Suurperhe kuumeilijat

Kyllä kipulääkettä on mut ne mitkä auttaisi parhaiten niin en voi syödä ku rupian oksentaa... Siks kipu on niin jäätävää.. Täytyy maanantaina soitella ja vähän kysellä
 
Pikkuvarpaat, mitä sulta siis leikattiinkaan?

Täällä kp8 ja paneskelut aloitettu. Toisaalta taas aina ennen ovista iskee pakokauhu ja sit oviksen jälkeen toivoo et toivottavasti sieltä tulee plussa :D kyllä tää kierto ainakin koitetaan. Flo ennustaa ovista perjantaille, mut lähen reissuun, täytyy ahkerasti koittaa ennen viikonloppua harrastaa..

Mukavaa viikonloppua kaikille :Heartred
 
Mulla kp 10 tänään. Aika samoissa mennään Twisted :)
Tuleva viikko se kai kantsis talletella.. jossain välissä.. mutta mies on töissä illat :eek: no onhan se viikonloppu ja yöt :grin. Saa nyt nähdä miten se ovis tässä kuussa tulee. On ollu kierroissa nyt heittoa. Että ei hirmu suuret odotukset oo.

Tsemppiä kaikille ja mukavaa tulevaa viikkoa :Heartred
 
Omasta ajasta oli puhetta täällä..Silloin harvoin kun omaa aikaa on niin käyn lenkillä ( mieluiten metsässä ) tai saunon. Tai katselen vaan sohvalla areenasta ohjelmia :grin
 
Mulla oma aika voi olla lenkki, yksin puutarhatyöt, yksin sarjaa, elokuviin meno tai meen ravintolaan yksin tai kaverin kanssa. :) Nautin vaikken tekis mitään.

Ei tietoa kierrosta eikä oviksesta, seksiä oli la ja su, nyt taukoa, koska sain aikamoisen tarjouksen koskien ensi kesän töitä niin jätettiin vähän taka-alalle tää kierros. Tosin siellä jotku simpat jäi kypsää tomaattia odottelee, joten varmaan 'mun tuurilla' sieltä plussa tulee just kun toivois et sais tullakin syysvauva. Noh, jos tulee niin sen oli tarkoitus :) Ei haittaa vaikka ei tässä kiekassa tartu :)
 
Täällä ollu kans kiire viikko.. no eilen pikaseen talletuksia..
Oviksesta ei täälläkä vielä mitään hajua muuta kun että hetken juili ja jotain limaa mut aika lyhyeen loppui ne ovisoireet. kp 15 tänään. Oireet mitättömät.. vkl pitää vaan yrittää. kai ne testit ois ihan jees juttu.
Välillä sit niin kipeet ovikset ettei voi erehtyä. Outoo..
No nähtäväksi jää mitä tulee. Ois jo plussan aika ku yk 9. Toki moni yrittää paljon pidempääkin.
Kivaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti :)
 
Juu-u kiirettä pitää näin arjen alkamisen jälkeen:) foorumi jäänyt hyvin vähälle...

Mua ahdistaa tällä hetkellä tää ilmaston muutos asia! Siinäkin määrin että meillä alkaa kk kestävä ilmasto talkoot maanantaista lähtien... tai noh periaatteessa alkanut jo...seuraavan kk aikana kiinnitämme enemmän huomiota ruokaan syödään enemmän kasvisruokia (vegaanista), jätetään viimeisetkin prosessoidut ruuat kauppaan, lihaa (paitsi itse kaadettua riistaa kun sitä tulee taas ovista ja ikkunoista) ei käytetä paitsi kalaa 2-3 kertaa viikossa (kotimaista/kestävästi kalastettua). Autolla liikkumista vältetään ja mitään turhuutta ei osteta. Niin ja se palmuöljy, sitä sisältävät tuotteet jää kaupan hyllyyn! Proteiinit otetaan kasvikunnan tuotteista ja maitotuotteet on kauraa yms muuta kotimaista...
onneksi nää meidän muksut on kaikki ruokaista sorttimenttia! Koviten tää talkoo iskee mieheen (autoilun rajoittamisena) ja minuun (kahvin vähentämisenä)... lähtekää tekin mukaan ja tehdään osamme ”koti pallon” eteen! Nyt varsinkin kun on keuhkot (amazon) tulessa:wink
Ahdistaa ja isosti!
Tästä huolimatta hyvät viikonloput kaikille :Heartred suunnitelmissa sunnuntaina mennä Tivoliin:)
 
Äippä muuten kyllä mut meiltä ei pääse mihinkään jos ei lähetä autolla.. Meillä yli puolet on allergisia kauralle ym... Kotimaisia tuotteita syödään paljon todella paljon ja toki muukin ku pelkkä ruoka on kotimaista... Enkä nyt tällä hetkellä halua reissata ilmasto asiaa sen enempää ku on pakko sekä työn puolesta että muuten:grin:happy:
 
Mulla jos sattuu olee omaa aikaa niin saatan tehä jotain tai sit vaan olla. Nautin kummastakin. Useimmiten kyl teen jotain. Sitä omaa aikaa kun ei turhan usein ole. :)

Mie oon kans miettinyt ilmaston muutosta välillä ja et mitä voisin ite tehä. Autoilua en pysty vähentää. Maalla kun asutaan ja kauppaan, kouluun tai töihin on sellainen yli 10 km. Mut oon harkinnut et jos seuraava auto ois hybridi. Tosin ne on täl hetkel viel aika arvokkaita ja se kun pitäis olla se vähintään 7 paikkainen niin viel ei kauheasti vaihtoehtoja ole. Olikohan Toyotalla joku 7 paikkainen auto.
Ruuan suhteen hiilijalanjälkeä ei oo kauheasti tullut katsottua. Mut me käytetään pääsääntöisesti kotimaista ruokaa vaan. Lihat tulee Suurin osa omasta takaa mies metsästää. Ja sit haetaan lähi tiloilta myös jonkin verran.
Perunat on omasta takaa. Viel kun sais kasviksetkin omasta takaa. Ens kesänä ois tarkoitus ottaa kanoja meille. En tiedä onko se ilmastoystävällistä, mut ei tarvi kaupasta niitä ostaa. Prosessoitua ruokaa ei tule ostettua. Myö myös paljon kierrätetään ja ostetaan kirppiksiltä vaatteita ja tavaroita. Vielä kun keksis miten lapsilla kengät ja vaatteet kestämään paremmin:inpain:. Mut joo oon kans miettinyt paljon et mitä voisin vielä tehdä.
 
Meille oli tulossa sähköauto, mutta kun oltiin yli puoli vuotta odotettu ja sanottiin että menee taas yli puoli vuotta, peruttiin kaupat ja ostettiin bensa 7 paikkainen.

Isoimmat mitä voi tehä heti on katsoa että sähkösopimus fossiilivapaata, meille tulee 100% tuulisähköä. Punainen liha on vähentynyt, laitan ehkä 1-2 kertaa viikkoon enää punaista lihaa, kana on ok, kala ja possu kans. Maito on vaihtunut lähes tulkoon kaurajuomaan.

Autoilua ei voida juuri tästä vähentää, mutta se on maalla asuvan ainoa pakko.

Sit meillä kierrätetään kaikki. Muovi, pahvi, paperi, lasi, metalli. Ainoa mitä ei vielä kierrätetä on biojäte kun en ole raaskinu ostaa sitä kompostoria, mutta jossain vaiheessa. Tosin meillä ei tuu paljon hävikkiruokaa, kun käytän kaiken aina hyväksi. :P
 
Meillä on kans fossiilivapaa sähkö soppari:) kierrätetty ollaan aikalailla aina ja nyt viimeinen tikki on tää ruoka ja auto.... autoa mies aikalailla käyttää keskenään työmatkoihin mutta nyt se sitoutui ajamaan pyörällä töihin jos ei vaan sada (tämä on paljon mun sohvaperuna miehelle:wink ) punaista lihaa meillä ollaan syöty n 1-2 kertaa viikossa mut se jätetään kokonaan pois ja muutenkin maitopohjaisten tuotteiden käyttö jätetään kuukaudeksi pois. Toivon että kk jälkeen mieskin kokee että voidaan syödä jotain muutakin kuin lihaa/makkaraa ja liikkua jalkavoimin:wink
Jokainen askel parempaan huomiseen on jotain...
 
Meillä myös suositaan kotimaista, niin kulutustavarassa kuin ruuassa, ja ostetaan usein luomua. Me sijoitettiin siihen biokompostoriin ja oon ollu supertyytyväinen kun siitä saa valmiit mullat ja lapset oppinu mitkä kuuluu poltettaviin roskiin ja mitkä kompostiin. Autoa käytetään vain työmatkoilla, joskus bussia, kuten nyt kun auto on menossa ensi viikolla korjattavaksi. Kierrätetään ja ostetaan käytettynä :) yritetään siis omalta osalta vähentää hiilijalanjälkeä kovin.
 
Kiirettä täälläkin. Eilen kirjoittelin kalenteriin kaikki syys- ja lokakuun menot, aikamoista härdelliä edessä:drunken_smilie Ensi tiistaina olisi meidän kodissa yksityisnäyttö, pitäkää peukkuja, että tämä olisi nyt SE kivijalanpotkija :grin:thumleft

Meilläkin suositaan kotimaista, suurin osa lihatuotteista on kaupan tai tukun hävikkiä. Kierrätetään sen mikä voidaan. Minkä voi ostaa käytettynä ostetaan, jos ei löydy, niin mahdollisimman lähellä ja kestävästi valmistettu. Auto meillä on paljon kuluttava ja iso, mutta pyritään ajamaan mahdollisimman vähän sillä ja suositaan meidän pikkuautoa aina kun voidaan, ja ajetaan ne autot ns. loppuun. Talossakin on öljylämmitys, mutta niin kauan kun se toimii ja on ehjä, niin ei kannata vaihtaa. Säästetään koko ajan, että olisi varaa vaihtaa kun sen aika tulee. Ei harrasteta ulkomaanmatkailua, eikä kotimaassakaan lennetä. Monessa asiassa ollaan niitä loppukäyttäjiä :grin
 
Varmasti aika monet suurperheet elävät suht ekologisesti ihan luonnostaan. Vaatteet muut kamppeet kiertävät perheessä, ruokahävikki on usein pieni ja asuntokin ahtaampi henkilöä kohden. Meillä kierrätetään roskat ja tulevalle vauvalle taas kestovaipat pääasiassa käyttöön. Myös vauvan tarvikkeet ovat pääasiassa käytettyjä, ainoastaan äitiyspakkauksen verran tulee uutta tavaraa ja muutama pieni ostos uutena.
 
Takaisin
Top