Suurperhe kuumeilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mutta entä jos ei haluu sopeutua:D noh säästyypähän puut kun ollaan vaan koneilla ja siellä hoidetaan opetus...

Viidesvauva, pitää kysyä tuosta kun mainitsit riisijuoman, että tiedäthän ettei lapsille suositella sitä? Se sisältää todella paljon raskasmetalleja, joita ei pieni elimistö vielä pysty suodattaa.

En muuten tiennyt tuosta. Tiesin vaan ettei pienille lapsille suositella. Toki se on selvää ettei nuo tuommoiset valmisteet voi olla kovin terveellisiä tai ns.luonnonmukaisia. Siksi odotankin sitä omaa maitoa lampaista/vuohista ❤️
Meidän alakouluikäinen tyttö on saanut itse maistaa kaikkia mahdollisia ”maidonkorvikkeita” ja tykästynyt eniten tuohon riisijuomaan. Soijasta olen lukenut ja kuullut paljon huonoa. Oliskohan kaura sitten paras vaihtoehto? Sitä tyttö käyttää välillä mutta enempi tykkää tuosta riisijuomasta.

Meille lastenlääkäri nimenomaan määräs soijaa ennemmin ku riisimaitoa....vuohen ja lampaan maito ei käy läheskään kaikille allergioista kärsiville...suoraan lehmästä lypsettävä maito sopii puolet paremmin olen nämä testannut myös itse vaikka meillä ei passaa nekään....nuita soija..riisi ym...ei saa antaa alle yksvuotiaille ollenkaan mut mikäpä täälä maailmassa täysin terveellistä ja haitatonta olis

Moni lehmänmaito allergikko pystyy käyttämään lampaan- ja vuohenmaitoa ja meidän tytölle ei myöskään tule siitä mitään oireita. Mutta on se niinkin että myös jotkut lehmänmaidolle allergiset pystyvät käyttämään lehmän raakamaitoa ilman oireita, eli tuo ruoan prosessointi.. Ja joillekin tulee oireita tavallisesta maidosta muttei luomumaidosta kuten miehelläni.

Niinpä, nykymaailmassa on kyllä vaikeaa löytää puhdasta ja oikeasti terveellistä ruokaa. Kasvikset ja vihannekset, hedelmätkin jotka itsessään on terveellisiä, mutta kun ovat niin täynnänsä myrkkyjä nekin että hui :nailbiting: Tarkoitus olisi niitäkin pikku hiljaa alkaa itse viljelemään luonnonmukaisesti.

Kaura on ainakin oikeasti terveellinen vaihtoehto. Meillä juodaan joko Rainbown kaura julmaa, jossa on vitamiinit tai sit Oatlyn Luomua. Mut mitä tulee kalsiumin saantiin, niin tutkimuksissa on todettu että lisäkalsiumilla ei olla pystytty todistaa sen estävän esim osteoporoosia. Mutta tiiä sitten, ei taida löytyä absoluuttista totuutta. Maito kuitenkin on epäterveellistä, mutta koska maidontuotanto on iso elinkeino Suomessa ja maailmalla, ei sitä koskaan muuteta tai ainakaan vuosiin pois suosituksista, koska maatalous kärsis liikaa.

Meillä uppoaisi rainbow kaurajuoma parhaiten, mut siinä on liikaa A-vitamiinia ainakin pienimmille lapsille päivittäiseen käyttöön :( Siirryttiin sitten Valion kaurajuomaan, neljännellä oli kolmisen kuukautta Lidlin mantelijuoma käytössä, kunnes saatiin kaura siedätettyä ruokavalioon. Tuo Lidlin mantelijuoma oli ainakin omaan makuun melko neutraalin makuista :)

Warheart, joo, A-vitamiini on huono siinä, meillä 1v juo niin vähän sitä että se vielä kestää sen, mutta sillä koitan aina ottaa jotain muuta tilalle. Meillä ei uppoa mantelimaito eikä muukaan pähkinämaito, hasselpähkinämaitoa käytän leipomiseen jos pitää tehdä maidoton. Se on sika hyvää siihen :)

Äippä siitä se lähtee koulutaival :) Meilläkin jo rutiinilla lähtee ja tulee. Jätän koulun parkkipaikalle ja haen täältä, se on luksusta ettei tarvi saattaa enää niinkun eskariin :D

Enää odotellaan tosiaan et pääsee kotoa lähtee itse niin ei tarvi tätä 60km ajaa päivässä hakuja / vientejä. Bensaa tulee palaa paljon 3kk aikana :D

ImageUploadedByVau Foorumi1534243655.989906.jpg

Meidän koulutie:)
Hyvin oli ekapäivä mennyt! Me harjoitellaan tota yksin liikkumista jospa vaikka alkais luonnistumaan ennen vauvan syntymää niin ei tarviis joka aamu/päivä olla menossa jonneen;)

Ihana koulutie Äippä!
Meillä kakkonen ja kolmonen soitti heti koulun loputtua lupaa mennä kaverille. Niin tyypillistä.

Kaura on ainakin oikeasti terveellinen vaihtoehto. Meillä juodaan joko Rainbown kaura julmaa, jossa on vitamiinit tai sit Oatlyn Luomua. Mut mitä tulee kalsiumin saantiin, niin tutkimuksissa on todettu että lisäkalsiumilla ei olla pystytty todistaa sen estävän esim osteoporoosia. Mutta tiiä sitten, ei taida löytyä absoluuttista totuutta. Maito kuitenkin on epäterveellistä, mutta koska maidontuotanto on iso elinkeino Suomessa ja maailmalla, ei sitä koskaan muuteta tai ainakaan vuosiin pois suosituksista, koska maatalous kärsis liikaa.

Sekin on jännää muuten ettei niissä maissa ihmiset kärsi osteoporoosista missä aikuisiällä ei enää juoda maitoa.. :)

Nykyään on aikamoinen viidakko päästä selville asioiden totuudesta kun tutkimuksiakin ja tuloksia on pilvin pimein.. Kyllä sitä on välillä pää pyörällä mitä sitä kannattaa syödä ja mitä ei jos terveellisesti tahtoo syödä.. No siitäkään ei kannata liian isoa stressiä ottaa kuitenkaan..kunhan ainakin pahimpia koittaa vältellä ja sumplia tietä eteenpäin tiedon viidakossa :wink Ja maalaisjärjelläkin pärjää aika pitkälle.. Vaikka toisaalta kaikki on nykyään niin paljon helpompaa niin jollain lailla myös vaikeampaa ja monimutkaisempaa.. Olisin halunnut tällä tietämyksellä elellä mieluumin sata vuotta sitten, jos nyt sota-ajat sivuutetaan, mutta se yksinkertaisempi elämäntyyli :) Kohta muutetaan sellaiselle maatilalle jossa voi alkaa vähän kokeilla kaikenlaista, sittenhän sen näkee :wink Talokin on rakennettu 1860 :woot:

Toi osteoporoosihomma ei ihan niin suoraviivainen ole, ettäkö maidosta johtuisi, ennemminkin tällä leveysasteella suurin osa kärsii ainakin lievästä D-vitamiininpuutteesta ja sehän on aivainasemassa kalsiumin imeytymisessä. Myös liian vähäinen luustoa kuormittava liikunta on olennainen riski osteoporoosin kehittymiselle vanhemmalla iällä. Eihän ihminen tarvitse imeväisiän jälkeen maitoa, mutta onhan sitä turhempaakin ravinnoksi luokiteltavaa, mitä ihminen vielä vähemmän tarvitsee. Itse en osaa muodostaa selkeää mielipidettä asiasta :)

Mä en oo juonut maitoo kun ala-asteella viimeks, mutta nyt raskausaikana sairaalassa ainakin ruoan kanssa. Ja kahvissa tietty. Aion lapselle sitä maitoo juottaa jos vaan maistuu, mutta kalsiumia ja D-vitamiinia saa myös kasviksista niin hyvin ettei se oo välttämätön (siis isompana lapsena ja lehmänmaidosta puhun) jos se ei maistu. Kunhan juo sit sen tilalla vettä tms. mutta ei mitään sokerimehuja ruoan kanssa. Mun on hankala sanoo että jonkun pitää juoda maitoo kun me ei miehen kanssa ite käytetä yleensä kun kahvissa ja ruoanlaitossa :D

Tänään oli ultra taas, vauvan painoarvio jo 1300g. Tullu viikossa 200g lisää, joten kasvaa aivan täysin normaalia hyvää vauhtia! Viikkoja poksuu perjantaina jo 30+0, en olis tän tilanteen kanssa uskonu pääseväni näin pitkälle! <3

Deb, 1, rv29+4

IIK Dep sun typy ottaa kiriä, kohta nää meidän vauvat on jo saman kokosia (1.7kg oli paino arvio pariviikkoa sitten) :o hienosti on kyl masussa kasvanut ja jospa hän odottelee että pääsette kunnon viikoille ennenku syntyy:) jännä nähdä että ollaanko samaan aikaan sinä, minä ja sandy tosi toimissa;)
Mua meinaan supistaa aika ajoin aika kivasti et jännä nähä että mennäänkö rv 40 asti;) tänäänkin ollu aika tukalaa ton mahan kiristelyn kanssa o.O vielä olla edes kunnolla arjen juoksuja aloitettu, kerhotkin alkaa vasta torstaina :)
Meillä kyl lapset juo maitoa ruualla tai kuumalla joivat kivennäisvettä, mehut on aika harvassa ja sillon on yleensä jotain herkuttelu ruokaa:p

Äippä siitä se lähtee koulutaival :) Meilläkin jo rutiinilla lähtee ja tulee. Jätän koulun parkkipaikalle ja haen täältä, se on luksusta ettei tarvi saattaa enää niinkun eskariin :D

Enää odotellaan tosiaan et pääsee kotoa lähtee itse niin ei tarvi tätä 60km ajaa päivässä hakuja / vientejä. Bensaa tulee palaa paljon 3kk aikana :D

Eikö teillä ole mitään koulukuljetusta? Kyllä noin pitkällä matkalla pitäs olla ihan kunnan puolesta vai ootteko yksityisessä koulussa?

Hena82, ei vaan kun me muutetaan tonne kylälle kun saadaan talo valmiiks ja haluttiin et poika aloittaa 1 luokan oman luokan kans heti niin joudutaan väliaikaiskodista kuljettaa tuota matkaa. Ois poika muuten joutunut aloittaa 3 kuukaudeksi eri koulussa (sellainen jättikoulu) niin en halunnut et sit vaihtaa koulua kesken kaiken. Eipä tässä oo kuin 3kk tätä tai reilu 3kk niin sit päästään muuttaa ja koulumatka on 600m :)

Ihania uutisia Debillä :)
Ja joo, tiedä koska tästä joutuu tositoimiin :grin Muakin supistelee päivittäin, mutta en usko niiden kummia saavan aikaan.

Meillä juodaan maitoa paljon. Varmaan jos ollaan kotona, niin semmonen 2-3 litraa päivässä kuluu. Ja muut maitotuotteet, siis lehmän maito, jugurttii, rahkaa, juustoa ja ruokakermaa. Ai niin ja voitakin! Joo, pidetään yllä tätä Kotimaista maidontuotantoa :wink:grin
Vauvalle toivottavasti voin tarjota ekan vuoden tätä äidinmaitoa :happy:

Ihan mahtavaa dep! Ennenkuin huomaatkaan om 32 viikkoa ja pikkukeskosuuden raja ylitetty :Heartred 30 viikkoinenkin on sun tilanteessa ihan superisti! Ja painoarviokin on jo mainio :) meillä oli 29+2 1200g pa keskosen kanssa :)

Meilläkin menee rahkaa, jugurtteja, JUUSTOA ym maitotuotteita paljon. Juustoa menee kilo viikkoon kevyeen, joskus 1,5kg. Pikkusia juustihiiriä asuu täällä. + mä voisin vetää aurajuustoa paketin viikossa :D se on ihan parasta porsaanlihan makuisen nuudeleiden päällä! Trust me <3

Joo, talo ei tuu huomenna, siirty perjantaille. Mikä pettymys :D 1 päivän siirto ja mä kuolen.. No, ehkä mä oikeesti selviän, oli muuten ihanaa käydä valitsee takkaan laatat, mietin jo sitä että saa lämmittää syksyllä omaa torppaa <3 tänä jouluna meän porukat ja miehen porukat tuleekin meille syömään :) Oi että ootan!!

Meille syntyi tänään 29+5 sektiolla pieni poika :Heartblue Pituus 37,6cm ja paino 1490g. Ite toivun vielä leikkauksesta enkä oo vauvaa nähnyt, mutta alusta asti hengitti omin avuin ja kuulin sen pienen itkun, kun hän ensimmäistä kertaa täytti keuhkonsa <3

Syynä synnytykseen oli istukan osittainen irtoominen ja siitä johtuva verenvuoto. Nyt kuitenkin ihan hyvä olo ja helpottavaa tietää, että vauvakin voi hyvin <3

Takaisin