Tonkeli, mulla auttoi se, että yritin elää NIIN hetkessä kuin mahdollista. Oli kuitenkin sen verran pelottavaa + jännittävää se leikkaukseen valmistelu. Ja varsinkin kun oli tosi paljon odottelua!! Leikkauksen jälkeen helpotti, koska homma oli ohi ja tosiaan tuli muuta ajateltavaa lapsesta, kun odotteli heräämössä että pääsisi pipanaista tapaamaan jne :) Rohkeasti kannattaa kysyä jos joku askarruttaa ja herkästi pyytää hoitajilta peitettä, tyynynkohennusta tai kipulääkettä jos siltä tuntuu. Varsinkin ensimmäisenä päivänä on ihan turha kärsiä kipuja, kun on toipilas ja mitään ei kuitenkaan itse pysty tekemään. Itse pyysin tyynynkohennusta ja lämpöpeittoa heräämössä makoillessani ja hoitajat sanoivatkin, että pitää pyytää rohkeasti koska he eivät voi tietää jos ei ole mukava olla. Onneksi kohdalle sattui ihan mielettömän mukavia ja empaattisia ihmisiä tuon isoimman hoitoprosessin ajan, ei tullut paha mieli mistään ja ottivat ihanasti sen, että pelotti ja jännitti kaikki toimenpiteet. :)
Mulla oli etukäteen kamala ahdistus myös siitä, että hoitajat tulevat katsomaan jälkivuotoa ja ties mitä, mutta siinä itse tilanteessa se ei enää tuntunutkaan niin pahalta. Ja jotenkin se synnytyksen jälkeinen olotila oli sellainen, että rohkeasti tuli kysyttyä ja puhuttua aika suoraan asioista, että sai niihin sitten apua. Jotenkin häveliäisyyden taso oli ihan erilainen mitä ns. normaalielämässä. Ja kun kuitenkin kaikki tehtiin sen vuoksi, että seurattiin sitä minun omaa paranemistani ja kohdun tilaa oli tärkeää seurata, että näkee sen alkavan supistua oikeaan tahtiin. Pahin jälkivuoto oli ensimmäisenä päivänä kun kohtua paineltiin ja oli suurimman osan ajasta makuulla, mutta todella nopeasti helpotti ainakin itselläni. Kannattaa ottaa rauhallisesti ja yrittää muistaa, että on kuitenkin ollut isossa operaatiossa ja antaa itselleen aikaa parantua, mutta muistaa sen ettei jää kuitenkaan täysin sängynpohjalle.

Mutta ei kannata olla ylireipas ja yrittää suorittaa enempää kuin mihin kroppa kykenee.. itse innostuin vähän liikaa HETI siinä alussa kun olin päässyt ekoja kertoja ylös ja pääsin pyörätuolilla liikkeelle. Hoitaja siis työnsi eteenpäin. Yritin reippaana esittää et kaikki hyvin ja jees, mutta kun pyörrytti pelkästään istua siinä tuolissa. Määränpäässä oli sitten jo niin hutera olo, että meni pitkä tovi toipuessa ja kerkesin itsekin huolestua näinköhän pökrään kokonaan ja kellahdan vaikka lattialle :D Tajusinkin lopulta, että jos vointi ei anna myöten niin en voi väkisin viilettää tuhatta ja sataa. Et voinnin mukaan sitten sitä riehumista.

Onneksi hetikohta helpotti ja seuraavaksi viiletinkin jo tippaletkun kanssa eteenpäin itse kävellen.
Pahimmalta itsestäni itseasiassa tuntui makuulla, koska heti kun nousi ylös ja rupesi liikkumaan olo parani, ja kun oli jonkun aikaa makuulla sängyssä, oli taas hankalaa nousta ylös ja hetken tuntui pöhköltä olo. Kun taas kävellessä ja liikkuessa olo alkoi tosi nopeasti normalisoitua :) Nyt odottelen itse tiistaita milloin neuvolasta tullaan kotikäynnille ja poistettaisiin tikit, epäilen, että osa noista repäisykivuista mitä nyt väärissä asennoissa on, johtuu siitä että tikit alkavat jotenkin kiristellä paranevassa kudoksessa :) Tulen sitten päivittelemään fiiliksiä kyllä!
Ja psykoenkeli, tosi ihana jos kertomani auttoi! Yritän ehtiä kirjoittamaan ihan selkeän selostuksen tapahtumista, kun olet kuitenkin samaan sairaalaan menossa niin saisit vähän etukäteistietoa, ja kysy ihmeessä jos on jotain mikä mietityttää! Minulle jäi operaatiosta loppujen lopuksi tosi positiiviset fiilikset. Kaikki meni hyvin ja henkilökunta oli mukavaa. Vaikka menin sinne pelkosektiona, ei mielestäni kukaan enää sairaalassaoloaikana kyseenalaistanut tätä tai heittänyt mitään tyhmää juttua. Koin myöskin, että sain hyvää hoitoa omiin kipuihin jne. Ainut asia mistä jäi hampaankoloon ei oikeastaan liity sektioon, vaan ko.sairaalan tutti+tuttipullo käytännöistä, mutta niistä urputan erikseen..