Soseet ja vellit

Kyllä mä ainakin lämpimänä aion tarjota sitten kun on niiden aika. Ajatuksella, että miten itse söisin...mikä maistuu hyvälle. Tuoreet kasvikset kylmänä, mutta kypsennetyt ja etenkin sosemainen mieluiten lämpimänä (kylmä perunamuussi ei kuulosta kovinkaan hohdokkaalta :wink ja rakennekin muuttuu miellyttävämmäksi lämmitettynä)

Lämmitän ja juuri siksi eka kasviksia, että saattaa käydä äkkiä niin, että vain makea kelpaa, jos lisää ne liian nopeasti mukaan. Minä oon antanu kerran ruusunmarjasosetta ja kas kummaa, sepä upposki hyvin sukkelaan ja ois menny vaikka kuinka. Bataattiporkkana taas ei uppoa niinkään, tosin päiväruualla paremmin kuin iltaruualla (mikähän siinäki on?).

Meillä ei lapsi huoli suuhunsa tällä hetkellä juurikaan huoneenlämpöistä kuumempaa. Ennen maitokin kelpasi lämmitettynä, nykyään siitä ei edes keskustella. Kuolavanasta ja muistakin merkeistä päätellen taitaa olla ne hampaat tähän syynä. Mutta hyvin maistuvat kasvissoseet niinkin ja toki myös hedelmät.

Onko tammimammoissa vielä täysimettäjiä?

Ollaan nyt vähän kahden vaiheilla, haluaisin kovasti täysimettää 6kk asti, mutta kun olen antanut pojan imeskellä omista hedelmistäni banaania ja päärynää kokeilumielessä, niin on innoissaan imeskellyt ja hamunnut uudestaan hedelmää suuhun. Koittanut alkaa järsiä hedelmää.

Nyt vähän harmittaakin, kun annoin imeskellä, koska muuten en olisi epäröinyt pelkästään imettää 6kk asti. Nyt pelottaa, että ohitetaan joku herkkyyskausi ja kun kiinteät pitäisi aloittaa, niin se on yhtä taistelua.

Mitä TE tekisitte? Ja pojan paino siis kasvanut 3kk-4kk vielä kuitenkin 900g imetyksellä.

Meillä mennään periaatteessa vielä täysimetyksellä, vähän ollaan porkkanaa maisteltu. Ikää 4kk nyt. Paino noussut 3-4kk välissä kans melkein kilon verran.

Itse kyllä suunnitelen tosiaan jo hissukseen kiinteiden aloitusta, meillä ei näytä siihen vielä mitään erityistä herkkyyttä olevan kun neito sylkee kun kameli :D

Esikolla aloitettiin jo 3,5kk kiinteät kun imetys ei sujunut näin hyvin kun nyt, jouduin antamaan iltaisin lisämaitoa. Imetin kyllä reilu puolivuotiaaksi kiinteiden ohella mutta siis esikko likka tosiaan söi kiinteitä alusta asti aivan eri halulla, joten kyllä siinä eroja on..liekö sitten jostain valmiudesta/herkkyydestä kiinni vai onko noilla imetyksen onnistumisella/hankaluudella joku yhteys..tiedä sitten.

Meillä aloitettiin kiinteät pikkuhiljaa, kun neidillä oli ikää viikkoa vajaa 5kk ja juuri siksi, kun oli niin kiinnostunut mun syömisestä ja ajattelin juuri ettei tuo herkkyyskausi mene ohi.
Nyt reilun viikon verran maistellut ja kovasti tykkää porkkanasta ja kesäkurpitsasta, mutta imetys edelleen pääosassa ja hitaasti edetään uusien makujen ja annosmäärien kanssa.

Ja meillä 5kk neuvolassa painoa tullut vähän hintsusti, toki pituutta tullut hyvin ja liikkuu niin kovin paljon. Mutta siksi hyvä, että ne aloitettiin, vaikka täysimetystä suosinkin.

Meillä nyt 2vko syöty luumusosetta hyvällä ruokahalulla ja tänään oli kolmas päivä kesäkurpitsaa, joka kelpaa myös yhtä hyvin :) turhaan pelkäsin, ettri kasvikset hedelmän jälkeen maistuisi. Varmaan ens viikolla maistellaan mangoa tai päärynää ja sitä seuraavalla sit porkkana. Ajattelin et joka toinen viikko hedelmä ja joka toinen kasvis, ei pidetä sen suurempaa kiirettä uusien makujen kanssa niin huomaa selkeämmin jos tulee jotain oireita

Muokattu viimeksi:
Olen muutenkin lapsien kohdalla huomannut, että ei voi päättää etukäteen miten aikoo jonkin asian tehdä. Jotenkin ehkä jollain tapaa itse pelkää, että siitä on jotain haittaa vauvalle, jos alottaa jo nyt kiinteät, vaikka tiedän, että ei ole.

Nyt olisi tietysti kiva rauhassa alottaa maistelu, niin ei olisi siellä 6kk kieeppeillä hirveä kiire, toisaalta olisi kiva odottaa sinne 5kk niin saisi ottaa viljat heti käyttöön myös.

Että voi näinkin simppeli asia aiheuttaa näin paljon päänvaivaa -.- Taitaa allekirjoittaneen omassa nupissa olla tämä ongelma :D

Meillä mennään vielä pelkällö imetyksellä, poika on ens viikolla 4kk. Ajateltiin ensviikon neuvolan jälkeen alkaa maistella pikkasen kasviksia, mutta tosi pieniä määriä. Ajattelin kuitenkin imettää jodnnekkin 8-10 kk kiinteiden ohella. Saa kjitenkin nähdä hylkääkö poika tissin kun päästään kunnolla oikean ruoan makuun.

Meillä ollaan periaatteessa vielä täysimetyksellä. 4kk iässä aloitettiin maistattaa kiinteitä mutta ei parin teelusikan makuannoksia enempää päivässä, nyt siis kasviksia pari viikkoa testattu. Halusin aloittaa maistatuksen ajoissa ennen puolen vuoden ikää ettei tarvitsisi niin nopeaan tahtiin ruveta tarjoamaan kiinteitä silloin. Ja uskon myös niihin uudempiin tutkimuksiin joiden mukaan 4-6kk iässä aloitettu maistatus ehkäisee allegioita, mutta vain pieniä annoksia ettei kiinteät kilpaile maidon kanssa.

3kk ja 4kk välissä oli tullut yli kilo painoa täysimetyksellä joten kiire ei ole muuta ruokaa antaa :D 5kk neuvola kohta edessä, jos painoa on edelleen tullut hyvin aion pysyä kiinteissä pelkissä maisteluannoksissa 6kk asti.

Meilläki vasta maisteltu porkkanaa ja bataattia teelusikallinen tai kaksi per päivä ja poika viikkoa vaille 5 kk. Esikoisen kanssa aloitin kiinteiden maistelun 4 kk iässä ja kasvatin annoskokoa koko ajan ja aina ennen tissiä syötin eli just väärinpäin. Imetin häntä 9 kk (viimeinen kuukausi taistelua, joten sitte luovutin)

Tosi moni antanu kesäkutpitsaa. Me saatiin kuukaus sittrn neuvolasta opus, johon neuvolan täti lisäs että kutpitsaa/kesäkurpitsaa ei saa syöttää alle 1veelle nitriitin takia. Oli kuulemma juuri tullut thl:tä suositus asian suhteen. Onko muille kerrottu neuvolassa tätä?

Me myös vielä imetetään. Poika nyt 4kk, ja painokehitys ollut vähän hitaampaa kuin aiemmin... 3-4kk neuvoloiden välillä tullut vain reilu 300g. Seurantapunnitus jo 2vkon päästä. En tiedä pitäiskö sitten aloittaa soseet jos paino ei nouse, toisaalta ne määrät on niin pieniä alkuun ettei ne vaikuta vielä mitenkään painoon.
Mistä tietää onko joku"herkkyyskausi" menossa?

Mä saan thl:n infot työn takia ja just viime viikolla kävin lukemassa niin en oo ainakaan kuullut. Pitääkin tarkistaa :)

Enpä ole kuullu kesäkurpitsa kiellosta. Pitääpä kysyy seuraavassa neuvolassa mitä mieltä th on. Kaikissa listoissa mitä oon nähny on kesäkurpitsa ensimmäisten vauvoille suositeltujen kasvisten joukossa, niin ne suositukset muuttuu. Meiän pojalle ei kesäkurpitsa kelvannukkaa, muutama päivä on nyt yritetty, ehkä se vaistos ne nitraatit ;D

Kaupassakin on myynnissä kesäkurpitsa-bataattisose, alkaen 4kk. Oudolta kuulostaa, että joku valmistaisi ja myisi "kiellettyä" tuotetta.

No oon ihmetelly kanssa ku kesäkurpitsa on tosi yleisesti ensimmäisten joukossa mitä maistatetaan. Ja kukaan muu ei oo sanonu kesäkurpitsasta tällasta. Kysykääpäs ja kertokaa mitä mieltä teijän th:t on asiasta.

Takaisin