Soseet ja vellit

Minä lisäsin sen jälkeen määriä (ja makujakin), kun oli tosiaan 5 kuukauden neuvolassa todettu, että kasvanut vähän viimeisen kuukauden aikana. Oli tissilläkin tiheämmin (muutenkin ollut alusta asti 2 h välein). En asian kanssa panikoinut, mutta hyvähän se on makuihin totuttaa vähitellen, ettei tule liikaa kerralla. Aika nopeasti määrää kasvatin ja aion vähitellen jo antaa niin paljon ku vain syö, sillä tästä huolimatta herännyt pari kertaa yössä tissille, kun ennen heräsi vain kerran.
Meillä neuvolassa sanoi, että saa mennä just niin ku itestä tuntuu, mutta suositteli jo kiinteiden määrän kasvattamista ja sanoi tosiaan, että lihaa yms. saa myös jo antaa. Annan lähempänä 6 kuukauden ikää.
Pakkasessa on porkkanabataatti-, parsakaali- ja kukkakaalikuutioita. Yritän tehdä joka toinen päivä parin päivän satsit jääkaappiin ja tarvittaessa keitän perunat ja nakkaan sit pakkasesta kuution mukaan tai otan porkkana-bataattikuutioita ja ehkä kaaltakin joukkoon ja sulatan/lämmitän. Ne on näppärä ottaa mukaankin niin sulavat sopivasti siihen mennessä, kun reissussa niitä tarvii. Jotenki oon perunan pakastamista välttänyt, mutta voishan sitä tehdä perunapohjaisia soseitakin valmiiksi, kun nehän vain vetistyvät; lämmittäessä vetisyys kyllä poistuu.
Reissussa oon syöttäny ja tuun syöttämäänki purkkiruokia (mitä nyt yhden satsin voi ottaa tosiaan pakkasesta matkaan), kun taas kotona pyrin hieman välttämään niitä marja- ja hedelmäsoseita lukuun ottamatta. No maissia ajattelin antaa kyllä purkista jossain vaiheessa.

Meillä alkoi soseiden maistelu viikkoa vajaa 5kk iässä ja edelleen lähinnä maisteluannoksia, mutta makuina on jo kokeiltu porkkana, kesäkurpitsa, päärynä, maissi(naksu), avokado, ruusunmarja, bataatti, mango ja kukkakaali. Valmiita olleet ruusunmarja (ruusunmarja-päärynä) sekä mango. Muut oon tehnyt itse juurikin pakastimeen kuutioihin paitsi tuota bataattia en ole pakastanut.
Neidin lemppari on porkkana-kesäkurpitsa ja jälkkäriksi päärynä, kovin paljon ei kerralla syö, mutta uusia makuja saatu ihan kivasti.

Mites te ketkä pakastatte omatekoisia soseita, laitatteko ne jääpalarasiaan vai pieniin minigrippusseihin? Aattelin että vois jo pikkuhiljaa ruveta tekeen soseannoksia valmiiks vaikka pääasiassa oliskin tarkoitus sormiruokailla. Jos käytätte jääpalarasiaa, niin merkkaatteko mitenkään mitä rasiassa on ja koska se on tehty (esim porkkana ja bataatti on jäisinä varmaan vaikee erottaa)

Mä teen jääpalarasioihin, pakastepussi päälle ja Ikean sulkijalla kiinni ja pussin päälle laitan maalarinteipin palaan mitä on ja päivämäärän.
Nyt ainakin vielä meillä syödään niin pieniä määriä, että toimii hyvin.

Mie oon jääpalamuoteissa pakastanu. Sit ku on jäätyny ni siirto pakasterasiaan ja päälle nimi ja päivämäärä :) Jotai oon myös vähä isompina annoksina pakastanu ku ei riitäny jääpalamuotit, käytössä Aventin Via kipot joista oon tykänny.

Mulla sama kuin IceQueen. Kun liha tulee kuvioihin ja annoskoko suurenee niin pakastan annoksia silikoni muffinsivuokiin. Siitä siirrän pakastepusseihin ja niihin päälle kirjoitan mikä annos ja milloin tehty. Esikoisella pakkasessa oli yleensä 3-5 eri annosta jotta pysty vaihtelemaan ruokia. Yleensä tein yhtä ruokaa tein ison kattilallisen ja siitä tuli sitten monta annosta! Olipa sekavasti selitetty....

Minä oon kans sellasiin pyöreisiin pilttipurkin kokoisiin pakastanu pari isompaa annosta, mut jääpalarasioihin ja sit siirrän ne niistä pakastepusseihin jokainen omaansa. En merkkaa, ku erotan bataatin ja porkkananki toisistaan, tosin nyt on vaan bataattiporkkanaa. :) niin ja vihannekset säilyvät 18kk, joten ei oo pelkoa, että ehtii tässä vauva-aikana vanheta. :)

Mä tein esikolta sellasia pakastepussi pussukoita joihin lihaa,kanaa,kalaa. Eli pakastepussin pohjalle vähän sitten pari solmua ja taas ruokaa sit taas solmut. Sit leikkasin aina solmun kohdalta mitä yhden nyssäkän millon mitäkin keitettyjen kasvisten sekaan..

Mie mietin sitä että säilyyhän nuo kasvikset ikuisuuden että varmasti kuitenkii kerkiää käyttämään, jostai syystä vaa pakko se päivämäärä sinne laittaa :D

Mä oon laittanut pieniin minigrippeihin, joihin on helppo merkata mitä pitää sisällään ja pvm. Ne saa suoraan pakastettua lituskoiksi, vievät vähän tilaa ja on helppo napata mukaankin sellaisenaan se jäinen pussi, sulaakin aika nopeesti. Samalla lailla oon pakastanut pumpatut maidot :)

Mun mielestä päivä on hyvä siitäkin syystä, että ottaa sieltä pakkasesta käyttöön sit aina ekaks ne vanhimmat.

Miten teette kesäkurpitsasta sosetta?

Poitsu söi tänään teelusikan kärjellisen päärynäsosetta, kun tuli paha mieli kun söin itse iltapalaa ja tarjosin hänelle leikilläni lusikkaa ja poitsu avasikin suun jo auki ja katsoi silmät suurina kun ei saanutkaan mitään. Äitin oli pakko sitten kipaista jääkapilla nappaamassa omasta pilttipurkistaan pojalle maistiainen! Ja ai että kun sitä syötiinkin reippaasti, yhtään ei syljetty pois, vaan vedettiin kädellä lusikkaa takaisin suuhun! Saa nähdä miten ne vihannessoseet parin viikon päästä uppoaa :D Bataatilla ollaan ajateltu aloittaa :)

Mä olen aloittanut hyvin epämääräisesti nuo kiinteät, siis lähinnä maisteluttanut makuja, ei varsinkaan alussa edes joka päivä ja toisaalta maut on saattaneet vaihdella muutaman maistelukerran välein. Pakastin omia soseita, mutta myös valmissoseita, koska purkissa on niin paljon tavaraa, ettei vielä saada syötyä järkevässä ajassa sitä purkillista.

Silikonimuottiin olen pakastanut, ja siitä siirtänyt Lidlin suljettaviin pusseihin, joihin kirjoitan pakastuskuukauden ja mitä sisältää.

Kun olin antanut samana päivänä porkkanaa, perunaa ja bataattia ja pojalla oli seuraavana päivänä jotain näppylää poskessa, päätin ryhtyä hieman systemaattisemmaksi maisteluttamisessa. Näppylä tuskin oli mitään kovin kummallista, mutta ajattelin että parempi olla vähän tarkempi. Määrät olleet pieniä, mutta olen kasvattanut niitä nyt. Ja poika selkeästi syö enemmän kuin aiemmin. En vaan osaa antaa mitenkään tiettynä aikana päivästä, kun päivärytmi vaihtelee niin paljon, enkä ole saanut luotua vielä rutiinia kiinteisiin.

Silikonien muffinivuoka on hyvä vinkki, aion käyttää! Valmisruokia aion myös antaa, varsinkin sitten kun siirryn lihaan. Jos poika nielee hyvin karkeampaa ruokaa, niin yritän jaksaa tehdä itse myös liharuokaa.

Ostin Prismasta organic fruit pureen päärynäsosetta ja ajattelin kokeilla sitä jossain vaiheessa. Punnitse & säästä:stä löytyi luomu Bauck hofin omena-banaani-sose. Olisin ostanut pelkän omenan (banaani on niin helppo soseuttaa itsekin), mutta olisi pitänyt ostaa niin iso purkki sosetta, etten halunnut.

Nyt annoin porkkanaa, jonka kanssa tuntui olevan kilpailu siitä, saako poika valutettua soseen pitkin kaulaa ruokalapulleen vai äiti kerättyä soseen lusikalla takaisin suuhun. En oikein tiedä kumpi voitti. Maissinaksu annettiin kumpaankin käteen ja niitä tuo poika nakersi ihan tyytyväisenä.

Mikä ois paras laite soseiden tekoon? Mulla on Tehosekoitin mutta pieniä määriä on vaikea tehdä sillä. Sauvasekoittimella olen sitten kokeillut mutta tuntuu ettei tuu niin sileetä sosetta vaan jää sattumia.

Mä kypsennän kesäkurpitsan (niinkuin muutkin kasvikset) paloiteltuna mikrossa pienessä määrässä vettä pehmeiksi. Sitten soseutan sen veden kanssa sauvasekoittimella (bataattiin ainakin oli pakko lisätä keitettyä vettä vielä lisää) ja tarvittaessa (just kesäkurpitsa) survon soseen vielä siivilän läpi.

Mä oon tähän saakka käyttänyt vaan sauvasekoitinta, blenderikin löytyy, mutten vielä oo testannut sitä vauvan soseisiin..

Mie höyrytän luomukesäkurpitsan paloiteltuna kattilan höyryosassa. En kuori enkä poista siemeniä, eipä noissa pienemmissä taia paljoo ollakkaa siemeniä mitä poistaa. Löysin prismasta Housen höyryosan ni ei tarvinnu koko höyrytyskattilaa ostaa. Jos oisin tienny et noita höyrytysosia myydään irtona ni meillähän ois alotettu kasvisten höyrytys ruoaksi jo aikoja sitten...

Kaikki soseet soseutan sauvasekoittimella. Aika sileeks oon saanu tähän mennessä kaikki. Tarpeeks kun lisää vettä tai pumpattuu maitoo ni saa sileemmän soseen :)

Nii ja epäilen että sauvasekoittimen laatu vaikuttaa myös siihen miten sileen soseen saa tehtyy? Meillä ainakii vähän turhan kallis bamixin sauvasekoitin... Mut ei oo valittamista, toimii tosi hyvin :)

Enpä oo ajatellu että siiviläkii toimis :) Siihen ei vaa paljoo sit mahu kerralla.

Toistan itteeni :D, mutta runsaasti vettä niin saa sauvasekoittimella tosi sileää sosetta. Tehosekoittimella jää enemmän sattumia (ainaki meidän laitteella) ja silloin, jos nestettä liian vähän tai ei malta soseuttaa tarpeeksi pitkään.
Höyryttämisestä en oo koskaan oikein innostunu, vaikka höyrytyskattilakin on. Keittämällä pieneksi viipaloidut kasvikset koen saavani nopeammin ne kypsäksi ja keitän mieluusti vaikka vähän ylikin (porkkana) niin soseutuvat paremmin. Höyryttäminen ja keittäminen mainitaan molemmat tapana valmistaa (vauvan)ruokaa ja koska oikeaa tietoa (mututietoutta ja uskomuksia kyllä löytyy aiheesta) siitä, häviäisikö keittämällä enemmän vitamiineja yms. ei ole/ en ole löytänyt niin keitän huoletta ja erot ei kuitenkaan suuria. Parhaiten kasviksista saa joka tapauksessa irti tuoreena, ilman valmistusta.
Huom! Varhaisperunoita ei suositella alle 1-vuotiaalle. Kohta vaikea löytää vanhempaa perunaa...

Eikä tartte kalleinta sauvasekoitinta olla, mutta on niissä vaan eroa...

Takaisin