Soseet ja vellit

Th sano et mielellään jotai filettä lihana, suolaton tietenkii ja enimmät rasvat poistettuna, näin muistelisin. En jaksais mitää isoja paloja ruveta soseuttaa ni jauhelihasta taidan minäkii lihasoseet alkuun tehä. Mietin vaa ku jauhelihoissa on aina enemmän rasvaa kun fileissä, ehkä se ei haittaa. Meinasin rypsiöljyy lisätä soseisiin että saa pehmeitä rasvoja, mietin vaa ettei sit saa liikaa rasvaa jos lihassa on rasvaa. Mut niinhän se on et alkuun ne lihamäärät on tosi pieniä ni eipä sitä rasvaakaan siinä paljoo oo.

Miten voi olla näin vaikeeta pienen ihmisen ruokkiminen :D hirvee stressi. Miks se ei vois syödä vaan tissimaitoo ni ei tartteis miettii :D

• Tykkään
Reaktiot: DT
Kana on helppo tosiaan valmistaa ihan fileestä tai suikaleista ja välillä kanamunaa lihan tilalta. Kalaruuan oon valmistanu vauvalle niistä seiti-/lohikuutioista. Minusta kans lihan valmistaminen jotenki työlästä niin jauhelihaa käytin esikoisen kanssa ja niin teen nyttenki eli possua saa vaan purkista silloin tällöin ja nautaa jauhelihana. :) Helpompaa sitten, ku saa syödä karkeampaa ruokaa eli ei tartte soseuttaa, pieniä vain tai muussata. :)

Mä kans oon ymmärtänyt noi kasviöljyt (tärkeät rasvahapot) niin, että kun äidinmaitomäärät vähenee kiinteiden kasvaessa, tulisi soseisiin lisätä sitä öljyä. Kasvissoseet muutenkin energiaköyhempiä ja noita rasvoja niissä ei ole yhtään itsessään, paitsi siis osassa valmissoseista. Rypsi- ja oliiviöljyt parhaita, mieluiten kylmäpuristettua. Meillä kylmäpuristettua luomuöljyä käyttää kaikki, minä, kissa ja nyt vauva :)

Joku puhu niistä jääpaloista. Ite siis otan vaan useamman jääpalan ja eri kasvista nyt kun syö enemmän. Minusta ne on silti käteviä, kun tietää suunnilleen oikean määrän :)

Mä ootan kans kauhulla kun pojalle pitää ruveta tekee kala ja liha ruokia. Oon ollu teini iästä asti vegetaristi enkä oo ikinä laittanu mitään liha ruokaa. En tykkää käsitellä niitä enkä todellakaan pidä niiden hajusta. Meillä mies kuitenkin syö lihaa, jos osaa itse valmistaa. Mies ei kuitenkaan o,e kummoinen kokki, enkä usko että jaksaa vaivautua pojalle soseita vääntää. Mä aion turvata pojan monipuolisen ruokavalion syöttämällä lihaa ja kalaa ja sitten kun on tarpeeksi vanha päättämään omista asioistaan saa valita mitä syö ja mitä ei.

Mites työ kenellä syödään aamupuuroa, miten nopeesti heräämisen jälkeen annatte puuron? Oon miettiny et mihin väliin se puuron anto mahtuu... Poika syö ahkerasti öisin, kai, en oo ihan varma ku nukahan ite uudestaan heti ku oon saanu pojan tissille. Mut aamusin tuntuu siltä että tuolla ei oo ihan heti nälkä ni kai se tankkaa yöllä. Menee siis yleensä useempi tunti ennen ku syö heräämisen jälkeen. Kohta 6kk täynnä ni yritän lisätä kiinteiden määrää, syö lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapuuron.

Herätään ja pötkötellään sängyssä ehkem joku 10-15min. Vaipan vaihtohommelit ja vaatteet päälle. Sit mennään alas ja annan sillon heti puuroo ja hedelmäsosetta sekasin. Alussa ei maistunu mut nyt vkon sisään on ruvennu syömään kaiken :)

Meillä samoin kuin Sandella :) kasvissoseissa meni aikaa ennen kuin rupesi kunnolla maistumaan, mutta puurot kelvannu superhyvin alusta saakka :) oon itse puurojen ystävä, liekö periytynyt makutottumus pojalle :D

Meiän heppu ei hirveesti välitä puurosta, iltapuurona riisipuuro menee ihan hyvin mut kaurapuuro ei vielä kunnolla uppoo. Mietin että onko sillä, ku en pystyny raskausaikana syömään kaurapuuroa, joku yhteys tähän :wink normaalisti syön sitä aamuisin... Parsakaali ja kaurapuuro maistuu miulle mut ei pojalle, ja molemmat ällötti minuu raskausaikana ni niiden syöminen oli tauolla siihen asti ku poika synty :grin

Meillä puuro kans maistunu alusta asti. Iltapuuroa menee jo saman verran ku esikoisella :D vaikka aamulla ei oikein kunnolla maistu. Puuron koostumus voi olla myös syynä, ellei oikein suostu syömään. Kokeilepa esim. jauhepuuroa. Meidän esikoisella se meni, mutta hiutalepuuro ei. Syödään kaurapuuroa tai neljän viljan puuroa (en maistattanut viljoja erikseen kauran jälkeen). Riisipuuroa vois kokeilla joku aamu. Niin ja aamulla syödään tunnin sisällä heräämisestä, lounas klo 12, päivällinen 16/17 ja iltapuuro 19-19.30. Hedelmä- ja marjasoseet puuron kanssa ja välipaloilla rintamaitoa ja imetän myös syöntiä ennen tai sen jälkeen. Yleensä vain tissi ei kelpaa, kun soseaika. :D

Unohtu mainita että meillä siis jauhepuuro käytössä ku hienonnetuista hiutaleista tehty puuro ei vielä kelvannu. Jatketaan siis maistelua, ei oo vielä 20 kokeilukertaa kaurasta täynnä :grin Testataan seuraavaks neljän viljan puuro jos se menis paremmin, ja sais sit jossain vaiheessa aamupuuronkii mukaan ku yösyönti vähenee. En meinannu muuten miekää muita viljoja erikseen maistattaa, suoraan kaurasta neljään viljaan ku ei oo mistää ruoka aineesta oireita tullu eikä oo keliakiaa suvussa.

Neiti sai juuri ensimmäisen kerran maistaa kanaa peruna-palsternakka soseen kera ja maistu ihan kohtuullisesti :happy:

Meillä on lihoista nyt possu,nauta ja kana. Huomenna tulee kala. Kaikki on maistunut tähän mennessä hienosti.käytättekö jo mausteita ruoassa? Mä laitan vähän yrittimaustetta tai sipuli tai valkosipulijauhetta ja kalaan laitoin tilliä. Pitää vaan kattoo tarkasti ettei mene suolaa missään mausteessa.

Ohops taisi mennä väärään ketjuun, tänne piti tulla, että annatteko vettä soseen jälkeen?

Kato en mäkää tajunnu ku vastasin :D Mut siis sit ku eka hammas putkahtaa ni sit ajattelin ruveta antaan :)

Mä annan nokkamukista, missä silikoninokka. Poika saa ite juoda. Muutamia tippoja saa siitä puljattua, kun ei osaa imeä noita tutteja/nokkia. Soseet ei pahemmin maistu, mut nokkamuki on kiva. :)

Minä lisään hieman tilliä kalaruokaan, persiljaa muihin, joskus vähän kuivattua ruohosipulia ja yleensä kaikkiin valkosipulijauhetta tai -rouhetta.

Vettä juu soseen jälkeen Nukin ensimukista/nokkamukista, mikä onkaan.

Takaisin