Tää on kiinnostava kysymys. Koen, että kun puhutaan siitä, saako lapsi käyttää minkä värisiä vaatteita tai vastaavaa, niin liikutaan ihan pintatasolla. Todennäköisesti ne piilevät sukupuoliroolit ja -odotukset on sellaisia, joita ei itse edes huomaa toistavansa. Isoin merkitys on varmasti vanhempien jokapäiväisellä esimerkillä arjessa. Nään tärkeänä sen että lasta tuetaan kohti omaa identiteettiä, kuitenkaan omaa sukupuolta häivyttämättä. Ei se mihinkään katoa, että on tyttö tai poika biologialtaan, vaikka kiinnostais mikä.
Lasten maailma on kuitenkin ihan älyttömän sukupuolittunut, jos vertaa aikuisiin. Esimerkiksi siniset vaatteet, huppari ja lyhyet hiukset naisella ei oo mikään ihme, mutta tytöllä sitä jostain syystä kummastellaan. Itselle leikattiin 2000-luvun taitteessa lapsena lyhyet hiukset helppohoitoisuuden takia ja siitä sitten kiusattiin että "Ootko tyttö vai poika". Tää tuntui lapsena pahalta, muuten en olis yhtään välittänyt siitä, minkälaiset hiukset äiti päätti miulle leikkauttaa. En tiiä, onko nykylapset samanlaisia kuin tällöin.
Itse en ollut koskaan lapsena/nuorena yhtään kiinnostunut ulkonäöstä ja leikin niin tyttökavereiden kanssa barbeilla ja poneilla kuin veljien kanssa pyssyleikkejä. Kouluikäisenä vihasin pinkkiä ja hameita, mutta aikuisena oon taas mekkoja käyttänyt, on vaan jäänyt inho vaaleanpunaista kohtaan.

Pitkään ajattelin, että naiselliset kiinnostuksenkohteet, kuten äitiys tai koti, ja perinteisen tyttömäiset jutut on "noloja" ja jotenkin vähemmän arvostettavia. Halusin tietysti olla siisti, erilainen ja moderni eli ajattelin kaiken tyttömäisen olevan ihan roskaa. Oon kasvanut arvostamaan omaa naiseutta vasta aikuisena. Oonkin miettinyt paljon sitä, miten voisin kasvattaa omat lapset niin, että kaikki asiat on yhtä tärkeitä ja arvokkaita, halusit sitten rassata moottoripyöriä tai puunata kotia. Ei oo miusta nykymaailmassa niin helppoa olla omanlainen, oli ne omat arvot ja halut sitten perinteisiä tai jotain ihan muuta.
Meidän poika on niin perinteisellä tavalla kiinnostunut kaikista poikien jutuista, että itsekin ihmettelen.

Kiinnostaa tällä hetkellä ainoastaan traktorit, muut työkoneet ja työkalut. Mitä enemmän lähtee ääntä, sitä parempi. Oon nukkeja ja pehmoja myös tarjonnut, mutta ei ainakaan tällä hetkellä innosta yhtään.

Yksi lapsuudenystäväni kävi meillä kylässä ja alkoi nauraa ääneen, ettei olis ikinä uskonut näkevänsä miuta lukemassa jotain traktorin teknisiä osia käsittelevää kirjaa lapselle. Oon sitä mieltä, että tää on sitä tärkeintä sensitiivisyyttä, että tukee ja innostuu lapsen kiinnostuksenkohteista vaikka ei niin itseä innostaisi ja olis itse aivan toisenlainen. Mies puhuu, että tytöstä tehdään sitten myös kova traktorimimmi, vaikka oon koittanut vähän varoitella, että jotkut prinsessaleikit saattaakin enemmän kiinnostaa. Tai sitten ei.