Sukupuolisensitiivinen kasvatus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oliko hän siis alasti naisten pukuhuoneessa, vai mistä tiesit että kyseessä on tyttö? Meidän 9-vuotiaan pojan lantiomittainen tukka on uidessa aina letillä, jotta tukka ei mene silmille. Kuinkahan moni kuvittelee häntä tytöksi, jolla on uimahousut... 😆
Tyttöjen alaosa ja alasti vilahti naisten puolella 😂 oli alle kouluikäinen todennäköisesti, muttei kovin kaukana.

Ja en vastusta että tyttö lapset olisivat ilman yläosaa, lähinnä koen että maailma on yllättävän täynnä päästään vialla olevia niin oon välillä yllättänyt itseni harkitsemasta vakavasti että puen oman lapseni sukupuolesta riippumatta vain sellaisiin uv uimapukuihin missä käsivarret ja jalat kokonaan peitetty… jos joku on niin sairas että seksualisoi mielessään pienen lapsen niin en usko että tälle henkilölle on väliä sukupuolella enää siinä vaiheessa… mutta joo tää on mun oma pelon aihe joka toivottavasti aiheeton.

Edit mun pelot tosiaan menee vähän ohi sukupuolisensitiivisyydestä ja koetan olla tietoinen mikä on mun aiheetonta pelkoa jotta en heijastaisi turhia pelkoja lapseen. Mutta siks myös uimapukukysymys on mulle kohtuu haastava kun mun pelko aiheuttaa sitä että pukisin tytöt että pojat aina yläosiin ja alaosiin. Koetan kuitenkin olla toteuttamatta tätä.

Muokattu viimeksi:
@Suskikitten ymmärrän noita pelkojasi, kun itse olen välillä paininut myös niiden kanssa, mutta ollaan kuitenkin käyty ihan normaali uimapuku päällä uimahallissa. Rannalla puen ihan auringon takia kokopuvun tytölle päälle. En kuitenkaan voi täysin kontrolloida ympäristäni ja muiden ajatuksia, joten yritän vain olla ajattelematta niitä etten työntäisi lastani häkkiin piiloon pahalta maailmalta. Varmaan jokainen vanhempi jollain tasolla pelkää tuollaisia asioita. Tai mistä minä tiedän. Ehkä mie olen vain hirvittävän neuroottinen luonne. 😅

@Tiitikkä itse en ehkä ollut kysymyksen kohderyhmää, kun lähtökohtaisesti ajattelen sukupuolittuneen pukeutumisen olevan varsin luonnollista ja toivottavaakin, mutta ehkä sain ajatuksestasi vahvistusta sille ajatukselleni, että vaikkei sillä nyt ole alle kouluikäisen kanssa ehkä merkitystä onko hän housuissa vai kokouikkarissa niin helpompaa on totuttaa valmiiksi tyttöjen uikkaripukukoodiin kuin ruveta myöhemmin ajamaan sitä läpi tytön jo totuttua olemaan pelkissä pöksyissä. Tällöin se siirtyminen vain sinne naisten puolellekin tuntuu varmasti luonnollisemmalta, kun on jo valmiiksi opetettu, että tytöillä ja pojilla on eri jutut.

Mitä tulee rintojen seksualisointiin niin luulen sitä olleen jotakuinkin aikojen alusta. Ja onhan ne kivat. 😅 Mutta vaikken pidä sitä samana kuin muna paljaana hillumista niin ei se minusta ole sama kuin miehen hilluminen pelti paljaana. Työympäristössä ja muissa asiallisissa tilaisuuksissa yritän pitää rintsikoita ja tissit piilossa soveliaisuussyistä, mutta vapaa-ajalla saatan olla ilman rintsikoita tai näyttää vähän rintavakoa. Ajattelen, että saattaisi olla kiusallista, jos työkavereiden huomio kiinnittyisi rintoihini. Itsellä ainakin häiritsee, jos joku on työympäristössä liian seksikäs, koska se vie ajatuksiani ihan muualle kuin työasioihin. 🙈 Kerran näin miespuolisen kollegani yllättäen ilman paitaa ohimennen työpaikalla ja olihan se vähän kiusallista. 😅

Kasvatuksellisesti ajattelen, että on helpompaa, kun pienestä opettaa tytöt sinne naisten maailmaan ja pojat miesten. Silloin ne murrosiässä tulevat kehon muutoksetkin tuntuvat ehkä luonnollisemmilta.

Minusta taas rintsikat saavat rinnat näyttämään paljon seksikkäämmiltä, koska rintsikoiden kanssa rinnat näyttävät isommilta ja ryhdikkäämmiltä. Ilman rintaliivejä näytän vain lihavalta mieheltä. En ihan ymmärrä, miten lihavalta mieheltä näyttäminen naisena on kenenkään mielestä seksikkäämpää kuin se, että näyttäisin vain lihavalta naiselta. Eli ei, rintaliivien pois jättäminen ei ole seksikästå millään muotoa.

Loppupeleissä mikä on seksikästä ja mikä ei keittyy siihen että aivan kaikille asioille löytyy tykkääjiä ja vihaajia… aivan yllättävillekin asioille yllättävissä hetkissä.

Nyt menee ohi kyllä aiheesta muttah… esim Raskausaikanani raskauden alussa sain hyvin epäilyttävästi raskauttani seksualisoivan tapaista viestiä, mikä nitkautti omalla kohdalla suhtautumista raskausvatsaani niin että pukeuduin loppuun asti piilottaen vatsani. Jotenkin koin sen niin oksettavana että joku seksualisoisi raskausvatsani ja epäsuorasti syntymättömän lapseni niin päädyin piilottamaan ulkopuolisilta koko raskauden. Onnistuin siinä jopa yllättävän hyvin pukeutumistyylini takia.

Mua ei enää hätkäytä tulla seksualisoiduksi, mutta en salli sitä edes epäsuorasti kohdennettavan lapseen.

Mutta tää mikä on seksikästä ja mikä ei ei mielestäni liity sinällään sukupuolisensitiivisyyteen.

Minusta taas rintsikat saavat rinnat näyttämään paljon seksikkäämmiltä, koska rintsikoiden kanssa rinnat näyttävät isommilta ja ryhdikkäämmiltä. Ilman rintaliivejä näytän vain lihavalta mieheltä. En ihan ymmärrä, miten lihavalta mieheltä näyttäminen naisena on kenenkään mielestä seksikkäämpää kuin se, että näyttäisin vain lihavalta naiselta. Eli ei, rintaliivien pois jättäminen ei ole seksikästå millään muotoa.
Hirnahdin ääneen tälle 😂

Mutta oon samaa mieltä, rintaliivit saa rinnat näyttämään paremmalta, ainakin jos on semmoset riipparit mallia joulupukin säkit Tapaninpäivänä. Ehkä siinä mielessä sukupuolineutraalia: lihavat miehet (joilla lihavuus näkyy rinnoissa) ja lihavat naiset voivat olla ne tasa-arvoisimmat rinnakkaisryhmät (pun intended) ainakin mitä rintoihin tulee 🤔

Takaisin