Suurperhe kuumeilijat

Mua taas jo valmiiksi ahdistaa hoitajat. Meidän sairaalassa synnyttämättömien puolella on aivan ihana henkilökunta, yhdestäkään siellä ei pahaa sanottavaa sama salihenkilökunnasta. Mutta, lapsivuodeosasto... kaikki on niin töykeitä ja asenne on se että äiti ei osaa mitään. Viimeksi hermostuin, toki ketutti reippaasti jo 10 päivää sairaalassa majailu, hoitaja meinas että hänen täytyy neuvoa mulle vaipanvaihtokin. Murahdin että jos minä lastenhoitajana ammatiltani olevana osaisin jo kolmannelle lapselleni ite sen kuitenkin vaihtaa. Sain olla sen jälkeen ihan rauhassa. Ja heillä oli tosiaan tieto että en ollu ekaa kertaa niissä hommissa... hohhoijaa.
Edellisestä synnytyksestä oli väliä vuosi niin ei ollu meno siellä osastolla muuttunu mihinkään. Sitä osaa ei ole ikävä. Ja mun lääkitysten takia polikliininen ei oo mahdollista kun vauvaa pitää seurata tiukemmin.
 
Jyväskylässä taas tuntuu ettei ne huonekaverit ole saaneet apua, vaikka useasti pyytäneet. Itse sit oon autellut esim imettämisessä niin sais edes hetkeksi hiljaisuutta :D Todella töykeää kohtelua sain oikeastaan vain esikoisen aikana, muuten oon selkeästi ilmaissut, että en tarvitse neuvoja, haluan vain levätä ja olla rauhassa ja se on toiminut kiireisellä osastolla vallan hyvin siltä osin.
 
Huomenta ketjuun!
Täällä yksi pitkään teitä taustalla seurannut neljännestä haaveileva. Sydän puhuu asian puolesta, järki sanoo vastaan ja ainakin vielä järjen ääni on voimakkaampi toteutuksen kannalta. Tosin kuopus ei ole vielä 4kk ja täysimetyksellä mennään, mikä mun kohdalla tarkoittaa myös tehokasta luonnollista ehkäisyä. Järjen äänen voimakkuuteen vaikuttavat myös oma ikäni (41v.) ja tämän hetkisen vauva-ajan ihanuus: pelkään, että jos neljäs (ja ehdottomasti viimeinen) meille tulisi, ei vauva-aika voisi toista kertaa peräkkäin olla näin leppoisaa ja sujuvaa.

(Varoituksen sana jo tässä vaiheessa: tästä tulee romaani!)

Meidän perheessä on siis jo kolme poikaa (08/11, 10/12 ja 07/18 ), joista kaikki ovat syntyneet keskosina 5-6 viikkoa etuajassa.

Esikoinen syntyi rv 33+6 käynnistettynä, koska 33+0 todettiin korkea vedenmeno ja tulehdusarvot lähtivät heti nousuun. Käynnistyksessä meni kolmatta päivää. Aloitettiin cytotecilla ja jatkettiin seuraavana päivänä ballongilla, mutta molempien vaikutus lakkasi niiden poistuttua kropasta. Lopulta oksitosiinilla lähti tapahtumaan ja se toimiikin mulle tosi tehokkaasti. Eka kätilö ei suostunut antamaan mulle muuta kivunlievitystä kuin ilokaasun, käski vain hengitellä. Kun vuoroon tuli mieskätilö, tilasi hän heti epiduraalin, jonka jälkeen sain levättyä hetken loppurutistusta varten. Synnytyksen kesto oli 6,5h ja ponnistusvaihe 9min, jonka jälkeen maailmassa oli 46,5cm pitkää ja 2300g painanut poika.

Toinen synnytys käynnistyi spontaanisti vesien menolla rv 35+2 ja supistukset alkoivat päästyäni sairaalaan. Tällä kerralla kroppa ehti mukaan supistuksiin ja pystyin ottamaan vastaan kivun ihan eri tavalla. Lopulta kävikin niin, että kun aloin kaivata jotain ilokaasua järeämpää jeesiä, se ehdittiin tilata, mutta ei antaa, kun tuli jo tarve ponnistaa. 5 minuutin ponnistuksen jälkeen syntyi toinen poika mitoilla 47cm ja 2705g. Koko synnytyksen kesto 4,5h.

Kolmannella kerralla oli jälleen spontaani vesien meno, kun raskaus oli kestänyt 34+4. Paikat oli kuitenkin täysin kypsymättömät, eikä supistuksetkaan alkaneet, mutta kotiinkaan en enää päässyt. Niinpä mä hikoilin siellä heinäkuun helteissä osastolla, jossa lämpötila oli lähes 30 astetta... Ihan hanurista. Lopulta lääkärit päättivät aloittaa käyynistyksen, kun rv 35 tuli täyteen, kun mun kroppa ei itsekseen tehnyt elettäkään vauvan ulossaamiseksi. Ballongilla saatiin kohdunkaula katoamaan ja kohdunsuu 3cm auki, mutta ballongin poiston jälkeen homma stoppasi taas täysin. Vastoin mun toiveita aloitettiin oksitosiini, mutta se luvattiin lopettaa, jos mun kroppa reagoi siihen toivotusti. Ja reagoihan se, mua vaan ei uskottu. Kahdessa tunnissa aukesin sentin lisää, mut sit tulikin jo tarve ponnistaa, mitä ei eka kätilö meinannut uskoa. Onneksi paikalle tuli toinen, joka tiesi mun historiaa ja lähti heti kärräämään mua sängyllä synnärille. Olivat elämäni pisimmät pari minuuttia se matka, kun elimistö alkoi ponnistaa ja kätilöt kielsivät. Lopulta päästiin synnäriin ja jotenkin onnistuin kampeamaan itseni sängyltä pöydälle ennen kuin poika syntyi yhdellä ponnistuksella. Tää kolmas oli pieni meidän triosta: 45cm ja 2120g. Synnytyksen kestoksi on merkitty 2,5h ja ponnistus 1min.

Keskosuuksista huolimatta mitään terveydellisiä haasteita ei ole ollut kenelläkään meidän lapsista - pienin kotiutuikin jo 3 päivän ikäisenä. Ainoa, missä keskosuus on vaikuttanut, oli se, että esikoiselle ei vielä ollut ehtinyt kehittyä imurefleksiä, joten hän oli 10 päivää nenämahaletkulla. Senkin jälkeen voimat olivat vielä niin heikot, ettei jaksanut imeä rintaa, vaan hänestä tuli "pullovauva". Toinen oli heti rinnassa kiinni ja imetys onnistui jatkuen 1v 10kk ikään asti. Tapasin sanoa, että imetin häntä kahden edestä, kun esikoisen kanssa se ei onnistunut. Nyt tämä kolmas oli niin pieni, että alussa voimat eivät riittäneet rinnalle, mutta muutaman viikon iässä päästiin kuin päästiinkin pullosta eroon. Mä innostuin imetyksestä kakkosen kanssa, kun se oli _niin_ helppoa, kun aina oli ruoka mukana ja sopivan lämpimänä. Toki se sitoo mut vauvaan, mutta loppupeleissä lyhyeksi aikaa. Tällä kertaa ajatuksena on jatkaa täysimetystä puoli vuotiaaksi ja sitten jollain aikavälillä lopettaa imetys riippuen siitä, saanko miehen lämpiämään ajatukselle vielä yhdestä.

Mutta tosiaan. Jos sopii, että täällä puolittain hengailen mukana vailla varmuutta siitä, tuleeko meistä tämän suurempaa perhettä ikinä, niin mielelläni osallistuisin keskusteluihin :)
 
Huomenta ketjuun!
Täällä yksi pitkään teitä taustalla seurannut neljännestä haaveileva. Sydän puhuu asian puolesta, järki sanoo vastaan ja ainakin vielä järjen ääni on voimakkaampi toteutuksen kannalta. Tosin kuopus ei ole vielä 4kk ja täysimetyksellä mennään, mikä mun kohdalla tarkoittaa myös tehokasta luonnollista ehkäisyä. Järjen äänen voimakkuuteen vaikuttavat myös oma ikäni (41v.) ja tämän hetkisen vauva-ajan ihanuus: pelkään, että jos neljäs (ja ehdottomasti viimeinen) meille tulisi, ei vauva-aika voisi toista kertaa peräkkäin olla näin leppoisaa ja sujuvaa.

(Varoituksen sana jo tässä vaiheessa: tästä tulee romaani!)

Meidän perheessä on siis jo kolme poikaa (08/11, 10/12 ja 07/18 ), joista kaikki ovat syntyneet keskosina 5-6 viikkoa etuajassa.

Esikoinen syntyi rv 33+6 käynnistettynä, koska 33+0 todettiin korkea vedenmeno ja tulehdusarvot lähtivät heti nousuun. Käynnistyksessä meni kolmatta päivää. Aloitettiin cytotecilla ja jatkettiin seuraavana päivänä ballongilla, mutta molempien vaikutus lakkasi niiden poistuttua kropasta. Lopulta oksitosiinilla lähti tapahtumaan ja se toimiikin mulle tosi tehokkaasti. Eka kätilö ei suostunut antamaan mulle muuta kivunlievitystä kuin ilokaasun, käski vain hengitellä. Kun vuoroon tuli mieskätilö, tilasi hän heti epiduraalin, jonka jälkeen sain levättyä hetken loppurutistusta varten. Synnytyksen kesto oli 6,5h ja ponnistusvaihe 9min, jonka jälkeen maailmassa oli 46,5cm pitkää ja 2300g painanut poika.

Toinen synnytys käynnistyi spontaanisti vesien menolla rv 35+2 ja supistukset alkoivat päästyäni sairaalaan. Tällä kerralla kroppa ehti mukaan supistuksiin ja pystyin ottamaan vastaan kivun ihan eri tavalla. Lopulta kävikin niin, että kun aloin kaivata jotain ilokaasua järeämpää jeesiä, se ehdittiin tilata, mutta ei antaa, kun tuli jo tarve ponnistaa. 5 minuutin ponnistuksen jälkeen syntyi toinen poika mitoilla 47cm ja 2705g. Koko synnytyksen kesto 4,5h.

Kolmannella kerralla oli jälleen spontaani vesien meno, kun raskaus oli kestänyt 34+4. Paikat oli kuitenkin täysin kypsymättömät, eikä supistuksetkaan alkaneet, mutta kotiinkaan en enää päässyt. Niinpä mä hikoilin siellä heinäkuun helteissä osastolla, jossa lämpötila oli lähes 30 astetta... Ihan hanurista. Lopulta lääkärit päättivät aloittaa käyynistyksen, kun rv 35 tuli täyteen, kun mun kroppa ei itsekseen tehnyt elettäkään vauvan ulossaamiseksi. Ballongilla saatiin kohdunkaula katoamaan ja kohdunsuu 3cm auki, mutta ballongin poiston jälkeen homma stoppasi taas täysin. Vastoin mun toiveita aloitettiin oksitosiini, mutta se luvattiin lopettaa, jos mun kroppa reagoi siihen toivotusti. Ja reagoihan se, mua vaan ei uskottu. Kahdessa tunnissa aukesin sentin lisää, mut sit tulikin jo tarve ponnistaa, mitä ei eka kätilö meinannut uskoa. Onneksi paikalle tuli toinen, joka tiesi mun historiaa ja lähti heti kärräämään mua sängyllä synnärille. Olivat elämäni pisimmät pari minuuttia se matka, kun elimistö alkoi ponnistaa ja kätilöt kielsivät. Lopulta päästiin synnäriin ja jotenkin onnistuin kampeamaan itseni sängyltä pöydälle ennen kuin poika syntyi yhdellä ponnistuksella. Tää kolmas oli pieni meidän triosta: 45cm ja 2120g. Synnytyksen kestoksi on merkitty 2,5h ja ponnistus 1min.

Keskosuuksista huolimatta mitään terveydellisiä haasteita ei ole ollut kenelläkään meidän lapsista - pienin kotiutuikin jo 3 päivän ikäisenä. Ainoa, missä keskosuus on vaikuttanut, oli se, että esikoiselle ei vielä ollut ehtinyt kehittyä imurefleksiä, joten hän oli 10 päivää nenämahaletkulla. Senkin jälkeen voimat olivat vielä niin heikot, ettei jaksanut imeä rintaa, vaan hänestä tuli "pullovauva". Toinen oli heti rinnassa kiinni ja imetys onnistui jatkuen 1v 10kk ikään asti. Tapasin sanoa, että imetin häntä kahden edestä, kun esikoisen kanssa se ei onnistunut. Nyt tämä kolmas oli niin pieni, että alussa voimat eivät riittäneet rinnalle, mutta muutaman viikon iässä päästiin kuin päästiinkin pullosta eroon. Mä innostuin imetyksestä kakkosen kanssa, kun se oli _niin_ helppoa, kun aina oli ruoka mukana ja sopivan lämpimänä. Toki se sitoo mut vauvaan, mutta loppupeleissä lyhyeksi aikaa. Tällä kertaa ajatuksena on jatkaa täysimetystä puoli vuotiaaksi ja sitten jollain aikavälillä lopettaa imetys riippuen siitä, saanko miehen lämpiämään ajatukselle vielä yhdestä.

Mutta tosiaan. Jos sopii, että täällä puolittain hengailen mukana vailla varmuutta siitä, tuleeko meistä tämän suurempaa perhettä ikinä, niin mielelläni osallistuisin keskusteluihin :)

Oliko sulla löytyny mitään syytä siihen, että vedet meni aina liian aikasin? Kyselen ihan sillä, kun mulla tän esikoisen kanssa oli varhainen lapsivesienmeno (rv20, poika syntyi 29+5) ja pelottaa jos uusissa raskauksissa kävis myös niin.. Mitään syytä ei mulla löytyny.
 
Pari päivää foorumi hiljaisuutta ja mä oon tippunut ihan kelkasta :D
Tervetuloa uudet :Heartred
Eikä vieläkään tänne oo vauvaa syntynyt :wink
Tosta laitoksella olosta, mä inhoon sitä!!! Ok kivahan se on kun voi nukkua kun vauva nukkuu, ei tarvii tehdä ruokaa eikä palvella ketään muuta kuin vauvaa mutta siellä on tylsää ja hiljaista... kotona on kivempaa:wink
Mä en kyllä enää haaveile mistään muusta kuin yö unista... väsyttää ihan sikana kun jätkällä on jatkuva nälkä!
En tiiä sanoinko täällä mut me käytiin viim viikolla 6vko neuvolassa ja muuten kaikki oli kivasti mut pää kasvo liian isolla käyrällä pituuteen nähden ja sen takia tuli nyt sit kutsu sairaalan... hiukan huolettaa että mitä ne sieltä nyt sit löytää... fyssarikin on siinä samalla sit, mitä sekin mahtaa sit kattoo kun ikää sillon n 2,5kk? :eek:
Huolta, väsymystä ja stressiä tänne siis... kyllä suklaa ja sipsit maistuu:/
 
Tervetuloa uudet :)

Tsemppiä äippä, toivotaan ettei kuitenkaan mitään vakavaa ole!
 
Voi Deb ihanaa kun olette päässeet normaaliin vauva-arkeen, eikä ollenkaan haittaa että on siinä ruusuisessa vauvakuplassa, oot ansainnu sen rankan sairaalajakson päätteeksi :Heartred

Äippä, mun parilla tutulla oli kans päänympäryksessä heittoa, toisella liian paljon käyriin nähden ja toisella aivan liian pieni. Molemmilla ei ole löydetty mitään syytä sille ja pääasia on, että vaikka ei ole käyrällä niin on silti omalla käyrällä ja kasvua tulee. Tuo fyssari varmaan siksi, että hänen on siinä samalla hyvä tarkistaa JOS on jotain niin näkyisi motorisena kehityksenä, onko normaaleja heijasteita, onko lihasjäntevyys normaali ym. Yritä olla miettimättä liikaa, tiedän, on todella vaikeaa kun pelkää mitä mahtaa löytyä, mutta usein on muuta, esim eri mittaaja kyseessä :)
 
Muokattu viimeksi:
Minulla myös tuttuja, joilla päänympärys on kasvanut liikaa ja silloin on tarkistettu muistaakseni ainakin vesipäisyyttä ja ultrattu aivoja.

Meillä on kaksosten päät kasvaneet aina käyrien alla. 3v neuvolassa pää oli sen kokoinen kuin 1v lapsella pitäisi keskimäärin olla. Koskaan ei ole tuohon kiinnitetty mitään huomiota, kun päät ovat kuitenkin kasvaneet koko ajan. Py oli syntyessä 30cm ja 31cm eli pienipäisiä olivat jo silloin.
 
Meillä oli tänään eka neuvola ja samalla sai 3kk rokotteet. Sen jälkeen ei oo pullo kelvannu, pistää yökkimään. Tissillä onneks viihtyy (aivan päinvastoin kun yleensä) ja saa syötyä siitä hyvin onneks. Nyt välillä vähän itkunen ja vatsaa tuntuu vääntävän vähän enemmän, liekö rota-rokote sen aiheuttaa. Nyt nukahti, nukkuispa pidemmät unet niin olis sit vähän taas pirteempi :Heartred
 
Oliko sulla löytyny mitään syytä siihen, että vedet meni aina liian aikasin? Kyselen ihan sillä, kun mulla tän esikoisen kanssa oli varhainen lapsivesienmeno (rv20, poika syntyi 29+5) ja pelottaa jos uusissa raskauksissa kävis myös niin.. Mitään syytä ei mulla löytyny.

Esikoisen kohdalla saattoi olla itse aiheutettu repeämä kalvoissa, sillä muutama päivä aiemmin kompuroin rappusissa muuttolaatikon kanssa seinään törmäten... mutta kahden muun kohdalla ei ole selvillä syytä spontaaniin vesienmenoon niin aikaisin. Tokan syntymän jälkeen yritin selvittää asiaa, mutta laihoin tuloksin. Kolmannen kohdalla osattiin jo itse varautua tähän skenaarioon, vaikka Naikkarin kontrolleissa ei taaskaan ikinä ollut mitään viitteitä tulevaan.

Jossain tutkimuksessa oli löydetty viitteitä siitä, että osalla naisista saattaa olla "tehokkaampi" kohtu eli vauva on valmis jo ennen raskauden täysiaikaisuutta. Omalla kohdallani tää tuntuu ihan järkeen käyvältä, kun yhdelläkään pojista ei ole ollut mitään keskosuudelle tyypillisiä haasteita, vaan ovat esim. pärjänneet ilman lisähappea. Kehityksessä ovat myöskin edenneet ihan korjatun iän mukaisessa tahdissa ja kasvussa ottaneet ikätoverinsa kiinni 1-vuotiaaksi mennessä.

Jossain toisessa tutkimuksessa todettiin, että äidin elimistössä oleva tulehdus saattaa heikentää sikiökalvoa. Tietääkseni mulla ei ole ollut mitään tulehduksia, mutta toisaalta sellainenhan voi muhia matalilla tulehdusarvoilla ja ilman sen suurempia oireita...
 
Mäki oon molemmat synnyttäny jyväskyläs ja ainut huono asia on ollu huonekaverit, just niitten takia ei oo saanu nukkua. Yksin ku olin nii oli ihanaa, mut hetiku tuli kaveri nii halusin pois. Mut silti mua ei haitannu olla sairaalas, just se et sai rauhas tutustua vauvaan ja ruuat valmiina ja sai vaan olla.

Tervetuloa Tyyppä!

Äippäx6 ei oo kivaa tuo, meillä esikoisella on tosi pitkä takaraivo ja sitä muutamat oudot neuvolatätit ovat kauhistelleet ja muutama tuttu kysynyt onko vesipää, ei se mukavaa oo ollu. Edelleen takaraivo on pitkä mut hiukset vähä peittää. Tsemppiä! Mieluummin tutkitaan turhaan ku ei tutkita, mua harmittaa ku meillä ei oo tutkittu.

Mites teillä muilla on menny vatsan kasvu? Mulla on nyt jo aivan jäätävä maha vaikka viikkoja vasta 9+2. Kuopuksesta oli tämmönen rv16 ':D kiva yrittää peitellä. Nt-ultra on kahden viikon päästä.
 
Meillä nuorimmaisella on pieni pää, kasvaa ihan omalla käyrällään normi käyrien alla. Tärkeintä kuitenkin että kasvu on tasasta. Syntyessään oli jotain 30-31cm päänympärys.
 
Niemja, maha pullahti heti esiin, ei siis ollu toivoakaan että olisi voinut sinne vkolle 12 asti pitää salassa :grin mutta sitten kun alettiin raskauden puolen välin jälkeen mittailemaan sf mittaa niin mahan kasvu tasaisesti ensin hieman yläkäyrän alapuolella, sitten ihan keskellä ja nyt on mennyt sinne keskikäyrän alapuolelle kun vauva on lasketutunut:happy:
 
2CEE218F-4796-496E-8129-8DD09FF2CFC5.jpeg
Niemja, joskus rv9 aikoihin maha pomppasi esille ja siinä np-ultran aikaan oli samaa luokkaa kuin puolivälissä raskautta ja sellaisena pysynyt :D Nyt siis viikkoja 17+6, laitan tähän kuvan viime perjantailta 16+6 muuttokaaoksen keskeltä.
 
991d072101df4955de40e72c32859250


Täs mun maha eiliseltä rv9+2 :D appivanhemmat tulos kylään vklp, taitaapi jäädä kiinni.

Mulla on kohtu taaksepäin kallellaan, miks ihmettelenki miten nyt jo tämmönen maha.
 
Mulla oli kans kolmatta odotellessa ekan ultran aikaan sellanen masu, ettei tarvinu arvailla et mikä meininki. Nelonen jos joskus olisi ajankohtainen niin taitaa saada plussatestitikun kanssa neuvotella et joko näkyy
 
Takaisin
Top