo ihan paikat hellänä koko ajan! Mut eilenkin, sain nukahtaa hellun kainaloon kun se soitti "meän biisiä" puhelimelta :) Onko muilla omaa biisiä? Meän biisi on Spice Girlsin Viva Forever <3

Voi Twisted, veit niin sanat suusta! Juuri tuo, että miksi pitää niin kovasti arvostella, jos joku haluaa kutsua tytöksi ja pojaksi. Ja sitten kun teet niin, niin olet jotenkin vanhanaikainen ja suvaitsematon. Vaikka olen ollut huomaavinani, että "uudismielisimmät" tai "neutraalimmat" on yleensä niitä kaikkein suvaitsemattomampia. En siis voi yhtään sietää sellaista tietynlaista fanaattisuutta.

Mulla tulee tästä nyt eniten imetys nyt mieleen, kun en kestä pakkotuputtamista ja arvostelua. Olen siis onnistunut vähän liiankin hyvin maidontuotannon kanssa ja imetinkin molempia 5kk, mutta vihasin imetystä koko ajan yli kaiken. Molemmat siirtyivätkin sitten pulloon (ensimmäisellä toki raskaus lopulta vaikutti maidontuotantoon) ja se oli meille täydellinen ratkaisu. Mutta kyllä sitä saa selittää ja perustella ja olen niiiiin huono äiti sen vuoksi :rolleyes:

Ja niin, kappale... Kliseisesti Finlandersin Oikeesti :D

Kirjoitin pitkän vastauksen ja kappas, app ei antanut julkaista.. No, tiiviimpi versio:

Eli toi imetysasia. Mä en voi ymmärtää miks se ei saa olla äidin ja vauvan välinen asia! Mä oon ääripää mut tilanne sama! Monien mielestä mun ois pitänyt jo lopettaa eikä 1,5v todellakaan tarvi enää tissiä. Mies yks ilta sanoi että "lopeta jo", olin aika vihainen kun se tietää et mä lopetan kun ollaan vauvan kans siihen valmiita.. Varsinkin jos tää on viimeinen lapsi niin en varmana lopeta muiden takia niinkuin tein esikoisen kans.

Mut ei, imetit sit 1 päivän tai kolme vuotta niin koskaan ei oo jollekin hyvä. Aina valittaa, joko anoppi tai hammashoitaja :D miks ei vaan voi antaa olla sen oma asia? Ääh, turhauttaa. No, tästäkään asiasta ei tulla koskaan pääsee sopuun, se on varmaa, ei auta kuin kestää ilkeät kommentit. :D

Mä en voi sietää sitä Finlandersien biisiä mut ihana jos teille kolahtaa! Taitaa olla aika monelle se tärkeä <3 makuasioista ei voi kiistellä ^^

Ei voisi ei, mutta niistähän varmaan yleensä silti kiistellään :D Mutta joo, siis pitäisi saada tehdä omat ratkaisunsa! Ei saisi olla sellaista fanaattista oman mielipiteeen tuputtamista ainoana oikeana vaihtoehtona eikä varsinkaan tuomita toista sitten toisenlaisista ratkaisusta :) Esikoisen aikaan se oli helppoa, kun sai vedottua raskauteen, ettei maitoa enää tule. Sai melkein poikkeuksetta sellaiset säälivät pahoittelut. Mutta tämä toinen oli vähän vaikeampi... Mulla ei pää kestänyt sitä jatkuvaa maidossa uimista ja kun sai 5kk ajan vaihtaa liivinsuojia vartin välein ja silti oli paidoista läpi koko ajan. Lakanapyykkiä JOKA päivä. Lapset meinasi suurinpiirtein tukehtua siihen suihkuavaan maitoon, vaikka kokeilin kaikkia mahdollisia maidontuotantoa hillitseviä juttuja, mitä vaan luin jostain tai joku vinkkasi. Julki-imetys oli myös ihan nounou mulle, niin se aiheutti tosi monia ahdistuksen hetkiä. Taas näköjään selittelen, mutta siis, saan edelleen kauhunväreitä imetystä ajatellessa :hilarious: Ihaillen tosin olen seurannut, miten helposti ja luonnollisesti se muilla onnistuu!

Juuri näin! Fanaattisuudella aiheuttaa vaan mielipahaa muille ja pahimmillaan tosi pahoja pettymyksiä!

Mä rakastan imetystä, varsinkin nyt kun mikään ei oo häiritsemässä sitä. Esikoisen kohdalla neuvolantäti sanoi ettei 1v enää tarvi, lopetin. Keskimmäisen kohdalla söin ssri-lääkkeitä ja rauhoittavaa, vaikka lääkärin määräyksellä, niin lopetin, kun ahdisti että aiheutan pahaa lapselle.

Ja nyt, meillä oli alussa järkyttävän vaikeeta, todella kireä kielijänne ja imuote oli surkee, mutta vaikeuksien kautta voittoon. Ja nyt me tissitellään niin kauan kun ollaan valmiita luopumaan :) Alkuimetys oli helvettiä, mä niin samaistun tohon maitosuihkuun, jatkuvaan lakanapyykkiin ja pyykkiin ylipäänsä, mut mulla on onneks tasaantunut maidontulo suht nopsaa, muutamassa kuukaudessa :) mua ei haittaa julki-imetys, haittoi alkuun mut sit otin sen asenteen et ruokaa se vaan on :) Ja sulla on ollut just sopiva imetysmatka pienille, ole ylpeä niistä <3

Meillä on nyt 6 tyttöä ja 6 poikaa :)
Pikkuneiti kiirehti maailmaan rv 35+2 ja nyt harjoitellaan syömistä ja vähän rusketusta sinivaloista, toivottavasti kuitenkin pian kotiin...

Vaikka mulla tyttöjä jo entuudestaan oli mutta ennen nuorinta 4 poikaa peräjälkeen niin ihan oudolta tuntuu tuo pesu kun sielä ei mitään killu :) ja kokoajan ajattelen että on poika.

Vaikka aiemmin meinasin että ehkäpä sitä 13 alan kuumeilla niin luulenpa että nyt kuitenkin kiintiö täynnä. Kaksi viimeistä odotusta ollut niin täynnä käänteitä, jännitystä ja pelkoa, että nyt ollaan onnellisia 12 terveestä lapsesta ja keskitytään heihin. Ei uskalla edes ajatella mitä voisi olla edessä jos raskaaksi taas tulisin.

Joten ihanaa kevättä kaikille odottajille, haaveileville suurperheellisille ja toivottavasti kunkin toive toteutuu ja odottajien odotukset ja synnytykset sujuu hyvin:)

JustMee ja villi tusina

Onnea JustMee! <3 Oon varmaan ennekin sanonut mutta miten ihana katras, määki haluan! <3

Tuohon imetykseen... Täällä täysimetetty vaan ekat 3 kuukautta kaikkia kolmea... On tihennetty imetystä, oon juonu riittävästi, muistanut syödä, pumppaillu, ihan kaikkea ja silti kasvu jokaisella ekat kolme kuukautta sellasta kitkutusta vaikka muuten tyytyväisiä... Joka kerta imetyspettymys. Ja sit sellaset kommentit tyyliin että etten olis edes yrittäny jne. satuttaa joka kerta... Mut joo, en ota stressiä kun itse tiedän asianlaidan! Neuvolassa onneksi vaan tsempattu ja hoettu että ei ole äitiyden mittari...:)

JustMee onnea tuhannesti koko perheelle <3 toivotaan että pääsette hätähousun kanssa pian kotiin:)
Teillä on kyllä ihana tusina<3

Pötti juuri noin, ei kannata ottaa stressiä koska siitä saa aikaan itselleen vain pettymyksen. Hyvä et teillä on neuvolassa kannustettu! Huonoja terkkojakin on valitettavasti :(

Takaisin